Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu jäklar kom det bilder i mailen. Slip-on burken är klar!

Ser förjäkla fin ut måste jag säga. För tusenlappen tror jag inte du hittar snyggare.

03.jpg


04.jpg


06.jpg


01.jpg


Bör dyka upp i posten om en vecka eller så. Ser fram emot det! :tummenupp
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Fasiken så gött :)

Vad var det för dimensioner på den?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fasiken så gött :)

Vad var det för dimensioner på den?

51mm innerdiameter (mot grenrör), 90mm ytterdiameter, 300mm lång. Blåset är jag osäker på men har för mig att det var 60mm.

Gick dock att måttbeställa typ vad som helst.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Känns som att det var dags för en liten uppdatering.

DSC_0003-5.jpg


Något som fångar ögat?

DSC_0006-7.jpg


DSC_0012-5.jpg


Gaffelbensförlängningar! :tummenupp

Från 730mm lång gaffel till cirkus 785mm lång. Blir en liten skillnad på väghållningen samt stuket på hojen.

DSC_0010-3.jpg


Hål så man kommer åt att skruva på justeringen kan ju vara bra att ha. :)

Sitter fortfarande och väntar på lite smått och gott. Bör dyka upp en del saker under nästa vecka. Ska även försöka få iväg beställningen på nya kammarna.
 

tammiz

Team Oppgården Racing
Gick med
31 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
streetfighter
Snyggt :) blir nog en snyggare linje på hela hojen nu när den flyttas upp lite fram till. Keep up the good work
 

Clic!

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2005
Ort
Söder
Hoj
Daytona 955i
Sickena stilleben! :) Fotograftalang!
Designen på förlängningshylsorna är GRYM både i form o färg, även om jag INTE tycker du skulle förlängt gaffeln.

Kan ha missat nåt i tråden, men motorn som (numera) är så grann utanpå, har du öppnat den?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tackar! :)

Sickena stilleben! :) Fotograftalang!
Designen på förlängningshylsorna är GRYM både i form o färg, även om jag INTE tycker du skulle förlängt gaffeln.

Kan ha missat nåt i tråden, men motorn som (numera) är så grann utanpå, har du öppnat den?

Vilket smicker. :D

Tanken med hylsorna var att dom skulle följa formen på gaffelbenen så gott det gick. Blev riktigt bra tycker jag.

Vad gäller motorn så har jag inte "öppnat" (tagit av toppen) ännu. Har dock nya kammar på gång så det blir eventuellt att lyfta av den för enkelhetens skull men vi får se hur det blir.
 

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hed@red
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Go tråd! Ser verkligen fram emot att se det färdiga resultatet!
 

Larzon

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
RD 500,2st RD350,SV 650,RG 500 motor+RS 250,Aprilia RSV 1000 Factory
hur är hylsorna fastsatta i gaffelbenen??
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
hur är hylsorna fastsatta i gaffelbenen??

Inte alls.

Hylsorna är bara fastklämda i övrekronan och allt kommer hållas på plats av toppmuttern på styrstolpen. Låter kanske skumt men det är nedre kronan + lager som tar upp 99% av kraften i framändan. Övrekronan är mer till för stabilitet.

Överväger dock att limma hylsorna (utifall att) med Loctites bussningslim.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

cbxforever

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2009
Ort
Göteborg
Hoj
1980 Honda CBX 1000
Hej!
Vilket imponerande bygge, har följt hela tråden mycket nattläsning blir det.

Så jädra bra bygge och grymt tempo.

Gaffelförlängningen är outstanding!!

Kommer att följa ditt bygge ända tills det sitter en turbo i maskinen ;-)

Ha det, du har PM.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Nu jäklar kom det bilder i mailen. Slip-on burken är klar!

Ser förjäkla fin ut måste jag säga. För tusenlappen tror jag inte du hittar snyggare.

Bör dyka upp i posten om en vecka eller så. Ser fram emot det! :tummenupp

Tjena!

