ZX10R-tråden

TommyA

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Viksjö
Hoj
Kawasaki ZX10R-04
Var ute och körde en runda i dag. Första sen jag hämtade hem den för ett tag. Två frågor: Först tycker jag att det är svårt eller trögt att växla. Får i vissa lägen inte i ny växel utan får släppa ut kopplingen och trycka in igen för att kunna växla. Ner är inga problem. Vad kan detta bero på. Den är nyservad precis innan jag hämtade den. Påpekade det för säljaren, han sa att det är för jag inte är van med kopplingen, kan det stämma?

Andra frågan: något skramlar från främre stänkskärm, misstänker att det är fästet för bromsslangen. Sånt fall bara få fast på något sätt skulle jag tro. Ingen som har några andra tankar.

Tacksam för svar...
 

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Var ute och körde en runda i dag. Första sen jag hämtade hem den för ett tag. Två frågor: Först tycker jag att det är svårt eller trögt att växla. Får i vissa lägen inte i ny växel utan får släppa ut kopplingen och trycka in igen för att kunna växla. Ner är inga problem. Vad kan detta bero på. Den är nyservad precis innan jag hämtade den. Påpekade det för säljaren, han sa att det är för jag inte är van med kopplingen, kan det stämma?

Andra frågan: något skramlar från främre stänkskärm, misstänker att det är fästet för bromsslangen. Sånt fall bara få fast på något sätt skulle jag tro. Ingen som har några andra tankar.

Tacksam för svar...

Jag har en 04:A och den är inte trög i växlarna, smidig och fin.
Skramlar lite gör alla hojar men är det mycket så skall du nog kolla lite nogrannare!
 

TommyA

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Viksjö
Hoj
Kawasaki ZX10R-04
Vad jag förstår är efter kollat runt lite är att man ska ha 10-40 olja. Ska kolla vad dom har haft i för något. Skrammel tycker jag inte så, mer tickande i samband med farten. Ska kolla slangen mer imorgon.
 

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
Jag fick skruva åt varenda skruv för kåporna, huggern osv för den skl mc firman hadde skruvat isär å glömt dra åt dom...

sen va ja ute på premiär turen idag också första turen...
va inga problem me växlingarna, går snabbt å fint å växla ner som upp..
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Vad jag förstår är efter kollat runt lite är att man ska ha 10-40 olja. Ska kolla vad dom har haft i för något. Skrammel tycker jag inte så, mer tickande i samband med farten. Ska kolla slangen mer imorgon.

10W40 skall det vara enligt bok som du säger. I min hällde dom i castrol gps 10W40 på servicen i förrgår. Min blev då smidigare att växla med. Hade problem med att den inte riktigt frikopplade. Men oljan var bytt 2005 senast så det var inte så konstigt.

Annars kan jag hålla med om att hojen är något trögväxlad. Inget överdrivet, tror bara man är van med tidigare hoj som var lite mjukare i lådan. Vet att jag läst recension om 10:an då folk klagade lite över att v-lådan. Så man kanske får vänja sig helt enkelt.

Det tickande du hör är nog ventil tick. Hörs lite på min med. Antagligen inget allvarligt..?så länge det bara hörs lite smått
 

Rammstein

Bättre fly än illa fäkta.
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sthlm/Tyresö
Hoj
cbr600 stunt, nsr250sp
Var ute och körde en runda i dag. Första sen jag hämtade hem den för ett tag. Två frågor: Först tycker jag att det är svårt eller trögt att växla. Får i vissa lägen inte i ny växel utan får släppa ut kopplingen och trycka in igen för att kunna växla.

Hade samma problem med min i början! Kändes som hojen inte ville frikoppla helt. Small när man la i ettan och så hade jag just det problemet att lådan var väldigt svårjobbad vid uppväxlingar. Nu efter ett tjugotal mil och ex antal kopplings wheelies så har det släppt helt. :D Ska byta olja till 10-40 i helgen.
Tycker du ska köra ett tag med den, prova några dragracing starter. Jag tror det kommer försvinna! Blir det inte bättre så åk tillbaks!

