Elbil eller inte?

Det rör på sig. Citat "OKQ8 har öppnat den första egna snabbladdaren. Platsen är Örebro och laddaren är först ut av 800 som ska installeras." Varje station ska ha 4 x 150 kW laddplatser. Pris 5,99 kr/kWh.
 
Det rör på sig. Citat "OKQ8 har öppnat den första egna snabbladdaren. Platsen är Örebro och laddaren är först ut av 800 som ska installeras." Varje station ska ha 4 x 150 kW laddplatser. Pris 5,99 kr/kWh.

Cirkle K har väl en liknande plan som till och med kommit lite längre.
Båda har väl räknat ut att de går mot en klart vikande korvförsäljning annars.
 
Äntligen provkört en Polestar 2 nu och kan konstatera att det kommer bli en Kia EV6 istället.
Var absolut inget fel på den, väldigt okomplicerad och lättkörd bil men inte upphetsande öht, kändes som en container på hjul typ.
Kan tänka mig att dual motor modellen är mycket roligare men tycker att det blir lite väl dyrt med närmare 7k i månaden.
Älskade displayen och Android systemet dock, riktigt bra skit.
 
Cirkle K har väl en liknande plan som till och med kommit lite längre.
Båda har väl räknat ut att de går mot en klart vikande korvförsäljning annars.
Ja, dom mackar som inte skaffar laddmöjligheter är ju klart korkade.

Man hinner ju lätt äta för 200:- medans man trycker i 20 mils räckvidd på macken, inte för att det går långsamt, men för att mack-korv är den dyraste jävla "mat" man kan äta.

Men skämt åsido så är ju mackarna helt rätt placerade ur ett bilistperspektiv (utom för elbilsägare som tror att man "Måste åka till macken enkom för att tanka"), dom finns ju efter dom stora trafikstråken.

Elbilarna tar (trots allt snabbare laddning) längre tid att tanka, och under tiden kommer ägarna in och man kan sälja på dom korv/kaffe/annan skit när dom ändå kommer in.
 
Mackarna måste hänga på nu om de inte vill gå under.
Elbilsladdare kan ju placeras inne i städer nära människor och bostäder. Mackarna ligger ju gärna en bit bort från bostäderna.
VIll mackarna kunna konkurera inom 10-20 år måste de satsa på något de andra inte kan göra.
Snabbare laddning, snabbmat, riktig restaurang, lekland, striptease, massage, gym eller vad som nu lockar iväg folket till en station lite offside.
 
Mackarna måste hänga på nu om de inte vill gå under.
Elbilsladdare kan ju placeras inne i städer nära människor och bostäder. Mackarna ligger ju gärna en bit bort från bostäderna.
VIll mackarna kunna konkurera inom 10-20 år måste de satsa på något de andra inte kan göra.
Snabbare laddning, snabbmat, riktig restaurang, lekland, striptease, massage, gym eller vad som nu lockar iväg folket till en station lite offside.
Det blir en kamp mellan mackägare och vägkrogs-/restaurangägare skulle jag tro.
 
Cirkle K Norge har kanske inte helt oväntat kommit lite längre och har öppnat mack utan tankmöjlighet. Bara laddare, korv och någon form av lounge att hänga i medan man spiller senap på sig själv.
 
Det blir en kamp mellan mackägare och vägkrogs-/restaurangägare skulle jag tro.

Även McDonalds osv skaffar laddare.

Det är inte alls någon enkel seger för mackarna detta, inte minst med tanke på att de allra flesta bilägare utanför storstädernas lägenhetskomplex laddar hemma/på jobbet och längs vägarna finns laddoperatörernas snabbladdarstationer för bilister som reser långt. Vem skall stanna på macken?
 
Cirkle K Norge har kanske inte helt oväntat kommit lite längre och har öppnat mack utan tankmöjlighet.
Det hade Shell vid Fridhemsplan (i Stockholm)för 20 år sen. En liten Selectbutik utan fordonsrelaterade saker.

Hamburgerställena var de första jag såg skaffa snabbladdning. Visserligen bara 50kW och en burk per ställe, men de började för sju-åtta år sen.
 
Det hade Shell vid Fridhemsplan (i Stockholm)för 20 år sen. En liten Selectbutik utan fordonsrelaterade saker.

Hamburgerställena var de första jag såg skaffa snabbladdning. Visserligen bara 50kW och en burk per ställe, men de började för sju-åtta år sen.

Absolut, men det "nya" är upplägget med att bygga en mack som vanligt. Samma placering utefter stor väg, samma butiksinnehåll, samma struktur som en mack med skärmtak osv men avsaknad av bensinpumpar.
Huvudprodukten marknadsförs att vara el för laddning av bil, trots att det egentligen är korv.
 
Även McDonalds osv skaffar laddare.

Det är inte alls någon enkel seger för mackarna detta, inte minst med tanke på att de allra flesta bilägare utanför storstädernas lägenhetskomplex laddar hemma/på jobbet och längs vägarna finns laddoperatörernas snabbladdarstationer för bilister som reser långt. Vem skall stanna på macken?
Det kommer absolut att bli lite av ett stålbad för mackarna när fler och fler skaffar elbil och fossildrivna bilar blir färre.
Behov av snabbladdare är ju som sagt framför allt i närheten av matställen efter landsvägarna eller i närheten av köpcentrum och affärer.
Ska mackarna överleva så lär dom mer eller mindre vara tvugna att försöka ställa om till att bli mer åt hållet vägkrogar eller något sådant. För det är nog extremt få som väljer att stanna till vid en mack för att ladda om det inte finns någon annan anledning att stanna där. Undantaget om man slarvat ordentligt och plötsligt upptäcker att det är sopslut i batteriet.
 
För det är nog extremt få som väljer att stanna till vid en mack för att ladda om det inte finns någon annan anledning att stanna där.
Typ majoriteten av landes invånare som bor i flerfamiljshus utan möjlighet till laddning... ?:hihi

Iofs lär väl de felsta av dessa ladda på ICA, SATS, ful-laddar på jobbet utan att skatta för det, osv.
 
Hade varit fint med några laddare som låg längst vägen vid fina platser som en sjö eller utsiktspunkt med tillgång till toalett. Är väl kanske inte så realistiskt även om det finns ström i närheten då det är mindre pengar att tjäna på det. Men drömma kan man. Ett fikastopp och ungarna får bada lite medans bilen toppar upp. Hade räckt länge med 22kW stolpar.
 
Hade varit fint med några laddare som låg längst vägen vid fina platser som en sjö eller utsiktspunkt med tillgång till toalett. Är väl kanske inte så realistiskt även om det finns ström i närheten då det är mindre pengar att tjäna på det. Men drömma kan man. Ett fikastopp och ungarna får bada lite medans bilen toppar upp. Hade räckt länge med 22kW stolpar.

Absolut och det kommer nog upp här och var också. Fördelen med el är att det finns på väldigt många ställen.
 
Även McDonalds osv skaffar laddare.

Det är inte alls någon enkel seger för mackarna detta, inte minst med tanke på att de allra flesta bilägare utanför storstädernas lägenhetskomplex laddar hemma/på jobbet och längs vägarna finns laddoperatörernas snabbladdarstationer för bilister som reser långt. Vem skall stanna på macken?
Mackar längs större vägnätet kommer allt behövas i den mening att det är där långresor sker.
På mindre orter kommer destinationsladdare kanske bli en framgång?
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top