YZF 1000 R

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Var det mm du menade ;)
Noppe 5-6 cm?IMG_20211116_195758.jpg

Navet i mt fälgarna är så mycket kompaktare än på dom gammla fälgarna som yzf1000r yzf 750 yzf 600 R6 R1 Fzr 1000 osv osv
Där är en del av att dessa fälgar är så mycket lättare.

Ser ju knepigt ut men hjulet är helt centrerat så därav en bra my smalare sving.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20211128_121301.jpg
Koppling cylindern fick nya rostfria banjo o ny stålomspunnen teflon slang o som vanligt 50 gram lättare än original sakerna som är 20+ år gammla.

Sedan skall frambroms slang systemet moderniseras då bägge okens slangar går ända upp till huvud cylindern som även den är en 19 RCS som visserligen har 2 utgångar.

Men det är ju så djävulskt trångt under front kåpan så varenda lite slang eller annat fippel som går att modernisera o rationalisera bort gör ju gott.

Sedan blir det 2 hel/halvljus då yamaha varit så smarta att man byter reflektor o skälva bakre halva lamp huset så det går utmärkt att flytta höger halva till vänster sida i lamp huset o således väldigt enkelt hänga i 2 st höger lamphus med rätt höger reflektor.

Dom var smarta dom gammla yappesen men det var innan ekonomi avdelningen fick mest att säga till om?
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20211223_142110.jpgIMG_20211223_142058.jpg

Ja då var bakfälg o bakbroms från MT09 Centrerad o på plats ganska exakt 4 kg lättare nä original, bara original bromsok väger 1,6 kg o det är ofjädrad vikt.

Så nu är världens bästa o snålaste hoj ännu lite bättre o bör vara nere i ca 182kg.

Dessutom har jag fäste för hastighetsmätare i broms oks fästet eller ABS givare om man så vill..IMG_20211223_141530.jpg
Bromsoks låsningen gick fint att fixa bara en del mäta o montera fästet tight som fan så det sitter limmat locktigtat i svingen för all framtid.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20211225_130428.jpg
Nya större lager framhjulet är ju tvunget mt09 har ju 20mm massiv axel o det går ju inte försig så det blir 25mm axel holow som det skall vara på sportigare mopeder. IMG_20211225_123928.jpgIMG_20211225_131024.jpg
På denna sidan skall det skapas en adapter så jag kan få dit den analoga R1 hastighetsmätaren
IMG_20211225_132153.jpg

Alltid lika mycket pyssel att arborra parallella lagerläget, någon 100 del hit o dit gör inget, men blir det en 10 del då är det stor risk för varmgång i lager

Näst på tur är distansen mellan lagren.
Jag gör detta för att kunna använda R1 gaffel s original hjulaxel.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Well morgonen är över o framfälg en är uppsatt i lager på original hjulaxel, sanningen närmar sig.

0,08mm radiellt och 0,05 axiellt slår fälgen, ? tror det är mindre än från fabrik faktiskt.

125mm mellan bromsskivornas ytterkanter på Mt09 fälgen och 135mm på acen/R1-6/fazer 3 ekers fälgen.

Det ger 10mm delat på 2 sidor då är det ju skit enkelt att chimsa in oken 5mm per sida o saken är biff.

Eller skall man beställa isr skivor med offsettade centrum???
Screenshot_20211226_100357_com.ebay.mobile.jpg
Detta är ju skit bra då jag som nästa projekt vill ha dit nyare R1/gsxr/cbr/ducati radial ok.
inte för att dessa på något sätt bromsar bättre utan att dom är lite lättare dom med.
Blir ju lite mera plats för axial/radial adaptrar med 5mm extra plats.

Sedan är det väldigt mycket enklare med owercise bromsskivor med radial ok.

E ju samma bromsbackar från 1996 till 2015 på yamaha oavsett axial 4-6 kolvsok eller 4 kolvs radial ok så skillnad i teoretisk stoppstrecka har med totalvikten att göra.

Minns jag inte fel har acen 32 meter 100-0 km o R1 34 meter obs kan minnas fel.

Så nu är ju frågan bara hur FN löser jag den mekaniska drivningen till original wire drivning. Tiden visar.
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Som jämförelse, TDM900 -02 och framåt.
De tre punkterna här betyder väl att de lämnar fabriken med 0,00 mm radiellt och axiellt.

Kul att du visar lite av dina projekt på detta politik- och samhällskunskapsforum.

...egen svarv. Fan! :D

image.jpeg
 

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Ort
Här eller där
Hoj
aprilia
Uppskattar dina inlägg som lyfter humöret ytterliggare sen vi hade vintersolståndet.
R1 har under många år fått kritik för att bromsarna saknar det där sista, så ditt antagande är inte helt fel.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tre gråa hår senare så här på dagen så är jag något på spåret tror jag.

IMG_20211226_123354.jpg

Ett par distanser.

IMG_20211226_143158.jpg
Ett löst hus med sugpassning i fälgen.

IMG_20211226_143215.jpg

Drivring o fjädetbrickan på plats.
IMG_20211226_143227.jpgIMG_20211226_143315.jpg
Hastighet snäck växel passar perfekt.

IMG_20211226_151700.jpg

Med 5 st 3mm spänstift låser jag fast det lösa huset, det finns inga krafter alls på detta det skall bara inte orka rotera med hjulet i friktionen mellan p-box och snäck växels glid/tätyta.
Kraften ligger på centrumet i snäck växeln precis som på original fälgen.


Så original är det 0,00 i axiellt o radiell spel. Nå jag är ändå väldigt nöjd över att ha lyckats såpas bra ändå när jag spänn de ned fälgen i fräsen o dessutom tog loss o vände o centrerade om den en gång till.

