600cc är bara för tjejer!

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja om den effektstarkare hojen har en chaufför som kan utnyttja effekten.

Absolut, men tråden ligger utanför racing-forat, och majoriteten av skribenterna är inte räsers som utnyttjar en bråkdel av potentialen i en modern sporthoj.

Hur många svenskar kan idag uttnyttja en literhoj fullt ut så att hojen sätter gränsen för hur fort det går? 5, 6, 10?

Johansson

Sporthoj Senior Member™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Aprilia Tuono v4r
Absolut, men tråden ligger utanför racing-forat, och majoriteten av skribenterna är inte räsers som utnyttjar en bråkdel av potentialen i en modern sporthoj.

Hur många svenskar kan idag uttnyttja en literhoj fullt ut så att hojen sätter gränsen för hur fort det går? 5, 6, 10?

Visst så är det men effekt är aldrig skadligt för varvtiden, själv är jag amatör men på Anderstorp så går det fortare med 1000cc om man bara vågar gasa lite, 4 sekunder skiljde det för mig när jag prövade 1000cc där första gången efter att ha kört 600:a innan.

Det beror som sagt på vilken bana man är på och vilken körstil man har och hur man vågar. Tycker själv 600 var roligare då man kör hårdare med en sådan och kommer in i en härlig fytm. Med 1000cc har man hela tiden highsider i bakhuvudet i utgångarna :)

Ricco43

#14 R600
Gick med
30 May 2005
Hoj
GSXR600 -11, CBR600 -99
Fan va skoj att läsa det TS skriver, erfarenhet talar. Är i valet o kvalet att skaffa mig något mer lättsvängt på bana och det lutar mot en 600... eller däromkring. Tyvärr levererar marknaden lite dåligt än så länge, köper inte nytt, men troligen blir det CBR600RR, 675R eller GSX R750.. strulet är att jag ska ha ABS. Kommer gör det ju men det går ju inte snabbt och sen ska det hinna komma ut något vettigt på begmarknaden, Hondan förvisso men inte hittat det där felköpet ännu :tummenupp

Har bara klämt lite lätt på 675´an ännu, inte provat R´en men ska se till att komma iväg hårdtesta någon demohoj snart. Sittställningen var lite egen, satt bra högt upp, reglagen generellt tyckte jag var helt ok med tanke allt smäck dom har i modellprogrammet historiskt. Växellådan är nog det jag är mest tveksam till, som sagt inte testat ordentligt ännu men den har tendens till att vara/bli usel men det kommer att visa sig. Suzukins koncept med 750 i 600 chassie lockar lite fast lite tveksam till Suzuki i Sverige, allt känns så jefla lågbudget men det kanske är bra IRL..?

Klart du ska köpa en Suzuki! Tyvärr ingen ABS men allt annat är grymt! :tummenupp

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Tror en Ninja 250 som varken har mycket effekt eller vrid är lite för trött på storbana...men på gocartbana, med rätt pilot så går det säkert att hävda sig...du snackar 4 takt nu iaf:va:va:va

Nää. En av småchipparna där (inte målarens grabb) körde ju runt på 1:25 på Mantorp på sin lilla Honda 125 2t racer.
Iallafall sa han det... de ljuger mycket de där smågrabbarna...

Fan va skoj att läsa det TS skriver, erfarenhet talar. Är i valet o kvalet att skaffa mig något mer lättsvängt på bana och det lutar mot en 600... eller däromkring. Tyvärr levererar marknaden lite dåligt än så länge, köper inte nytt, men troligen blir det CBR600RR, 675R eller GSX R750.. strulet är att jag ska ha ABS. Kommer gör det ju men det går ju inte snabbt och sen ska det hinna komma ut något vettigt på begmarknaden, Hondan förvisso men inte hittat det där felköpet ännu :tummenupp

Har bara klämt lite lätt på 675´an ännu, inte provat R´en men ska se till att komma iväg hårdtesta någon demohoj snart. Sittställningen var lite egen, satt bra högt upp, reglagen generellt tyckte jag var helt ok med tanke allt smäck dom har i modellprogrammet historiskt. Växellådan är nog det jag är mest tveksam till, som sagt inte testat ordentligt ännu men den har tendens till att vara/bli usel men det kommer att visa sig. Suzukins koncept med 750 i 600 chassie lockar lite fast lite tveksam till Suzuki i Sverige, allt känns så jefla lågbudget men det kanske är bra IRL..?

Kan bara uttala mig om 675:an. Du behöver inte R:en. Fjädringskomponenterna på "den vanlig" duger gott till 1:2x-tider. Finns levande bevis på det från förra helgen (inte jag).

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Kan bara uttala mig om 675:an. Du behöver inte R:en. Fjädringskomponenterna på "den vanlig" duger gott till 1:2x-tider. Finns levande bevis på det från förra helgen (inte jag).

Behöver? Nu har du missuppfattat allt här minsann ;) Såg något test mellan R´n och Agustan = de älskade R´n för att den även var duglig för gata medan Agustan förvisso gick som ett troll men jobbig att leva med utanför banan, ryckig o jävlig.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
äärsch. allt under 1100cc är tjejhoj. Inte ens tjejen kör nåt under 750...

