4x4-tråden

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jo fast de har ju bara hankook och det vill jag inte ha. Då kunde jag lika gärna sladdat vidare på mina grabber.

Fast de har ju grabber också, så jag tänkte mer att om det handlar om att dina däck börjar bli slitna så finns ju åtminstone ersättningsdäck av samma slag att tillgå. Fast du kanske var ute efter helt nya däck på grund av att du vill ha just nya däck av annan sort?

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Fast de har ju grabber också, så jag tänkte mer att om det handlar om att dina däck börjar bli slitna så finns ju åtminstone ersättningsdäck av samma slag att tillgå. Fast du kanske var ute efter helt nya däck på grund av att du vill ha just nya däck av annan sort?

Jag har inte lagt ner 20 lök på fälgar bara för att bilen ska gå igenom besiktningen. Det gör den med de hjul jag har på. Jag vill att bilen ska vara tvärfin och har aldrig tidigare köpt nya hjul till någon av pickuperna så nu när jag väl ska göra det vill jag ha de hjul som ser fräsigast ut (enligt mig) samt att de ska vara bra på de sätt jag använder bilen till.

Det är ju fan att något jag såg fram mot som kul skulle bli 21:st century I-landsproblem.

:mad:

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag har inte lagt ner 20 lök på fälgar bara för att bilen ska gå igenom besiktningen. Det gör den med de hjul jag har på. Jag vill att bilen ska vara tvärfin och har aldrig tidigare köpt nya hjul till någon av pickuperna så nu när jag väl ska göra det vill jag ha de hjul som ser fräsigast ut (enligt mig) samt att de ska vara bra på de sätt jag använder bilen till.

Det är ju fan att något jag såg fram mot som kul skulle bli 21:st century I-landsproblem.

:mad:

Förstår dig, känner likadant och hade antagligen gjort precis som du om jag bara känt att jag haft råd med det. Men jag är inte riktigt beredd att lägga 12 lök på däck som ändå slits ner så pass fort som de gör. Det är lilla nog att bilen kostar så pass mycket bara att äga för en fattig student som jag. Så för min del blir nästa uppsättning däck ett par maxxis buckshots 33" :tummenupp

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Ah, du menar så... Fast köper du från camskill så kostar ju en hel uppsättning däck sisådär en 5-6 lök (så vitt jag kan se), istället för 20. Kanske kan vara något att ta med i beräkningarna?

Bara för att klargöra lite så kostar inte fyra däck under 35" några 20 000 kr.

Max 10 000 kr!

20 000 kr då börjar vi snacka Super Swampers och Mickey Thompson, ganska stora, typ 39" och uppåt.

Interco/Super Swampers är dom bästa däcken om man ska gå fullt ut.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Är väl inget fel på de däcken :)

Funkar säkert ok, har hört att de ska ha självrensande mönster och därmed fungera väldigt bra i snö och lera:) Framförallt billiga, 4500 ca för en uppsättning inklusive frakt från camskill:tummenupp

Skulle dock egentligen vilja ha en uppsättning Super Swamper Bogger TSL, men även det billigaste alternativet jag lyckats hitta kryper upp emot det tredubbla jämfört med maxxisdäcken...:gnissla

Max 10 000 kr!

20 000 kr då börjar vi snacka Super Swampers och Mickey Thompson, ganska stora, typ 39" och uppåt.

Det var Teo som pratade om att lägga 20 lök på däck, inte jag:D

Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj

Max 10 000 kr!

Jag ska inte ha under 35" utan just 35X12.5R18. Vad menas med fullt ut?
Intercos däck är inte så väganpassare. Skulle vara SS-M16 i så fall men de pajar om man ger sig ut i terrängen (har glott på däckrecensioner i en månad)
Baja MTZ kostar 5.500 st
Cooper STT kostar 4.300 st
BFG MK2 kostar 3.800 st.

Även Intercos däck ligger på runt 5 inkl moms i den dimensionen jag ska ha. Att däck under 35" kostar mindre har ju inget med saken att göra..

:va

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Intercos däck är inte så väganpassare. Skulle vara SS-M16 i så fall men de pajar om man ger sig ut i terrängen (har glott på däckrecensioner i en månad)
Baja MTZ kostar 5.500 st
BFG MK2 kostar 3.800 st.

Även Intercos däck ligger på runt 5 inkl moms i den dimensionen jag ska ha. Att däck under 35" kostar mindre har ju inget med saken att göra..

