ABS överskattat?

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Hur hade ni utan ABS hanterat situationen i ett sånt läge på grusade gator i innerstaden? Hade ni fortsatt i 50km/h och bara väjat eller hade ni låst bromsen i panik och genom det kört rakt på cyklisten?

Kanske inte hållt 50 km/h i innerstaden till att börja med?
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Vi var iväg och fiskade igår, tjejen och jag, och sista biten var grusväg med ett lager hårt packad snö, så nära is man kan komma utan att det är ren is. Där passade jag på att övertyga min sambo om att ABS INTE gör så att man kan bromsa fullt och samtidigt svänga som om det var på torr sommarväg. Broms, maximalt tuggande ABS och 180-graders rattutslag gjorde att bilen sävligt vaggade i sidled. Utan broms så blev det betydligt rappare reaktion vid 90-graders rattutslag.

Man har bara en viss mängd friktion mellan däck och väg, bromsar man maximalt har man inget att svänga med, och svänger man maximalt så har man inget att bromsa med. ABS gör inte att man får mer grepp, varken att bromsa eller svänga med, och det gäller alla fordon. Däremot kan man få något bättre bromsförmåga med en bil, eftersom bromskraften optimeras per hjul istället för per bromskrets, dvs alla 4 hjul kan bromsa maximalt före låsning.
 

jamterik

Medlem
Gick med
7 Dec 2011
Ort
Halmstad
Hoj
2002 BMW K1200RS
Mjae...
Där förenklar du.
En helfordonsgodkänd MC som har ABS måste fortsätta ha fungerande ABS för att bli godkänd i besiktningen.

Kostsamma ABS-fel är vanliga på just BMW och är en ofta förekommande anledning till att cyklarna skrotas.
Vanligare än olyckor...? Fan vet, just när det gäller BMW. .

Jag har 2 BMW. Ingen av dem har fungerande ABS.
Den gamla snuthäcken från 1996 tuffar på som vanligt.
Varningslamporna går att tejpa över så att man slipper blinkandet.

Mer irriterande är det med RTn från 2001. Den är inte besiktningsbar utan ABS och lär gå till skrot med mindre än 7000 mil på mätaren.
För dyrt att reparera, helt enkelt.

Lite OT, men det går att renovera ABS enheterna. Kan vara värt att kolla på före skrotning! :)
 

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Vi var iväg och fiskade igår, tjejen och jag, och sista biten var grusväg med ett lager hårt packad snö, så nära is man kan komma utan att det är ren is. Där passade jag på att övertyga min sambo om att ABS INTE gör så att man kan bromsa fullt och samtidigt svänga som om det var på torr sommarväg. Broms, maximalt tuggande ABS och 180-graders rattutslag gjorde att bilen sävligt vaggade i sidled. Utan broms så blev det betydligt rappare reaktion vid 90-graders rattutslag.

Man har bara en viss mängd friktion mellan däck och väg, bromsar man maximalt har man inget att svänga med, och svänger man maximalt så har man inget att bromsa med. ABS gör inte att man får mer grepp, varken att bromsa eller svänga med, och det gäller alla fordon. Däremot kan man få något bättre bromsförmåga med en bil, eftersom bromskraften optimeras per hjul istället för per bromskrets, dvs alla 4 hjul kan bromsa maximalt före låsning.

Ja, säkerhetseffekten med ABS på bil är nere på noll sedan många år, det är de flesta trafikforskare ense om.

Bilisterna antingen felförstår systemet och/eller överintecknar marginalerna så att nettonyttan äts upp, eller kanske rent av blir farligare för omgivningen än utan ABS.
...och, ja - det finns gott om undersökningar som visar på just det.

Den kvarvarande styrkan hos ABS på bil är förmågan att kunna hålla bilen rakriktad vid bromsning från hög fart på underlag med ojämn friktion.
På så vis kan bilen träffa ett föremål eller annan trafikant head on, där övriga krocksäkerhetssystem fungerar bäst.

...eftersom systemets verkliga styrka: att ge föraren chans att fortsätta köra bil in i det sista verkar vara bortglömt hos alltför många.

Av någon anledning tror man att ABS på motorcykel skall vara befriat från riskkompensation, trots att utredning efter utredning visar att det är så det fungerar på bil.
 
