Älvsjömässan!

Lokatobbe

Sponsra? Ja tack, alla bidrag uppskattas
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Surgixxer+Race 6"a-09
Men ändå lägger jag ned ca 20 kkr på hojen båten och bilen varje år. Dvs ca 60 loppor per år i genomsnitt. De sista 2 åren har jag dock gjort ett undantag och lagt ned ca 150 loppor på hojen. Trots detta är jag alls ingen höginkomsttagare, jag är en ingenjör och Stig-Helmer-typ som går i gamla kläder och bor själv i min lilla etta.

Det skulle vara roligt att se en mässa där firmor som tex UCC, ISR, Tolles, Motorspeed, Roffes, S&S, Metmachex, JMC, Akront, Talon, Matte Bohlin,Topplocksverkstan, Proservice, URM-racing, Mectech, Markslunds MC-Express, Zippers, Pingel mfl ställde ut i en stor hall eller avdelning. Återförsäljare eller tillverkare spelar ingen roll.

Eftermarknadsbranschen samt kustomtillverkning tycker jag inte representeras så bra på europeiska mässor.

Titta bara på de svenska tittarsiffrorna på Discovery-program som tex "Boyds-garage", "A Bike is Born" och "Biker Buildoff" så ser man vad stort intresset med renovering och specialbyggen är även i Sverige.

I min värld betyder kustomtillverkning just det som många i likhet med mig gillar, dvs att bygga ngt som man tycker är bättre än original. I Sverige har ju dock uttrycket Custom förvanskats av smarta hojförsäljare till att gälla skumma glidarhojar som tex Suzuki Intruder. "Custom made" betyder ju att det är specialtillverkat, handgjort, ofta tex sk High Performance-delar.

Du har så rätt som ofta. Det skulle vara kul att se och dra mycket folk. Bara nya hojar gör kanske inte grejen för det stora antalet.

siNus

Medlem
Gick med
14 Sep 2008
Hoj
-08 Honda CBR1000RR
Gah, nästa gång det är mässa i Sthlm tar jag inte bilen i alla fall. Pendeln hade varit bra mycket smartare insåg vi efter att ha stått i kö över en timme för att komma de sista två km till parkering - som blev IP, eftersom de andra 4000 platserna var fullbelagda.

För oss var mässan ungefär vad vi väntat oss och vi är nog rätt nöjda. Däremot var det kanske lite för mycket crap till försäljning. Jag passade på att stanna till på Lelles på vägen ner i fredags och köpte nytt ställ och skor, vilket visade vara helt rätt val. Blev dock lite sugen att beställa måttsytt ställ från PSI till min snart 4-åriga dotter.

Att en monter hade kåp-set till CBR1000RR -08 var lite roligt, men att de bara hade en variant och sedan tog 15.000 spänn för vad som såg ut att vara samma kåpor som går att hitta för 5.000 kr på eBay var kanske inte lika lyckat. =):tummenupp

HenkeJ

MCverkstan i Kungsör
Gick med
22 Oct 2007
Hoj
GSXR 750 -04
Bilsport & MC fanns där, de är nog bland de billigare om du hittar rätt båge.

/J

Vet inte det ja.. Betalar idag för min Fireblade -99, ca 8000kr hel/hel hos ett annat försäkringsbolag. Jag frågade Bilsport o Mc och den skulle hamna på 24,700kr endast trafikförsäkrad!!! :confused:

svampe

Arlanda TT för Ezzo
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR600RR -08, GSX-R750 -00
Jag hör till dem som är glad över att mässan inte var i Göteborg. Inte pga avståndet, utan att mässhallen i götet är så satans felbyggd. 2 plan med olika nivåskillnader, vinklar och vrår. Mässan var lite sämre pga att alla importörer inte var där. Annars så var det ingen skillnad.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
Var där i Fredags & hittade KNOGJÄRN som såldes som bältesspännen i ett av stånden i A hallen . Det var riktiga rejäla knogjärn som såldes som bältesspännen . Man hade satt på en ögla & ett litet stift så den skulle funka som ett bältesspänne . Ringde Polisen & gjorde en anmälan igår förmiddags . Är det någon som har sett något om detta . Montern som sålde dessa låg i A hallen längst in vid väggen & långt till höger dom sålde T-shirts keppsar & bältesspännen .

gixxermixxer

tvåbarnspappa numera, e ja tuff eller??
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki gsxr 1000 K7 * SÅLD*
Var där i Fredags & hittade KNOGJÄRN som såldes som bältesspännen i ett av stånden i A hallen . Det var riktiga rejäla knogjärn som såldes som bältesspännen . Man hade satt på en ögla & ett litet stift så den skulle funka som ett bältesspänne . Ringde Polisen & gjorde en anmälan igår förmiddags . Är det någon som har sett något om detta . Montern som sålde dessa låg i A hallen längst in vid väggen & långt till höger dom sålde T-shirts keppsar & bältesspännen .

streetfighterprylar ju; );););)

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000

haha, vilken mes du är.
ringer du polisen varje gång du ser någon som kör för fort med???

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
har du besökt mässan när den är i götet?

Nu har den ju varit i götet två år och förra gången den var där så sa någon att de slutat sälja saker för att det hade uppstått så mycket skit med "va, den här hjälmen köpte jag i en annan monter i en annan hall" och så hade grejjer stulits satan av folk så redan då var det på väg att barka utför.

