Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Mera spam från mig.

Var ner i verkstan för att se på den färdiga svingen samt lite mock-up. Blev förbannat bra. Mycket, mycket nöjd.

DSC_0016-5.jpg

DSC_0012-3.jpg

Aningen bredare bak nu. :D

DSC_0029-2.jpg

Rideheight blev också riktigt bra, 800-850mm beroende på hur man mäter (med eller utan dyna). Blir kanon.

Imorn blir det en vända till ner. Får se om man drar med sig gaffel, framfälg, tank och plast. Skulle vara kul att se allt på plats...

I övrigt så blästrade jag motorkåpan för att få bort dom fula märkena som var efter fräsningen. Blev mycket bra. Ska se om jag får lite färg på den i helgen.

Sa jag förövrigt att det var en jäkla stuns i bakdämparna? Hela skillnaden mot andra cykelpumps-dämpare man provsuttit förut. Ingjuter ett oerhört förtroende. :yoparty

Last edited:

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Hoj
Daytona 955i
Ser väl fördjevla fräsigt ut!
Den där motorn var verkligen det som gällde tidigt åttiotal. Jag hade en CB 1100R då, som alla sa var bättre på allt, sånärsom på kraftkällan. Kommer du i närheteten av din o farsans XJ så blir det en killer. Beundrar ditt jobb o ser fram emot fortsättningen. (o designen på sidopanelerna :hihi )

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ser väl fördjevla fräsigt ut!
Den där motorn var verkligen det som gällde tidigt åttiotal. Jag hade en CB 1100R då, som alla sa var bättre på allt, sånärsom på kraftkällan. Kommer du i närheteten av din o farsans XJ så blir det en killer. Beundrar ditt jobb o ser fram emot fortsättningen. (o designen på sidopanelerna :hihi )

Håller med! :tungan

Motorn tycker jag är den snyggaste som finns efter Honda CBX:en (6-cylindriga). Att den sen är rolig, hållbar och går att plåga ur hur mycket hästkrafter som helst ur den och det gör ju inte saken sämre. En CB1100R hade inte varit dum , dessvärre växer dom ju inte på träd och kostar en hel del att köpa när nån väl finns till salu.

Förhoppningen är att min hoj ska överträffa hans. Är ju snart uppe i nivåerna hans hoj kostade att köpa. :D

vad tänkte du ha för färg på kåpan?

Återstår att se, men mest troligt blir den vit med ett blått fält och svart stripe som resten av hojen.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
tycker den ser extrem hög ut nu men de kanske blir annat med lite vikt o kåpor på.. har du mätt nåt mot för orginal?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
tycker den ser extrem hög ut nu men de kanske blir annat med lite vikt o kåpor på.. har du mätt nåt mot för orginal?

Är nog lite av en synvilla tror jag. Skillnaden i markfrigång nu motför original är inte nämnvärt förändrad. En par centimeter i värsta fall. Syns väl inte bäst på bilden här men om man tittar på undre ramrörets vinkel så får man då ett hum om hur stor skillnaden är.

DSC_0060.jpg

DSC_0016-5.jpg

Den är en aning mer rakead framåt motför tidigare, men som sagt, inte mycket. Ska dra med mig allt plock idag till verkstan för att göra lite mock-up och lite svetsjobb.. Kommer nog falla på plats bättre då tror jag.

Sen kommer ju jag och motorn göra lite skillnad precis som du säger, så den går ju ihop en aning i dämparna.

Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Sen kommer ju jag och motorn göra lite skillnad precis som du säger, så den går ju ihop en aning i dämparna.[/QUOTE]

På tal om motor. Vad är dina planer med motorn? Du har ju Marklund i närheten.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
På tal om motor. Vad är dina planer med motorn? Du har ju Marklund i närheten.

Motorn ska innan sommaren få nytt tändnngssystem (tändning, spolar, kablar) samt nya kammar. Övervägde en tid även att porta lite men ekonomin var dålig just då så det blev inte, tror inte det blir nu heller. Sen åker det ju på FCR gasarna jag köpte. Bör väl kunna klämma ut 20-30 hästar mer med dom uppgraderingarna. Bara strypkammarna tar ju bort 10-15hk i effekt.

