Yoshimura GSX1230R Projekt

Panzaa

Bättre att verka än att förverkas
Gick med
16 Aug 2007
Ort
Tullinge
Hoj
2010 Chubby Betty Fukkobygge, 2011 Triumph HH-Special, 1988 FZ 750, YZF 426

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Att det här skulle bli bra förstod man kanske redan från början. Inte minst efter att ha sett XJRen. Fast det här överträffar alla förväntningar.
Fy fan så stiligt.
Å det är inte för mycket eloxerat men det kanske räcker nu. Just den kombinationen blått, rött och metall är bara så snyggt och racigt.:tummenupp

Var får man tag i grejer från Autobahn88? Kollade hemsidan men det gick bara segt och trögt och verkade inte som att det gick att köpa därifrån,
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Att det här skulle bli bra förstod man kanske redan från början. Inte minst efter att ha sett XJRen. Fast det här överträffar alla förväntningar.
Fy fan så stiligt.
Å det är inte för mycket eloxerat men det kanske räcker nu. Just den kombinationen blått, rött och metall är bara så snyggt och racigt.:tummenupp

Var får man tag i grejer från Autobahn88? Kollade hemsidan men det gick bara segt och trögt och verkade inte som att det gick att köpa därifrån,

Tack!

Från början var det ju tänkt som ett någorlunda sparsmakat projekt men allt eftersom tiden gick så kände jag att det är lika bra att göra det ordentligt och köpa dom grejjer jag verkligen vill ha istället för att snåla och kompromissa. :)

Tycker också det är alldeles lagom med eloxerade bitar nu, enda som egentligen saknas är väl en avluftning från vevhus / kopplingskorg. Ska snickra ihop en liten catchtank också.

Vad gäller Autobahn88:s grejjer så köpte jag från H2M Racing i Östersund.

http://www.h2mracing.se/webbutik/
 

BJN

Avliden medlem
Gick med
1 Aug 2008
Ort
Uddevalla
Hoj
Suzuki SV 1000 S 2004, Triumph Thruxton 2005
Tack!
Vad gäller Autobahn88:s grejjer så köpte jag från H2M Racing i Östersund.

http://www.h2mracing.se/webbutik/

Tack för den adressen!

Nä, du har sannerligen inte snålat! Fast som jag skrev i en annan tråd så blir jag aldrig avundsjuk på eller imponerad av någon som slantar upp x hundratusen och köper nytt. Inte hur häftigt det än är. Det du, Jörgen Karlsson och Elffors m.fl. håller på med skapar däremot avund men på ett positivt sätt. Jag kan också lite men inte riktigt på samma nivå. Dina byggen ( och andras) skapar motivation att göra något i a f. Å man kan bli nöjd med mindre!:)
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
I princip klart med den utseende-mässiga biten på motorn nu.

DSC_0001-42.jpg


DSC_0006-32.jpg


Tycker det blev en avsevärd förbättring jämfört med tidigare.

Nu återstår egentligen bara att plocka ut alla vippor och göra rent i toppen efter att jag gängat och pluggat oljekanaler. Vill inte ha kvar en massa skräp i nån smörjkanal till en vippa eller ett kamöverfall.

Finns egentligen ingen vits att skruva ihop motorn då jag eventuellt tänkt skicka toppen på portning och montering av större ventiler. Dollarn är ju riktigt låg så får jag bara ett tillskott i kassan så ska det nog lösa sig.
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
I princip klart med den utseende-mässiga biten på motorn nu.

DSC_0001-42.jpg


DSC_0006-32.jpg


Tycker det blev en avsevärd förbättring jämfört med tidigare.

Nu återstår egentligen bara att plocka ut alla vippor och göra rent i toppen efter att jag gängat och pluggat oljekanaler. Vill inte ha kvar en massa skräp i nån smörjkanal till en vippa eller ett kamöverfall.

