Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fixade nya bromsbelägg idag (Biltema FTW) så då passade jag på att sätta dit dom nya stålomspunna bromsslangarna i samma veva, sen blev det dags för en liten provtur.

Nya intryck?

Den här gången visste jag ju vad hojen gick för och att den fungerade som den ska, så nu vågade jag lite mer än bara växla vid 3500 varv. Kan säga att det börjar dra utav h-e när man kommer där över 8000 varv på 3:an. Var nästan obehagligt hur bra hojen gick, både maskinellt och väghållningsmässigt. Jag är i normala fall en riktig fegis (eller kanske jag är smart?) som börjar lätta på gasen när det kurvar lite eller börjar gå för fort men hojen var oerhört förlåtande, stabil och förtroendeingivande. Detta trots att det bara är "grundinställningar" på stötdämpare och gaffel.

Återigen så tar hojen kurvor som en dröm. När jag låg kring 7000 varv på 3:an efter vägen mot det (ö)kända Piteå Havsbad så är det en lång och härligt svepande högerkurva (90-väg). Var inget obehag i att lägga ner lite och dra på ännu mer. Kurvtagning i lågfart är också helt underbart, känns som det är en moped eller cykel jag sitter på.

Däremot så tror jag att jag ska montera på acc. pumpen igen. Kollade stiften efter testrepan och dom såg lite väl snåla ut.

Min bror kunde däremot intyga att "Den låter gott.".

"Jasså?" sa jag. "Hördes det bra?"

"Ja, väldigt." :D

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Hoj
KTM EXC 300 TBI Hardenduro samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Fixade nya bromsbelägg idag (Biltema FTW) så då passade jag på att sätta dit dom nya stålomspunna bromsslangarna i samma veva, sen blev det dags för en liten provtur.

Nya intryck?

Den här gången visste jag ju vad hojen gick för och att den fungerade som den ska, så nu vågade jag lite mer än bara växla vid 3500 varv. Kan säga att det börjar dra utav h-e när man kommer där över 8000 varv på 3:an. Var nästan obehagligt hur bra hojen gick, både maskinellt och väghållningsmässigt. Jag är i normala fall en riktig fegis (eller kanske jag är smart?) som börjar lätta på gasen när det kurvar lite eller börjar gå för fort men hojen var oerhört förlåtande, stabil och förtroendeingivande. Detta trots att det bara är "grundinställningar" på stötdämpare och gaffel.

Återigen så tar hojen kurvor som en dröm. När jag låg kring 7000 varv på 3:an efter vägen mot det (ö)kända Piteå Havsbad så är det en lång och härligt svepande högerkurva (90-väg). Var inget obehag i att lägga ner lite och dra på ännu mer. Kurvtagning i lågfart är också helt underbart, känns som det är en moped eller cykel jag sitter på.

Däremot så tror jag att jag ska montera på acc. pumpen igen. Kollade stiften efter testrepan och dom såg lite väl snåla ut.

Min bror kunde däremot intyga att "Den låter gott.".

"Jasså?" sa jag. "Hördes det bra?"

"Ja, väldigt." :D

Nice!:tummenupp

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
1.3 0.75 0.45
Justera hellre nålhöjd eller huvudmunstycke. Accpumparna har väldig lite med stiftens färg att göra om du inte åkt och pumpgasat hela tiden när du var ute.

Accpumparna i din förgasarbrygga är till för att motorn inte ska kvamna när du slår upp trottlarna, då blir venturieffekten helt plötsligt väldigt liten när arean "öppen förgasare" blir väldigt stor utan att varvtalet stigit nämnvärt. Detta sammantaget gör att blandningen momentant blir tokmager och motorn tvekar.

Justera in accpumparna för så kort(tid) skvätt som möjligt mtp. gassvar, annars kan det bli åt andra hållet, att blandningen blir för fet och motorn tvekar för den sakens skull.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Ja Niklas, mycket nice! :tummenupp

Justera hellre nålhöjd eller huvudmunstycke. Accpumparna har väldig lite med stiftens färg att göra om du inte åkt och pumpgasat hela tiden när du var ute.

Accpumparna i din förgasarbrygga är till för att motorn inte ska kvamna när du slår upp trottlarna, då blir venturieffekten helt plötsligt väldigt liten när arean "öppen förgasare" blir väldigt stor utan att varvtalet stigit nämnvärt. Detta sammantaget gör att blandningen momentant blir tokmager och motorn tvekar.

Justera in accpumparna för så kort(tid) skvätt som möjligt mtp. gassvar, annars kan det bli åt andra hållet, att blandningen blir för fet och motorn tvekar för den sakens skull.

Måste rätta mig själv: stiften såg bra ut tidigare, var bara jag som tittade på dom i konstigt ljus vilket gjorde att dom såg snåla ut. Här är två macro-bilder på 1:ans stift. Tycker det ser helt OK ut. :)

DSC_0006-14.jpg

DSC_0001-18.jpg

Mycket riktigt så är acc-pumpen till för att kompensera den momentana dippen när man drar på. Flatslide-gasarna är ju som sagt lite känsligare än vanliga CV-gasare när man öppnar spjället. Fodrar betydligt mera varv i motorn för att du ska få ett direkt och konstant gaspådrag.