Använd denhär omvandlaren så kan du omvandla dina dimensioner till dom idiotiska europeiska dimensionerna.
Kanske bli lite lättare att söka ibland svenska leverantörer.

http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Använd denhär omvandlaren så kan du omvandla dina dimensioner till dom idiotiska europeiska dimensionerna.
Kanske bli lite lättare att söka ibland svenska leverantörer.

http://www.dakota-truck.net/TIRECALC/tirecalc.html

Tack men det där har jag lärt mig. Bra grej att ha i tråden ändå.
Håller med om att de europeiska måtten är omotiverat korkade.
För en gångs skull förlorar något från det metriska systemet.

Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Detta intresserar mig en del, verkar skoj. Ungefär vad kostar det att skaffa en bil att börja köra med?

Vet ni om det finns folk/ställen runt borlänge?

// Tom

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Detta intresserar mig en del, verkar skoj. Ungefär vad kostar det att skaffa en bil att börja köra med?

// Tom

Det kostar 13 bananer upp till 20 kameler.

Det beror helt på vad du vill ha, en Suzuki 413 kan du få för 15.000:- och med lite större hjul och axelvändning så kommer du långt. Sedan finns det ingen övre gräns. Gissar på att en riktig skogsbil börjar på 50.000:- med winsch etc.

John

:rofl
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
FZR 1000T -91

// Tom

Finns en del folk i Borlänge. Det körs ganska ofta offroad i Säter, det är väl rätt nära.
http://www.satersmk.se/
Börja med att glida över till nån sån träff och fråga om du får åka med någon. :tummenupp

Ludvika är också rätt nära Borlänge va? Där körs det lite då och då. Där dyker jag upp med Pajeron när den är redo för säsong. :tummenupp

Edit: Kostnader.. Tjöpa en risig offroadbil kan man göra för under 10'000. Duger bra att åka omkring på träffar. Vinterdäck kommer du längre i skogen med än "vanliga" suv-sommardäck.
Så länge bilen håller så är det riktigt skoj.

Det är när man börjar bygga om som det kan bli dyrt. Det finns ingen övre gräns i prislapp tyvärr. :gnissla

Edit: För 15 lock får man vanligtvis en "färdig" Suzuki. Axelvänd med lite större hjul, alltså.
Här är en ful jäkel för 13 lock. :göranpersson
http://www.blocket.se/goteborg/Suzuki_SJ413_Terrangbil_31890775.htm

Last edited:

Tom_Blge

Ny medlem
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
R1
Tack för svaren alla.

Det är nära till både säter och ludvika så det måste kollas upp. Så runt 20.000 får man alltså en skaplig bil att börja med. Tål att tänkas på.

// Tom

Pronger

wheeeeeeelie
Gick med
6 Mar 2006
Hoj
Yamaha Supermotard 2005
Baja MTZ kostar 5.500 st
BFG MK2 kostar 3.800 st.

Fullt ut = om man ska ha bästa däcken för skogen men nu förstår jag att du ska ha till vägåka.

Missade att du skulle ha till 18" fälgar, då kostar det mer. Men till vanligt 15 eller 16" fälg är 20 000kr överkant...

Lartes

Lartes v1.02
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Borta
Ni allsmäktiga giv mig lite råd

Jag är alltså sugen på en relativt stor bil, helst diesel men det evrkar omöjligt...
4WD of kårse!
Sedan skulle jag villja ha diffspärrar, inte för att jag ska baxa omkring i skogen men jag vill kunna leka i snön etc.

Hur är det med Tahoe & suburban? Har den diffspärrar?
Ford Expedition har det men den verkar ruskigt under representerad på den svenska marknaden.
Jeep cherokee är ett annat alternativ men vad jag förstår så är det bara den lilla som har diffspärrar medans den större "grand" har diffbromsar..? Hur bra funkar diffbroms kontra diffspärr?

Vad kan ni rekomendera mig?

Det jobbiga i kråksången är att jag har en sur Saab 9-5 jag måste bli av med för att få köpa en ny bil enligt sambon.

Please help me...

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
Eftersom jänkepickisar i första hand är lastbilar och inte terrängfordon så är det inte många som har diffspärrar. Min har lamelldiffad framaxel men ingen spärr. Leka i snön går däremot helt ok ändå.

falo

Hojen som klädhängare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade en gammal FZ600, drömmer om en monster när barnen är lite större.
Ni allsmäktiga giv mig lite råd

Jag tillhör inte dom allsmäktiga men alla kan ju köpa en flong ny 4x4 för bara en aning mer än vad fyra däck kostar så blir alla överens om vilken bil som gäller och kan byta reservdelar med varandra.

http://lada.nu/

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...