ZX10R-tråden

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
Tack för tips, ska kika på det du länkade, men jag har inte haft problem med att hamna i mellanläge på min Ninja utan QS, men kan tänka mig att det händer när man har brottom att växla och är slarvig med kopplingen.. alternativt att man släpper ut kopplingen innan man har växlat färdigt. Mycket kan också bero på hur sliten lådan/dreven är redan sen innan osv..
QS ska ju helt klart underlätta på alla sätt och vis när den bryter tändningen. Dom jag har pratat med som kör s1000rr och hamnat i mellanläge har berott på att de släpper av på gasen och växlar samtidigt vilket blir fel. Detta har då varit med BMW original QS och inte med Cordona.

Kan bara jämföra med andra hojar jag haft shifter på (Gixxer 1000 -07 och Ducce 1098S)och kawalådan är mer "traktor". Det lilla jag körde den på gata innan jag byggde om den missade jag nog inte, men på banan tar man det inte lugnt o släpper definitivt inte gasen.:D Händer inte ofta men några gånger per säsong.

Last edited:

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
OK, då kommer en utlovad rapport! Har dock inte hunnit köra än.. blir imorgon! :) Ser verkligen fram emot det!

Jag fick hjälp att montera den av en kompis som är mekaniker, men det var inte alls svårt.. tog dock lite tid. Av med tanken, luftbox, luftfilter, sadel. Sedan är det bara att montera kablarna på tändspolarna, dra kablarna/databox/dosa till tailen och gömma all kablage snyggt o fint. Sen ska man också mäta in och kapa den stången man fick med för att montera shiftern på själva växelföraren. När man är färdig så ska man ställa in önskad tryck (kg) på växelföraren m.m Allt står svart o vitt som man kan läsa sig till i mont anvisningen.

bild(9).jpgTa bort luftburken.jpgbild (2).jpgLägg ut pq8 kabelhärvan.jpgAlla kablar gömda snyggt och fint.jpgPQ8 databox.jpgkapa till stången till rätt längd och montera ihop med shiftern.jpg

KennethN

N-TRADE RACING
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
BMW S1000RR -2015
Jag kör Cordona PQ8 på min ZX-10 -08 och det fungerar klockrent Kriss. Bara hålla stumt och mata växlar :) Jag tror att du kommer bli jättenöjd :tummenupp

komodo

alkis
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
Aprilia Tuono-18
tjaba, har oxo pq8 på min -08 men får den inte o funka bra! vad kör du för killtime och vilket kg på pedalen? mvh tompa

Piipi

Ny medlem
Gick med
6 Jul 2012
Hoj
ZX-10R -06
Nybliven ägare till en ZX-10R -06 ! :D Bruuutaaal hojj! Längtar tills det blir lite varmt i backen o man vågar gasa mer än halva rullen :p

Nu är det ju såhär att det sitter originalrör på, och det är ju inte okej(!). Jag är absolut inte ute efter mer effekt, det är redan för mycket för mig haha, men däremot ljudet!
Hittat ett par dual flange-on från Two brothers på Ebay. Jag har mailat och frågat om det här med att skicka som "gift", men vad gör jag om de inte vill skicka på det sättet? Kan man kringgå det?
Följdfråga; någon här som har erfarenhet av Two brothers pipor och vill dela med sig? :)

Det andra jag undrar över är fotpinnar, eftersom den vänstra är av på mitten, så funderar jag på köpa nya svarta, även de funna på Ebay(ja, jag har knarkat ebay senaste 24 timmarna..) Finns det "dåliga" pinnar som går av när man sätter fötterna på de och liknande? (överdrivet, men ni förstår vad jag menar..)

Fotpinnarna jag tänkte på: http://www.ebay.com/itm/221212881187?ssPageName=STRK:MEWAX:IT&_trksid=p3984.m1438.l2649

Tacksam för svar !! :)

/asgladninjaägare :D

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Hallå!
Har precis haft Bettan inne på service och då rekommenderade dom på verkstaden att jag skulle byta drivpaketet. Någon som har några tips på var man kan köpa billigt drivpaket till ninjan? Jag vill inte köpa något skit bara för att det är billigt, utan hellre bra grejer för lite mer cash. Är ebay bästa stället att leta på?
Vad ska det vara för drivpacket till ZX10R -08, antal kuggar fram/bak typ av kedja? Funderar på om man ska passa på att dreva om, någon som har några erfarenheter och kan tipsa om vad jag ska välja och kanske tänka på?
Tacksam för svar :)

