Yoshimura GSX1230R Projekt

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu så. Hann ju nästan bli söndag. :D

Knackade i lager i bakfälgen och svarvade en distans idag. Upptäckte vid närmare inspektering att lagren i drevhubben var annars, 30x55mm med en bussning för att få ner innerdiametern till 25mm. Nåja, spelar ingen roll. Finns lager för 28mm axel men då är ytterdiametern 58mm. Kommer få svarva lite i hubben men det är inga problem. :)

Här är lite bilder med fälgarna på hojen, och nu sitter dom som dom ska.

DSC_0008-12.jpg


DSC_0013-9.jpg


DSC_0015-7.jpg


Fram kommer det att behövas två distanser på 12mm (uppskattningsvis). Blir inga större svårigheter att fixa. Tror bara att vi svarvar om dom befintliga.

DSC_0030-1.jpg


Till bakfälgen blir det nog inget större problem heller.

DSC_0037-2.jpg


Tror jag ska och ringa en kompis om att eventuellt få en ny bromsskiva laserskuren, förutsatt att han har tillgång till rätt materialkvalité.

Det var väl allt för stunden. Imorn blir det nog en tur till verkstan för att fixa distanser till fotpinnarna och kanske till framfälgen. Ska försöka kränga på lite däck i veckan också. Vill gärna ha ner hojen på backen för att få till lite finjusteringar samt se hur den ser ut.
 

2taktarn

Medlem
Gick med
25 Jan 2006
Ort
Piteå
Hoj
Suzuki GS
Försök att undvika så långt som möjligt att bearbeta i fälgar/drevhub så långt det går, kan vara klokt på sikt enligt min uppfattning. Man kanske ska sälja av eller byta av någon anledning och då är det enklare om dom är "orginal" Men det är ju bara min åsikt :D
Ska du ha en såndär gigantisk 265mm skiva bak? satsa på att flytta bromsoket istället. men som sagt......det är ju bara min åsikt :hoppskrat
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Blir det en traditionell, rund skiva, eller blir det någon spännande form ?

Blir en traditionell rund skiva. Inte så jäkla mycket för wave-skivor eller liknande.

Försök att undvika så långt som möjligt att bearbeta i fälgar/drevhub så långt det går, kan vara klokt på sikt enligt min uppfattning. Man kanske ska sälja av eller byta av någon anledning och då är det enklare om dom är "orginal" Men det är ju bara min åsikt :D
Ska du ha en såndär gigantisk 265mm skiva bak? satsa på att flytta bromsoket istället. men som sagt......det är ju bara min åsikt :hoppskrat

Mjo, det skulle ju bara gå att knacka i en 30x1mm bussning i drevhubslagren för att få ner innerdiametern till 28mm. Frågan är väl vars man hittar det? Annars är det inte speciellt märkvärdigt att fräsa i drevhubben. Finns ju att köpa på eBay och liknande för en spottstyver, men att fräsa i fälgen som vi snackade om på telefon är nog en mindre bra idé, men det kommer inte att behövas nu.

Vad gäller skivan så tycker jag det är lite ballt med en fet skiva. :D
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tjusigt tjusigt blir det:tummenupp
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var och en har rätt till sin åsikt men tycker man det ser fult / konstigt / dumt ut råder jag personen i fråga att uppsöka en optiker eller ögonkirurg omgående.

Vadan detta utspel?

Jo, som en kille på svetsutbildningen skulle ha sagt: "He bli jävlat godis!". :D

DSC_0016-6.jpg


Baken blir rätt porrig.

Helhetsintrycket då? Jo... ja...

DSC_0049-2.jpg


DSC_0039-2.jpg


...för mig känns det helrätt på så många nivåer att jag inte riktigt vet vad jag ska säga. Visst hade jag ju trott att det skulle bli bra när man fick ner den på backen men den överträffade mina förväntningar.

DSC_0050-2.jpg


Sitthöjden är helt perfekt, tror inte det kan bli bättre. Sittställningen är (återigen) kanon, fjädringen känns också förtroendeingivande bara det jag gungade fram och tillbaka på golvet, men största skillnaden av allt: vikten.

Visst, det är bortplockat kamaxlar, kabelstam och lite småtjafs samt att det inte är någon bensin i tanken eller olja i motorn, men om vi säger att det allt som allt väger 30kg så är hojen säkert ändå 20-30kg lättare än vad den var nu i somras. Det är nästan som att sitta på en moped.

Kommer utan tvekan att vara en helt annan motorcykel att köra.

Sen var det en fråga om bukspoilern.

DSC_0002-19.jpg


Jag tycker den varken tillför eller tar bort något. Den är bara "mer". Känns som en onödig detalj som skymmer avgassystemet. Åsikter?

Fick en jäkla motivationskick nu känner jag. :yoparty
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
I normala fall gillar jag magspoilers, men i detta fall ser det bättre ut utan.
I övrigt, kanoners :)
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag tycker att bukspoilern är snygg, den följer linjerna bra och döljer den "tråkiga" delen av avgaseriet. Inte för att avgasröret är fult, tvärtom. Men jag tycker att det ser naket och blottat ut utan liksom... Men det är ju bara jag:glömdet
 

JOTAck

Kommer våren snart?
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Trivsamma trivsamma T
Hoj
Laverda Jota 1980, Kawasaki ZZR1400 2006
Utan

Utan bukspoiler.. Sen när nuvarande däcken är slut slänger du på pirelli däcken som sitter på ducatis sport-classic modeller, sen är det klart :)
för övrigt ska den vara röd-vit som orginalet
 

Powerholic

Ny medlem
Gick med
31 Oct 2006
Ort
Småland
Hoj
Suzuki GSX 1400 (1550cc)
Ingen bukspoiler!!

