Yamaha Ténéré 700

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Här talar erfarenhet, man behöver inte ”tro” en massa. :) Fem minuter kanske var att ta i. Är man van går det på tre.

Det går utmärkt att konvertera en bakfälg till slanglöst och ja, det går betydligt fortare att fixa en punka med slanglöst. Har lagat bägge varianter i fält, det är en ickefråga.

Allt går snabbt för den som är van.

Varenda mc-ordonans i svenska försvaret har kravet att kunna byta en slang på 30 minuter.

En van enduroförare gör det på en bråkdel av den tiden.

Här är förvisso fälgen redan lös från hojen men för de flesta är ju själva krängandet vad som tar mest tid.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ja, och endurohojar kan ju köra på såndär korv så man klarar sig ändå som jag förstått det.

Men inaktuellt för en fullastad T700 på radialt 150-bakdäck. :)
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Ja jag funderade på att nämna mouse men jag har ingen aning om hur dom tål högre hastigheter.
Vilket iofs även gäller konverterade slangfälgar.

Jag kör slanglöst på en fatbike trampcykel dock och de hjulen läcker varje säsong då hojen ska igång och det tar alltid någon tur innan dom blir täta igen.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ni som nu har koll på detta med slang och slanglöst, är det nån skillnad vid en punktering att köra med en fälg koverterad till slanglöst mot att köra med den fälgen och slang? Tycker att däcket borde hålla sig kvar på fälgen lika bra eller dåligt oavsett man har slang eller inte då luften går ur?

På slanglösa fälgar är väl kanten på fälgen där däcket ligger som tar nåt fint namn kraftigare så däcket lättare hålls kvar vid punka, men skulle en konverterad slangfälg med slanglöst däck vara sämre än samma fälg med samma däck men med slang i?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Ingen aning tyvärr, men på slanglöst blir det ju oftast en långsammare punktering också, dvs man hinner märka det (blir sladdrigt/diffust) och stanna innan däcket är tomt på luft. Men enligt de som kört konverterat länge så är det funkis på alla sätt om man gör det seriöst.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Lösningen är förstås att byta till BMW, men det kommer med några nackdelar (tex inte ha med Heds att göra osv).

Den stora grejen är egentligen att det bara är bakfälgen du behöver konvertera. Punka fram är så sällan… det är bak du får det, och det är då dina kamrater/eller du får lida av att lagningen tog två timmar istället för fem minuter.
Av de fem fältlagningar jag har gjort de senaste tre åren har det varit två fram och tre bak, alla med slang och inget i samband med "gubbrull"... :)
Kan ju nämna att en slangexplosion fram är inte så skoj, hojen slutar tvärt att styra öht...
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Av de fem fältlagningar jag har gjort de senaste tre åren har det varit två fram och tre bak, alla med slang och inget i samband med "gubbrull"... :)
Kan ju nämna att en slangexplosion fram är inte så skoj, hojen slutar tvärt att styra öht...

Kanske rentav i samband med lågt däcktryck och mycket ojämnt underlag?

2,5 kilo i framdäcket brukar sällan ge genomslag. :)
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Ni som nu har koll på detta med slang och slanglöst, är det nån skillnad vid en punktering att köra med en fälg koverterad till slanglöst mot att köra med den fälgen och slang? Tycker att däcket borde hålla sig kvar på fälgen lika bra eller dåligt oavsett man har slang eller inte då luften går ur?

På slanglösa fälgar är väl kanten på fälgen där däcket ligger som tar nåt fint namn kraftigare så däcket lättare hålls kvar vid punka, men skulle en konverterad slangfälg med slanglöst däck vara sämre än samma fälg med samma däck men med slang i?
Ja, precis som du säger, och på Teneren är det framfälgen som tydligen är problemet, medan bakfälgen har "rätt" konstruktion för att göra det slanglöst på ett säkert sätt.
Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men det diskuteras i alla fall på Tenere-forumet, och det verkar finnas vissa funderingar kring det.
4 minuter in i den här videon så finns det en generell förklaring av konstruktionsskillnaderna.

 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Ja, precis som du säger, och på Teneren är det framfälgen som tydligen är problemet, medan bakfälgen har "rätt" konstruktion för att göra det slanglöst på ett säkert sätt.
Vet inte hur stort problem det är i praktiken, men det diskuteras i alla fall på Tenere-forumet, och det verkar finnas vissa funderingar kring det.
4 minuter in i den här videon så finns det en generell förklaring av konstruktionsskillnaderna.


Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?

Med crossdäck har man ju oftast ganska lågt däcktryck för att det gynnar greppet och därför tvingas man ha däcklås för att fälgen inte ska snurra i däcket.
Jag antar att man måste skippa däcklåset ifall man konverterar till slanglöst och hur blir det då?

Visst kan man köra med 2.5 bar i däcken som Brooklyn men det gynnar ju inte greppet om man ska ut i terrängen och det är väl själva poängen med en offroad?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Med crossdäck har man ju oftast ganska lågt däcktryck för att det gynnar greppet och därför tvingas man ha däcklås för att fälgen inte ska snurra i däcket.
Jag antar att man måste skippa däcklåset ifall man konverterar till slanglöst och hur blir det då?

