Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
ROSTFRITT SÅKLART!!
Jag tycker att svetsningen ser helt okidoki ut!!
FIII faaan vilken best till maskin!!!:Bugar:Bugar
Snacka om nostalgikick!.
Vill oxå ha tillgång till verkstad!:gnissla
Bra jobbat där.:)

Den rostfria var ju helt klart snyggare.

Vad gäller svetsningen så blev det väl helt OK. Kan ju alltid vara bättre, men med så pass lite erfarenhet av TIG-svetsning så är jag väldigt nöjd.

Tillgång till riktig verkstad = mycket praktiskt. Vi kan tillverka i princip allt vi kan tänkas behöva. :)

Ska inte vara en massa fjollfiber på en oldskool!!!!!!!!!!!
rostfritt och alu går att polera.:)

Hahaha, du har en poäng där. Sneglat lite på en del japsbyggen (Auto-Magic, Sanctuary, m.fl.) och där har dom i princip bara rostfria burkar som är blankpolerade eller mattborstade. Tror det blir att köpa den där dämparen.

Kommer rulla in lite pengar i dagarna nu framöver. CSN var så snälla att betala ut en månads studielån retroaktivt så jag kommer vara rik nästa vecka. :yoparty

Ska ringa och höra om förgasarna samt om ISR-grejjerna jag skulle ha är kvar imorn. Ska även kolla om andra kammar så jag kan plocka ur strypkammarna som sitter i. Tappar ju vansinnigt med effekt där.

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Alltid lika roligt att titta in i denna tråd, händer alltid saker:tummenupp
Och snyggt blir det med:)

Har ett helsystem i rf till en gsx-r 750 -90 om det kan passa?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Alltid lika roligt att titta in i denna tråd, händer alltid saker:tummenupp
Och snyggt blir det med:)

Har ett helsystem i rf till en gsx-r 750 -90 om det kan passa?

Alltid? Nja, nån gång i alla fall. :tungan

Systemet jag har är också i rostfritt. Tror att GSXR750 systemet skulle vara för kort då ramarna ser lite annorlunda ut. :)

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Jag är ett unikum i inspiration :D

Klart som fasiken du skall göra ett eget!
Tror det kan funka king med en rostfri burk under sätet, varför inte köra en "trioval" annars? Alt en tillplattad rund variant? Blir lite smäckrare så den inte bygger så mkt nedåt.

Kolfiber på klassiker byggen funkar alldeles utmärkt btw. Moderna material är icke att förakta!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Jag är ett unikum i inspiration :D

Klart som fasiken du skall göra ett eget!
Tror det kan funka king med en rostfri burk under sätet, varför inte köra en "trioval" annars? Alt en tillplattad rund variant? Blir lite smäckrare så den inte bygger så mkt nedåt.

Kolfiber på klassiker byggen funkar alldeles utmärkt btw. Moderna material är icke att förakta!

Haha. :D

Eget blir det ju, bara en form eller en annan. Köper jag burken jag visade ovan så blir det draget upp på höger sida som på vilken normal hoj som helst. Lutar åt att det blir detta. Kan ju alltid bygga om senare om man känner för det, hojen lär ju inte lämna min ägo på många år (om ingen bestämmer sig för att dom gillar den mer än mig...).

Yoshi-burken jag har är ju gjord för att vara ett underseat men det är just detta jag funderar om jag ska skippa eftersom det blir lite "dubbelmacka" över det. Lyse och ljuddämpare på varandra ser helt OK ut, men med skylten under ser det lite "Njaaa....?" ut.

Sen ser ju ljuddämparen ovan jäkligt vass ut. Inte mycket stoppning i den inte så den skulle mullra gott. :)

Sneglade lite på ett Trioval (eller likvärdigt) system från Yoshimura men det drar iväg en jäkla massa pengar på sånt i onödan. Visst finns det begagnat men då är det ofta skrapat eller på andra sätt kasst.

Nåja, vi får se hur det blir. Ska slå en pling till mannen med förgasarna nu. Hoppas han har dom kvar. :näsblod

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Nu är det gjort.

1.jpg

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Haha, det är ju just det som är halva nöjet med dom. Den andra halvan är ju prestandan. Ska bli intressant att få dom. :D

Passade även på att beställa en framskärm från GSG-Mototechnik som passar Busa-gaffeln.

