Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Lacken brukar täcka rätt mycket så bli inte allt för orolig.
Blir det pulver så blir det mycket som täcks. :tummenupp

Ja, det är sant. Blir förmodligen en halvmatt / silkesmatt svart pulverlack på ramen sen blanksvart motor.

Ljuddämparen dök också upp idag. Förbaskat fin. Kan inte tro att det är Made in China och det säger jag med ganska stor erfarenhet av bra saker som gjorda i Kina. Den håller väldigt hög nivå även med västerländsk standard. Kan lätt misstas för en Yoshimura, Racefit eller något annat.

Var väl egentligen bara en liten detalj som störde mig.

DSC_0002-15.jpg

Den är ju i karbon! :va

DSC_0019-5.jpg

DSC_0014-4.jpg

Men jag började fundera lite. Köpte nämligen en liten klisterlapp till dämparen. Tror nästan den passar bättre på karbondämparen...

DSC_0004-8.jpg

Yoshimura gör ju allt så mycket porrigare. :D

DSC_0009-5.jpg

DSC_0023-5.jpg

Ser ju onekligen jäkligt schysst ut. Tror inte jag orkar inte bry mig om att skicka tillbaka för att byta, tar bara en jäkla massa tid. Ska istället se om jag kan få rabatt på en kort liten "growler"-burk.

Bortsett från slarvet vid paketeringen så måste jag faktiskt varmt rekommendera dom. Jäkligt hög byggkvalité och väldigt snygg dämpare.

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Ser snyggare ut med kolaburken, skit i att skicka tillbaka den ;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ser snyggare ut med kolaburken, skit i att skicka tillbaka den ;)

Ja, kolaburken var jäkligt porrig, speciellt med Yoshimurra dekalen. :tummenupp

Det hela löste sig dock på ett rätt förnämligt sätt:

Jag: "Were they mixed up when shipping or something? How should we fix this? Do you have any suggestions?"

Han: "Well Viktor, there is no easy way to say this. And by all means very embarrassing. I screwed up on your order for a GP Exhaust big time mate. Please accept my sincere apologies for this and rest assured that I will correct this situation right away. I will send you the correct GP slip-on that you’ve ordered using EMS by Express mail (to be ready on 22nd Feb). This means you will receive your GP slip-on in Stainless Steel before the end of Feb."

Kort och gott: han skickar rätt burk med express post och jag behåller kolaburken. Det är vad jag kallar service! :tummenupp

In other news: KÅPAN HAR KOMMIT! Nu kan jag äntligen snickra ihop alla fästen för lyset och mätaren. Kommer se kalas ut! :yoparty

Ouroboros

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 1198 -09. Yamaha R1-Touch Of Evil Edition
Vissa vet hur man ska hålla sina kunder nöjda :tummenupp

Ser fram mot att se slutresultatet på ditt bygge. Jag följer varje uppdatering med spänning :D

Kolle

Medlem
Gick med
17 Feb 2006
Hoj
900RR & R1 -07 race
Har följt ditt bygge ett tag nu, verkar bli riktigt nice när du blir klar! :tummenupp

Men du sätter ju press på dig själv att inte gå omkull med den hojen på Kemora... :tungan
Inge kul att behöva börja om efter all tid du har lagt på den.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Vissa vet hur man ska hålla sina kunder nöjda :tummenupp

Ser fram mot att se slutresultatet på ditt bygge. Jag följer varje uppdatering med spänning :D

Onekligen. En del vill ju knappt skicka sakerna åt en efter att man betalt. :näsblod

Snart börjar man ju kunna se slutresultatet också. En par veckor till i verkstan så ska det nog börja närma sig sitt slut. :)

Har följt ditt bygge ett tag nu, verkar bli riktigt nice när du blir klar! :tummenupp

Men du sätter ju press på dig själv att inte gå omkull med den hojen på Kemora... :tungan
Inge kul att behöva börja om efter all tid du har lagt på den.

Jag hoppas det, men hittills är jag då mycket nöjd. Bilden jag hade i huvudet kanske inte var så tokig. :tungan

Visst blir det ju lite speciellt att komma med en sprillans ny hoj i början av säsongen och köra bana med, men samtidigt så kommer jag ju inte att köra i "värsting"-gruppen utan jag kommer börja smått. Det var först i slutet av förra säsongen (drygt 550mil) som jag började känna mig varm i kläderna och börja tänja på lite gränser.

Nu sitter väl lite körtekniker kvar sen förra året men då har jag ju istället en helt annan hoj att vänja mig vid. Förhoppningsvis försvinner snön snart så man kan börja köra och få in vanorna igen.

Fegar jag ur så får jag väl posera med hojen i depån. :D

Kåpan såg förövrigt jäkligt bra ut. Väldigt hög kvalité på gjutningen. Men nog är det dyrt... $284 för kåpa plus frakt sen ytterligare 693kr i tull. 2700kr alltså. :brinnerup

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gött!

Är riktigt jäkla sugen på att beställa 2 riktigt små dämpare i kola och fästa dem där mina nuvarande hemmasnickrade sitter. Frågan är dock om de kan tillverka så pass små..

Bild på kåpan?

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Gött!

Är riktigt jäkla sugen på att beställa 2 riktigt små dämpare i kola och fästa dem där mina nuvarande hemmasnickrade sitter. Frågan är dock om de kan tillverka så pass små..

Bild på kåpan?

Bara skicka iväg ett mail och fråga.

frederic@multilogik.com

Då jag frågade sa han att dom i princip kunde tillverka vad som helst. Värt ett försök tycker jag. Säg att jag rekommenderade han till dig så kanske han är extra snäll. :)

Här har du bild på kåpan.

DSC_0012-6.jpg

DSC_0020-2.jpg

Ingjutna M8 infästningar är det också så man kan skruva fast den.

Tog en par bilder till på ljuddämparen också efter att jag kladdade på Yoshimura dekalen. Blev riktigt fint. :tummenupp

DSC_0022-1.jpg

DSC_0027-4.jpg

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Mmmmm! Den där kan man göra en center fold av. :tuttar

Så du köpte dekalen med självhäftande på baksidan, inte den man popnitar? Då får du vara försökskaninen och hålla oss underrättade om hållbarheten på de självhäftande dekalerna. :tummenupp
Jag har inte beställt ännu och har varit i valet och kvalet om vilken sort jag skulle välja. :confused:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Mmmmm! Den där kan man göra en center fold av. :tuttar

Så du köpte dekalen med självhäftande på baksidan, inte den man popnitar? Då får du vara försökskaninen och hålla oss underrättade om hållbarheten på de självhäftande dekalerna. :tummenupp
Jag har inte beställt ännu och har varit i valet och kvalet om vilken sort jag skulle välja. :confused:

:D

Visst är det väl lite svettigt att köpa en liten dekal för nästan 150 spänn men den ger ju en liten extra attribut till hojen. Vad gäller klistret dock så kan jag redan vittna om dess förträfflighet. *host*

Fin dekal men klistret är värdelöst. Blir att sätta på riktig dubbelhäftande tejp istället.

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
:D

Visst är det väl lite svettigt att köpa en liten dekal för nästan 150 spänn men den ger ju en liten extra attribut till hojen. Vad gäller klistret dock så kan jag redan vittna om dess förträfflighet. *host*

Fin dekal men klistret är värdelöst. Blir att sätta på riktig dubbelhäftande tejp istället.

Aha! Bra att veta, tack för infon. :krama
Men 150:-!? Köpte du inte från Ebay UK? Där får man ju en dekal för ca £7 inklusive frakt till Sverige. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Aha! Bra att veta, tack för infon. :krama
Men 150:-!? Köpte du inte från Ebay UK? Där får man ju en dekal för ca £7 inklusive frakt till Sverige. :)

Ja, det var därifrån jag köpte, men jag tog en av dom dyrare som faktiskt var "Made in the UK". De allra flesta av dekalerna är Thai-skräp. Därför var det lite dyrare. :)

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Ja, det var därifrån jag köpte, men jag tog en av dom dyrare som faktiskt var "Made in the UK". De allra flesta av dekalerna är Thai-skräp. Därför var det lite dyrare. :)

Har du verkligen jämfört kvallitén mellan de Thailändska och Brittisktillverkade?? :va
När det gäller kläder så kan jag iaf gå i god för att Thailändsk kvallitét är i topp. Handlade med mej en del när vi nyss var där och har använt dessa flitigt med ett antal tvättar (mest tröjor men även badshorts). Formen är fortfarande mkt bra, trycken är kanon och själva materialet finns det inte mkt bättre att köpa ens i Sverige.
Har dock inga erfarenheter av aludetaljer, avgasdekaler m.m. så det är ju bra att höra från någon/några som har erfarenheter från dessa.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Har du verkligen jämfört kvallitén mellan de Thailändska och Brittisktillverkade?? :va
När det gäller kläder så kan jag iaf gå i god för att Thailändsk kvallitét är i topp. Handlade med mej en del när vi nyss var där och har använt dessa flitigt med ett antal tvättar (mest tröjor men även badshorts). Formen är fortfarande mkt bra, trycken är kanon och själva materialet finns det inte mkt bättre att köpa ens i Sverige.
Har dock inga erfarenheter av aludetaljer, avgasdekaler m.m. så det är ju bra att höra från någon/några som har erfarenheter från dessa.

Har jag dessvärre inte. Men köpte en uppsättning Thai-fotpinnar till hojen och dom imponerade ju inte direkt. Visst var det billigt men hursomhelst - skrot. :)

Vad gäller kläder och sånt kan jag bara hålla med. Har även några klockor som fungerat utan problem i flera år.

Katana-Jocke

Gick med
24 Jun 2009
Hoj
Har jag dessvärre inte. Men köpte en uppsättning Thai-fotpinnar till hojen och dom imponerade ju inte direkt. Visst var det billigt men hursomhelst - skrot. :)

Vad gäller kläder och sånt kan jag bara hålla med. Har även några klockor som fungerat utan problem i flera år.

Hmmm...hur menar du då angående Thai-fotpinnarna? :gnissla Har ju planer på att beställa ett Thailandtillverkade sådana, men det avråder du alltså från? :3freak

Yoshi-dekalerna kommer jag nog att testa Thai-varianten på iaf och så får jag väl rapportera sedan om det är något att ha efter nästa säsong eller om det bara var skräp.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hmmm...hur menar du då angående Thai-fotpinnarna? :gnissla Har ju planer på att beställa ett Thailandtillverkade sådana, men det avråder du alltså från? :3freak

Yoshi-dekalerna kommer jag nog att testa Thai-varianten på iaf och så får jag väl rapportera sedan om det är något att ha efter nästa säsong eller om det bara var skräp.

Fräsningen var inte den bästa om vi säger så. Förmodligen hade dom använt en skadad fräs eftersom det var en massa hack och skador runtom kanterna på fotpinnarna. Sen var det även lite andra skönhetsfläckar, typ flammig eloxering. Men ska man måla dom så spelar det ju mindre roll. Materialet var inte det bästa heller. Tror inte jag hade velat belasta dom speciellt mycket.

Å andra sidan betalade jag väl £40 med frakt för dom så man kanske inte kan vänta sig mer, men jag tror nog du får bättre kvalité om du satsar på någon kinesisk kopia för omkring tusenlappen. Notera dock, tror. :)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Hade en liten diskussion med min kompis i Japan igår kväll (som också är hojbyggare) gällande dragningen av avgasröret. Vi hade lite olika idéer kring vad som skulle se bäst ut men vi var överens om att det skulle följa befintliga linjer (ramen eller bakdelen, alternativt både och).

Här var "grundidén". Ljuddämparen följer linjen av nedre ramröret som går upp mot bakdelen. Kändes dock som att den var lite långt ner och skymde för mycket av stötdämparen.

DSC_0006-3-1.jpg

Lite mer omarbetad men inte riktigt 100%.

DSC_0006-4-1.jpg

Efter en stunds ritande och berättande i Paint hade vi kommit fram till vad vi tyckte såg ut som en riktigt schysst slutgiltig lösning.

DSC_0006-5-1.jpg

Undre- eller centrumlinjen på avgasröret flyter ihop med linjen av bakdelen och övre linjen på avgasröret följer nedre ramröret. Blir ett rätt långt mellanrör från kollektorn till burken men mycket skyms av fotpinnen så jag tror inte det kommer se helt tokigt ut. Dessutom blir det väldigt lätt att lösa infästningen av ljuddämparen.

Bilden är väl inte proportionerlig till 110% men den ger en fingervisning. Tänk som på den här hojen.

main.jpg

Vad tror ni?

Last edited:

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Försök följa befintliga linjer på hojjen om det går.
Avviker den för mycket känns det lite malplacerat (om nu inte tanken är den?).
För mig hade den gärna fått följa linjen längs bakdelen, ovanför stötdämparen.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Numera huserar tråden här under Hojbyggen. Känns som att hojen stuckit iväg från fighter hållet och mer åt racing hållet så den passar nog bättre här.

Försök följa befintliga linjer på hojjen om det går.
Avviker den för mycket känns det lite malplacerat (om nu inte tanken är den?).
För mig hade den gärna fått följa linjen längs bakdelen, ovanför stötdämparen.

Håller med.
Lite highpipelook och att Du följer linjen längs bakdelen skulle bli riktigt läckert.:tummenupp

Ni tänkte något mer sånt här? (på ett ungefär, lite mer bakåt kanske)

DSC_0006-6-1.jpg

Inte så dumt faktiskt, blir väl bara en fråga om hur man ska lösa mellanröret på ett snyggt och smidigt sätt som stämmer överens på hojen.

Panzaa

Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Det där så mycket bättre ut!

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...