Vart beställde du denna?
Min kompis har sökt efter billiga Dämpare till sin Ktm990.
Såg ju riktigt fina ut.:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Vad gäller ljuddämparen så står det allt ni vill veta några sidor tillbaka, precis som Panzaa sa.

antar de e svarvat så att gaffelbenen inte kan åka uppåt heller genom hylsan utan isf neråt och då e kraften så liten..

Korrekt.

Så här ser hylsan ut i genomskärning.

frlngningshylsa.jpg


Först är det då en 35mm lång styrning för gaffelbenet (50mm i diameter). Sen är det en liten försänkning för toppmuttern (45x8mm) så att den går fritt inne i hylsan och sen är det borrat ett hål på 25mm rakt genom hylsan så att man kommer åt förspännings- och returjusteringen.

Övre kronan har ju ingen inverkan på framgaffelns funktion mer än att stabilisera gaffeln. Lagren hålls på plats av två stycken K-muttrar och en låsbricka som sitter på styrstolpen under gaffelkronan. Gaffelkronan hålls på plats av en toppmutter med bricka som skruvas på styrstolpen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hur fan har jag kunnat missa den här tråden!?:va

Har nu läst igenom hela alltet från början till slut, och fy fan vad bra det blir!!!:yoparty

Kommer definitivt bli en riktig killer när den är klar:tummenupp

Jag tycker dock att du ska ta och fylla igen hörnen och ändarna på bakramsförstärkningarnas svetsfogar, för även om din teori angående fogstyrka stämmer så tror jag inte att den typen av resonemang är riktigt relevant i ditt fall. Så stora krafter blir det ju inte på en vanlig gathoj så att säga, så jag skulle inte tro att du behöver det lilla du eventuellt vinner på att låta det vara öppet.

Och jag vet att du inet tänkt köra i regn, men tänk så blir du överraskad av ett oväder och så börjar det rosta innanför förstärkningarna? Vore ju inte så kul...

Nej, ut och svetsa med sig:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hur fan har jag kunnat missa den här tråden!?:va

Har nu läst igenom hela alltet från början till slut, och fy fan vad bra det blir!!!:yoparty

Kommer definitivt bli en riktig killer när den är klar:tummenupp

Jag tycker dock att du ska ta och fylla igen hörnen och ändarna på bakramsförstärkningarnas svetsfogar, för även om din teori angående fogstyrka stämmer så tror jag inte att den typen av resonemang är riktigt relevant i ditt fall. Så stora krafter blir det ju inte på en vanlig gathoj så att säga, så jag skulle inte tro att du behöver det lilla du eventuellt vinner på att låta det vara öppet.

Och jag vet att du inet tänkt köra i regn, men tänk så blir du överraskad av ett oväder och så börjar det rosta innanför förstärkningarna? Vore ju inte så kul...

Nej, ut och svetsa med sig:D

Haha, missar själv en hel del godis här på SH som man inte trodde fanns. :)

Börjar nästan bli tråkigt att tacka alla för deras fina kommentarer men jag gör det ändå. Mycket kul att du gillar bygget, stort tack! :Bugar

Vad gäller infästningarna så har du definitivt en poäng. Vi får se hur det blir. Jag tycker det ser lite mer spännande ut om man lämnar öppet, "Varför är det så?" typ. :tungan

Rost bildas väl hursomhelst förr eller senare. Finns alltid något skrymsle där det kan börja samlas skit och fukt. Hojen står dock i varmgarage 24 timmar om dygnet, året runt när den inte körs så den håller sig rätt torr.

Blev en kort visit ner till verkstan idag. Skulle klura ut vars jag ville ha fotpinnarna. Hade lite mätövningar igårkväll för att förbereda oss lite så att vi kunde göra jobbet snabbt och enkelt idag. Hittade en riktigt bra vinkel / position på dom tror jag, satt väldigt bekvämt även efter en längre stund på hojen.

