ZX10R-tråden

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Har en 04:a som gått Ca 3000mil och den har börjat ticka/knacka lite. Hörs ej på tomgång men när man ligger och kör hör men det lite svagt.

Ska det göras någon Ventiljustering på dessa hojar isf vid vilket miltal skulle det gjorts.

Första ventiljusteringen är vid 2400mil.
Många verkstäder varvar tydligen bara hojen, låter den bra så kollar de inte ens spelet.
Har en vettig verkstad gjort justeringen så har de kontrollerat ventilspelet och justerat där det behövts.
Ligger på ca. 4000.- och uppåt där jag frågat.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Köpte Puig double bubble och nu kan man sitta lite lätt framåtlutad i 299+ utan att det blåser så farligt. :)

Du råkar inte ha en bild på din nya vindruta? Vad kostade den?
Köra 300+ känns inte aktuellt för tillfället, känns som hojen kommer slita av huvudet :gnissla
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Köpte den på louis.de för €80 (€64.95 + €14,95 frakt)

Tack, det räcker med denna. Det ser ju inte alls tokigt ut, inte farligt pris heller. Ångrar du fortfarande att du köpte ett mörkt glas eller har du vant dig?
Nytt kåpglas får det bli framöver:tummenupp
 

Bifogat

  • Kawaglas.jpg
    Kawaglas.jpg
    60.3 KB · Visningar: 70

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Tack, det räcker med denna. Det ser ju inte alls tokigt ut, inte farligt pris heller. Ångrar du fortfarande att du köpte ett mörkt glas eller har du vant dig?
Nytt kåpglas får det bli framöver:tummenupp

Kolla din PM korg så får du se om jag ångrat mig. :tungan
 

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Tack, det räcker med denna. Det ser ju inte alls tokigt ut, inte farligt pris heller. Ångrar du fortfarande att du köpte ett mörkt glas eller har du vant dig?
Nytt kåpglas får det bli framöver:tummenupp
Jag har ett sånt liggande på hyllan, hör av dig om kan tänka dig att köpa en beggad, använde den bara en säsong, funkar kanon
 

Robert 73

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2006
Ort
Värmdö
Hoj
zx-10R 2016
Finns det nån som har haft en 06:a och kör nu en 08:a eller 09:a?

Börjar bli sugen på att byta min 06:a eller vad tycker ni, kanske till en 2010:a?
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Jag har ett sånt liggande på hyllan, hör av dig om kan tänka dig att köpa en beggad, använde den bara en säsong, funkar kanon

Du skriver i nästa inlägg att du har en 06:a. Gearbox har en -08, alltså passar inte kåpglaset.
Bara litet förtydligande såhär på kvällskvisten. :) :krama
 

Marcus E

Ny medlem
Gick med
12 Sep 2008
Ort
Jönköping
Hoj
Husaberg 650 (Såld) KTM 625 (såld) Honda cbr600 (såld) Kawasaki zx-10r
Någon som justerat ventilerna själv på en 04:a?

Är det "krångligt" eller fixar man det själv. Har ju ställt ventilerna på min Gamla Husaberg men där sitter det ju lite smidigare till.

En liten guide hade suttit fint.
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R

:D

Tack tcg för att du håller ordning i forumet:)

ZX10-tråden börjar bli gigantisk. Är det bara jag som vill starta en ny ZX10-tråd och separera dom äldre modellerna från dom nya? En naturlig brytning skulle ju bli från -08. Nu tycker jag inte bara det för jag råkar ha just en -08. Eller är det en urkorkad ide:confused:

Minns själv innan jag skulle köpa hojen, det tog ju en hel dag att läsa igenom hela tråden med alla dess länkar.
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
:D

Tack tcg för att du håller ordning i forumet:)

ZX10-tråden börjar bli gigantisk. Är det bara jag som vill starta en ny ZX10-tråd och separera dom äldre modellerna från dom nya? En naturlig brytning skulle ju bli från -08. Nu tycker jag inte bara det för jag råkar ha just en -08. Eller är det en urkorkad ide:confused:

Minns själv innan jag skulle köpa hojen, det tog ju en hel dag att läsa igenom hela tråden med alla dess länkar.

Har tänkt tanken men det skulle nästan kräva att mod låste denna tråd annars kommer den leva vidare. Onödiga dublettrådar behöver vi inte förvirra nykomlingarna med. :krama

En annan sak är att vi som kör de nyare modellerna har nog ofta kört -04/05 tidigare. Jag har haft 2st -04:eek:r och 1st -05:a.
Jag hjälper gärna till att svara på frågor gällande 04/05 också i de fall jag kan.
Jag kan ju dock prenumerera på två trådar om vi skapar en -04 och en -08 tråd. :)
 

sven666

~Live fast - Die~ its ADHD and i like it
Gick med
14 Oct 2003
Ort
jötteborriijjj
Hoj
ITALIA
Minns själv innan jag skulle köpa hojen, det tog ju en hel dag att läsa igenom hela tråden med alla dess länkar.

samma här, tänkte mer på att man skulel kunan klistra en innehållsförteckning i 1a inlägget med länkar till relevanta frågor som dyker upp ?

