Yamaha Ténéré 700

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Sådärja. Oljebyte UTAN filterbyte komplett. Like a real man!

MEN. Hur fan kommer det sig att man alltid lyckas spilla olja när man byter på ny modell. Oljestrålen gick kraftigt uppåt så jag räknade med att den kunde sjunka lite men tro fan att jag missade oljebunken med 2 mm så 1/3 av sista oljan hamnade på golvet medan jag åt lunch ...

Men men ...
Sen vetefan vad best practice är att kolla oljeglaset själv. Ligga på golvet och hålla i styrändan... Men känns sådär ibland med tung hoj..
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Både nya och gamla oljan luktade riktigt gött. Bytte i Viragon för nån vecka sen och den gamla oljan luktade surt kattpiss...
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Alltså, oljefiltret påverkas inte så mycket av om du kör i öknen eller inte. Men många kallstarter gör det så om jag vore du skulle jag byta oljefiltret också när jag ändå byter oljan.
Rätt! Jag tänkte fel, tänkte på luftfiltret! Haha
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
43 nm är j-vligt lite. Vad använder du för att mäta det?
Står i manualen och använder momentnyckel. Det kändes absolut inte lite när man drar muttern.

Varför tycker du att det är lite?

Har sett på forum där folk menar att 43nm är för tight samt att jag tycker att den satt för hårt innan jag lossade den.
 
Last edited:

JoeBar

Medlem
Gick med
3 Jun 2011
Ort
Norrfjärden
Hoj
Suzuki GSXR 600 -99 & SV650s -00 | Kawasaki z1000 -82
Står i manualen och använder momentnyckel. Det kändes absolut inte lite när man drar muttern.

Varför tycker du att det är lite?

Har sett på forum där folk menar att 43nm är för tight samt att jag tycker att den satt för hårt innan jag lossade den.
Tror det är distinktionen mellan nm och Nm han syftar på 😉😂
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Tror det är distinktionen mellan nm och Nm han syftar på 😉😂
H-A-H-A väldigt kul.

Dock kan jag säga det till alla er T7 ägare som skall dra 43Nm oljemutter att det är viktigt som fan att ha en äkta OEM bricka. Annars kan det bli för tajt och några har gängat oljetråget som använt kopparbrickor eller vanliga platta.

Mycket snack på forumen att de har dragit för hårt och gängat oljetråget.
 
Last edited:

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Lite olika ambitioner gällande oljebyte finns det ju :tungan
På min T7 -23 gjorde jag 100 mila servicen i slutet på juli men bytte
olja/filter igen innan jag ställde in den i Oktober/300 mil.
Analt kanske men det känns bra.

Brukar dra oljepluggen "lagom"och skita i momentnycklar,har funkat bra i ca 40 år på alla möjliga fordon utan tappade oljepluggar eller rensade gängor:mattias
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Lite olika ambitioner gällande oljebyte finns det ju :tungan
På min T7 -23 gjorde jag 100 mila servicen i slutet på juli men bytte
olja/filter igen innan jag ställde in den i Oktober/300 mil.
Analt kanske men det känns bra.

Brukar dra oljepluggen "lagom"och skita i momentnycklar,har funkat bra i ca 40 år på alla möjliga fordon utan tappade oljepluggar eller rensade gängor:mattias
Exakt så kommer jag att göra nästkommande byten. Dra tight och liiite till. Det räcker.

Men blev lugnt när jag såg brickan för den var rätt tjock och mycket av kraften går till att krossa brickan mer än att dra muttern.
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Nästa byte jag gör blir bara oljefilter, ingen olja.










Hahahahahahahaa
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Teneren är mångsidig.
Man kan även nyttja den som servetthållare.
Fick ju servetter i present av mina ungdomar, så det var bara att skrida till verket.

Servetthållare_1.jpg

Blev helt ok tycker jag, stabilt även för utomhusbruk i blåsigt väder.
Kan dock innehålla spår av Baltikum, Norge, Finland och diverse äventyr runt hörnet.
Trevligt påskpyssel i alla fall, och ha en fin påskhelg på er!

Servetthållare_2.jpg
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Teneren är mångsidig.
Man kan även nyttja den som servetthållare.
Fick ju servetter i present av mina ungdomar, så det var bara att skrida till verket.

View attachment 496714

Blev helt ok tycker jag, stabilt även för utomhusbruk i blåsigt väder.
Kan dock innehålla spår av Baltikum, Norge, Finland och diverse äventyr runt hörnet.
Trevligt påskpyssel i alla fall, och ha en fin påskhelg på er!

View attachment 496715
Wow najs!
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Fråga! Har jag tappat ett gummiskydd? Tittar eran axel ut såhär?
 

Bifogat

  • IMG_20240329_170450.jpg
    IMG_20240329_170450.jpg
    2.3 MB · Visningar: 19

xrperra

ståckholmsjävel
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Hufvudstaden
Hoj
Japanskt o Amerikanskt
Gött. Ett problem mindre. Tack!

Original är det öppet som på din hoj,ser ju lite ofärdigt ut tycker jag.

Vi hade lämpliga ändpluggar på jobbet,bara att trycka dit för att täcka hålen.
Annars finns det ju mängder av täckbrickor för just detta på tex amazon,ebay och liknande
ställen o dom kostar väl inte många kronor heller
 

Kurt-Olsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Jun 2004
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Virago 1100- 1997, Yamaha T7 -2022
Känns som det är för säkerheten att man ska se att inget har hänt axeln. Men håller med, jag regerade ju på att det såg ut som ett tappat lock borde suttit där.
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Är det någon som har koll på vilka fälgar man skulle kunna byta till om man vill ha slanglöst på riktigt, som typ BMW har på sina ekerfälgar?
Jag sitter i garaget med en whiskey och kikar på godbiten, och den här tanken kommer till mig då och då, det är liksom en uppgradering som jag verkligen skulle vilja genomföra.
Det finns lösningar med att limma och tejpa insidan, men den känns inte helt perfekt, och dessutom finns det dom som har lite funderingar kring framfälgens konstruktion, den är tydligen inte optimal för att köra slanglöst.
Så jag tänkte om man skulle byta fälgar, men har någon här ett tips på modeller?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top