Finns egentligen ingen vits att skruva ihop motorn då jag eventuellt tänkt skicka toppen på portning och montering av större ventiler. Dollarn är ju riktigt låg så får jag bara ett tillskott i kassan så ska det nog lösa sig.

Men helvete vad porrigt och vilken finish!
Du ger ju inte så dåligt med prestationsångest nu när man grävt fram Martinen igen och börjat fila.

Du har ingen närbild/högupplöst bild på krymlacken, kanske över en yta med lite olika vinklingar så man ser hur den ser ut i olika ljus/vinklingar.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
I princip klart med den utseende-mässiga biten på motorn nu.


Tycker det blev en avsevärd förbättring jämfört med tidigare.

Nu återstår egentligen bara att plocka ut alla vippor och göra rent i toppen efter att jag gängat och pluggat oljekanaler. Vill inte ha kvar en massa skräp i nån smörjkanal till en vippa eller ett kamöverfall.

Finns egentligen ingen vits att skruva ihop motorn då jag eventuellt tänkt skicka toppen på portning och montering av större ventiler. Dollarn är ju riktigt låg så får jag bara ett tillskott i kassan så ska det nog lösa sig.

Maffigt! Fina bilder! Värsta hotrod-hojen ju!

Apropå dollarkursen, menar du köpa ventilerna? För du ska väl inte skeppa toppen till USA för portning?
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Men helvete vad porrigt och vilken finish!
Du ger ju inte så dåligt med prestationsångest nu när man grävt fram Martinen igen och börjat fila.

Du har ingen närbild/högupplöst bild på krymlacken, kanske över en yta med lite olika vinklingar så man ser hur den ser ut i olika ljus/vinklingar.

Haha. Personligen tycker jag att det är lagom finish. Har ju inga blankpolerade aluminiumbitar eller något sånt på hojen, det är lite halv-grov och borstad finish på allt. Men visst försöker man ju få det så snyggt som möjligt. :tungan

Har man bara rätt inspirationskällor så går det att få det skitfint själv hemma i garaget. Jag är ingen super-artistisk kille på något sätt, däremot vågar jag nog säga att jag har ett öga för hur saker och ting ska se ut för att det ska se bra ut. :)

Maffigt! Fina bilder! Värsta hotrod-hojen ju!

Apropå dollarkursen, menar du köpa ventilerna? För du ska väl inte skeppa toppen till USA för portning?

Tack Jörgen!

Suttit här i tråden och väntat på att du ska flika in någon gång och idag blev den dagen. :tummenupp :krama

Och gällande dollarn så visst är det ventiler och säten jag syftar på. 16 ventiler i storlekar 31 och 28mm samt nya säten skulle gå loss på omkring $600 = 3900kr om jag inte kommer ihåg helt galet.

Toppen tänkte jag skicka via en kompis till Roger Upperton i England. Han är nog en av de bästa (om inte den bästa) i västvärlden på att porta gamla GSX:ar. Sen tog han "bara" omkring 6000kr för en riktig race / hotstreet portning med fräsning och montering av nya säten och ventiler. Här hemma får du räkna det dubbla för det jobbet, i alla fall för en 16-ventilers topp. :död

Portningen skulle jag eventuellt kunna fixa till en hygglig peng lokalt av en man vid namn Lennart Trydvall (han har portat en del riktigt fina maskiner) men jag tror fortfarande att Uppertons pris är mer konkurrenskraftigt.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja 6000:- låter ju onekligen prisvärt för en 16V-topp.
Kanske är billigast om Upperton även tar hem säten och ventiler? Han har ju säkert bra dealer price hos många leverantörer. Kanhända även bättre pris på just det ventilfabrikat du vill ha.