Last edited:

notrightrider

Thought is the enemy of flow
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Lite OT, men det går att renovera ABS enheterna. Kan vara värt att kolla på före skrotning! :)

Jo, jag vet det.
Men jag har också hört om folk som gjort det, betalat strax under 10 papp med transport fram och tillbaks från Tyskland - och fått samma problem igen efter drygt ett år.
"Drygt ett år" som i "precis utanför garantitiden för arbetet".

Det det jag hört om gäller den värsta sorten av BMWs system: vansinnesservon som man hade under några år. Nyare system är billigare, mer pålitliga och lättare att underhålla.

Det jag vände mig mot var utsagan att det inte är några problem med ABS generellt.
Det är det - och @Brooklyn: 20 år är ingen ålder på en järnhäst. 2001 är bland det nyaste jag har att köra på. :hej
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jo, jag vet det.
Men jag har också hört om folk som gjort det, betalat strax under 10 papp med transport fram och tillbaks från Tyskland - och fått samma problem igen efter drygt ett år.
"Drygt ett år" som i "precis utanför garantitiden för arbetet".

Det det jag hört om gäller den värsta sorten av BMWs system: vansinnesservon som man hade under några år. Nyare system är billigare, mer pålitliga och lättare att underhålla.

Det jag vände mig mot var utsagan att det inte är några problem med ABS generellt.
Det är det - och @Brooklyn: 20 år är ingen ålder på en järnhäst. 2001 är bland det nyaste jag har att köra på. :hej

Bytte ABS-enhet på en Opel i våras. Ett skitvanligt fel och som vanligt i bilvärlden sitter samma komponent i otaliga bilmodeller. Offerten på märkesverkstad låg på över 10 kkr OM man kunde få tag på en begagnad enhet. Annars mer än det dubbla. Jag fick bilen gratis och renoverade själv för ca 3 kkr och en dags arbete.
10 år gammal bil med 10 000 mil på mätaren som kommer få frakta mig många mil de närmsta åren. Med statens milersättning är driftkostnaden negativ :tungan

Före 90-talet vågade ju knappt folk köpa bil med servostyrning eller automatlåda för att det var så dyrt och farligt och gick sönder hela tiden men idag sitter det servostyrning och centrallås på alla bilar och tomatlåda i typ varannan och det går ändå.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Även BMW-s servobromsar har rykte om sig som snordyra rullande bomber. Det som brukar paja är pumpen, som dels kan servas i förebyggande syfte, dels inte är mer märkvärdig än vilken startmotor som helst.

Märkenas egen prissättning på reservdelar behöver absolut inte vara det enda möjliga sättet att laga sin hoj om den är +20 år gammal. Sedan är just detta argument MOT ABS lite snett eftersom det bara var BMW som hade ABS på den tiden... idag har alla det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Ja, säkerhetseffekten med ABS på bil är nere på noll sedan många år, det är de flesta trafikforskare ense om.

Bilisterna antingen felförstår systemet och/eller överintecknar marginalerna så att nettonyttan äts upp, eller kanske rent av blir farligare för omgivningen än utan ABS.
...och, ja - det finns gott om undersökningar som visar på just det.

Den kvarvarande styrkan hos ABS på bil är förmågan att kunna hålla bilen rakriktad vid bromsning från hög fart på underlag med ojämn friktion.
På så vis kan bilen träffa ett föremål eller annan trafikant head on, där övriga krocksäkerhetssystem fungerar bäst.

...eftersom systemets verkliga styrka: att ge föraren chans att fortsätta köra bil in i det sista verkar vara bortglömt hos alltför många.

Av någon anledning tror man att ABS på motorcykel skall vara befriat från riskkompensation, trots att utredning efter utredning visar att det är så det fungerar på bil.