Kotfl-Carbon_Hayabusa.jpg

Nu ska jag bara vänta tills på måndag för att köpa ytterligare lite smågodis. Då blir det ISR bromspump och kopplingsgrepp samt fotpinnar. Ska även köpa en push/pull gasrulle med vajrar till förknasarna samt nya insugsgummin.

Pucken

Arbete ger frihet !
Gick med
7 Feb 2006
Hoj
Suzuki gsxr 750 -09 Honda Goldwing -77 , Ducati 999 Puccelione,Apillia Bastardo Tricolore,BMW s1000 rr -11, Sixten Cykel - 62
Jävlar vilka rattar, ursäkta ....trattar !

Porr i dött material.:tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Gött!

Har ju samma fuggar på min moppe :)
Sitter det finmaskigt nät i trattarna eller?

Dust Buster

IBA #53252
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
KTM 990 S Adventure -08
...

DSCN1514.jpg

QUOTE]

Nån svetsteknisk anledning till att du lämnat svetsfogen osvetsad i hörnen, eller är det fixat efter att bilden är tagen?

Bra dokumentation i tråden föressten, kul att följa bygget då du bombar med så många bilder!

Blir nog ball den här hojen!

Viklund73

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2005
Hoj
Bandit 1200 Speedtriple 1050 07
Coolt bygge det där..! Kommer att bli riktigt skoj att få se den på Piteås gator i sommar..!!!

Keep up the good work!!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
DSCN1514.jpg

Nån svetsteknisk anledning till att du lämnat svetsfogen osvetsad i hörnen, eller är det fixat efter att bilden är tagen?

Bra dokumentation i tråden föressten, kul att följa bygget då du bombar med så många bilder!

Blir nog ball den här hojen!

Kanske inte direkt svetsteknisk anledning utan mer materialtekniskt. Gör man en förstärkning på detta sätt i ett hörn och svetsar ihop det med stumfogar (som jag gjort) så finns det risk för sprickbildningar just i hörnet där övre ramröret möter det nedre. Största påfrestningen ligger nämligen i hörnet. Svetsar jag däremot inte hörnet så fördelas krafterna istället ut på dom långa svetsfogarna längs efter ramrören och på så sätt blir svetsen starkare.

Så är det i alla fall i teorin enligt det jag läst. Jag har sett folk som både lämnat öppet och svetsat igen det och det har fungerat för båda parter. Är ju ingen monsterdragster jag bygger så nog hade jag kunnat svetsa igen det men jag valde att lämna det öppet.

Väldokumenterat med bilder tycker jag är en självklarhet. Både roligare att läsa och roligare att berätta. :)

Coolt bygge det där..! Kommer att bli riktigt skoj att få se den på Piteås gator i sommar..!!!

Keep up the good work!!

Tackar!

Jo, ska bli kul att få köra den också. Väghållningen var ju inte den bästa tidigare (framgaffeln framförallt) så förhoppningsvis blir det ju en positiv förbättring nu efter allt detta. :tummenupp

Om jag nu inte skrotar hojen i Finland på bana nu i Maj så kommer den nog att gå hela sommarn här i stan. :tungan

Skickade förövrigt iväg en beställning på en sån där ljuddämpare. Mycket seriös kille. Han skulle återkomma med ritning och allt för att bekräfta att allt stämde med mina önskemål. Bådar gott. :banana

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kanske inte direkt svetsteknisk anledning utan mer materialtekniskt. Gör man en förstärkning på detta sätt i ett hörn och svetsar ihop det med stumfogar (som jag gjort) så finns det risk för sprickbildningar just i hörnet där övre ramröret möter det nedre. Största påfrestningen ligger nämligen i hörnet. Svetsar jag däremot inte hörnet så fördelas krafterna istället ut på dom långa svetsfogarna längs efter ramrören och på så sätt blir svetsen starkare.

Så är det i alla fall i teorin enligt det jag läst. Jag har sett folk som både lämnat öppet och svetsat igen det och det har fungerat för båda parter. Är ju ingen monsterdragster jag bygger så nog hade jag kunnat svetsa igen det men jag valde att lämna det öppet.

Väldokumenterat med bilder tycker jag är en självklarhet. Både roligare att läsa och roligare att berätta. :)

Tackar!

