ZX10R-tråden

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
Ca.4000.- på Stibix i Borås. De sa att de skulle höja priserna iår, har inte kollat med dem efter det.

4K ??? här i karlstad har jag fått pris på "under 2000:-" och då skulle han kolla allt!! och ha i motuls värsting olja.. auktoriserad kawasaki verkstad...

mvh

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
4K ??? här i karlstad har jag fått pris på "under 2000:-" och då skulle han kolla allt!! och ha i motuls värsting olja.. auktoriserad kawasaki verkstad...

mvh

Även ventiljustering? Låter väldigt billigt, det tar ju en stund att riva ner allt för att komma åt ventilerna. Arbetskostnaden ligger väl på ca. 700-900.-/h?
Sedan kostar olja, oljefilter, luftfilter m.m.
Vet inte hur mycket som ska göras mer vid 1200mil men 2000.- låter tokbilligt. :Bugar

Johans MC i Gbg ville ha ca. 8000.- när jag frågade dem i våras...

twist

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Hoj
kawasaki zx10r -05
Även ventiljustering? Låter väldigt billigt, det tar ju en stund att riva ner allt för att komma åt ventilerna. Arbetskostnaden ligger väl på ca. 700-900.-/h?
Vet inte hur mycket som ska göras mer vid 1200mil men 2000.- låter tokbilligt. :Bugar

Nej ventiljustering ingår inte.. den sa han att man skulle göra vid 4000mil.. men nu när jag kollade i min pdf manual till en 04a så står de att man ska kolla ventilerna vid 2400mil.. vilket av dessa påståenden stämmer ?

I vilket fall som helst så borde jag slippe ventiljustering då min bara ska ha 1200mils servicen?!

mvh

Dr Ksp

Riktiga män flyger med rotor
Gick med
20 Nov 2008
Hoj
Hypermotard 1100S

ingen ventiljustering/koll ska göras vid 1200mil utan tidigast vid 2400 mil om jag inte minns fel

Magnus A

Medlem
Gick med
29 Nov 2007
Hoj
ZX10R

mvh

Gjorde precis min 1200 mil service. Den gick lös på 4200 kr, det ända som görs är en allmän översyn, olje+filter. Jag bytte även mitt luftfilter då, skall göras vid 1800 mil egentligen. Men hade tappat stor effekt, visade sig att luftfiltret var helt täppt av flugor och olja. Gick som ett skollat ollon igen efter det:tummenupp.
Dom tar 690kr/h. Så det tar inte lång tid förren det blir dyrt. Under 2000 kr låter konstigt, är det Mustafas buffel o båg mc som gör jobbet då:va:D

Mister P

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2009
Hoj
2008 Kawasaki ZR10-R
Några priser från kontinenten (Tyskland) som jag hittade få ett forum där. Jag försökte att ta medelpriser, alltså varken de billigaste eller de dyraste.

600 mil: 30,- € utan oljebyte, 120;- € med oljebyte

1200 mil: 266,- € med olje- och tändstiftsbyte (Iridium), 200,- € utan tändstiftsbyte

2400 mil: 400,- - 575 €. Inkl. byte av olja, tändstift, luftfilter, mm. Det som kostar är ventilinställningen.

Gångrar man priserna med 10 så får man cirkapriser i kronor. Körde Triumph förut, samma sak där. Mellan tummen och pekfinger betalar vi här i Sverige mellan 30 och 50 procent mer. Och sen verkar det finnas verkstäder som har skiftnycklar av guld .......:D (när jag hör priser runt 8000 kr ......:huvet)

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
zx10r -04,KTM 625 SXC -05
Ventiljustering vid 2400... Då borde man ju lätt kunna köra en 3000 mil innan man verkligen behöver justera dom.. Eller vad tror ni?
Fick ett ca-pris på 3000kr, vilket i det här sammanhanget verkar ganska billigt..(?)

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Ventiljustering vid 2400... Då borde man ju lätt kunna köra en 3000 mil innan man verkligen behöver justera dom.. Eller vad tror ni?
Fick ett ca-pris på 3000kr, vilket i det här sammanhanget verkar ganska billigt..(?)

3000.- för ventiljustering är det billigaste jag hört talas om!

DuCCe

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10R
ingen som har styrdämpare till en 05a att sälja??! eller vet någon som säljer för bra priser, privat som företag?

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
3000.- för ventiljustering är det billigaste jag hört talas om!

Okej, då kanske man skall ta det innan dom ändrar sig.. :)
Det var förutsatt att ingen ventil skulle behövas bytas, alltså enbart justeringen.. Dom ligger lite utför stan, så då blir det väl billigare..

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Okej, då kanske man skall ta det innan dom ändrar sig.. :)
Det var förutsatt att ingen ventil skulle behövas bytas, alltså enbart justeringen.. Dom ligger lite utför stan, så då blir det väl billigare..

Jag skulle nog fundera på om dom är helt seriösa med ett sådant pris, bara ETT shims kostar en hundring.
Sedan står det "Valve clearance inspect" i manualen, alltså inte "Valve adjustment", skall man justera ett ventilspel så måste kammen tas ur, byta till rätt shims, sätta tillbaka kammen igen samt mäta spelet på ALLA ventiler, detta tar ett par timmar även om man kan sin sak.