Givetvis blir det ju någon resa förbi hos Marklund för att bänka och få rätt bestyckning på gasarna så den går bra också.

I vinter / höst blir det att plocka ur motorn och bygga om den från grunden. Cuttad låda, svetsad vev, 1427cc, portad top, fetare koppling, osv. Ska försöka få ut kring 150-160hk på slangen eller lite drygt det.

Just hemkommen från verkstan förövrigt. Var faktiskt väldigt givande trots att vi egentligen inte gjorde nånting på nästan fyra timmar. Vi började med att sätta på allt så vi fick ett litet helhetsintryck.

DSC_0027-2.jpg

DSC_0021-5.jpg

DSC_0019-3.jpg

Sen blev det provsittning. Farsan började.

DSC_0001-12.jpg

DSC_0005-7.jpg

Sen var det min tur.

DSC_0012-4.jpg

SAAAATAN VILKET DRAG!!!

DSC_0015-4.jpg

Mja... inte riktigt då... :näsblod

Hursomhelst så tyckte vi att det kändes riktigt bra, men det var något som inte riktigt stämde. Efter lite funderingar och mätande kom vi fram till att den måste upp en aning fram, m.a.o. kommer jag behöva hylsorna där jag pratat om tidigare annars kommer körställningen vara på tok för framåtlutad för att vara bekväm.

Vi la under en liten bit profilrör under ramrören för att få upp den en par centimeter och sen provsatt vi igen. Blev hela skillnaden.

DSC_0033-1.jpg

Och efter lite debatterande med farsan i verkstan kom vi fram till att det är nog klokast att satsa på motordelarna i första hand och ISR-reglage vid senare tillfälle. Visst var det ju ett kanonpris för supersnygga reglage men det är ju bara det dom är - supersnygga reglage. Dom tillför ju ingen direkt prestanda till motorcykeln som sådan, även om det är bra saker. Dessutom var bromscylindern överdimensionerade för fyrkolvsoken jag har. Det skulle fungera tillsammans men man får en konstig bromsverkan / känsla i reglaget.

Nu ska jag sätta mig ner och fundera på vad jag ska ha för saker från USA. Blir dyyyrt.... :död

Mer uppdateringar nån gång under veckan!

Kommentarer, frågor, osv. är välkommet!

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Hursomhelst så tyckte vi att det kändes riktigt bra, men det var något som inte riktigt stämde. Efter lite funderingar och mätande kom vi fram till att den måste upp en aning fram, m.a.o. kommer jag behöva hylsorna där jag pratat om tidigare annars kommer körställningen vara på tok för framåtlutad för att vara bekväm.

Vi la under en liten bit profilrör under ramrören för att få upp den en par centimeter och sen provsatt vi igen. Blev hela skillnaden.

Men tänk nu på att ni saknar en faktor i provsittningen. Ni hade ingen fartvind......

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Du hade ju lite funderingar angående att avgassystemet uppdraget under kutsen skulle bli ett "kaka på kaka"-utseende. Kanske dessa bilder kan vara till hjälp?

Tyckte att den här varianten var ganska smutt. :)

Bifogat

• Tips regskylt 1.JPG
    Tips regskylt 1.JPG
    29.5 KB · Visningar: 197
  • Tips regskylt 2.JPG
    Tips regskylt 2.JPG
    106.6 KB · Visningar: 235
  • Tips regskylt 3.JPG
    Tips regskylt 3.JPG
    67.9 KB · Visningar: 205
  • Tips regskylt 4.JPG
    Tips regskylt 4.JPG
    85.4 KB · Visningar: 288

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Bra jobbat, fasiken vad du var produktiv :)

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Du skall ha megafon system på din hoj, eventuelt två korta på varje sida som slutar en bit bakom fotpinnarna :tummenupp.

Ljuddämpare under sadeln är så uttjatat och gammalt :tummenner

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Du hade ju lite funderingar angående att avgassystemet uppdraget under kutsen skulle bli ett "kaka på kaka"-utseende. Kanske dessa bilder kan vara till hjälp?