Just nu känns det jäkligt bra efter en andra repa. Väldigt rappt iväg på 1:an och på 2:an matar det på riktigt bra också, så pass bra att framhjulet faktiskt lyfte under en kortare sträcka, och detta med en hjulbas på nära 1750mm. :näsblod

3:an, 4:an och 5:an samma sak - öser på hela tiden förutsatt att man har rätt varvtal. Tror dock inte det funkar lika bra nu som förut att ligga i 40-50km/h på 5:an och bara gasa på. Nu måste man nog pilla ner till 4:an eller 3:an för att riktigt känna hur det drar iväg, men samtidigt tror jag mycket kan ha med vana och gasteknik att göra också. Har inte riktigt fått kläm på hur jag ska bete mig än för att få bästa möjliga effekt / gassvar.

Men jag märkte lite att jag kanske var för feg med gaspådragen. Låg i ca 90km/h efter en bil och tänkte göra en vanlig omkörning och bara dra på lite grann (som man gör med en CV-gasare), men märkte att det krävdes lite hårdare tag för att få den där "hästsparken" att kicka in på flattisarna.

Hursomhelst så känns hojen väldigt bra. Nästan förvånansvärt bra. Tänka sig att två amatörer har lyckats kacka ihop en riktigt välfungerande hoj. :)

Däremot märkte jag något som kändes som en lätt obalans i framfälgen. Kan bara ha varit inbillning men jag ska undersöka saken, problem med framändan är ju det sista man vill ha. :brinnerup

Last edited:

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Hoj
Tiger 800XCx
Dom där stiften ser inte magra ut. Ute på kanten till och med lite sotiga.
Rör inte huvudmunstycken förrän du verkligen har/kan gasa fullt. Några sekunder på fullgas räcker inte för att läsa av färgen. Mao är det ganska svårt att få till fullgasbestyckning utan bromsbänk och Bred Bands Lambda.
Lågfart och halvgas ska du ställa in på känsla.

Mats

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Dom där stiften ser inte magra ut. Ute på kanten till och med lite sotiga.
Rör inte huvudmunstycken förrän du verkligen har/kan gasa fullt. Några sekunder på fullgas räcker inte för att läsa av färgen. Mao är det ganska svårt att få till fullgasbestyckning utan bromsbänk och Bred Bands Lambda.
Lågfart och halvgas ska du ställa in på känsla.

Mats

Precis. Tittade i kraftfullt direkt solljus tidigare när jag läste av, såg väldigt snålt ut då. :näsblod

Provade dra den över 9000 nu på en kort provtur och då började det kännas som den tappade lite. Men uppe över 9000 på en sån här gammelhärk är ju i princip varvstoppen (inne på rödmarkeringen i alla fall) och då är det ju nästan meningen att den ska tappa ork, eller?

Bromsning i bänk blir det framöver nån gång då jag har pengar och då EMP:s eller MC-Xpress bänk är ledig. Så fullgasbestyckningen kan möjligen få vänta tills dess.

Ska pilla vidare med lågfarten och halvgas imorn, inte riktigt perfekt. Har halvtendenser att hänga kvar på gasen och smånysa känns det som.

Men i vilket fall som helst är det en väldig skillnad motför original. Då ville ju hojen knappt gå framåt. :)

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
problem med framändan är ju det sista man vill ha. :brinnerup

Inte är det så kul med hemorojder heller! :arsele :D

Jag har idag skummat från början i tråden, vilken resa! Klurighet och handlag räcker visst väldigt långt, har man dessutom som du, rätt vilja och inställning så blir det hur bra som helst i slutändan (hupp).

Styvt jobbat, I salute you!

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Inte är det så kul med hemorojder heller! :arsele :D

Jag har idag skummat från början i tråden, vilken resa! Klurighet och handlag räcker visst väldigt långt, har man dessutom som du, rätt vilja och inställning så blir det hur bra som helst i slutändan (hupp).

Styvt jobbat, I salute you!

Haha, tack! :D

Nu bär det av till våra grannar i öst för fyra dagars bankörning. Enda jag väntar på nu är min trecylindrige vän från grannbyn så vi kan lasta på min hoj på släpet.

Ska bli jäkligt roligt. Hoppas bara vädret blir bra!

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Yoshimura GSX1135R Projekt

Dricker kaffe och sedan återstår lastning i bil, koppling av släp och avfärd:)

...Nu bär det av till våra grannar i öst för fyra dagars bankörning. Enda jag väntar på nu är min trecylindrige vän från grannbyn så vi kan lasta på min hoj på släpet..../QUOTE]

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj

banåkning, om jag fattat rätt :yoparty

Där har du svaret Mr.Steen. :)

Nu är jag just hemkommen från Finland och Kemora där jag i dagar fyra (tre) plågat hojen.

Första dagen började lite snöpligt...

DSC_0025-6.jpg

Hojarna (min och roffe_s) inparkerade i depåboxen i väntan på bättre väder. Dessvärre fick vi vänta länge...

Under tisdagsmorgonen så var dom finska vädergudarna (?) oss goda och lät regnet lätta på sig. Då var det bara på med lite däckvärmare sen ut och provköra.

DSC_0029-3.jpg

Och allt eftersom temperaturen ökade och banan torkade så blev det mer och mer köra.

DSC_0138.jpg

Ingen fegrand där inte. :D

Vid detta lag hade jag börjat bekanta mig med banan och hojen så hela onsdagen och nu i förmiddag laddades det utav bara den. Mer bilder på detta lär dyka upp vid tillfälle, vi har nämligen inte hunnit dela med oss av alla våra bilder.

Bakdäcket är rätt slitet efter dagen då det blev lite hårdare körning, men det känns väldigt bra att kunna säga att hojen håller måttet. Inga som helst problem. Hojen är återigen hur stabil som helst, både rakt fram och i kurvor, det sistnämnda i väldigt höga hastigheter. Fjädringen känns kanon både bak och fram. Styvade upp den lite under onsdagsmorgonen (i samband med lite lätt förgasarjustering) och efter det blev den som en dröm.

Nu ska jag vila upp mig och sedan börja riva i hojen igen för att få klart den. :)

Last edited:

Katana-Jocke

Second place - First loser...
Gick med
24 Jun 2009
Aten, Grekland. Numera tillbaka i Sverige & E-tuna
Hoj
Katana -82, 2*Katana -83, Nico Bakker 1168 -83, Moto Martin GSXR 1100W -83, GSXR 1100 -89, GSXR 1100 -86, Husqvarna WR 250 -85b, Kawa Icefighter GPZ 900R special
Där har du svaret Mr.Steen. :)

Nu är jag just hemkommen från Finland och Kemora där jag i fyra (tre) plågat hojen.

Bakdäcket är rätt slitet efter dagens körning dock då det blev lite hårdare körning, men det känns väldigt bra att kunna säga att hojen håller måttet.

Maskinellt då?

Inga som helst problem. Hojen är återigen hur stabil som helst, både rakt fram och i kurvor, det sistnämnda i väldigt höga hastigheter. Fjädringen känns kanon både bak och fram. Styvade upp den lite under onsdagsmorgonen (i samband med lite lätt förgasarjustering) och efter det blev den som en dröm.

Nu ska jag vila upp mig och sedan börja riva i hojen igen för att få klart den. :)

Härligt att höra att allt funkade bra för dej och att du är nöjd. :tummenupp

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nice, kul att höra att allt gått vägen!:tummenupp

BlöjRäsern

Gränsfall
Gick med
19 Feb 2006
Hoj
KTM 1090 ADV-R
Vad roligt att den förutom att vara snygg och välbyggd även presterar efter önskemål.
Du verkar ha öga för detaljer och läser dessutom på om ämnet (som jag förstått det iaf), oavsett om det gäller förgasarsetup eller fjädringsdito.
Jag undrar om du inte skulle kunna starta en liten byggarverksamhet som skulle kunna gå runt. Viktors superjärn AB.
Imponerad idag igen :tummenupp
Nog fjäskat. Fjöl av.

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Tack allihopa. Fick många fina kommentarer på Kemora också, speciellt av en Classic racing räv som körde en häftig CB500. Han var mycket imponerad av bygget. :)

Han tyckte kombinationen av FCR-gasarna och ljuddämparen var ruskigt grym. :D

Vad roligt att den förutom att vara snygg och välbyggd även presterar efter önskemål.
Du verkar ha öga för detaljer och läser dessutom på om ämnet (som jag förstått det iaf), oavsett om det gäller förgasarsetup eller fjädringsdito.
Jag undrar om du inte skulle kunna starta en liten byggarverksamhet som skulle kunna gå runt. Viktors superjärn AB.
Imponerad idag igen :tummenupp
Nog fjäskat. Fjöl av.

Ja, det är skitkul att den fungerar som den ska och som det är tänkt. Vore ju pissigt att ha lagt ner så mycket tid och pengar på något som i slutändan inte fungerar. :död

Att läsa på om ämnet är väl mer eller mindre en självklarhet. Jag vill ju veta hur jag ska göra för att få det så bra som möjligt. Att köra en hoj och nöja sig med att det fungerar halvbra är värdelöst för. Titta bara på Jörgen och hans HD som exempel. Där har du kompromisslöshet.

Oavsett hur många cylindrar hans hoj har så är han en förebild på många sätt. :)

Som en liten fotnot: En läcker sak jag upptäckte under veckans körning var hur förgasarna låter när man laddar på lite. Under riktigt hårda accelerationer i hög fart hör man verkligen hur motorn SUGER i sig luft och bränsle, ett högljutt susande. Jäkligt fränt måste jag säga.

Last edited:
Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...