Visst kan man köra med 2.5 bar i däcken som Brooklyn men det gynnar ju inte greppet om man ska ut i terrängen och det är väl själva poängen med en offroad?

Nja på en så pass tung hoj sänker man ändå inte trycket i däcken. Det handlar inte om endurohojar utan om resehojar i klassen 25kg lättare än BMW 1200GS. Det är ändå 220 kilo plus packning och förare.

Så man använder gärna radialdäck för att få anständiga vägegenskaper på asfalt i motorvägsfart med last. Därav konstant däcktryck.

Ut i terrängen är aldrig aktuellt pga lagar. Skogsbilvägar och grusvägar är mer rätta element.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Men den intressanta frågan är vad slangen jämfört med utan slang har för betydelse? Jag tycker utan att veta att däcket borde lossna lika lätt eller svårt från "beaden" vid en punka vare sig man har slang eller inte.

Eller är det stora problemet att hålla luften om däcket inte hålls lika bra mot fälgen då man kan ha större toleranser och sämre bead på en slangfälg? Kanske läge för en ny tråd om detta?
Ja, grejen är väl den att med ett slanglöst däck (på "fel" fälg) så tömmer du det på luft på delar av en sekund om det händer, vilket kan bli en obehaglig upplevelse.
Men vet inte om detta är ett verkligt problem om man alltid kör med föreskrivet däckstryck?

För min del handlar det om att förekla reparationen av en punktering ute på äventyret.
Det är verkligen stor skillnad att behöva byta en slang jämfört med att plugga, det är i alla fall min upplevelse.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Kanske rentav i samband med lågt däcktryck och mycket ojämnt underlag?

2,5 kilo i framdäcket brukar sällan ge genomslag. :)
Bakhjulen ja, framhjulen på vanlig grusväg med normalt tryck enligt boken, 1,8 kilo på en 690 och 2,1 kilo på en 1190.
Kör man terräng så går man ner på 1,3 på en 690 och då ökar risken såklart men det var inte fallet här.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nja på en så pass tung hoj sänker man ändå inte trycket i däcken. Det handlar inte om endurohojar utan om resehojar i klassen 25kg lättare än BMW 1200GS. Det är ändå 220 kilo plus packning och förare.

Så man använder gärna radialdäck för att få anständiga vägegenskaper på asfalt i motorvägsfart med last. Därav konstant däcktryck.

Ut i terrängen är aldrig aktuellt pga lagar. Skogsbilvägar och grusvägar är mer rätta element.

Om jag köpte en 700 så skulle den där beskrivningen i alla fall inte stämma för min del.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bakhjulen ja, framhjulen på vanlig grusväg med normalt tryck enligt boken, 1,8 kilo på en 690 och 2,1 kilo på en 1190.
Kör man terräng så går man ner på 1,3 på en 690 och då ökar risken såklart men det var inte fallet här.

:tummenupp Det där närmar sig de tryck jag tänker mig på en 700.
1.2-1.5 bar tror jag.

Det är ju också så att eftersom man med en 700 knappast håller rejstempo på kullerstensfält, rötter och klippstenar så har man ju delvis kompenserat lite även om ekipaget är i runda slängar 50% tyngre än en wr450.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Har i alla fall hittat en fälgtyp:

Men tänkte att konstruktionen som BMW har är mer felsäker, och kräver inget speciellt underhåll (där ekern fäster in på utsidan).
Har dock bara hittat ett alternativ, kontaktade dom, eftersom det inte fanns T700 i listan, och dom håller på att ta fram fälgar även till den, dock oklart när den kommer:
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
:tummenupp Det där närmar sig de tryck jag tänker mig på en 700.
1.2-1.5 bar tror jag.

Det är ju också så att eftersom man med en 700 knappast håller rejstempo på kullerstensfält, rötter och klippstenar så har man ju delvis kompenserat lite även om ekipaget är i runda slängar 50% tyngre än en wr450.
Om man åker ner till Sydafrika och besöker Country Trax offroadskola så får man, förutom att träffa Jan de Toit som är en fantastik coach, även lära sig att man kör med 1,3 kg när man kör offroad, detta gäller även skolans GS:ar...

Jans "lilla ranch" ligger utanför Johannesburg och består av 600 Ha med offroadbanor, man ser den på Google maps...
Fantastiskt ställe, fantastiskt bra kurser och inte så farligt dyrt. Sen kan man efter kursdagarna åka på MC-safari upp till Zimbabwe och köra hoj bland zebror och giraffer...


 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.

Chigee_4.jpg

Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.

Chigee_1.jpg

Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.

Chigee_3.jpg

Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.

Chigee_2.jpg

Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.

Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul! :cool:
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Jag är teknikmotståndare pga arbetsskador i it branschen. Men ska man erkänna sanningen så skulle jag ge en extra slant för en inbyggd gps och lite större skärm på T7:an. Telefonerna funkar inte för dåligt väder och grus / sand stötar etc.
 

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Ett av skälen till att jag har en T7 är nog att den är ganska analog utan en massa elektronik
påhitt.
En elektronik sak jag däremot är sugen på är en offroaddongel från LSK som gör att ABS inställningarna behålls vid omstart,otroligt att Yamaha inte gjorde det från fabrik på 23 modellen.
 
Nyheter
Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Top