Eidolon

Medlem
Gick med
26 Feb 2012
Hoj
990 SMT / 690 RFR
Hallå!
Har precis haft Bettan inne på service och då rekommenderade dom på verkstaden att jag skulle byta drivpaketet. Någon som har några tips på var man kan köpa billigt drivpaket till ninjan? Jag vill inte köpa något skit bara för att det är billigt, utan hellre bra grejer för lite mer cash. Är ebay bästa stället att leta på?
Vad ska det vara för drivpacket till ZX10R -08, antal kuggar fram/bak typ av kedja? Funderar på om man ska passa på att dreva om, någon som har några erfarenheter och kan tipsa om vad jag ska välja och kanske tänka på?
Tacksam för svar :)

Tyvärr inga direkta svar på dina frågor, men ändå; Rent generellt så är väl Ebay det som gäller. Gigantiskt utbud och ofta mycket lägre priser än över disk hos den lokala handlaren. En sak som drivpaket är ju inget som man behöver "prova ut" innan köp (som ett skinnställ tex), så såna grejer köper jag nästan alltid via nätet.

Angående drevning så kommer jag själv att gå ned en kugg fram när jag byter drivpaket i sommar. Mer "go" från låga varv och ut ur kurvor, men något lägre toppfart. Det känns dock som att en toppfart runt 290 räcker alldeles utmärkt ändå, så det är en kompromiss jag är villig att göra. Nu har jag visserligen en -04 och du en -08, men principen är ju densamma.

Apexx

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2010
Hoj
2008, Kawasaki ZX10-r
Jag köpte mitt drivpaket på Adde moto i Lund (www.addemoto.se) bra priser och bra kvalité. Mot 1000:- i deponi får man även låna verktyg så la. Kan sätta på kedja och nitlås.

ulf

Störd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawatia
tjaba, har oxo pq8 på min -08 men får den inte o funka bra! vad kör du för killtime och vilket kg på pedalen? mvh tompa

Jag kör med 65 ms, och trycket har jag för mig var "fabriksinställningen" som är 12 eller 15kg.:va
Funkar klockrent.:tummenupp Monterade det på en kompis -08 och vi körde samma där också med bra resultat. Båda kör rejsväxlat med eftermarknads fotpinnar, vilket ju också har betydelse.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Crasy_Ninja skrev:

Jag bytte precis på min i helgen faktiskt.
Gick i liknande funderingar och postade faktiskt även en tråd här på SH om var man köper mest prisvärda drivpaket. De flesta verkade tycka Addemoto eller S-racing. Kollade dock även E-bay men fann att priserna inte var så värst mycket billigare.
Köpte till slut ett från Addemoto för 1695:-
Det verkar funka bra och vara rejäla grejer.
Tänk på att du behöver ett specialverktyg för att kapa och nita kedjorna.

Crasy_Ninja

Ny medlem
Gick med
28 May 2007
Hoj
ZX-10R års.m -08, ZX9-R, Kawasaki års.m -00 (såld), ZX6R -96 (såld), Diverse Cross hojar 50cc-125cc
Jag bytte precis på min i helgen faktiskt.
Gick i liknande funderingar och postade faktiskt även en tråd här på SH om var man köper mest prisvärda drivpaket. De flesta verkade tycka Addemoto eller S-racing. Kollade dock även E-bay men fann att priserna inte var så värst mycket billigare.
Köpte till slut ett från Addemoto för 1695:-
Det verkar funka bra och vara rejäla grejer.
Tänk på att du behöver ett specialverktyg för att kapa och nita kedjorna.

Tackar för svaret!
Ska kolla upp det du tipsar om. Drevade du ner eller körde du på standard kuggarna? Är lite sugen på att dreva ner men jag skulle vilja veta lite mer hur stor skillnaden från original blir.

Paco

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
RSV4 -14
Jag valde att köra standard, är ju alltid kul att kunna pressa 300+ ;)
Hehehe, men jag tycker också att den har fullt tillräckligt drag vad gäller acc så brydde mig inte om att dreva ner. Blir ju lite meck med att hastighetsmätaren visar fel då också.

Kriss

Ny medlem
Gick med
12 May 2008
Hoj
zx10r
Letar efter PP tuning ställbara fotpinnar till min zx10r-05. Har du en sådan till salu eller vet någon som har det så skicka gärna PM till mig! Köpes omgående till rätt pris!

Last edited:

Proximus

Ny medlem
Gick med
14 Aug 2010
Hoj
ZX10R - 04 KTM 250 EXC-F - 07
Hämtade hem en ninja i helgen. :tuttar

Bifogat

• 905474_10151578169563988_2138951819_o.jpg
    905474_10151578169563988_2138951819_o.jpg
    260.8 KB · Visningar: 128
Nyheter
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...