bosse-l
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 3 Aug 2016
- Hoj
- Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Lite söndagsmys, och uppradering av displayen på Teneren.
Har varit mäkta besviken på T7:ans "uppdaterade display" med stöd för mobilkoppling, det var inte mycket att ha tycker jag.
Däremot så blev jag övertygad på MC-mässan att investera in en display från Chigee, och den har nu anlänt.
AIO-5 Lite Motorcycle Smart Riding System
Experience the AIO-5 Lite: seamless CarPlay & Android Auto integration, advanced navigation, user-friendly controls, and enhanced safety for smarter motorcycle journeys.www.chigee.com
View attachment 497296
Med en egen GPS så får man en hastighetsmätare som dessutom visa alldeles korrekt.
View attachment 497297
Och riktigt trevlig visning av informationen.
Tyvärr finns ingen ODB-puck till Yamahan ännu, men när det kommer så får man in ännu mer info.
Däcktryckssensorerna var väldig enkla att para ihop med systemet.
View attachment 497298
Och vill man knäppa över till mobiltelefonen, så är även det superenkelt.
Både Apple Car Play och Android Auto finns det stöd för.
View attachment 497299
Har inte tagit mig ut på premiärrundan ännu, men det här är verkligen någonting som jag ser som ett jättelyft för hojen.
Det finns även kameror att montera både bak och fram, men har inte gjort detta ännu, ska fundera på saken, men dom ingick i paketet.
Så nu är man nästan i Linje med BMW-ägarna när det gäller informativ display - kul!
Utan att läst då mycket så fattar jag det som att den där grejen är en egen skärm med GPS hastighetsmätare, egna däcktryckssensorer och som sen också kan hämta info från hojen via OBD-uttaget men även kan spegla skärmen på telefon?
Ibland är ju telefon bra att ha vid navigering (satellitbilder från Min karta eller Google Maps) speciellt om man ska ta sig till jordaxelns centrum Kainulasjärvi ensam på snöskoter ospårat och inser att skoterleden på kartan jag skulle köra inte funnits i verkligheten på minst ca 20 år. Fick använda Garmin Montanan för att navigera efter skogsvägar, traktorvägar och sen ha telefon för att få en uppfattning om terrängen via satellibildert för att se öppningar och naturliga passager i terrängen. Vet att man kan prenumerera på Birdeyes från Garmin för satellitbilder men har man det i telefon så kan man väl använda det.
Man borde ju nästan med en sån där skärm kunna skippa GPS:en och köra navigeringen direkt från telefon för jag utgår ifrån att det finns GPS-appar och kartor som OSM mm att ha till telefon då väl bla Itchy Boots använder platta för navigering. Behöver man inte bry sig om att telefonen fysiskt ska klara miljön öpnars ju möjligheterna helt klart för att ha den vid navigering, har du koll på om skärmens GPS-antenn hjälper telefonen för positioneringen eller är den bara för hastighetsmätare?