DSC_0003-6.jpg


DSC_0002-11.jpg


Blir dock att tillverka lite snyggare plattor till dom. Klippte bara till lite 4mm rostfri plåt och borrade fyra hål och bultade fast det. Blir att fräsa en mer gedigen historia i 15-20mm aluminium med lite försänkta insexskruv, brutna kanter och rundade hörn, lite mer "lättad" look blir det nog också. Ser lite trist ut med en solid plåt bara.

DSC_0009-4.jpg


Sidovy över hur det blev med gaffelbensförlängningarna.

DSC_0006-8.jpg


Sittställningen kändes riktigt, riktigt bra.

Nu återstår det bara att bocka lite rör för bakramen samt lite mindre svetsjobb sen är det bara att skicka på blästring och lack. Blir dock att dra hem allt innan dess för att stoppa i motorn och måtta ut avgassystemet.

Blir väl nåt sånt här:

DSC_0009-2-1.jpg


Ny uppdatering bör väl dyka upp mot mitten eller slutet av veckan. Går på långledigt efter Onsdag så förhoppningen är att det ska bli klart nån gång under dom kommande veckorna. :)

Räknat rent pengamässigt återstår det mellan 7 och 10000kr att lägga på bygget. Kan ju nästan se slutet nu. :näsblod
 
Last edited:

hojkiller

MYTOMAN
Gick med
28 Aug 2009
Ort
skrävlinge
Hoj
kawvaszaki zrxx 1100000
Haha, missar själv en hel del godis här på SH som man inte trodde fanns. :)

Börjar nästan bli tråkigt att tacka alla för deras fina kommentarer men jag gör det ändå. Mycket kul att du gillar bygget, stort tack! :Bugar

Vad gäller infästningarna så har du definitivt en poäng. Vi får se hur det blir. Jag tycker det ser lite mer spännande ut om man lämnar öppet, "Varför är det så?" typ. :tungan

Rost bildas väl hursomhelst förr eller senare. Finns alltid något skrymsle där det kan börja samlas skit och fukt. Hojen står dock i varmgarage 24 timmar om dygnet, året runt när den inte körs så den håller sig rätt torr.

Blev en kort visit ner till verkstan idag. Skulle klura ut vars jag ville ha fotpinnarna. Hade lite mätövningar igårkväll för att förbereda oss lite så att vi kunde göra jobbet snabbt och enkelt idag. Hittade en riktigt bra vinkel / position på dom tror jag, satt väldigt bekvämt även efter en längre stund på hojen.

DSC_0003-6.jpg


DSC_0002-11.jpg


Blir dock att tillverka lite snyggare plattor till dom. Klippte bara till lite 4mm rostfri plåt och borrade fyra hål och bultade fast det. Blir att fräsa en mer gedigen historia i 15-20mm aluminium med lite försänkta insexskruv, brutna kanter och rundade hörn, lite mer "lättad" look blir det nog också. Ser lite trist ut med en solid plåt bara.

DSC_0009-4.jpg


Sidovy över hur det blev med gaffelbensförlängningarna.

DSC_0006-8.jpg


Sittställningen kändes riktigt, riktigt bra.

Nu återstår det bara att bocka lite rör för bakramen samt lite mindre svetsjobb sen är det bara att skicka på blästring och lack. Blir dock att dra hem allt innan dess för att stoppa i motorn och måtta ut avgassystemet.

Blir väl nåt sånt här:

DSC_0009-2-1.jpg


Ny uppdatering bör väl dyka upp mot mitten eller slutet av veckan. Går på långledigt efter Onsdag så förhoppningen är att det ska bli klart nån gång under dom kommande veckorna. :)

Räknat rent pengamässigt återstår det mellan 7 och 10000kr att lägga på bygget. Kan ju nästan se slutet nu. :näsblod

riktigt najs :banana
gott att se slutet jag har en bit kvar ett år eller så
brukar bli dyrare än planeratmin tanke va att göra ett budget bygge ,men kraven höjer sig mest hela tiden ,ska renovera min motor fsat det inte behövs .fick tag på wiseco kolv o cyl sats , m,m kunne snart köpt en halvny hoj för pengarna :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top