Sorry om jag stör i tråden.. Moderator får ta bort det, om så är..
1. Fel. Detta
symposium betalas av
FIM, som SMC är ganska insyltade i. Inga SMC medlems avgifter används i detta fall. (sorry, men så är det!)
2. Även SMC, får ta till forskning, i argumentationen överför lagstiftare. Sedan, finns det bra och dålig forskning.
Här har vi samlat forskning om uppmärksamhet/synbarhet. Första rapporten från SWOV, är den det är frågan om. Sista rapporten på sidan, är från SMC själva ang. neon färger, och vi fick inga effekt..
SMCs ståndpunkter i frågan om varselväst och synbarhet kan du läsa om
här.
Frågan om gula väster - lampor - hjälmar, etc., är ett het diskussions ämne - många har olika åsikter. Och med 65.000 åsikter - är det inte altid så att alla har samma ståndpunkt i en sakfråga!
Jag tror inte nån tycker du stör, då detta är allt utom OT.
Från SMC:s hemsida:
"Syns motorcyklister utan varselväst?
SMC anser att motorcyklister syns med eller utan varselväst. Problemet är att andra trafikanter inte ser oss."
Ser inte andra trafikanter oss, då syns vi inte.
"Motorcyklister som kör i tät stadstrafik anser att man syns bättre med varselväst."
"Ett obligatoriskt bruk av varselväst kan ge mc-förarna en falsk trygghet."
Som ABS:en i slutet av 80- och början av 90-talet också gjorde. Ingen vill väl köra utan ABS idag?
"Inflation
Det finns en risk att det går inflation i signaleffekten om alla använder varselväst för att synas bättre; från ambulanspersonal och polis till motorcyklister, joggare och parkeringsvakter. Det finns till och med varselväst för hundar!"
Är inte det ungefär som att säga att alla reflexer bör tas bort från alla bilar, MC och cyklar så att bara de VIKTIGA bilarna syns?
"Ljusskenet tar över
Sverige har sedan många år lag om halvljus. Tester visar att skenet från främre lyktan alltid är det mest iögonfallande när motorcykeln ses framifrån. Skenet från den främre lyktan tar över de färger som eventuellt finns bakom."
Så då behöver exempelvis förare med airbag inte ha bilbälte? Dumt att vara på den säkra sidan, ju...
"Bakom vindskydd och kåpa
På motorcyklar med vindskydd och kåpor kommer bilförare inte alltid kunna se den gula västen i den vanligaste olyckssituationen som är när bilförarna ser motorcykeln framifrån eller snett framifrån."
Osv...
http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Motorcyklisten/Varselvast_/
Tro mig, jag är också för ett fritt val. Men ingen kan väl förneka att det trots allt är SÄKRARE med väst? Det är det jag hänger upp mig på. Att SMC pro-aktivt är så emot ett införande av varselväst.
Låt säga att det verkligen skulle bli en lag med fluoriserande färger? Skulle det vara så jävla farligt? Kolla Rossis raceställ. Skitsnyggt.