Tyckte att den här varianten var ganska smutt. :)

Det där var ju faktiskt riktigt jäkla smutt, men jag tror det blir side-pipe för enkelhetens skull. Sen var det ju den där "laglighets"-aspekten med skylten. Lika bra jag kör utan om jag ska ha en så liten skylt. :död

Bra jobbat, fasiken vad du var produktiv :)

Vad är det där för ton! Jag jobbar faktiskt! :brinnerup

Du skall ha megafon system på din hoj, eventuelt två korta på varje sida som slutar en bit bakom fotpinnarna :tummenupp.

Ljuddämpare under sadeln är så uttjatat och gammalt :tummenner

Haha, megafon är ju onekligen ballt, men kanske inte så raceigt. Beroende på hur ljuddämparen från Kina ser ut så kanske jag måttbeställer en growler (tänk Moto GP burkar) med massiv innerdiameter och lite stoppning. :p

Gasarna har förövrigt dykt upp. Bilder kommer ikväll.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Det var i positiv bemärkelse... :7peta

DM

MC-intresserad
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
KTM 1290 SDR -16, KTM 990 SM -08, Yamaha FZR1000 -89, 2 st Yamaha TR1 -81, Honda CB750 -75
Haha, megafon är ju onekligen ballt, men kanske inte så raceigt....
:rolleyes:;)

Kan det bli rejsigare än megafoner?!?!
Och ju fler, desto bättre :tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mUhxAJLxNH0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mUhxAJLxNH0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/37IXijPPoOU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/37IXijPPoOU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eiGZ83dzvw8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eiGZ83dzvw8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Behöver ju inte vara en öppen megga, bygg en ullpackad insats så får du ner ljudet :tummenupp

/Danne

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Haha, megafon är ju onekligen ballt, men kanske inte så raceigt....
:rolleyes:;)

Kan det bli rejsigare än megafoner?!?!
Och ju fler, desto bättre :tummenupp

[YOUTUBE-ID]<object width="560" height="340"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/mUhxAJLxNH0&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/mUhxAJLxNH0&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="560" height="340"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/37IXijPPoOU&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/37IXijPPoOU&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

[YOUTUBE-ID]<object width="425" height="344"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/eiGZ83dzvw8&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/eiGZ83dzvw8&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="425" height="344"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]

Behöver ju inte vara en öppen megga, bygg en ullpackad insats så får du ner ljudet :tummenupp

/Danne

Håller med dig ! finns det något racigare en megafon :yoparty

Bifogat

• 3 004.jpg
    3 004.jpg
    249.7 KB · Visningar: 238
Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Det där var ju faktiskt riktigt jäkla smutt, men jag tror det blir side-pipe för enkelhetens skull. Sen var det ju den där "laglighets"-aspekten med skylten. Lika bra jag kör utan om jag ska ha en så liten skylt. :död

Haha, megafon är ju onekligen ballt, men kanske inte så raceigt. Beroende på hur ljuddämparen från Kina ser ut så kanske jag måttbeställer en growler (tänk Moto GP burkar) med massiv innerdiameter och lite stoppning. :p

Jag säger inte emot, för jag diggar mest de sidodragna 4-1 systemen iaf. :rock
Men tänkte att eftersom att dina första planer var en dämpare under häcken och att du hade handlat en dämpare för ändamålet, så skadade det inte att presentera ett möjligt alternativ för en sådan konfiguration. :tungan

Hur sa?!? :confused: :7peta Jag har haft Vance & Hines 4-1 megafoner på ett flertal hojar, bl.a på min förra Nico Bakker och det passar ALLTID utmärkt på raciga bågar! :kär :mattias

Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Håller med om att megafon skulle passa din hoj.

Ett V&H Sidewinder är fränt men kanske inte så praktiskt.
Själv hade jag ett V&H Megaphone på min "gammel GSX".
Insatsen sitter med en skruv så den är bara att ta ur och packa om lagom mycket. Flatslideförgasare med separata filter och ett lagom öppet V&H Megaphone ger ett underbart ljud för föraren (också).

Bifogar en till bild på min förra GSX.

Bifogat

• PICT1160.jpg
    PICT1160.jpg
    262.4 KB · Visningar: 216
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...