(och gnäll inte så, apriliatråden har x10 så många svar och alla deras modeller i samma tråd, OMÖJLIGT att hitta nåt där :brinnerup):tungan

fin hoj jide, bra pris som fasen med, den borde ryka ganska snabbt tycker jag.
 
Last edited:

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
samma här, tänkte mer på att man skulel kunan klistra en innehållsförteckning i 1a inlägget med länkar till relevanta frågor som dyker upp ?

(och gnäll inte så, apriliatråden har x10 så många svar och alla deras modeller i samma tråd, OMÖJLIGT att hitta nåt där :brinnerup):tungan

fin hoj jide, bra pris som fasen med, den borde ryka ganska snabbt tycker jag.

Innehållsförteckning låter som en bra idé!
Tyvärr var trådskaparen senast inloggad 10 April så jag vet inte om vi kan förvänta oss 100% support därifrån. :tungan
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
ZX10-tråden börjar bli gigantisk. Är det bara jag som vill starta en ny ZX10-tråd och separera dom äldre modellerna från dom nya? En naturlig brytning skulle ju bli från -08. Nu tycker jag inte bara det för jag råkar ha just en -08. Eller är det en urkorkad ide:confused:

Egentligen är det ju ingen stor evolution till 2008 heller. I princip samma grej med lite annorlunda kåpor...

2011 däremot, det kommer nog bli grejjer det!

/ Jens
 

tcg

Expensive bad habbits
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Sverige
Hoj
ZX-10R -16, Tidigare hojar: ZX-10R -15, ZX-10R -08, ZX-10R -05, ZX-10R -04 x2, ZX-9R -98
Egentligen är det ju ingen stor evolution till 2008 heller. I princip samma grej med lite annorlunda kåpor...

2011 däremot, det kommer nog bli grejjer det!

/ Jens

Skojar du? 04 - 08 är ju helt olika hojar. 08:an är mycket mjukare medans 04:an är den mest nervösa supersport som tillverkats.
08:an har original styrdämpare, antispinn, kännbart smalare tank, passageraren sitter mycket högre, mindre fack under cutsen(varför i helsike ska det vara så litet?!)... mm.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Skojar du? 04 - 08 är ju helt olika hojar. 08:an är mycket mjukare medans 04:an är den mest nervösa supersport som tillverkats.
08:an har original styrdämpare, antispinn, kännbart smalare tank, passageraren sitter mycket högre, mindre fack under cutsen(varför i helsike ska det vara så litet?!)... mm.

Dom har tweakat inställningarna på chassit en hel del, men det är faktiskt saker man kan göra med en 04 med. Om man detaljstuderar motor, ram, fälgar, fjädring osv. så passar nästan alla delar från olika årsmodeller med mycket små mods på dom andra.

Glöm inte heller att: 04/05 är nervig och kvick, 06/07 är sävlig och trög (går dock att råda bot på ganska enkelt med andra fjädringskomponenter som faktiskt svarar på det man gör), 08/09/10 är mittimellan.

Styrdämpare (om man kan kalla cykelpumpen som är originalmonterad (ja, jag menar Öhlinarn) för styrdämpare) kom ju 06.

Antispinnet är inte värt mycket, ingen som kör hojen aktivt på bana har kvar den funktionen

Supersport blir aldrig en ZX10a, en Superbike kanske ;)

Sen att göra en tank smalare eller ett utrymme under sadeln mindre kan väl inte menas som en drastisk ändring, det är ju ren kosmetika. Tanken är ju inte smalare för att ram/motor är smalare som ex en Trajja 675 är.

Observera att jag gillar ZX10an, jag har ju en själv, men hävdar att den har halkat efter konkurrenterna för att man inte har vidarutvecklat konceptet från 04 ordentligt utan har tweakat vidare på ett inkört koncept. Detta visar sig i all typ av internationell racing.

2011 däremot :eek

/ Jens
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
Supersport blir aldrig en ZX10a, en Superbike kanske ;)

/ Jens

Jag som hela tiden trott att jag kör omkring på en Supersporthoj:va
Den känns som en i alla fall:banana:banana:banana

Det är kanske nåt fel på dina:tungan

Verkar som vi skall hålla oss till en ZX10-tråd, okey för mig.

Att Apriliatråden är så oändlig kan man ju förstå, dom är ju italienska. Det går väl sönder hela tiden så dom har mycket att diskutera:D
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top