Kan du inte prova en bild med toppkåpa respektive utan toppkåpa också. Det är nånting som stör mitt öga med toppkåpan:va

Fälgarna blev ju riktigt kanooon:tummenupp
 

MrMadMax

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2007
Ort
Vischan
Hoj
street triple, tr1 x 3 (byggen), speed triple (såld), sv650 (såld)
Vackert! :tummenupp

Bukspoiler, passar både med och utan... Kanske något snyggare med men stuket blir mer rätt utan... :va

Håller med tidigare inlägg om front / toppkåpa... Nå't lurt enligt mina ögon men tror att det redan har avhandlats i tråden. Personligen hade jag ändrat eller skippat. :)

Hur du än gör så blir det :tummenupp
 

ch_yzf

Sporthojsnörd
Gick med
14 Jan 2005
Ort
Finland
Hoj
Yamaha Thunderace, Gammelhonda
Läcker cykel! :tummenupp

Kan du inte posta en bild med kåpan som var aktuell i början?
Personligen så tycker jag att nuvarande toppkåpa inte passar, den ser på nåt vis ut som om den var i fel skala...:va
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Tackar för kommentarerna! :Bugar

Spoilern kommer inte att sitta kvar, var bara intresserad av att kolla hur det såg ut men jag tyckte det varken blev bättre eller sämre. Då jag kört med "avklädd"-look så tycker jag det känns fel att börja dölja avgassystemet och delar av ramen nu i slutskedet av projektet.

Toppkåpan tror jag vi får komma överens att vi inte är överens om. På bilderna kanske det ser lite halvkonstigt ut men jag försäkrar er att den ser mindre ut i verkligheten, speciellt med en person på hojen, då kommer den till sin rätt. Sen får man betänka att färg och en rökfärgad ruta ska på också. Kommer att se väldigt annorlunda när allt är på plats.

Jag tycker kåpan passar klockrent till stuket på hojen, men det råder ingen tvekan om att bara 7"-lyset skulle se bra ut.

Kan fixa upp en bild på hojen utan toppkåpa senare idag, men jag vågar lova att slutresultatet med kåpa på kommer se bättre ut än utan kåpa. :)
 

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426
Behåll kåpan om du gillar den!
Håller nog med dig att det kommer att se bra ut när allt är på sin plats.
Håller jag bara min kåpa till trajjan löst ser det ut som skit, men när allt är på plats flyter den jäkligt bra ihop med resten.

Ett exempel:
 

Bifogat

  • baa_1025.jpg
    baa_1025.jpg
    91.1 KB · Visningar: 148
  • visabild1.jpg
    visabild1.jpg
    90.1 KB · Visningar: 144

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nu tog jag ingen bild på det men plockar jag bort kåpan och bara stoppar dit lyset och tänker mig lite kablar, bromsslangar och vajrar så ser det helknasigt ut. Den ska ha kåpa! :tummenupp :yoparty
 

Gixxer_88

Ny medlem
Gick med
16 Nov 2008
Ort
Kungsbacka
Hoj
Hojlös
Om detta va mitt bygge så hade jag monterat på bukspoilern,dukan väl ta av den om du "tröttnar" på den? En tanke bara
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kåpa ska den definitivt ha! Och jag tycker att den ska få ha bukspoilern också:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Nä, nu får det vara nog med allt det här dravlet om att bygga en oldskool superbike eller fighter. Nu är det touring som gäller! :yoparty

DSC_0001-16.jpg


Ser ju stenhårt ut med monsterrutan!

DSC_0005-13.jpg


Eller inte... :rolleyes:

Ska kapa bort den övre biten (ovanför den röda tejpen) för att få en lite mer slimmad ruta. Är ju på tok för hög original, hojen ser ju helt vansinnig ut. :näsblod

DSC_0014-5.jpg


Utöver det har det väl inte hänt så mycket märkvärdigt. Igår svarvade vi distanser till både framfälgen och fotpinnarna. Till framfälgen behöves det korrigeras lite, ca 2mm kom jag fram till så vi fixade det i förmiddags. Men vad jag kom fram till att det var 2mm mindre på höger sida som behövdes - inte 2mm extra på vänster. :huvet

Nåja, gör om gör rätt. Rätt enkelt jobb att göra en ny distans.

På tal om distanser, såhär blev distanserna till fotpinnarna. Hittade lite 22mm rostfri axel som passade bra. Svarvade koniska från 22 -> 18mm för att "flyta ihop" med fotpinnen lite.

DSC_0009-6.jpg


Värre var det däremot med bakre bromsoket. Jag och farsan tyckte att ca 80mm från centrum på hjulaxeln till bromsokets infästningar såg bra ut. Vad vi inte tog i åtanke var hur klumpigt oket är på insidan så med bara 80mm distansering så tog oket i navet på fälgen. :brinnerup

Snickrade till ett nytt fäste idag och denna gång med 85mm mellan hålen. Blev en avsevärd skillnad. Blev nästan proffs på att göra bromsoksfästen, båda blev så lika varandra att jag kunde skruva M10 bultarna (till okfästet) rakt genom båda plåtarna - det är precision det. :tummenupp :D

Blir förmodligen att svarva distanser till bakfälgen imorn och börja snickra på nya sträckarblock. Tog alla mått och gjorde skisser nu ikväll så förhoppningsvis ska allt vara på plats nu i veckan.

Ska även ringa och höra mig för om pulverlackeringen av ramen. Hoppas dom har tid och inte vill ha allt för mycket betalt. :)
 
Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top