Det var mässan i Sthlm innan DEN som var den sista riktigt bra mässan av både de i Götet och Sthlm.

falken

Ska bli snabbare än Einar!
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
Yamaha R1 -08
Jag tycker också att mässan var bra!

Ni stockholmare är allt bortskämda :mad:

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Många klagar!

Lite kul när så många klagar på mässan.. De skall kanske variera sig lite och lägga den i Jönköping på Elmia istället?? :) Jag åker på mässa för se o klämma på nya hojar även om jag inte skall köpa nytt nästa gång.
Vill man se brudar finns det bättre ställen..
Jag tyckte mässan var klart sevärd även om vi hade en bit att åka!

// Danne

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag åker på mässa för se o klämma på nya hojar även om jag inte skall köpa nytt nästa gång.
Vill man se brudar finns det bättre ställen..
Jag tyckte mässan var klart sevärd även om vi hade en bit att åka!

// Danne

Jag var inte där, men du tycker alltså den var bra ur den synvinkeln, trots att flera märken inte fanns representerade och trots att hojarna stod på podier så att man inte fick provsitta, klämma och känna?

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
Men ändå lägger jag ned ca 20 kkr på hojen båten och bilen varje år. Dvs ca 60 loppor per år i genomsnitt. De sista 2 åren har jag dock gjort ett undantag och lagt ned ca 150 loppor på hojen. Trots detta är jag alls ingen höginkomsttagare, jag är en ingenjör och Stig-Helmer-typ som går i gamla kläder och bor själv i min lilla etta..

Inget tvivel om att du är en initierad och passionerad utövare av ditt intresse...
Men en mygga gör ju ingen sommar:) . Om jag inte minns fel så fanns några av de
tillverkare du nämner med förra gången det begav sig (2007). Jag tror att dom skulle
varit där i år igen - kanske ännu fler - om dom ansett det ekonomiskt försvarbart.
Kort o gått tror jag att mässan du efterlyser skulle finnas redan, om de ekonomiska
insitamentet fanns där.
Höga tittarsiffror kan nog inte direkt översättas till hugade hojbyggare. Ffs min morsa (och min svärmor) kollar
gärna när OCC-gubbarna yxar ihop sina alster.

Sist men inte minst så tillhörde jag själv de passionerade HD-åkarnas skara under 70- och 80-talet.
Det var kanske inte fullt så high-tech på den tiden men man fann stor glädje i
att modda rake, svetsa en egen flat fender och ekra upp en gammal 15-tums bilfälg:yoparty

Numera kan jag bli "upphetsad" av både en big-bang motor från yamasaki och en snyggt svept
handknackad skärm på ett custombygge. :krama

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Numera kan jag bli "upphetsad" av både en big-bang motor från yamasaki och en snyggt svept
handknackad skärm på ett custombygge. :krama

Samma här, tunnelseende är farligt som motorcyklist.

Jag kan titta på en fint renoverad veterantraktor med beundran och intresse, även om jag inte själv sysslar med såna, samma sak med träbåtar, flygplan, ångmaskiner eller en LM-Ericsson 100 väljare till en telefonväxel...

Det är nog för såna som mig tekniska museeum finns....

Goffen

Med lem
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
MT-10 2022 R6 2007
Jag provsatt både R1 och M1an.... vågar man bara fråga personal brukar det lösa sig... Gixxern provsatt jag inte för den lutade framåt såg inte ut som att det gick o sitta på den...

grafne

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
Ducati 1098S special
t

Mycket muppigt har man läst här på senare år, men du tar faktiskt priset.

bla bla bla..........

"En massa ogenomtänkt text (som vanligt)"

det står nog inte riktigt rätt till med dig eller tycker du att det är acceptabelt att sälja dolda knogjärn på en motorcykelmässa?

Tror bestämt att du tillhör mupparnas mupp på detta forum, men tyvärr så besitter inte du den intelligensen att förstå just detta varför en lång promenad i Gnesta skogen skulle vara bra för dig då du där kan hacka på älgarna och gråsparvarna mfl istället för medlemmar här på SH. :D

Last edited by a moderator:

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Ska till mässan idag men kan inte säga att förväntningarna är höga! Pratade med en polare som jobbat för en av dom stora utställarna och är urstockholmare som sa rakt av att mässan i GBG alltid är bättre av någon underlig anledning!

Ska mest dit och försöka klämma på M1:a, nya r1 och prova min sprillans D80!

Danne

Medlem i PickenOutlaws
Gick med
29 Jun 2008
Hoj
Yamaha R1 -16 KTM SX-F 250 -13
Jag var inte där, men du tycker alltså den var bra ur den synvinkeln, trots att flera märken inte fanns representerade och trots att hojarna stod på podier så att man inte fick provsitta, klämma och känna?

Visst saknade man några hojar på mässan så sett, men att några stog på podier såg inte jag som något problem.. det var inte många jag såg som hade lappen "Sitt ej på hojen" typ.. jag satt på de jag ville sitta på.. ingen sa något till mig i allafall! Någon av dem stog på ett podier som roterade.. den satt jag dock inte på! ;)

//Danne

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...