yrkesmcförare ?

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
KalleNorton skrev:
Går gör det väl.. Bara att säga upp sig när det bli nollgradigt, fast det är feminimt och fjolligt att göra så.

Rätt onödig kommentar. Fjolligt - visst, och mesigt, men feminint...? :va
De flesta hojåkande tjejer jag känner har rejält med skinn på näsan och är feminina. Att säga upp sig från ett budjobb på hösten är mer något som en 20-årig kille uppfödd på räkmackor skulle göra. En tjej vet att hon skulle få mycket mer skit om hon gjorde det, just för att hon är tjej, och biter ihop och fortsätter. :7peta :)
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
69:an skrev:
De flesta hojåkande tjejer jag känner har rejält med skinn på näsan och är feminina. Att säga upp sig från ett budjobb på hösten är mer något som en 20-årig kille uppfödd på räkmackor skulle göra.

Och där visade du prov på mänsklig insikt. Pluspoäng! :tummenupp :hihi
 

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Jag jobbade som mc-bud i ungefär två år - började i oktober 2001, och fick kort efter det vara med om värsta väglaget på flera år - vintern 01/02. Det var då det var så förjävligt och oplogat i Stockholm att de först långt in på vintern tog tag i det, erbjöd alla gratis parkeringsplatser i parkeringshusen över en helg och sedan plogade rent/körde bort all snö då gatorna var tomma. Innan dess var stan full med 20 cm brun och spårig snö, och självklart envisades fram- och bakhjulet med att gå i olika spår hela tiden. Ändå lyckades jag bara vurpa tre gånger den vintern...

Annars är vintrarna inte så farliga. Vinter nr 2 var helt ok och den tredje vintern (då jag slutat jobba) körde jag hoj privat varje dag. I år har hojen fått stå, dels pga bristande ekonomi och dels pga lätta renoveringsbehov. Annars skulle det varit en barnlek att köra i år (iofs är jag numer bosatt 17 mil söderut, kanske är värre väglag i Stockholm?)

Jag tycker att det varit som skönast att buda de dagar det varit mellan 2-18 plusgrader ute. Förutsatt att det är torrt. Har man bara foder i stället så är det helt ok ända ned till -5 ungefär. På somrarna blir det alldeles för varmt, dessutom är det ont om jobb då, många företag som tar semester helt, mycket färre bud som skickas, plus att alla vill jobba då. Mot vintern säger många upp sig - och det är då det behövs mest folk, plus att det finns riktigt mycket att göra då.

Oftast kan man bli anställd antingen med fast lön (då ofta uthyrd till ett annat företag, med arbetstider 8-17, och fasta lunchtider varje dag), eller som "lösbud" då man kör helt på provision, arbetstiderna kan vara mycket varierande, och vissa dagar hinner man inte med lunch. Jag har provat på båda delarna, men trivdes mest med fast lön och fasta tider. Visserligen kan man tjäna mycket mer om man kör lösbud och hittar bra (ännu mer om man drar på lite extra), men jag tyckte den fasta lönen var helt ok och trivdes med jobbet.
 

Kevorkian

Lachryma Christi
Gick med
17 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
0 bhp
För info: I nya numret av Bike finns ett repotage om hur det är att köra budhoj i Stockholm. Martin Ingemansson intervjuas.
 

micklar

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Haninge
Hoj
Yamaha TDM 850
Jag jobbar som parkeringsvakt och kör hoj. Kort sagt är det väldigt varmt mitt i sommaren, på vintern åker vi bil. Bästa tiden är april-maj och september-oktober.

Inte så himla mycket åkande, utan mycket gå runt på parkeringar med äckelkläder och sitta stilla i gassande sol eller regn. Helt klart skönare att åka bil med AC på sommaren, men lite roligare och smidigare med hoj.
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
tja

har jobbat som mcbud 1½år :yoparty slutade april 2004 pga lägenhetsbrist i tokholm :huvet fick flytta ner till Karlskrona bara för det :( men men....det var skitkul att jobba som mcbud :banana helt klart bästa jobb som jag någonsin haft :yoparty :yoparty Här är en lite bild på hur en budhoj ser ut :tummenupp
 

Bifogat

  • xt600e.JPG
    xt600e.JPG
    75.2 KB · Visningar: 274

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92
Nån som har koll på om det finns nån budfirma i Uppsala som har mc-bud? Skulle inte tveka en sekund på o byta jobb kan jag säga. Även om det garanterat är ett jävligt tufft och slitsamt jobb så är det 10ggr bättre än att kuta runt i skjorta och slips och fjäska för kunder som är helt slut i huvet.... :kocko

Ni som kör budhoj, är det firmans hoj eller kör man med egen hoj?
 
Last edited:

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
MackeNo1 skrev:
Nån som har koll på om det finns nån budfirma i Uppsala som har mc-bud?

Ni som kör budhoj, är det firmans hoj eller kör man med egen hoj?

Vad jag vet är det bara i Stockholm som det finns mc-bud för tillfället. Skulle vara eventuellt Göteborg eller Malmö om det fanns på annan ort, men i mindre städer än så (egentligen mindre än Stockholm) så lönar det sig tyvärr inte med mc, som jag förstått det.

Hojen tillhör firman, och på min tid fick man åka hem med den, men inte köra runt på fritiden. Vet inte hur det är idag.

Vet att på vissa mc-budsfirmor får man köra hojen även på fritiden.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Kevorkian skrev:
För info: I nya numret av Bike finns ett repotage om hur det är att köra budhoj i Stockholm. Martin Ingemansson intervjuas.