I min motor vart det Kibblewhite-ventiler och styrningar när Proservice portade topparna. CompCams fjädrar, retainers och knaster. Kibblewhite har även en hel del olika storlekar till GSX (De har dock valt att kalla den GS i katalogen :D ) http://kpmivalvetrain.com/

Ofta är det ju klokt att låta portaren bestämma vad det ska vara för ventiler och säten, en del portare vill tex ha ventiler med mycket "Tulip" många andra vill tex ha "nailheads" på insug. Eftersom kanalformen påverkar valet av ventiler. Olika portare använder ju aven olika sätesvinklar etc vilket gör att de gärna har önskemål på ventilval. Jag har fick tex nailheads på insug och tulip på avgas. Dvs jag lät portaren (Erik på Proservice) bestämma vilka ventiler och styrningar det skulle vara, så att portaren får de komponenter som denne känner sig mest bekväm med.



Haha. Personligen tycker jag att det är lagom finish. Har ju inga blankpolerade aluminiumbitar eller något sånt på hojen, det är lite halv-grov och borstad finish på allt. Men visst försöker man ju få det så snyggt som möjligt. :tungan

Har man bara rätt inspirationskällor så går det att få det skitfint själv hemma i garaget. Jag är ingen super-artistisk kille på något sätt, däremot vågar jag nog säga att jag har ett öga för hur saker och ting ska se ut för att det ska se bra ut. :)



Tack Jörgen!

Suttit här i tråden och väntat på att du ska flika in någon gång och idag blev den dagen. :tummenupp :krama

Och gällande dollarn så visst är det ventiler och säten jag syftar på. 16 ventiler i storlekar 31 och 28mm samt nya säten skulle gå loss på omkring $600 = 3900kr om jag inte kommer ihåg helt galet.

Toppen tänkte jag skicka via en kompis till Roger Upperton i England. Han är nog en av de bästa (om inte den bästa) i västvärlden på att porta gamla GSX:ar. Sen tog han "bara" omkring 6000kr för en riktig race / hotstreet portning med fräsning och montering av nya säten och ventiler. Här hemma får du räkna det dubbla för det jobbet, i alla fall för en 16-ventilers topp. :död

Portningen skulle jag eventuellt kunna fixa till en hygglig peng lokalt av en man vid namn Lennart Trydvall (han har portat en del riktigt fina maskiner) men jag tror fortfarande att Uppertons pris är mer konkurrenskraftigt.
 
Last edited:

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Ja 6000 låter ju onekligen prisvärt för en 16V-topp.
Kanske är billigast om Upperton även tar hem säten och ventiler? Han har ju säkert bra dealer price hos många leverantörer. Kanhända även bättre pris på just det ventilfabrikat du vill ha.

I min motor vart det Kibblewhite-ventiler och styrningar när Proservice portade topparna. CompCams fjädrar, retainers och knaster. Kibblewhite har även en hel del olika storlekar till GSX (De har dock valt att kalla den GS i katalogen :D ) http://kpmivalvetrain.com/

Ofta är det ju klokt att låta portaren bestämma vad de vill ha för ventiler och säten, en del portare vill tex ha ventiler med mycket "Tulip" många andra vill tex ha "nailheads" på insug. Jag har nailheads på insug och tulip på avgas.

Ja, speciellt med montering av säten. Här hemma kostar väl i regel bara portningen minst 6000kr för en 16-ventils topp. Sen har du nog rätt i att Upperton har bra kontakter i branschen. Han har ju varit igång sedan 70-talet med motortrimmning. :)

Ska ta och skicka iväg ett mail till honom här nån gång framöver och höra vad han rekommenderar för portning och ventilstorlekar till min nuvarande set-up.

Jag brukar sällan gilla gamla gsx byggen men din motor behöver inget chassie, den är snygg bara den :tungan

Sällan gilla? Det finns väl inget bättre! :D
 
Last edited:

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
....
Och gällande dollarn så visst är det ventiler och säten jag syftar på. 16 ventiler i storlekar 31 och 28mm samt nya säten skulle gå loss på omkring $600 = 3900kr om jag inte kommer ihåg helt galet.