Vibrationsljud har jag med! Du kör ju kawaSKAKI för sjutton :banana
 
Last edited:

TommyA

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Viksjö
Hoj
Kawasaki ZX10R-04
Låter som jag får gasa lite mer alltså:). Provar ett tag till och ser,annars blir det kolla olja eller klaga på firman. Kan kanske vara ventilerna men tror lite påen plastgrej som skakar,kollar i helgen och ser om det löser sig.

Tack för snabba och hjälpsamma svar...
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Låter som jag får gasa lite mer alltså:). Provar ett tag till och ser,annars blir det kolla olja eller klaga på firman. Kan kanske vara ventilerna men tror lite påen plastgrej som skakar,kollar i helgen och ser om det löser sig.

Tack för snabba och hjälpsamma svar...

Ganska stor skillnad på en plastbit som skakar och ventiler som tickar. Tänkte bara på det som du skrev tidigare:
Skrammel tycker jag inte så, mer tickande i samband med farten.
Ventiltick ökar ju itakt med varvet på motorn.
Nä..nu ska jag ut å köra lite :)
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Någon som vet vid viken fart varvstoppet går i på högsta växeln?
Mitt slog i vid ca 290 km/h Är det normalt? kanske nerdrevad? anyone?:confused: .

prövades på väg som var tillåten att köra på såklart...(kanske inte så fort dock)
 
Last edited:

TommyA

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2009
Ort
Viksjö
Hoj
Kawasaki ZX10R-04
Ganska stor skillnad på en plastbit som skakar och ventiler som tickar. Tänkte bara på det som du skrev tidigare:

Ventiltick ökar ju itakt med varvet på motorn.
Nä..nu ska jag ut å köra lite :)

Absolut...det förstår jag med. Men tycker det låter mer från främre stänkskärmen men man kan ju lura sig när man åker.

Hoppas din åkning var skön...en annan köpte virke för verandabygge...men ska hinna någon tur med tänkte jag i helgen!
 

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
TÄBY
Hoj
ZX10R -08
Någon som vet vid viken fart varvstoppet går i på högsta växeln?
Mitt slog i vid ca 290 km/h Är det normalt? kanske nerdrevad? anyone?:confused: .

prövades på väg som var tillåten att köra på såklart...(kanske inte så fort dock)

Den borde gå upp till 299 km/h, där finns en begränsning i ECU'n på 6:ans växel, det finns lite olika grejer att koppla in (tex Ivan's TRE) som lurar ECU'n att 5:ans ligger i då du kör på 6:an
 

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Den borde gå upp till 299 km/h, där finns en begränsning i ECU'n på 6:ans växel, det finns lite olika grejer att koppla in (tex Ivan's TRE) som lurar ECU'n att 5:ans ligger i då du kör på 6:an


Ok men den kanske är nerdrevad nån kugg då för jag tror den varvade ut till 12000(13000?:confused: ), ..... men vem behöver egentligen 300 blås? hehe.....
 
Last edited:

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
Någon som vet vid viken fart varvstoppet går i på högsta växeln?
Mitt slog i vid ca 290 km/h Är det normalt? kanske nerdrevad? anyone?:confused: .

prövades på väg som var tillåten att köra på såklart...(kanske inte så fort dock)

299 km/h ska mätaren stanna på då :p...

sätt i Tre-Mod, då lurar du ju motorn att den kör på 5an när d igentligen går på 6an :)..

hittat på ett ställe nu där PC3 kosta 2400 , special pris fick man :D...
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Någon som vet vid viken fart varvstoppet går i på högsta växeln?
Mitt slog i vid ca 290 km/h Är det normalt? kanske nerdrevad? anyone?:confused: .

prövades på väg som var tillåten att köra på såklart...(kanske inte så fort dock)

Du kan ju kolla antal taggar på dreven om du vill. Orginal är 17 fram och 39bak. En del brukar gå ner en kugg ifram eller upp tre ibak för hojen är ju så högt utväxlad.
 

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
299 km/h ska mätaren stanna på då :p...

sätt i Tre-Mod, då lurar du ju motorn att den kör på 5an när d igentligen går på 6an :)..

hittat på ett ställe nu där PC3 kosta 2400 , special pris fick man :D...