DollarKatten

www.bombrepa.se
Gick med
4 Feb 2006
Hoj
Jag skulle nog fundera på om dom är helt seriösa med ett sådant pris, bara ETT shims kostar en hundring.
Sedan står det "Valve clearance inspect" i manualen, alltså inte "Valve adjustment", skall man justera ett ventilspel så måste kammen tas ur, byta till rätt shims, sätta tillbaka kammen igen samt mäta spelet på ALLA ventiler, detta tar ett par timmar även om man kan sin sak.

Är ganska borta på det här personligen, men det är väl 16st shims(?), så om alla skulle behövas byta är man uppe i 1600kr i matkostnad, då finns det ännu 2000kr kvar i arbetskostnad (4 timmar hos dom), är detta helt orimligt?

Och egentligen borde det väl inte vara något som skall justeras, hojen har gått 2200 mil knappt, den borde ju lätt gå lika mycket till utan justering, eller!?
Är detta inte mer en inspektion att allt är som det ska? Och att man skall justera IFALL det inte är som det ska?
Du skriver ju själv att det står "Valve clearance inspect" i manualen, alltså inte "Valve adjustment", det måste ju betyda "inspektion" och inte "justering"??...

Som sagt, jag är inte speciellt duktig själv, så jag kan såklart ha HEEEELT fel ang ALLT jag skrev!! :):glömdet

MVH Adam

Majk de Bajk

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Hoj
ZX10R -08
Är ganska borta på det här personligen, men det är väl 16st shims(?), så om alla skulle behövas byta är man uppe i 1600kr i matkostnad, då finns det ännu 2000kr kvar i arbetskostnad (4 timmar hos dom), är detta helt orimligt?

Och egentligen borde det väl inte vara något som skall justeras, hojen har gått 2200 mil knappt, den borde ju lätt gå lika mycket till utan justering, eller!?
Är detta inte mer en inspektion att allt är som det ska? Och att man skall justera IFALL det inte är som det ska?
Du skriver ju själv att det står "Valve clearance inspect" i manualen, alltså inte "Valve adjustment", det måste ju betyda "inspektion" och inte "justering"??...

Som sagt, jag är inte speciellt duktig själv, så jag kan såklart ha HEEEELT fel ang ALLT jag skrev!! :):glömdet

MVH Adam

Dagens hojar har normalt sett en 2500 mils gräns där man skall kolla ventilspelet, och det är i allmänhet inget problem, det tar lite extra tid att demontera tank, luftburk etc, för att kolla spelet så det kostar så klart lite extra "dollars".... men du får ALDRIG ett protokoll som visar ventilspelet, enda indikationen att dom har justerat spelet är att det står på fakturan "Shims a' XX kr".
Sedan behöver man aldrig byta alla 16 shimsen, om några spel inte är enligt specifikationerna så brukar man kunna flytta runt några och byta ett elr två.

Om du lämnar in hojen på en service där dom skall kolla ventilspelet, begär att få med ett protokoll som visar hur ditt ventilspel ser ut, då får du säkert en riktig prisindikation vad den servicen kostar...

Last edited:

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
Styrdämpare monterad

Har haft min cykel i snart 2 säsonger och för ca 1 månad sen monterade jag en sådan här, vilket lyft :banana både på gata och bana.

Bifogat

• PICT1533.jpg
    PICT1533.jpg
    229.2 KB · Visningar: 91

Jimmy.F

Arbetar med larm, om du behöver hjälp!!!
Gick med
6 Jul 2005
Hoj
Sålda ZX10R -04:A, GSX1100RW, XL600
Har haft min cykel i snart 2 säsonger och för ca 1 månad sen monterade jag en sådan här, vilket lyft :banana både på gata och bana.

På vilket sätt tycker du att det blev bättre? Har talat med några och de flesta tycker inte att det är värt pengarna!

DiscoDuck IV

Medlem
Gick med
1 Jul 2004
Hoj
R1M -17
På vilket sätt tycker du att det blev bättre? Har talat med några och de flesta tycker inte att det är värt pengarna!

På gata har jag fått några rejäla "tankslappers" vid hög kurvhastighet och ojämnheter t.ex. det har räckt med en mittlinje. Har provat återskapa detta med monterad dämpare utan resultat = skönt, kan köra mer avslappnat.

På bana blev styret väldigt nervöst på vissa partier (fladder), med dämpare monterad är detta beteende borta = skönt då jag tycker detta tar upp en del av ens koncentration och man kanske håller tillbaks lite p.g.a. det.

Andra jag har pratat med tar gärna upp nedsättning vid bakhjulskörning som ett problem utan dämpare, detta kan jag inte relatera till då jag inte kör på bakhjulet (bara lyfter det lite då och då :)).

Jörgen Player Special

GRÖNT ÄR SKÖNT
Gick med
12 Nov 2003
Hoj
ZX10R
Hello!
Då var man ZX10R ägare! Tjohoo!
Jag tycker dock motorn går en aning kallt.. Vid normal körning ligger vattentempen på 63-64 grader vid en utomhustemp runt 13-15 grader och sol.

Vad har ni för temp?

mvh
/J

Petrus

Biker sedan 1998
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki Freewind 650 Scrambler
aldrig fel att ha styrfladder skydd oavsett hoj..:D

Jag håller med. Den här sitter på min 10´a. Känns klart tryggare med den på... :tummenupp

bitubo1.jpg

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...