äh. kolla på bilden på ullis istället. :tuttar
 

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Kevorkian skrev:
För info: I nya numret av Bike finns ett repotage om hur det är att köra budhoj i Stockholm. Martin Ingemansson intervjuas.

dansken!!! det är en grym man :yoparty aldrig rädd :tummenupp
han kör stenhårt :huvet inte undra på att han drar in över 100tusen i månaden.....J*vligt grym :yoparty :yoparty
 

silvr

2 - 1 = hjula
Gick med
16 Aug 2004
Ort
Stan
Hoj
En sån med klocka :/
måste man vara råstockholmare för att köra MC bud?
Funderar på ta nått sabbatsår o bo hos vän eller släkt i sthlm och kanske prova på o köra MC bud.. Men hur väl måste man hitta? hittar inte specielt bra men borde inte ta allt för lång tid o lära sig?
 

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
EBS skrev:
Man går upp kl.7, sätter på sig ett äckligt gore-tex ställ som skiten är så ingordd i att det är bortom allt vad tvättar heter. Sen går man ut, det ligger 20 cm nysnö på backen och du har SOMMARDÄCK på hojen. Försöka starta, går inte. Kör slut på batteriet. Bara upp i lägenheten för att hämta nycklarna till bilen för att kabla igång hojen. Klockan är nu 10 i 8 och man börjar få jävligt bråttom.
Med en smäll startar hojen motvilligt. Man glider iväg, bakhjulet far åt alla håll och du vet att du bara ha 6 - 7 minuter på dig att ta dig in till stan. Man ger järnet, inget grepp med sommardäck. Smack! 300 m från hemmet ligger man och sprattlar för första gången, en SUV med fyrhjulsdrift tyckte inte att det va lika halt så han svängde ut precis framför. Aja, shit happends. Upp igen och iväg. 3 minuter över 8 är du inne i stan, du får en utskällning av trafikledaren för att du är sen. Sen börjar dagen med lika halt väglag och körningar runt hela stockholm. Dagen slutar du vid halv 6. Då är du blöt, kall och irriterad.

Så kan en typisk första vinterdag se ut. Som sagt, budkörning är ingen dans på rosor men om man vet med sig att lite kyla inte biter på en och att man kör fast det är som i ovanstående exempel så kan jag absolut rekommendera jobbet. Sen ska ni veta att man kör inte en hoj, man kör en XT. ;)



gåshud när jag läser det, känns som om detta vore något för mig. det finns i mitt blod..... respckt :Bugar :yoparty
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Har man egen firma och vill jobba onormalt mycket och på konstiga tider och stressa som ett djur så borde det att dra in en del.

Drar man in 100.000 till firman så är det ju en hel del utgifter också. Om vill du ha pengar i fickan ska Tjock-Göran ha hälften och då blir det inte mycket över :död
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
silvr skrev:
måste man vara råstockholmare för att köra MC bud?
Funderar på ta nått sabbatsår o bo hos vän eller släkt i sthlm och kanske prova på o köra MC bud.. Men hur väl måste man hitta? hittar inte specielt bra men borde inte ta allt för lång tid o lära sig?

Bara du har nån form av lokalsinne så är det lungt. Man lär sig ganska fort dom fasta kunderna och trafikledarna brukar va snälla med dom nya. Men det är helt klart en fördel om man vet vilket håll förorterna ligger åt. ;)
 

Bodoe

Motorhaverist? Javisst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Honda NSR 250 SP -90, Kawasaki KX 250 -91 (Elduro!), Kawasaki ZR750 Zephyr -97, KTM 450 SMR -04...
Mycket snack om folk som bara vill köra under sommarhalvåret, men hur är efterfrågan då? Är det inte flera som vill ta semester? Jag tänkte nån gång i framtiden köra under en sommar (då jag studerar övrig tid). Är det många som söker?

Tänker inte köra denna moppe iaf! Får du nå flashbacks EBS? :)
 

Bifogat

  • image1.jpg
    image1.jpg
    108.1 KB · Visningar: 199

Panos

Advrider
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Suzuki DR750S Big, Yamaha TT600E (i delar), GSX400E
Zee skrev:
Det skulle jag också vilja veta! :va

Det är bara till o köra :tummenupp killen kan adresserna och all kunder så då är det inga problem......givetvis så gäller det att vara riktigt snabb också :tummenupp och han är snabb....läs reportaget i senaste BIKE :fakta
 

big

wannabe
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Oslo
Hoj
Yamaha FZ6 2007
silvr skrev:
måste man vara råstockholmare för att köra MC bud?
Funderar på ta nått sabbatsår o bo hos vän eller släkt i sthlm och kanske prova på o köra MC bud.. Men hur väl måste man hitta? hittar inte specielt bra men borde inte ta allt för lång tid o lära sig?

Kor inte mc :3freak men jag kanske kan bidra lite andå.
Jag flytta från stockholm till oslo tog lastbilslappen har, och kor nu distrubution i oslo. Ar du duktig på att lasa kartbok ar det inga problem. Med mc kan du ju dessutom stoppa och vanda overallt. Go for it.

Det jobbigaste med jobbet ar att jag vet aldrig vart jag ska kora innan jag har lastat på morgonen (jag tar all skit dom andra inte kan ta) såjag kan hamna vart som helst. Kanner inte att jag kan slappna av forren jag ar helt klar heller, for aven fast det man kanske bara har 2-3stopp kvar så vet man aldrig nar det blir strul så tiden helt plotsligt far ivag.

Men mycket av det jag tycker ar skit med jobbet slipper du på mc. Som att jag nasta alltid måste gå in och fråga: vart ska jag stoppa, vart ska ni ha skiten, råka kora in på gator dar det inte går att vanda mm allt sånt slipper du ju med mc. Lycka till.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top