Man har väl samma varvtalsbegränsning om man kör på femmans växel lr?
Mätaren visar ju "bara" 290 så problemet är ju inte begränsningen som blir vid 299 med 6:an i. Utan varvstoppet vid 14000v/min @ 290km/h
Kanske jag som fattar det fel..och sorry om jag rör till allt :tungan

Fan va grejjer du hittar till bra pris..vill ju också juh! Jag buda på en pc3 på brittiska ebay idag. Gav mig vid 160£ den belv sen såld för 163£
Får man fråga vart du fyndade denna?
 
Last edited:

majtii

Those were the happy days
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Zakopane PL
Hoj
Sviterna av en indragning...
Den borde gå upp till 299 km/h, där finns en begränsning i ECU'n på 6:ans växel, det finns lite olika grejer att koppla in (tex Ivan's TRE) som lurar ECU'n att 5:ans ligger i då du kör på 6:an

TREn till Kawa jobbar inte alls på samma sätt som till Suzuki. På Kawa ändras varvtalet när sek.spjällen öppnas och Suzuki ändras tändningen.


Man har väl samma varvtalsbegränsning om man kör på femmans växel lr?
Egentligen rätt. Toppfartsspärren ligger oftast i att övervarvsskyddet går in tidigare på 6ans växel. Genom att simulera en lägre växel finns inte sänkningen.
Dock måste fortfarande hojen ha kraft att kunna varva ur. Drevar man om måste man ta felvisningen i beräkning.
 
Last edited:

bordsvatten

GubbaHoj..
Gick med
16 Jul 2007
Ort
varberg
Hoj
såld och/eller kraschad.. BMW 1250 GS Adventure
Du kan ju kolla antal taggar på dreven om du vill. Orginal är 17 fram och 39bak. En del brukar gå ner en kugg ifram eller upp tre ibak för hojen är ju så högt utväxlad.


Va bra får räkna kuggarna så är svaret givet....tack

blev sugen som faen på Oracle Halo kit , å sätta på blåa zx10an

https://01f17e6.netsolstores.com/index.asp?PageAction=VIEWPROD&ProdID=347#

passar med blått när hojen e blå :p inte så farligt pris heller


HMmmmm... snyggt!!!.... men jag kör nästan alltid på helljus så de känns lite onödigt för mig.....
 
Last edited:

pobin

Medlem
Gick med
18 May 2007
Ort
Karlskoga
Hoj
Kawasaki ZX10R -04/KTM EXC 525-03/ CB 650 Custom/Honda SFX 50
Kom nyss hem efter 13 roliga mil. Dock upptäckte jag under färden att det läcker olja från framgaffeln.

http://geting.se/viewimage.php?image=162636-200904041484.jpg

Likadant på båda sidor :( Vanligt att det blir så? Hojen har ju bara gått 1200mil.
Blir väl till att lämna in..för det är väl en del meck för att byta packboxar? Har aldrig behövt göra det på tidigare hojar.

Sen kan tillägga att min gör ca 285km/h på 5an innan det är dags att växla vid rödmarkeringen...och 299@ ca 12500rpm =) Vilken jävla missil till hoj det är. Ska snart montera mitt nya 16t drev!
 

Dalmasen

The Lonely Ninja Rider
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Kawasaki ZX-10R -04
Kom nyss hem efter 13 roliga mil. Dock upptäckte jag under färden att det läcker olja från framgaffeln.

http://geting.se/viewimage.php?image=162636-200904041484.jpg

det kan läcka lite olja om dom har stått stilla länge.. men d brukar släppa, var så på yamahan ja hadde, men när man kollar på bilden, så nee sådär mkt oljeläckage e inte normalt.. byt packboxarna...

Igår 5 mil , i förrgår 5 mil, idag 20.5 mil :p.. räkna ut lite va min 10:a drog..
vid effektiv körnings dvs, ca 115 på 90 väg och acceleration upp te 170-240 osv.. då på 20.5 mil fick ja i 13 liter i 17l tanken men reservlampan slog i vid 18 mil.. så ca 0.65 drog den då vid "skl effektiv körning" tycker det är hyfsat bra ändå... heh men blev å tanka 2 ggr idag :p..
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top