Toppen tänkte jag skicka via en kompis till Roger Upperton i England. Han är nog en av de bästa (om inte den bästa) i västvärlden på att porta gamla GSX:ar. Sen tog han "bara" omkring 6000kr för en riktig race / hotstreet portning med fräsning och montering av nya säten och ventiler. Här hemma får du räkna det dubbla för det jobbet, i alla fall för en 16-ventilers topp. :död

Portningen skulle jag eventuellt kunna fixa till en hygglig peng lokalt av en man vid namn Lennart Trydvall (han har portat en del riktigt fina maskiner) men jag tror fortfarande att Uppertons pris är mer konkurrenskraftigt.

Snygg hoj Viktor, antar att det blir färdmedlet vid nästa Stockholsresa:tummenupp

Priset på portningen är ju troligen en avspegling av hur mycket jobb man tänker lägga ner.
Du ju också lyssna med Matte Bohlin i Huddinge, hans "track record" när det gäller portning är minst sagt imponerande. En man som inte lämnar ifrån sig något halvdant.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Snygg hoj Viktor, antar att det blir färdmedlet vid nästa Stockholsresa:tummenupp

Priset på portningen är ju troligen en avspegling av hur mycket jobb man tänker lägga ner.
Du ju också lyssna med Matte Bohlin i Huddinge, hans "track record" när det gäller portning är minst sagt imponerande. En man som inte lämnar ifrån sig något halvdant.

/Ingvar

Ja, det är väl tänkt så. :näsblod

Vet inte om motorn min blev väl så lik din? Inget illa med det i och för sig då du troligtvis har den fränaste GSX:en i landet. :tummenupp

Och visst är priset på portningen en avspegling av hur mycket jobb som kommer göras, men med det sagt så verkar det vara betydligt billigare i England än här hemma. Som exempel så tog Upperton omkring tusenlappen för att borra och plana en cylinder, jag betalade 3000kr här i stan hos motorslipen. Nu vände jag mig till en lokal firma för att jag känner killen lite grann samt att det är kul att lite lokala förmågor varit med och hjälpt med bygget. :)

Däremot med portningen känner jag att jag hellre spar pengar med bibehållen kvalité / nivå på jobbet genom att skicka det utomlands.

Pratade med Henrik lite gällande Matte Bohlin när jag kikade förbi hos han härom veckan och då sa han att priserna låg i klassen 15 000kr med material; ventiler, säten, osv. för vad Upperton tog ca 10 000kr.

Kan jag spara 5-10 000kr och ändå få ett kanonjobb så väljer jag ju det i första hand. :)

Sen ska jag även kolla med en av killarna på MC Xpress vad han tar betalt för att montera nya säten. Skulle inte vara allt för dyrt enligt han på motorslipen.
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
...
Sen ska jag även kolla med en av killarna på MC Xpress vad han tar betalt för att montera nya säten. Skulle inte vara allt för dyrt enligt han på motorslipen.

Kan nog kosta en del det också, speciellt på insug eftersom jag tror man måste göra det i två steg om man vill ha ordentlig presspassning mellan säte och topp. Med säten för 31mm kommer dom att gå i varandra. Så först måste man göra ena sidan i paret, låta toppen svalna, fräsa sätesläge för andra sätet i paret, värma toppen igen och slå i sätena. Gör man det i ett steg kommer man att deformera sätesläget för andra ventilen om sätet skall sitta hårt. Proceduren tar tid.

/Ingvar
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Kan nog kosta en del det också, speciellt på insug eftersom jag tror man måste göra det i två steg om man vill ha ordentlig presspassning mellan säte och topp. Med säten för 31mm kommer dom att gå i varandra. Så först måste man göra ena sidan i paret, låta toppen svalna, fräsa sätesläge för andra sätet i paret, värma toppen igen och slå i sätena. Gör man det i ett steg kommer man att deformera sätesläget för andra ventilen om sätet skall sitta hårt. Proceduren tar tid.

/Ingvar

Ja, det är ju onekligen lite jobb. :brinnerup



Morgondagen ser ut att bli en stor dag. Händer inget speciellt på hojfronten då men det kommer underlätta vad som ska hända på hojfronten framöver.