250 tvåtakt är däremot jäkligt kul!

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt
Behöver? Nu har du missuppfattat allt här minsann ;) Såg något test mellan R´n och Agustan = de älskade R´n för att den även var duglig för gata medan Agustan förvisso gick som ett troll men jobbig att leva med utanför banan, ryckig o jävlig.

Har läst den där och andra med.
Betvivlar inte en sekund att MV gör grymma hojar!
Men Trajjan väger 10 kilo mindre och bankittar du den så har du 10 kilo till.
Ingen skillnad i toppeffekt, tror det skillde 1-2 hk på topp men till skillnad från Trajjan så saknade MV:n mellanregister.
Dessutom om du köper standardversionen av MV:n, som kostar lika mycket som en Trajja MED Öhlins, så får du spaghettifjädring (Marcesini). Ska du ha Öhlins runt om och magnesiumhjul så är väl priset det dubbla.

Jag skulle alla dagar i veckan välja F3:an om jag fick den fullkittad och "nån annan" betalade för alla vurpor. Tyvärr tror jag inte jag skulle vara så mycket snabbare för det. Sitter lixom i skallen.
Nej, bättre med en liten färdigrullad gris för 40.000:- som man inte behöver vara så rädd om. Och det finns massvis med reservdelar i England.
Det är förövrigt ingen skillnad på Trajja och Trajja-R utom fjädring och frambroms, men det vet du säkert redan. Jo, försäkringspremien...

Last edited:

Ferspeedboy

Jag har problem
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Komar ZZR 232 1966
En hoj är en tjej, vi människor är 50 % man & 50% kvinna i en o samma person.

Men vad kvittar det vad man har för cc när man ändå inte kör fordonet, du som sitter på är bara en passagerare.

Last edited:

TKBHENKE

BLACK IS BACK
Gick med
7 Jul 2003
Hoj
Super blackbird

Har bara klämt lite lätt på 675´an ännu, inte provat R´en men ska se till att komma iväg hårdtesta någon demohoj snart. Sittställningen var lite egen, satt bra högt upp, reglagen generellt tyckte jag var helt ok med tanke allt smäck

dom har i modellprogrammet historiskt. Växellådan är nog det jag är mest tveksam till, som sagt inte testat ordentligt ännu men den har tendens till att vara/bli usel men det kommer att visa sig. Suzukins koncept med 750 i 600 chassie lockar lite fast lite tveksam till Suzuki i Sverige, allt känns så jefla lågbudget men det kanske är bra IRL..?

Varför vill du ha abs? Kör du mycket gata?

NorthBear

Förvirrad dåre
Gick med
5 Mar 2009
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA
Jag tycker det är roligare att kunna använda effekten fullt ut, än att det alltid ligger lite kräm kvar där i botten :tummenupp av den anledningen så är nog 600 eller 750 det ultimata på bana. Men på gata så behöver jag sporthoj på minst 1200cc och 200hk innan jag känner mig som en man :gnissla

bodhisattva

Liten, ensam och rädd.
Gick med
11 Sep 2008
Hoj
Italienskt

Kom igen grabbar. Vi slutar mäta kukarna nu. Ingen av oss kommer kunna göra såhär iallafall.

PS. Inte bara bilder från Mantorp. DS

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Visst så är det men effekt är aldrig skadligt för varvtiden, själv är jag amatör men på Anderstorp så går det fortare med 1000cc om man bara vågar gasa lite, 4 sekunder skiljde det för mig när jag prövade 1000cc där första gången efter att ha kört 600:a innan.

Det beror som sagt på vilken bana man är på och vilken körstil man har och hur man vågar. Tycker själv 600 var roligare då man kör hårdare med en sådan och kommer in i en härlig fytm. Med 1000cc har man hela tiden highsider i bakhuvudet i utgångarna :)

Härligt att du håller med om att 600 är mer hardcore då ;)

Min poäng gäller inte folk med 10.000 varv på bana, och framförallt inte licensförare med ett antal starter bakom sig. (även om det säkert gäller för många av dem också).. För kreti & pleti på bandag däremot (där andelen literklubbor är som störst) går det nästan säkert fortare med mindre effekt då de som du skriver inte behöver vara lika rädda för högsida och katastrof.

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Nu är jag förbannad!:huvet
Det är inget fel på en 600:a! Men kom fan inte och säg att det är bättre än en literhoj!
Ska man köra gata så är en 1000cc hundra gånger skönare att åka på. Man behöver inte varva sönder skiten hela tiden och växla som en dåre. All respekt till er som kör 600:a och som försvarar dom... Visst dom är jävligt bra, men en literhoj är jävligt mycket bättre och skönare att åka på!
Vi åker runt på motorcyklar för att dom är snabba, brutala och förbaskad roliga att köra!
Vem fan vill åka runt i en BMW 525 när man kan åka runt i en BMW M5?????

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC