Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tror jag lyckats hitta vettiga fotpinnar till hojen. Vinkeln på infästningen verkar stämma rätt bra med ramrörets vinkel. Får väl annars göra ett justeringsblock till fotpinnarna för att offsetta dom lite.

fs23.jpg


Raask gör väl inte dom porrigaste fotpinnarna men dom får duga. Dom var betydligt snyggare än genomsnittet av Raasks saker. Ska ringa dom imorn för att undersöka lite priser. En hojkompis skulle eventuellt köpa Yoshimura-kopiorna jag köpte tidigare till hojen så då har jag väl kanske råd med dom här.

Beställde mätare igår och den är på gång nu. Blev en Koso.
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Sjukt cleant fäste till lyktan!

Sitter det förankrat i övre/undre krona med staget?
 

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Ort
huddinge
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ha ha,du vet d där jag tjöta om med att flytta upp slutburken o ha diodramper på sidorna??? Såg just av en slump att det finns en liknande grej på startsidan på sh.Bikeshops blänkare till vänster visar en bakdel med det utseendet jag tänkte på.Inte exakt,men jävligt nära.:tummenupp
 

KatanaKurre

Original, Bus x2, Dragrace
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Boden
Hoj
GSX 49, 750,1074, 1570, 1605, 1640S
Fästet syns knappt när det göms bakom gaffelbenet. Ska försänka skruvarna som sitter i bygeln mellan kronorna bara så man kan sätta dom ännu lite tightare mot gaffelbenet. :)

Varför inte göra fästet i ett stycke så slipper du ha skruvar, då kan du ju sätta dom ännu närmare gaffelbenet. Men använd dom tvådelade så kan du ju göra nya skruvhål och prova dej fram på vilken höjd som passar bäst
 
Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Tror jag lyckats hitta vettiga fotpinnar till hojen. Vinkeln på infästningen verkar stämma rätt bra med ramrörets vinkel. Får väl annars göra ett justeringsblock till fotpinnarna för att offsetta dom lite.


Raask gör väl inte dom porrigaste fotpinnarna men dom får duga. Dom var betydligt snyggare än genomsnittet av Raasks saker. Ska ringa dom imorn för att undersöka lite priser. En hojkompis skulle eventuellt köpa Yoshimura-kopiorna jag köpte tidigare till hojen så då har jag väl kanske råd med dom här.

Inte kikat på tarozzi? Du kör ju Ol´School och de är de ju helrätt. Du ska väl ändå hitta något annat som passar, istället för de där übertunga arrangemangen de satte utanpå(!) de befintliga och likaledes astunga originalplattorna. Raask har ju den sura egenheten att justeringen är ingen "vantskruv". Du måste alltså plocka bort ena änden på länkaget för att sen försöka hitta tillbaka till hur det satt inkl förändring. Är du med? Tarozzi väger bly men har en helt annan känsla och funktion, (tycker jag). Där sitter dessutom nipplar och även lager här och var, lätta att ställa in. Du har väl iofs inga problem med att byta ut den "felande länken" på "bonnasmidet".

Notorisk bakåtsträvare på en del punkter, den där Raask.

Fast nyare sporthojar har ju också rätt smutta arr, problemet är väl att hitta ett helt par...

Nackdelen skulle väl vara att Tarozzi sällan har vikbara fotpinnar annat än för passageraren, (Skadorna blir värre även vid lättare vurpor.... och med brontosaurer från 80-talet finns inga lättare vurpor. Jag har varit där.:fakta)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Sjukt cleant fäste till lyktan!

Sitter det förankrat i övre/undre krona med staget?

Tack! :)

Mycket riktigt så är det tänkt att det ska skruvas fast i övre och undre kronan.

Ha ha,du vet d där jag tjöta om med att flytta upp slutburken o ha diodramper på sidorna??? Såg just av en slump att det finns en liknande grej på startsidan på sh.Bikeshops blänkare till vänster visar en bakdel med det utseendet jag tänkte på.Inte exakt,men jävligt nära.:tummenupp

Nu när du säger det. Ska ta en titt på det!

