ZX9R-tråden

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Kopplingsbekymmer

Fick för mig att skruva lite hoj ikväll och byta framdrev till ett med en kugg mindre. Allt gick bra ända tills jag skulle testa kopplingen efter monterat tillbaka allt. Den kopplade inte ur riktigt:huvet. Den kopplar ur men inte tillräckligt:(

Jag har inte glömmt den lilla "distanshatten" på axeln till kopplingen och jag har testat lufta några ggr men det finns ingen luft vad jag kan se och den känns helt normal när man trycker in handtaget.

Någon som har ett bra förslag?
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Hej.
undrar om det är någon som är insatt i försäkringar på ninja 900.
Ringde länsförsäkringar å dom kunde bara erbjuda mig trafik för hojen hade för många hk jämfört med vikten.
Skulle landa på 13000 för 6 månader

Om ni bra försäkrings bolag eller annart bra man kan fixa sig en bra försäkring.
Mvh Patrik



Trygg hansa brukar ha rätt schysst premie på sporthojar.. Dem har både jag & en polare, vi har ninjor båda två. Jag har inte hittat nåt bolag som är billigare i alla fall. De har iofs bara en försäkring man kan ha på året runt, så det beror ju på hur man vill göra. Men man kan ju alltid göra ett ägarbyte när mörkret faller:)

Sen kan man ju kolla försäkringar man kan ställa av & på med, om man inte vill ha den påställd så många månader.. Har för mig folksam & if är hyfsat billiga då. Men för mig är som sagt trygg hansa billigast om jag ska ha på hojen typ 8 månader om året.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Det var ju billigt! ;) Jag betalar 3500:- hel/helår hos samma bolag.

Skumt, hur länge har du haft körkort då?? Har du alla andra försäkringar hos länsförsäkringar med?

Jag får en premie på ca 16000 kr halv/helår när jag kollar på deras hemsida:huvet
Trodde inte dom ville försäkra sporthojar i och med ett sånt belopp..
 

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Fick för mig att skruva lite hoj ikväll och byta framdrev till ett med en kugg mindre. Allt gick bra ända tills jag skulle testa kopplingen efter monterat tillbaka allt. Den kopplade inte ur riktigt:huvet. Den kopplar ur men inte tillräckligt:(

Jag har inte glömmt den lilla "distanshatten" på axeln till kopplingen och jag har testat lufta några ggr men det finns ingen luft vad jag kan se och den känns helt normal när man trycker in handtaget.

Någon som har ett bra förslag?


Editerar mig själv lite. Alltså man kan knuffa hojen med ettan i och kopplingen intryckt men det går tungt och det är naturligtvis inte motorn som följer med runt. Testade även snabbt att dra runt den på startmotorn med ettan i och kopplingen intryckt och den går ju runt men ligger i så pass att man får hålla imot med fötterna annars åker man framåt.

Knepigt detta, jag har liksom inte rört dom delarna som jag tror skulle kunna ställa till detta :confused:

Hur lätt går det att knuffa era med en växel i och kopplingen intryckt?
 

Canidae

The Sound Of Perseverance
Gick med
22 Apr 2007
Ort
Uddevalla
Hoj
ZX9R Ninja // GasGas 300
okej. det låter ju jätte konstigt att hon sa så till mig då.. men jag är bara 21 år med.:

Det är bara att sätta sig å ringa runt till alla bolagen! Det finns tyvärr inga genvägar.. :krama
Det är enorm skillnad mellan bolag, stad, ålder osv, osv.. att det går inte kolla vad andra har.

Kolla först:
Salus ansvar - Den har jag, klart billigaste för mig. (26 år, KK i snart 2 år)
Folksam
IF
Trygghansa
osv..
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Skumt, hur länge har du haft körkort då?? Har du alla andra försäkringar hos länsförsäkringar med?

Jag får en premie på ca 16000 kr halv/helår när jag kollar på deras hemsida:huvet
Trodde inte dom ville försäkra sporthojar i och med ett sånt belopp..

Har i och för sig haft kortet sedan jag var 16 år 1984-85 eller ngt sådant. Fick offerten via hemsidan jag med. Tackar sa jag och slog till direkt. Är som sagt var 40 nu och bor mitt i centrala Uppsala. :tummenupp Har inga andra försäkringar hos dom
 

Aqua_HeaD

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Gixxer 1000 K7
Skrattar bäst som skrattar sist.

:huvet

Jag som har suttit och varit lycklig över min premie som jag fick via LF. Idag så damp det ner ett försäringsbrev i lådan där jag skulle få betala 9170kr hel/helår istället för 3554kr hel/helår som jag fick i offerten. Bekräftelsen på 3554kr fick jag postad hem till mig där man specificerade hur årets betalningar skulle bli per månad.

Nu har man alltså ändrat sig hos LF och tar tillbaka den tidigare utlovade premien trots att jag har fått en bekräftelse via brev.

När jag ringde dom så hävdade dom att jag inte hade uppgett ursprungseffekten på cykeln trots att det står 55kW på Vägtrafikverkets hemsida. Dock så fanns det tydligen en liten extraknapp på VV:s hemsida där det stod "tilläggsinformation". När man klickade på den så poppade det upp en ruta med information om ursprungseffekt. Jag hävdade att jag inte visste om detta eftersom jag hade missat den knappen samt att jag hade fått en offert som jag tyckte borde gälla. Jag hade ju köpt cykeln med anledning av att premien var så bra.