Sedan kan man fundera då en helt ny original fälg har vikter på limmat från fabrik?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ja idag blev första fadäsen. IMG_20211227_192535.jpg
För att få plats med fälgen i centrum vilket är att föredra helt klart och att få plats med det nu rätt minimalistiska lösa hastighetsmätsningshuset eller vad man nu skall kalla det.

Så fattas 5mm mellan lager i navet o gaffel benet.

Så av med gaffel benet o fräser av ytterligare 2 mm från dom 5mm jag tog väck när jag monterade R1 gaffeln med den analoga hastighetsmätar drivningen förra hösten.

3mm kvar då? ja vad fasen dom svarvar jag ur drivhuset till wiren.
1mm går fint
2mm går fint
3mm går inte

The botten gick ur.
Nå då vet jag att 2 mm går att ta på utsidan och 1-1,5 mm på insidan mot navet.

Men ett samtal till Sams motor i Karlstad så tog det 30 minuter så ringer dom tillbaka o säger, du vi rev en thunderace o jag står med huset i handen är 300 med frakt ok?

Sjukt trevlig kille den här sam eller vad han hette, köpt packat o på posten inom 1 timme det är jävlarimej service som jag inte är van vid i Sverige..

Stor Eloge till sams motor.

När ändå gaffeln var lös så passade jag på att byta en Pbox som läckte, mitt fel då jag uppenbart vikt in en liten bit av tätläppen på den nu utbytta pboxen.

IMG_20211227_192546.jpg

Världen bästa hoj ser ju lite vissen ut så här stympad, men nu river jag bromsoken fram när dom ändå är lätt åtkomliga och så blir det 1 slang upp till huvud cylindern inte 2 som nu.

Sedan blir det att palla upp hojen då styr huvudet skall av o thunderace stål styrstång skall bytas mot en Alu R1 stång som säkert väger 0,5 kg mindre men den är 10mm kortare än acens original och R1 kronorna är just 10mm kompaktare än acen, s kronor.

Stör mig som fan på den 10 mm distansen mellan övre kronan o Muttern som sitter nu.

Nå världen snabbaste o bästa hoj blir lite bättre igen.. Snart ringer nasa o erbjuder jobb???

Tack för att ni läser om mina idiot idéer hade ju gått o byta hoj istället men jag trivs med min tjej??️
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
IMG_20211228_093413.jpg
Thunderace styrstång.

IMG_20211228_093426.jpg
R1 styrstång. Ca 0,5 kg lättare sedan är ju R1 kontra muttrar i Alu o acen i stål så det blir nog några gram till.

IMG_20211228_111112.jpg
I väntans tider på M22*1,0 och M24*1,0
 

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Ort
Kapellgärdet
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
[QUOTE="moddlaren, post: 6555974, member: 68164",]
Tack för att ni läser om mina idiot idéer hade ju gått o byta hoj istället men jag trivs med min tjej[/QUOTE]

Äsch, byta hoj är fusk.

Skickat från min SM-G970F via Tapatalk
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Äntligen klar med framhjulet.

IMG_20211229_144131.jpg
Wire matar huset är ned svarvat i alla ändar som går att svarva och jag har 0,5mm tillgodo mellan pbox o huset det är verkligen trångt.

Sams motor leverera väldigt snabbt kl 10 i dag damp det in med posten o nu är det färdigt.
IMG_20211229_153118.jpg

Blev helt ok utseende mässigt huset kunde varit någon mm mindre i diameter dock.
IMG_20211229_153131.jpg
Nu är det bara kvar en pyggme pbox till denna sida o den levererar.

Kullager. Com
mycket bra lev av lager pboxar kilar kulor o drevo kedjor o allt annat bra att ha.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Det är tråkigt att vänta på grejor när det är sol +5,5° nyårsafton o hojen står i smådelar.

Så i ren depression så gjorde jag en 2-1 förgrening till frambromsen så en slang upp till styret försvinner.. IMG_20211231_120102.jpg

Gick ut en sväng till o rev gaffel bena bytte olja o med det justerade nivån något. Blev yamalub 01 i gaffeln denna gången.

Gjorde om bromsslangen bak då den blev 25 cm för lång när jag bytte från thunderace 1,6 kg oket till MT09 oket som är galet mycket kompaktare sitter på ovansidan. Men jag vet inte hur många Hg lättare acen blev men garanterat närmare 1 Kg bara pga 20 år nyare konstruktion.
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Ytterligare en regnig o ledsam dag +6,5° 2 dagar in i januari?

Så vad gör man, posta notiser på sporthoj går inte då får man kollektiva bannor av kontrollanter o socialdemokrater? detta överlever jag utan tvekan, men om en miljöpartist ger sig på mina notiser då vetefan.

Nå ut i garaget o göra något men vad? Hittade en antivobelator som låg o drällde kan man göra något kul med en sådan tro?
IMG_20220102_153351.jpg

Svarvade fram ett par fästen till att börja med.
IMG_20220102_151412.jpg
Svarvade några distanser o några skruvar dessutom.

IMG_20220102_134917.jpg

Hängde dit antivobelator som dessutom med all säkerhet är livsfarlig o gör hojen till en ren dödsmaskin för att en vinögd käppkines gift med en ko täljt fram denna av ren kinesium med trasiga cykelslangar från Maos cykel som tätningar o säkert någon restprodukt typ diskvatten från lokala gatuköket som flödesmedel.

Men jag fick ju slagit ihjäl några timmar.

Mvh
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top