Skickade förövrigt iväg en beställning på en sån där ljuddämpare. Mycket seriös kille. Han skulle återkomma med ritning och allt för att bekräfta att allt stämde med mina önskemål. Bådar gott. :banana

Om du inte ska skjutsa betongsuggor längst bak på bakramen och åka crossbana kan du lika gärna bränna ihop runt hörnen. Tråkigt när det rinner rostvatten längs ramrören för minsta regnskur. Men du kanske är solskensåkare:tungan

Rätt tänkt (äntligen:tummenupp) runt ljuddämperiet, hade jag byggt hade det blivit en rostfri pipa på varje sida, enligt bilden på kinapipesen. Trevligt att fylla ut med något längs sidorna då hojen i sig är ganska lång.

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Härligt bygge, roligt att följa :tummenupp

Eftersom många redan tyckt saker om avgassystemet så passar jag på att tycka också......

Hade det varit jag som byggt tror jag att jag hade satsat på uppsvepta megafoner i rostfritt på bägge sidor.

Eller ett Sidewinder-system (kan dock ge lite problem i högersvängarna :gnissla)

Megafoner är fränt och helt rätt på en muskelhoj från 80-talet :yoparty

Kämpa på, hoppas man får se hojen på vägarna i norrbotten till sommaren!

/Danne

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Om du inte ska skjutsa betongsuggor längst bak på bakramen och åka crossbana kan du lika gärna bränna ihop runt hörnen. Tråkigt när det rinner rostvatten längs ramrören för minsta regnskur. Men du kanske är solskensåkare:tungan

Rätt tänkt (äntligen:tummenupp) runt ljuddämperiet, hade jag byggt hade det blivit en rostfri pipa på varje sida, enligt bilden på kinapipesen. Trevligt att fylla ut med något längs sidorna då hojen i sig är ganska lång.

Haha, det är ju jag som är betongsuggan. :D

Rostvatten kommer det inte att rinna. Ska se till att hålla mig på det torra så gott det går hädan efter. :tungan

Vad gäller avgaset så får jag väl lov att hålla med. Jag tycker fortfarande att cleant från sidorna (enkeldämpare + underseat) är väldigt fint, men det känns mer tidstypiskt med pipa på sidan. Att dra två rör finns det alltid möjlighet att göra, men då måste jag köpa andra grenrör. Kanske blir något för ett framtida projekt dock. Vem vet. :)

Härligt bygge, roligt att följa :tummenupp

Eftersom många redan tyckt saker om avgassystemet så passar jag på att tycka också......

Hade det varit jag som byggt tror jag att jag hade satsat på uppsvepta megafoner i rostfritt på bägge sidor.

Eller ett Sidewinder-system (kan dock ge lite problem i högersvängarna :gnissla)

Megafoner är fränt och helt rätt på en muskelhoj från 80-talet :yoparty

Kämpa på, hoppas man får se hojen på vägarna i norrbotten till sommaren!

/Danne

Tack! :krama

Jag sneglade faktiskt på diverse megafoner på eBay. Finns mycket billigt som ser riktigt, riktigt bra ut från Kina för en liten peng (<$200 med frakt), men jag tyckte att burkarna jag hittade (den jag beställt) hade betydligt högre nivå på finishen och såg mycket mer arbetad och proffsig ut.

Det fina med han jag köpte ifrån var att man kunde måttbeställa dämparen. Ville jag ha en 150mm lång burk med 60mm blås så kunde jag få det. Dom tar samma pris för allt om jag förstått det rätt. Jag beställde en 300mm lång med 51mm blås och 90mm utvändig diameter så det blir ju inte så fasligt mycket ljuddämpning i burken ändå.

Vill jag så kan jag ju alltid köpa en extra burk (kostade ju bara en tusenlapp) som är mer åt "Growler" hållet (grov megafon). :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Idag kom det lite efterlängtat godis; motorkåpan till tändningen!

DSCN1525.jpg

Mycket fint arbete. :tummenupp

DSCN1532.jpg

DSCN1534.jpg

Värt pengarna? Varje öre. :yoparty

Nödvändigt? Förmodligen inte. :D

Förgasarna är förövrigt på väg norrut nu från Götaland så dom bör väl vara i min ägo nån gång tidigt nästa vecka.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA