Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
riktigt najs :banana
gott att se slutet jag har en bit kvar ett år eller så
brukar bli dyrare än planeratmin tanke va att göra ett budget bygge ,men kraven höjer sig mest hela tiden ,ska renovera min motor fsat det inte behövs .fick tag på wiseco kolv o cyl sats , m,m kunne snart köpt en halvny hoj för pengarna :tummenupp

Ja, riktigt roligt när man börjar se lite resultat.

Men som du säger så drar det iväg prismässigt. Räknar jag in vad hojen kostade att köpa hade jag fått en fin modern hoj för omkring 40 000kr. :död

Å andra sidan hade det inte varit hälften så roligt. :tummenupp
 

hojkiller

MYTOMAN
Gick med
28 Aug 2009
Ort
skrävlinge
Hoj
kawvaszaki zrxx 1100000
Ja, riktigt roligt när man börjar se lite resultat.

Men som du säger så drar det iväg prismässigt. Räknar jag in vad hojen kostade att köpa hade jag fått en fin modern hoj för omkring 40 000kr. :död

Å andra sidan hade det inte varit hälften så roligt. :tummenupp
instämer helt min landar nog tyvärr oxå runt dom pengarna. och då får jag ändå allt lackat på sonens yrkesskola suck ,fast vem vill ha en dekis r1a ,,,,,,,,,,,,,,:arsele bettre med eget
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Tyskvarning!!

Hej Viktor,

din skiss på avgassystemet gav mig en känsla av tysk-pimpad streetfighter. :va Jag hoppas att du INTE tänker göra så.
Kör med Megaphone eller följ någon av de fina linjerna i bakramen eller dra upp det under sadeln med yoshi-burken som du tänkte från början.
För övrigt ett jäkla fint bygge:tummenupp
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
Är absolut inte någon specialist på avgas, men skulle det inte ev gå bygga en platt ljuddämpare under magen på hojen som inte tar så stor plats. Typ Buell men inte lika hög.
Då är det ju bara pipen(piporna) som sticker ut åt sidan. =)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
NEJ Viktor!
Dölj inte Öhlinarna med ett eller flera fula rör!
Det finns ju utrymme mellan sving och hjul att leka med.
Dra röret/rören där ist.
Bara ett tips.
Hojen kommer garanterat att äga i sommar, skitfina linjer osv..:tummenupp:tummenupp

Var bara en snabb skiss. Burken kommer med största sannolikhet inte hamna på samma ställe som jag kladdade i Paint men den kommer att hamna på sidan med avgasröret draget under sving / fotpinne. Blev på tok för mycket jobb med att pilla dit ett underseat på den tid jag har kvar, så den idén behåller jag till något framtida bygge.

Lagt ut burken på annons för att finansiera nuvarande projekt men blir den kvar så gör det inget.

Hej Viktor,

din skiss på avgassystemet gav mig en känsla av tysk-pimpad streetfighter. :va Jag hoppas att du INTE tänker göra så.
Kör med Megaphone eller följ någon av de fina linjerna i bakramen eller dra upp det under sadeln med yoshi-burken som du tänkte från början.
För övrigt ett jäkla fint bygge:tummenupp

Kanske överdrev en aning. Tanken var klassiskt stuk alá Superbike från tidigt 80-tal där dom hade avgaset / megafonerna dragna upp baki fotpinnarna. Givetvis ska jag följa linjerna på ett eller annat sätt, vore ju helt galet att gå tvärt emot vad jag hållit på med tills nu.

Är absolut inte någon specialist på avgas, men skulle det inte ev gå bygga en platt ljuddämpare under magen på hojen som inte tar så stor plats. Typ Buell men inte lika hög.
Då är det ju bara pipen(piporna) som sticker ut åt sidan. =)

Haft den diskussionen vid ett antal tillfällen tidigare i tråden.

Personligen tycker jag det ser apfult ut sen skulle det inte passa stuket. Eftersom det är en naken hoj vill man ju visa så mycket som möjligt av skelettet (ramen) och alla andra go' saker (avgas) så mycket som möjligt. Att då bygga en snik-dämpare under motorn vore blasfemi på hög nivå. Det ska vara en bullrig GP-burk eller megafon. :)

Rev förövrigt av toppen igårkväll och började rensa den. Samlats rätt mycket skit på 25 år men mindre än jag väntat mig. Syns tydligt att det varit bränsleproblem på 4:ans cylle.

DSC_0085.jpg


DSC_0062.jpg


Ska försöka få till bakramen nu under slutet av veckan / helgen så jag kan skicka ramen på blästring och pulverlack i början av mars nån gång.
 
Last edited:

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Kanske överdrev en aning. Tanken var klassiskt stuk alá Superbike från tidigt 80-tal där dom hade avgaset / megafonerna dragna upp baki fotpinnarna. Givetvis ska jag följa linjerna på ett eller annat sätt, vore ju helt galet att gå tvärt emot vad jag hållit på med tills nu.

Jag tänkte väl det:D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ingen ljuddämpare idag. Förbannade jävla muppar som jobbar på Posten i Ånge. Norra Sveriges flaskhals vad gäller post och paket.

Kom däremot något annat roligt med posten, synd bara att dom inte är mina... :(

DSC_0005-10.jpg


DSC_0021-7.jpg


DSC_0010-4.jpg


Farsgubbens drömfälgar. Passade dock rakt av i min gaffel. Bakfälgen bör passa också. :tungan

Polerade / borstade / rengjorde också toppen igårkväll. Viss skillnad.

Före.

DSC_0074.jpg


DSC_0083.jpg


Efter.

DSC_0014-3.jpg


Bara vänta på delar nu då... :död
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Satan vilka snygga fälgar! Jag vill ha!

Jag också. :gnissla

Nåja, nu får jag R1-fälgarna istället. Bra mycket snyggare än XJR-fälgarna. :)

Blev en tur ner till verkstan nu i förmiddag. Svetsa lite förstärkningar.

DSC_0002-13.jpg


Var rätt bökigt att svetsa insidan av förstärkningarna. Fick böja och lirka igenom tillsatsmaterialet mellan ramrören för att få det dit det skulle.

DSC_0013-6.jpg


Smarta och observanta som jag och farsan är så svetsar vi den ena förstärkningen rätt väg och den andra fel väg. Just som jag dragit sista strängen klart och vi tog ett steg tillbaka för att beundra arbetet så säger farsan, "Men Viktor... ser du vad vi gjort...?" *suck* :huvet

Jag registrerade inte vad det var för fel men då han pekade så var det helt uppenbart. :död

Är ju ingen jätteskillnad men det störde sådär lagomt. Men vafan, kan ju inte börja kapa loss det för att svetsa om det. Får väl säga att det är någon design/funktionsdetalj som underlättar när man ska ut med motorn...
 
Last edited:

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Snyggt!

Rätt och fel väg?
Ser ingen skillnad?
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Den på höger sida är 45-grader medan den på vänster är mer kring 60-grader. Syns tydligast på den övre bilden.

Hade du inte sagt något skulle aldrig någon, mer än du själv och farsgubben, märkt något. Se det som den lilla imperfektionen som gör resten av hojen brilliant. ;)
 

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Den på höger sida är 45-grader medan den på vänster är mer kring 60-grader. Syns tydligast på den övre bilden.

Vilken sitter "rätt"?
Alltså, vilken har du vänt fel?
Tänker du förstärka ramen på några fler ställen eller är det dax för lackering nu?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Hade du inte sagt något skulle aldrig någon, mer än du själv och farsgubben, märkt något. Se det som den lilla imperfektionen som gör resten av hojen brilliant. ;)

Haha, vi hade en liten debatt om det där på jobbet och jag tyckte det var bäst att erkänna mitt misstag. :D

Vilken sitter "rätt"?
Alltså, vilken har du vänt fel?
Tänker du förstärka ramen på några fler ställen eller är det dax för lackering nu?

Det är förstärkningen på höger sida av ramen som sitter rätt (45-graders lutning). Den vänstra skulle ha varit vänd andra vägen.

Ramen är i princip klar nu, ska ner imorn för att försöka slutföra dom stora delarna som återstår av svetsjobbet. Bocka lite rör och göra diverse infästningar klara, men efter det så blir det att skicka på blästring och pulverlack. Siktar på att ha allt det klart tills i början av Mars så jag kan börja jobba med detaljerna.
 
Last edited:

katana83

Med lem
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Katana 1100 sedan -87
Det är förstärkningen på höger sida av ramen som sitter rätt (45-graders lutning). Den vänstra skulle ha varit vänd andra vägen.

Det var det jag misstänkte.

Det är kul att se att det händer något i någons garage :tummenupp
I mitt eget går det väldigt långsamt :va Men vafaan det är långt kvar innan all den här snön är borta, så man har väl till midsommar på sig :D
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det var det jag misstänkte.

Det är kul att se att det händer något i någons garage :tummenupp
I mitt eget går det väldigt långsamt :va Men vafaan det är långt kvar innan all den här snön är borta, så man har väl till midsommar på sig :D

Ja, blev ju lite tokigt. :)

Nu återstår det mest små-plock och justera in nya kammar i motorn så det bör gå rätt fort. Farsgubbens hoj satte vi ju ihop på ungefär två månader när vi la på ett kol och det var ju ändå ett "hyggligt" omfattande jobb. Tanken är väl att ha klart hojen nån gång i April månad så man hinner testa den ordentligt och se så att allt fungerar som det ska (bänkning bl.a.).

Vad gäller snön så får jag hålla med dig. Är väl drygt 80cm här uppe.
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S

Känner igen mig i dessa saker.
För mig är det att när man har "ångan" uppe och allt flyter på som jag gör dessa misstag.
Men som dom andra säger så är det nog bara du och fars gubben som ser det.
Det är ju en grej för att lätta ett ev motor byte som du sa. :tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Känner igen mig i dessa saker.
För mig är det att när man har "ångan" uppe och allt flyter på som jag gör dessa misstag.
Men som dom andra säger så är det nog bara du och fars gubben som ser det.
Det är ju en grej för att lätta ett ev motor byte som du sa. :tummenupp

Precis, allt gick bra och av bara farten så blev det fel. Men som sagt, spelar ingen direkt roll.

Blev lite mera svetsjobb gjort idag. Svetsade i ett kryss där luftboxen suttit. Bökigt som fasen att svetsa så det blev väl lite sisådär... :rolleyes:

DSC_0002-14.jpg


DSC_0006-9.jpg


Får väl snygga till lite med slipmaskin senare. Fick problem med skyddsgasen mot slutet (sista svetssträngen) så vi gav upp där.

Även kapat till bakramen och bockat rör så allt är mer eller mindre klart för att svetsas nu. Blir väl kanske att göra det imorgon eftermiddag. :)
 

Mhassic

Medlem
Gick med
3 Sep 2006
Ort
Umeå
Hoj
SUKUKI DR800 GS1000S
[QUOTE

Får väl snygga till lite med slipmaskin senare. Fick problem med skyddsgasen mot slutet (sista svetssträngen) så vi gav upp där.

Även kapat till bakramen och bockat rör så allt är mer eller mindre klart för att svetsas nu. Blir väl kanske att göra det imorgon eftermiddag. :)[/QUOTE]

Lacken brukar täcka rätt mycket så bli inte allt för orolig.
Blir det pulver så blir det mycket som täcks. :tummenupp
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top