Det blir uppstigning och påklädning någon gång före 09:00, stoppa i sig en smörgås och ut i garaget för att städa upp.

Då är det dags:

Deportering av träskutan! :yoparty:yoparty:yoparty:yoparty:yoparty

Efter alla dessa år kommer äntligen 30 kvadratmeter superfin arbetsyta vara tillgänglig. Kommer knappt ihåg hur garaget såg ut när jag och farsgubben hade nymålat taket där inne, så länge har båten stått.

Nästan en obeskrivlig känsla. :banana

På hojfronten hände det däremot lite igår. Fick styrningen för växelpinnen svetsad. Återigen ett kanonfint jobb av Kent (som även svetsade svingen).

DSC_0007-37.jpg


Sen hade jag någon som funderade om hur texturen var på krymplacken.

Bilden gör väl inte riktigt färgen rättvisa men man ser då tydligt texturen i lacken.

DSC_0031-3.jpg


Provade även klä på maskinen igen nu med den nya looken på motorn. Tror det blir fint. :tummenupp

DSC_0027-5.jpg


Imorn kommer lite bilder på båtflytten!
 

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Ort
Piteå
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Det här ser ju ballt ut! ;).. maila johan@mustseebikes.com om du kanske e sugen på att få den plåtad? ;).. Jag har bra kontakter med tidningar å damer..

Har faktiskt hans mail sparad sedan tidigare tror jag. Ska definitivt ta mig tid att få ordentliga bilder tagna när hojen är klar nästa säsong. :tummenupp

Jag får väl kanske lov att kontakta dig framöver nån gång. :)

Du Viktor! Vad använder du för motorfärg?

För själva motorblocket har jag använt Plasti-Kote:s blanksvarta motorfärg, köpt på MECA för 120kr burken vill jag minnas. Den är både olje- och petroleumbeständig så börjar det såsa olja eller bensin behöver man inte göra annat än att torka upp.

Cylindern målade jag med någon motofärg från Mekonomen för 99kr som också ska tåla olja och bensin, Auto-K tror jag märket heter. Provat klösa och attackera lacken lite för att se om den vill släppa men icke. Verkar sitta som berget efter att jag blästrade cylindern.

Sen är även krymplacken på tändningskåpan och ventilkåpan från Plasti-Kote. 170kr per burk, köpt på MECA även den.

Alla färgerna har då fungerat riktigt bra. Enda gången som det släppt lack är när jag råkat tappa någon ringnyckel eller ett spärrskaft på motorn.


Och nu är det gjort.

Båt(jäveln) är ute ur garaget. Vi begav oss ut för att rensa ut runt båten strax före 9:30. En stund efter tio var vi klara och åkte för att hämta båtvagnet.

DSC_0005-33.jpg


Väl hemma var det ju en fråga om vagnen överhuvudtaget skulle gå in genom garageporten. Det var på det berömda håret...

DSC_0012-21.jpg


Vi slet och drog som vilddjur jag, farsan och Tomas och till slut lyckades vi få upp båten så pass mycket på vagnen att den gick att dra ut.

DSC_0014-13.jpg


DSC_0019-8.jpg


Jäklar så tomt det blev! :näsblod

Båten parkerades ute på gården i väntan på vinterförvaring under båttältet.

DSC_0024-6.jpg


Och garaget då? Ja, vad säger man... det blev ju lite ytor...

DSC_0028-4.jpg


DSC_0029-4.jpg


Nu ska det bara städas upp och ställas i ordning. Kommer ha fullt upp med det i veckan skulle jag tro. Kommer bli en suverän arbetsmiljö, och tre hojar kommer rymmas utan några som helst problem. :yoparty

Efter att ha stått där inne i dryga 12 år (eller kanske det är 13?) så är den nu ute på några få timmar. Kan ju fråga sig varför vi inte gjort det tidigare. Var ju så oerhört enkelt. :brinnerup
 
Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top