Varför inte göra fästet i ett stycke så slipper du ha skruvar, då kan du ju sätta dom ännu närmare gaffelbenet. Men använd dom tvådelade så kan du ju göra nya skruvhål och prova dej fram på vilken höjd som passar bäst

Har faktiskt inte tänkt på det. Är ju definitivt en möjlighet. :tummenupp

Som du säger dock - ska prova mig fram lite med höjden på lyset för att hitta en någorlunda optimal höjd / placering.

Inte kikat på tarozzi? Du kör ju Ol´School och de är de ju helrätt. Du ska väl ändå hitta något annat som passar, istället för de där übertunga arrangemangen de satte utanpå(!) de befintliga och likaledes astunga originalplattorna. Raask har ju den sura egenheten att justeringen är ingen "vantskruv". Du måste alltså plocka bort ena änden på länkaget för att sen försöka hitta tillbaka till hur det satt inkl förändring. Är du med? Tarozzi väger bly men har en helt annan känsla och funktion, (tycker jag). Där sitter dessutom nipplar och även lager här och var, lätta att ställa in. Du har väl iofs inga problem med att byta ut den "felande länken" på "bonnasmidet".

Notorisk bakåtsträvare på en del punkter, den där Raask.

Fast nyare sporthojar har ju också rätt smutta arr, problemet är väl att hitta ett helt par...

Nackdelen skulle väl vara att Tarozzi sällan har vikbara fotpinnar annat än för passageraren, (Skadorna blir värre även vid lättare vurpor.... och med brontosaurer från 80-talet finns inga lättare vurpor. Jag har varit där.:fakta)

Inte kikat på Tarozzi men jag började faktiskt fundera på dom igår efter att jag lämnade av svingförlängningarna hos kompisen för lite fräsarbete. Passade då på att titta på hans GS1000-projekt som råkar ha just Tarozzi-pinnar. Ser riktigt bra ut, lite mindre kantiga än Raasks. :död

Håller med dig om att Raask är lite passé men som du säger så tror jag inte det ska vara något problem att byta ut den "felande länken". :D

Har faktiskt sneglat på lite modernare fotpinnar och det går ju att hitta fina för en rätt billig peng. Dom här t.ex.

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=36391

Ska sätta mig och jaga lite på eBay, brukar dyka upp något billigt då och då. Hoppas instrumenteringen dyker upp idag så jag har något att leka med. Ska även prova mig fram lite mer med lyset efter Kurres förslag. :)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Vad var det som var problemet med din? Monterade på en Koso RX-2N på farsans hoj och den fungerar som den ska. Lite problem med varvtalen men det är på grund av att vi inte riktigt kopplat den rätt.

Står antingen mellan en sån här och en Acewell, men den här var dels billigare och såg lite snyggare ut.

Och på tal om att sälja bromsok och lite annat - precis som jag skrivit klart meddelandet fick jag två mail, en som ville köpa den gamla ljuddämparen jag tänkt använda och en annan som ville ha bromsoken. :D

Har en Koso Rx1N inkopplad sedan två år. Funktionen är det inget att klaga på. Tyvärr ger plasten ett billgt intryck, tycker jag. Något som däremot är besvärligt är att varvräknarigången är extremt högohmig (känslig) vilket gör att varvräknaren lever ett helt eget liv om man kopplar som instruktionen anger till spolen eller snurrar en egen "spole" runt en tändkabel. Man måste tillverka ett lågpassfilter. Jag har skrivit om det tidigare här http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Har en Koso Rx1N inkopplad sedan två år. Funktionen är det inget att klaga på. Tyvärr ger plasten ett billgt intryck, tycker jag. Något som däremot är besvärligt är att varvräknarigången är extremt högohmig (känslig) vilket gör att varvräknaren lever ett helt eget liv om man kopplar som instruktionen anger till spolen eller snurrar en egen "spole" runt en tändkabel. Man måste tillverka ett lågpassfilter. Jag har skrivit om det tidigare här http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708

/Ingvar

Kanon! Har haft samma problem på farsans hoj. Ska ta itu med detta nu. :tummenupp
 

Waldkauz

Försöker
Gick med
25 Nov 2007
Ort
stockholm
Hoj
En me kåpor fast utan
TS grymt bygge du gör här, ser ut att kunna bli riktigt bra



Har en Koso Rx1N inkopplad sedan två år. Funktionen är det inget att klaga på. Tyvärr ger plasten ett billgt intryck, tycker jag. Något som däremot är besvärligt är att varvräknarigången är extremt högohmig (känslig) vilket gör att varvräknaren lever ett helt eget liv om man kopplar som instruktionen anger till spolen eller snurrar en egen "spole" runt en tändkabel. Man måste tillverka ett lågpassfilter. Jag har skrivit om det tidigare här http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708

/Ingvar

Förbannat bra tips Ingvar, har undrat varför i helvete min RX1N hoppar o har sig, o ÅF babblade nått o vilka stift jag hade etc.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
TS grymt bygge du gör här, ser ut att kunna bli riktigt bra

Förbannat bra tips Ingvar, har undrat varför i helvete min RX1N hoppar o har sig, o ÅF babblade nått o vilka stift jag hade etc.

Tackar!

Vad gäller mätarna så har jag hört samma sak med stiften - att man skulle ha R-stift (radioavskärmade) på hojen för att det skulle fungera. Men det är ju helt uppenbart att det handlar om ett konstruktionsfel när man måste bygga ett lågpassfilter för att det ska fungera som det ska.
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Fått lite småsaker gjort. Kompisen gjorde en liten infräsning i svingen plus ett hål rakt igenom den för lite "lättad" look. Blev riktigt bra tycker jag.

DSC_0010-2.jpg


Farsan fick också klart reaktionsstaget till bakre bromsoket. Blev riktigt fint med ett nersvarvat, tjockväggigt aluminiumrör med rostfria syrafasta länkstångshuvuden.

DSC_0014-2.jpg


Som tur var betalade jag inget för dom. En kompis farsa råkar nämligen jobba för Rexroth och hade två öron i sin "hoppets låda". Vad dom här skulle kosta att köpa löst vågar jag nog inte gissa. Säger jag 6-700kr per styck vore jag nog inte helt fel ute. :näsblod

DSC_0001-9.jpg


Följer linjen på svingen lite bättre nu med infräsningen också. :tummenupp

Bara lite småputs kvar på svingen så är den i princip klar för svetsning. Ska se om man kan få det gjort till veckan.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ser sjukt bra ut!

Keep up the good work! :tummenupp

Tackar! :tummenupp

Verkar gå bra framåt detta bygge.=)

Jodå, det rullar väl på, och förhoppningsvis kommer det att fortsätta göra det ett tag till. Blev accepterad in på svetsutbildningen så jag börjar måndag den 14:e och kommer då hålla på med det i 33 veckor! (30:e juli 2010!)

Vad som är bra med detta:

  • Jag lär mig svetsa
  • Jag får rätt skapligt med pengar
  • ...och förhoppningsvis ett jobb...

...och pengar betyder ju som sagt framsteg. Då har jag råd att kasta iväg 2000kr på sadel samt nån tusenlapp på lack och sånt. :)

Fixade förövrigt klart den ena förlängaren till svingen. Fräste med en 1,8mm radie fräs inne i hålet och runt kanterna, sen tog jag en med 6,2mm radie (som övriga svingen) så att det flyter ihop lite mer med varann. Bröt även blocken 45-grader i bakkant.

DSC_0011-6.jpg


Små skillnader som gör hela skillnaden. :)
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Ser jäkligt bra ut, :tummenupp

Ta det som en komplimang för jag är svårimpad.:D
 

Katana org

rakish form and super performance
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Trångsund
Hoj
GSX1100S -82 nr:124 och GSX1400 "ES"
Har en Koso Rx1N inkopplad sedan två år. Funktionen är det inget att klaga på. Tyvärr ger plasten ett billgt intryck, tycker jag. Något som däremot är besvärligt är att varvräknarigången är extremt högohmig (känslig) vilket gör att varvräknaren lever ett helt eget liv om man kopplar som instruktionen anger till spolen eller snurrar en egen "spole" runt en tändkabel. Man måste tillverka ett lågpassfilter. Jag har skrivit om det tidigare här http://sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3460446&postcount=3708

/Ingvar

Kopplat till dedikerad utgång på Dyna2K CDI:n är det ett klockrent instrument:tummenupp

/Uffe
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top