LF hävdar att dom inte har gjort något fel och att det är jag som nu får bita i det sura äpplet trots att jag har en bekräftelse på 3554kr sedan tidigare. Nu ska jag kriga :kulspruta

Hur skulle ni har gjort???
 

skiiten

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
z650 bobber
Trygg hansa brukar ha rätt schysst premie på sporthojar.. Dem har både jag & en polare, vi har ninjor båda två. Jag har inte hittat nåt bolag som är billigare i alla fall. De har iofs bara en försäkring man kan ha på året runt, så det beror ju på hur man vill göra. Men man kan ju alltid göra ett ägarbyte när mörkret faller:)

Sen kan man ju kolla försäkringar man kan ställa av & på med, om man inte vill ha den påställd så många månader.. Har för mig folksam & if är hyfsat billiga då. Men för mig är som sagt trygg hansa billigast om jag ska ha på hojen typ 8 månader om året.

jag har inget kort än så klart det är dyrt då.. det förstår jag med..
ska kolla lite å se vad jag kan hitta..
Tackar
 

skiiten

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
z650 bobber
kollade på trygghansa och där värkar det mkt bättre.
13 000 för trafik
19 000 för halv
34 000 för hel per år

så det tycker jag låter väldigt bra blir nog halv iaf.
 

hean74

Ny medlem
Gick med
10 May 2008
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda VFR 800 2009, Kawasaki zx9r -98 Gpx 600 -90 *Såld*
Tack för svaret!
OM du kunde göra det vore jag väldigt tacksam, eller bara beskriva tjockleken osv. Men om du inte orkar gå ut i kylan så förstår jag! :)

------------------------------------------------------------------------

Om någon vill byta en original underkåpa bak i plast (motsvarande undertail) mot en beg. undertail i svartlackad glasfiber så har jag en över!



Här är ett par bilder med mått. Distansen flyttar pinnarna bak och lite upp.
Men om du väljer att tillverka själv kan du bestämma själv hur mycket du vill flytta dom. Nu vet jag inte om det är orginal länkarm till växelföraren men om du flyttar fotpinnarna kan det hända att du får förlänga den.
Hoppas du hade nytta av fotona. Behöver du fler mått får du skrika till.
 

Bifogat

  • DSC00047.JPG
    DSC00047.JPG
    88 KB · Visningar: 68
  • DSC00048.JPG
    DSC00048.JPG
    68.5 KB · Visningar: 67

racermasen

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2008
Ort
För långt från banan..
Hoj
MV Agusta F3 racehoj
Editerar mig själv lite. Alltså man kan knuffa hojen med ettan i och kopplingen intryckt men det går tungt och det är naturligtvis inte motorn som följer med runt. Testade även snabbt att dra runt den på startmotorn med ettan i och kopplingen intryckt och den går ju runt men ligger i så pass att man får hålla imot med fötterna annars åker man framåt.

Knepigt detta, jag har liksom inte rört dom delarna som jag tror skulle kunna ställa till detta :confused:

Hur lätt går det att knuffa era med en växel i och kopplingen intryckt?

Svarar mig själv utifall någon mer får samma problem. Jag böt vätskan till kopplingen men det blev ingen skillnad. Startade hojen och lät den gå på tomgång så den blev varm och sen var problemet med klistrande koppling borta. Knepigt då det är andra gången denna vintern som jag varmkört hojen tills kylfläkten gått igång. Men nu funkar det i vart fall:)

Nu fattas bara våren och torra fina vägar
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
kollade på trygghansa och där värkar det mkt bättre.
13 000 för trafik
19 000 för halv
34 000 för hel per år

så det tycker jag låter väldigt bra blir nog halv iaf.


Satan vad dyrt. Du har inte reflekterat över att du med halvförsäkring betalt hojens värde på 2 säsonger?
 

amosohman

Ny medlem
Gick med
23 May 2008
Ort
Korpilombolo
Hoj
Suzuki Hayabusa
Tjena boys and girls!

Tänkte bara meddela att jag tar steget in i zx9r-världen idag. Ska ner och inhandla en -98. Detta ska bli riktigt gött!
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Tjohej! Kollade försäkringar på mig för ett tag sen. Är 24 och skulle få betala 34 000:- i trafik senast jag kollade runt förra året. Jag äger inte min hoj jag lånar den.
 

Robban

Nu med daytona...
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Örebro
Hoj
Daytona 2006 bankittad!
Grattis till ett bra hojköp!

Har själv kollat runt rätt länge efter en 98:a grön då såklart. Men det verkar vara ont om dom.

Hade en 99-03 och saknar den väldigt mycket...:(
 

skiiten

Ny medlem
Gick med
9 Feb 2009
Ort
Örebro
Hoj
z650 bobber
Satan vad dyrt. Du har inte reflekterat över att du med halvförsäkring betalt hojens värde på 2 säsonger?

nä det har jag inte tänkt på. hehe
men tar att jag betalar varje månad å stäler på den när jag vill börja åka på den å sen ställer av den te hösten när jagh tycker det är slut åkt för säsongen.

Men blir väll lite biligare med när jag får mitt körkort..
 

Håkan och Madde

Guest
Hallå jag letar efter en styrdämpare till en zx-9 95:a vet någon vart jag kan få tag i de? eller de kanske är någon som har en ;-)
Sen har jag lite problem med frambromsen. Den tar inte så bra som jag önska. Tror ni det blir skillnad med stål omspunnaslangar?
Hade gott
 

dsoders2

kronisk
Gick med
12 Apr 2005
Ort
GBG
Hoj
zx9r-01
Hallå jag letar efter en styrdämpare till en zx-9 95:a vet någon vart jag kan få tag i de? eller de kanske är någon som har en ;-)
Sen har jag lite problem med frambromsen. Den tar inte så bra som jag önska. Tror ni det blir skillnad med stål omspunnaslangar?
Hade gott

har du bytt bromsvätska? sliter klossarna jämt?
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top