Skojar du? 04 - 08 är ju helt olika hojar. 08:an är mycket mjukare medans 04:an är den mest nervösa supersport som tillverkats.
08:an har original styrdämpare, antispinn, kännbart smalare tank, passageraren sitter mycket högre, mindre fack under cutsen(varför i helsike ska det vara så litet?!)... mm.
Dom har tweakat inställningarna på chassit en hel del, men det är faktiskt saker man kan göra med en 04 med. Om man detaljstuderar motor, ram, fälgar, fjädring osv. så passar nästan alla delar från olika årsmodeller med mycket små mods på dom andra.
Glöm inte heller att: 04/05 är nervig och kvick, 06/07 är sävlig och trög (går dock att råda bot på ganska enkelt med andra fjädringskomponenter som faktiskt svarar på det man gör), 08/09/10 är mittimellan.
Styrdämpare (om man kan kalla cykelpumpen som är originalmonterad (ja, jag menar Öhlinarn) för styrdämpare) kom ju 06.
Antispinnet är inte värt mycket, ingen som kör hojen aktivt på bana har kvar den funktionen
Supersport blir aldrig en ZX10a, en Superbike kanske
Sen att göra en tank smalare eller ett utrymme under sadeln mindre kan väl inte menas som en drastisk ändring, det är ju ren kosmetika. Tanken är ju inte smalare för att ram/motor är smalare som ex en Trajja 675 är.
Observera att jag gillar ZX10an, jag har ju en själv, men hävdar att den har halkat efter konkurrenterna för att man inte har vidarutvecklat konceptet från 04 ordentligt utan har tweakat vidare på ett inkört koncept. Detta visar sig i all typ av internationell racing.
2011 däremot :eek
/ Jens