Fritt fram att bära kniv i skolan

• Thread starter Thread starter Kneedrag
  • Start date Start date
Vad är det som hindrar kjolbärarna från att hävda samma rätt för sin dolk?

Sen får du gärna hänvisa till ett domstolsbeslut eller liknande där det framgår att den går under knivlagen.

Där är det ju inte längre frågan om religion, utan bara djupt rotade traditioner. Så då kan man inte hävda att det är diskriminering...:va

Skiter som sagt i om de går under knivlag eller inte, tycker du att de här:
http://www.google.se/images?um=1&hl...=isch:1&sa=1&q=kirpa+knife&aq=f&aqi=&aql=&oq=
ser ut som något som det är fullkomligt lämpligt att bära i skolan?

Ska fan börja hävda att jag tillhör en religion som kräver att jag bär samurajsvärd ständigt samt tvingar mig att offra alla de trolösa som irriterar mig till min gud medelst ett snabbt hugg mot nacken, så får vi se hur länge folk tycker att det här med religion över lagen fungerar bra...

Hur är det med folkdräkter i sverige?
Den norska bunaden är ofta utrustad med kniv.
I regel en brukskniv i grunden men utsmyckad för att vara vacker, dock fortfarande vass som satan.
(ok, lite töntigt blir det att använda folkdräkt dagligen för att komma runt knivlagen :D )
http://prydogbrukskunst.no/herrebunad/

Nja, nu skall du ju isåfall slipa bort eggen och döva spetsen, så om du vill gå iklädd knätofsar för rätten att bära plattjärn så finns det ju enklare sätt.:skridsko

Menar du att den skulle göra mer skada än valfri penna ur valfri elevs pennskrin? :va

Allt kan bli vapen i kunniga händer, händer i sig kan vara vapen. Men det är inte riktigt praktiskt att förbjuda pennor i skolan... Däremot kan man ju försöka minska riskfaktorn genom att plocka bort så många vassa föremål som det bara är möjligt ur skolmiljön. Visst finns det knivar i matsalen, i köket, i slöjdsalarna och så vidare. Men de finns inte i varje elevs ficka jämt och ständigt, och det är en jävla skillnad på att rent potentiellt kunna springa iväg och sno en kniv och att alltid bära en med sig och kunna dra upp den på en halv sekund för minsta lilla bråk.

"sedan han berättat om sina religiösa symboler, bland annat kirpan som han alltid bär under skjortan."

Det är svårt att överhuvudtaget föra en vettig diskussion när vi inte vet något om "kniven" i fråga.

jo jag kan hålla med om att vår bild här på forumet är ganska diffus och därav kan det vara svårt att för oss alla egentligen att döma eller fria... ingen av oss vet hur kniven/kirpan/macheten/slickepinnen ser ut i det specifika fallet. men om den ser ut som bilden som plockades fram eller om den är vass om en smörkniv (i alla ändar) gör ju en vessäntlig skillnad för fallet...
jag kan dock inte låta bli att tycka det är olämpligt att bära en kniv på en skola.

Där är det ju inte längre frågan om religion, utan bara djupt rotade traditioner. Så då kan man inte hävda att det är diskriminering...:va

Skiter som sagt i om de går under knivlag eller inte, tycker du att de här:
http://www.google.se/images?um=1&hl...=isch:1&sa=1&q=kirpa+knife&aq=f&aqi=&aql=&oq=
ser ut som något som det är fullkomligt lämpligt att bära i skolan?

Ska fan börja hävda att jag tillhör en religion som kräver att jag bär samurajsvärd ständigt samt tvingar mig att offra alla de trolösa som irriterar mig till min gud medelst ett snabbt hugg mot nacken, så får vi se hur länge folk tycker att det här med religion över lagen fungerar bra...

Jag tror du jagar upp dig mest för att det är just ett religiöst föremål än ett plattjärn, men det är en helt annan sak då vi för närvarande inte har lagar mot bärande av sagda föremål.

..tycker du att de här ser ut som något som det är fullkomligt lämpligt att bära i skolan?
...

Nej, men så lär 95% av de där doningarna heller inte undantas från knivlagen om du så är är extra mycket sikh.

Syftet med knivlagen är att få bort FARLIGA föremål var syfte är att kunna tillfoga andra skada. Syftet är inte att sätta dit någon som råkat glömma skaldjursknivarna i väskan.

"Enligt lagmotiven är förbudet mot innehav av farliga föremål på allmän plats avsett att i första hand träffa ett sådant innehav som ökar risken för att våldshandlingar inträffar, och vägledande för tillämpningen av regleringen bör normalt kunna vara om det är fråga om ett innehav som typiskt sett ökar risken för våldsanvändning i samhället"

...
...

I lagrummet nämns knivar, andra stick- och skärvapen och andra föremål som är ägnade att användas som vapen vid brott mot liv eller hälsa. Emellertid omfattas även de s.k. gatustridsvapnen som anges i 2 §, exempelvis knogjärn, kaststjärnor, stiletter m.m. I 3 § samma lag stadgas att i fråga om vapen och andra föremål som vapenlagen är tillämplig på gäller föreskrifterna där i stället för knivförbudslagen.

...
...

Undantaget i 1 § andra stycket knivlagen för befogade innehav har motiverats med att det måste lämnas utrymme för innehav som de flesta anser vara legitima och naturliga och som det saknas anledning att förbjuda.

https://lagen.nu/dom/rh/2000:81

Nej, min syl har ingen slipat eller utfört några övriga kirurgiska ingrepp på.:D

Men en syl är ju trots allt vass, annars är det snarare en stålpinne med skaft.

Men förstår vad du menar, det ses som stickvapen och en bit plattjärn är rätt uselt som just stickvapen.

jo men att man ska berättiga vissa religösa grupperingar att beväpna sig som här ovan är att gå över de lagar som vi övriga personer här i Sverige måste rätta oss efter om vi inte vill ha rättsliga påföljder för "Brott mot knivlagen".

mvh.T

Allt kan bli vapen i kunniga händer, händer i sig kan vara vapen. Men det är inte riktigt praktiskt att förbjuda pennor i skolan... .

8 av 10 våldsbrott sker under inverkan av alkohol... Skulle kanske ge bättre effekt att förbjuda alkohol än att förbjuda 1000 turbankillar, som avlagt nykterhetslöfte, att bära sina bordsknivar..

Allt kan bli vapen i kunniga händer, händer i sig kan vara vapen. Men det är inte riktigt praktiskt att förbjuda pennor i skolan... Däremot kan man ju försöka minska riskfaktorn genom att plocka bort så många vassa föremål som det bara är möjligt ur skolmiljön. Visst finns det knivar i matsalen, i köket, i slöjdsalarna och så vidare. Men de finns inte i varje elevs ficka jämt och ständigt, och det är en jävla skillnad på att rent potentiellt kunna springa iväg och sno en kniv och att alltid bära en med sig och kunna dra upp den på en halv sekund för minsta lilla bråk.

Du menar som t.ex nagelsaxar?

jo men att man ska berättiga vissa religösa grupperingar att beväpna sig som här ovan är att gå över de lagar som vi övriga personer här i Sverige måste rätta oss efter om vi inte vill ha rättsliga påföljder för "Brott mot knivlagen".

mvh.T

Nej det var ju just ingen kniv under knivlagen så då är det ju faktiskt inget undantag.

Då är ju det mer interessant att snickare får bära kniv och hammare osv., är dom undantagna lagen då oxå?

Har jag blivit utskälld för att jag hade med till skolan:tummenupp

Wtf, jag syftade på tjejernas.:D

Utskälld är inte samma som förbjuden, men tillhör man en riskgrupp så kanske man har har ögonen på sig.

Last edited:
8 av 10 våldsbrott sker under inverkan av alkohol... Skulle kanske ge bättre effekt att förbjuda alkohol än att förbjuda 1000 turbankillar, som avlagt nykterhetslöfte, att bära sina bordsknivar..

Jag tycker att det är väldigt märkligt att sprit är tillåtet, men nu är det inte det diskussionen handlar om.

Vi har trots allt inte sett killens kniv, hur vet du att det är en liten smörkniv och inte en av de där man såg bild på i länken? Hade det bara varit en tandpetare i metall är det ju inte ens säkert att någon ens uppmärksammat eller velat förbjuda den, så det kanske faktiskt handlar om en mer regelrätt kniv som killen nu fått undantagstillstånd att bära av religiösa skäl? Hur vet vi ens att killen är religiös på riktigt och att han håller sig till sitt nykterhetslöfte? Han kanske bara vill bära kniv offentligt och hävdar sin rätt till religionsutövande... Vem vet...

Wtf, jag syftade på tjejernas.:D

Utskälld är inte samma som förbjuden, men tillhör man en riskgrupp så kanske man har har ögonen på sig.

:D

Tja, jag blev tillsagd att inte ha med den igen och fick den dessutom omhändertagen och lämnad åter först i slutet av dagen... Jag gick dock inte ut i media och whinade och hävdade min rätt att bära nagelsax:D

Riskgrupp tror jag inte jag var, skötsam student med bra betyg som aldrig var inblandad i bråk...

Last edited:
Nej det var ju just ingen kniv under knivlagen så då är det ju faktiskt inget undantag.

Då är ju det mer interessant att snickare får bära kniv och hammare osv., är dom undantagna lagen då oxå?

Finns snickare som blivit av med moraknivar av nitiska poliser.:tummenupp

sen är ju morakniv och hammare verktyg som används dagligen av många yrkesgrupper.

finns användningsområden på en morakniv av yrkesgrupper medans denna religiösa "mini-sabel" du propagerar för inte har nåt användningsområde.

Finska zigenare är ju ett folk som ALLTID går med kniv! Jag vill då inte möta en finsk inavlad "benzo-flödder-pundar" ziggis med kniv!

mvh.T
ska man in på krogen med sin "religiösa" kniv med då??:va

mvh.T

Last edited:
Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning