Älvsjömässan!

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Hoj
trampcykel
Ska på mässan imorn, tänkte bara höra om försäkringsbolagen finns representerade? Som student blir det ju mkt försäkringen (månadskostnaden) som styr hojvalet, och just nu begränsningen på körkortet.

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Bilsport & MC fanns där, de är nog bland de billigare om du hittar rätt båge.

/J

B.A.D.D

Blå rökare
Gick med
28 Jun 2008
Hoj
Yamaha RD500
Va på mässan idag... va i gbg i fjol hade iofs inget mc-kort när jag vadär ifjol men tyckte den kändes mindre i sthlm... Men helt ok men det va inte värt att åka 32mil enkel resa för...

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Panigale
Mässan var helt ok, KTM, Ducce och BMW hade hyggliga montrar - stora pluspoäng på torrbrytfaktorn.
Yamaha och Sukka får stora avdrag på sina literhojar på piedestal, trams...

Tillbehör, var det bara crosströjor, underliga smycken och skinnvästar med hopsnörning på sidorna? :D

/J

Håller med dig fullständigt. Tänk att Ducati låter vem som helst provsitta och bryta lite i deras senaste kaffekvarn 1198, men en opersonlig dussinhoj som Yamaha R1 får man knapp röra där den står på sitt podie.
Vill dom försöka sälja nåt eller :va

/Nitrous

Mapa

Mapa
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000RR -06
Så jävla sant! Ducce har en 220.000 sek hoj som man får bryta på hur mycke man vill... O R1 o Sukkan (09)får men inte ens ta på..lätt att få ett intryck då.. om jag velat köpa en en ny japs så vill man gärna börja med att sitta på hojen......

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Fast så jävla märkvärdig är inte duccen heller...

Båda består av plast, aluminium och plåt med olika färger på, sen att Ducati lyckas ta mer betalt för sin plast, plåt och aluminium är väl kul för dom...

Jag brukar få provköra bilar som kostar som tre ducatis även om det är +2 och saltblask ute, så i den jämförelsen så vill ju inte Ducati heller sälja eftersom dom inte hade provkörning...

Men det var skitkorkat att inte ha japsarna på golvet för provsittning, det håller jag med om.
Det går ju att sätta skyddsplast på dom delar som riskerar att repas.

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Hoj
R1200GS
Tyckte den höll bra klass, med tanke på finanskris.... Hittade däremot inte heller BMW montern? Touratech hade en massa BMW med de var ju alla blingade till max med packväskor och annat krafs...
:va Touratech hade ju ena hörnet på BMW montern! Prydligt avskild med ett berg av "äventyrskataloger". I montern fanns bara en R1200R och en F800GS. "Resten" var BMW´s egna. :krama

N.Blomqvist

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Feb 2006
Hoj
2020 Harley-Davidson Ultra Limited
Nästan 80 mil fram och tillbaka i en buss. Resan och inträdet gratis. Ändå är jag missnöjd.

-Varför?

Jo, därför att det mesta som visades på mässan kan man se hos vilken lite större mc-nasare som helst. Med bättre service, avstressat tempo, och utan att drängfulla bönder med Volvo-keps och T-shirts med sydstatsflaggan på spiller öl på en.

Nej, jag åker hellre till Göteborg fast det är avsevärt längre. Till Stockholmsmässan åker jag inte igen.

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Hoj
R6 & RD350
Men Jag kan hålla med om att det hade varit kul med lite prylar såsom det var förr i världen (3-4 år sen bara) med en massa balla jackor, dekalsatser, smidda fälgar, mm tillberhör av olika slag. av det finns det numer inte ett skit och det började bli dåligt med det redan förra året i götet.

Fan Jag vill ju komma hem med en harris-sving och en massa performaceprylar

Ett sånt där piffigt sortiment man vill se. Tänkte på det på förra mässan (sist den var i Älvsjö), fanns väl nästan inget för oss som kör sporthoj utan nästan bara sissybars, sinnbrallor med sidsnörning och kromade ringklockor.

Som nyfiken lantis måste jag fråga, va fasen är en skoputsarkärring :va

Du har redan fått ett svar men vill tillägga: har du tur så är hon snygg :D

Last edited:

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
stockholms mässan kan vara bra men i år var den det inte..men mycket kan man nog skylla på marknaden i övrigt eftersom det nu inte är några större nyheter osv,,,men bättre kan dom och måste dom...

Leedmann

Life can´t get any better
Gick med
5 Mar 2008
Hoj
Kawasaki Z800, Suzuki GSX-R 1000 K7, KTM 690 SMR -08
Mässan var ingen höjdare tyvärr. Sjukt mkt folk ändå. Tycker det var mkt trevligare i Göteborg senast. . När det provsittning så är det konstigt att man inte kunde provsitta R1.... Men provade så klart de andra :) och gillade zx10:an framför de andra. får nog bli en sån när det är dags att byta nästa gång.

Aphrodite

MC Polis
Gick med
1 Feb 2007
Hoj
Peugeot Speedfight 125cc och snart en till…
De här året sög mässan toooooooooooootalt..
140 kr åt helvete:huvet :död :3freak :rofl

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ska på mässan imorn, tänkte bara höra om försäkringsbolagen finns representerade? Som student blir det ju mkt försäkringen (månadskostnaden) som styr hojvalet, och just nu begränsningen på körkortet.

Du hittar representanter från IF i BMWs monter.

Begriper inte varför mässan uppfattats som dålig av så många här. Varför då?
För att det fanns så få nyheter? Det visste man väl förmodligen om innan man åkte dit?

Vad annat var det som var dåligt? Jag har jobbat där i flera år i rad, och jag tycker den är precis som vanligt. Extremt mycket folk idag (lördag) och massor med BMW-spekulanter. Fler än vanligt. För BMWs del är det iaf en grymt bra mässa.

Visst, lite mycket fyrhjulingar och sånt, men där behöver man ju inte kolla om man inte är intresserad?

Vad gör en bra mässa?

Last edited:

tvålen

Sporthojsnörd
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
XL650V, GSXR600, GSXR750
Jag tycker det var trevligt se på min egen film i sportscam's monter.

Mässans höjdpunkt för mig (och för besökarna?) !

pbas

Gammal men stel...
Gick med
17 May 2007
Hoj
RSV4 F, Tuono 08
:D Jag bara menade att jag inte ser det som konstigt att jag inte dras till motorcykelmässan fast jag är motorcykelintresserad. Jag är ju tex även träbåtsintresserad och lägger minst lika mycket tid och pengar på min båt. Det är ju samma där, båtmässan "Allt för sjön" har ju bara ca 5% innehåll som intresserar mig. Mässor är ju oftast till för båt, bil eller mc-konsumenter. Vilket ju är helt fair.

Skulle jag gått på mässan hade jag förmodligen gluttat i motospeeds monter om de hade ngn, samt tittat på ISR-lösningarna på Egelands hoj, ev byggen från MCM om de hade ngn monter, sen vet jag inte om jag kan komma på ngt mer. Så jag är inte bitter eller sur, jag ville bara säga att mitt ljumma intresse för mässan inte beror på ngt ljumt intresse för motorcyklar.
Kort sagt tillhör du alltså tämligen ointressanta kundsegment i både båt- och hojsvängen...eller?:hihi
Även om jag inte går i spinn över japanska liter-hojar så tycker jag nog att den
teknik som skymtar under plastlagren är hyffsat imponerande.
Hoj-relaterad passion kan faktiskt ta sig andra uttryck än snart sekelgammalt nordamerikanskt gjutjärn
i "personlig" förpackning.
Kom igen! Vidga vyerna för tusan:yoparty
Traction control, kolfiberskivor, magnesium och big bang e i alla fall liite skoj, eller?
Ok, big bang e för all del standard i ett Milwaukee-baserat järn men det andra
är väl inte helt tekniskt ointressant?....

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kort sagt tillhör du alltså tämligen ointressanta kundsegment i både båt- och hojsvängen...eller?:hihi
Även om jag inte går i spinn över japanska liter-hojar så tycker jag nog att den
teknik som skymtar under plastlagren är hyffsat imponerande.
Hoj-relaterad passion kan faktiskt ta sig andra uttryck än snart sekelgammalt nordamerikanskt gjutjärn
i "personlig" förpackning.
Kom igen! Vidga vyerna för tusan:yoparty
Traction control, kolfiberskivor, magnesium och big bang e i alla fall liite skoj, eller?
Ok, big bang e för all del standard i ett Milwaukee-baserat järn men det andra
är väl inte helt tekniskt ointressant?....

Men ändå lägger jag ned ca 20 kkr på hojen båten och bilen varje år. Dvs ca 60 loppor per år i genomsnitt. De sista 2 åren har jag dock gjort ett undantag och lagt ned ca 150 loppor på hojen. Trots detta är jag alls ingen höginkomsttagare, jag är en ingenjör och Stig-Helmer-typ som går i gamla kläder och bor själv i min lilla etta.

Det skulle vara roligt att se en mässa där firmor som tex UCC, ISR, Tolles, Motorspeed, Roffes, S&S, Metmachex, JMC, Akront, Talon, Matte Bohlin,Topplocksverkstan, Proservice, URM-racing, Mectech, Markslunds MC-Express, Zippers, Pingel mfl ställde ut i en stor hall eller avdelning. Återförsäljare eller tillverkare spelar ingen roll.

Eftermarknadsbranschen samt kustomtillverkning tycker jag inte representeras så bra på europeiska mässor.

Titta bara på de svenska tittarsiffrorna på Discovery-program som tex "Boyds-garage", "A Bike is Born" och "Biker Buildoff" så ser man vad stort intresset med renovering och specialbyggen är även i Sverige.

I min värld betyder kustomtillverkning just det som många i likhet med mig gillar, dvs att bygga ngt som man tycker är bättre än original. I Sverige har ju dock uttrycket Custom förvanskats av smarta hojförsäljare till att gälla skumma glidarhojar som tex Suzuki Intruder. "Custom made" betyder ju att det är specialtillverkat, handgjort, ofta tex sk High Performance-delar.

Last edited:
Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...