Nej. Visst. Alla system som hjälper såsom antisladd och ABS har ju nackdelen att om du väljer att utnyttja dom till att köra fortare så blir det inte så bra.
Antisladdsystem kan ju till exempel ta hand om dom där småsvängningarna som annars visar sig när man börjar närma sig gränsen för tillgängligt grepp så att man som förare inte blir medveten om att man faktiskt börjar vara nära greppgränsen med resultat att man faktiskt ökar farten och därmed tar bort alla marginaler man annars skulle fått.
ABS gör ju att man kan göra tryggare och säkrare inbromsningar i en paniksituation med bibehållande av lite styrförmåga och använder man det till att också köra lite fortare så har man ju istället skapat en situation där man ökar risken eftersom man håller högre hastighet och därmed dels försämrar möjligheten att undvika en olycka samtidigt som olyckan skulle ske i högre hastighet vilket medför högre skaderisk.

Dock ändrar det inte det faktum att om du kör som folk och fortsätter köra som om du inte hade systemen så ger dom lite extra marginaler. Framför allt ABS är guld värt i dom lägen när man behöver panikbromsa eftersom asfalten i verkliga livet ute på vägarna sällan är perfekt och rensopad utan det finns ojämnheter och grus lite här och där. en panikbromsning där du reflexmässigt behöver bromsa hårt är det relativt hög risk att det leder till att man antingen bromsar omkull sig alternativt inte vågar bromsa så hårt som man skulle kunna. I synnerhet om fästet är varierande vilket der relativt ofta är.

Men visst. I det stora hela så tror jag att gemene man i viss mån använder hjälpsystemen till att istället öka farten pga upplevd trygghet. Det är ju samma sak med 4-hjulsdrift på bilar. den gör ju att det känns bergfast tills det verkligen bär av vilket resulterar i att det blir en relativt svårhanterad situation om man inte är alert och dessutom har lite vana av hur man hanterar fyrhjulsdrift.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
Nej. Visst. Alla system som hjälper såsom antisladd och ABS har ju nackdelen att om du väljer att utnyttja dom till att köra fortare så blir det inte så bra.....

Som du säger, naturlagarna är gränsen, använder man tekniska hjälpmedel för att komma närmare så kommer de bita ifrån hårt när man oventandes passerar dem...

Eftersom det allmäna mantrat lyder farten dödar så kan även några av hjälpmedlen hjälpa en upp i hastigheter som gör utgången värre än vad en oskicklig förare borde köra i från början.

Det motsatta scenariot är när en mikrosekunds falerarende av hjälpsystemen bokstavligen bankar skiten ur den som förutsätter att det alltid finns där:

* Aragon 2013, marques touchar pedrosas sving så kabeln till hastighetsgivaren går av.
Wheeee så flyger Dani i en rejäl highsider...

20180226_153354.jpg 20180226_153548.jpg

* Laguna seca 2011, Lorezo testar starter och fipplar till det med växeln efter aktivering av launch control så TCS kopplas ur. Han kom lagom igenom första kurvan innan han blev avslängd..


www.youtube.com/watch?v=XvP4zdebDwc
 
Last edited:

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Kan vi inte i alla fall enas om att troll är överskattade???
 

zoddri

Alltid retar det nån
Gick med
17 Jun 2004
Ort
uume
Hoj
Honda VFR1200F -10
Där ser man, hur ska man då få en känsla för att det inte är så farligt att låsa upp hjulen lite?

Det här var i mitten på 80-talet och det låg ett litet lager fint grus på teststräckan, trodde såklart att läraren skojade.
-"Vill du på fullaste allvar att jag SKA åka omkull"?
-"Ingen fara, du åker inte omkull, gör det nu så vi kommer här ifrån och jag vill inte se någon jäkla fegbromsning"! :D

Tror inte det existerade i lärarens tankevärld att någon nybörjare köper en hoj utan ABS.. Men det är ju en relevant fråga, de som är helt nya och tar hela kortet via trafikskola för att sedan köpa en "gammal och cool" hoj kan ju få intressanta överraskningar. :gnissla
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag var med om en händelse, i veckan faktiskt, där det hade fått en bedrövlig utväg om jag inte hade haft ABS på bilen!

En cyklist drar rakt ut framför mig från en korsning där cykelbanan har stopplikt (nedförsbacke, han höll säkert 20-25km/h rakt ut). Jag tvärnitar och klarar genom min kär ABS att väja undan.
Samma situation utan ABS så LOVAR jag att killen som skakade som ett asplöv efteråt inte hade stått på benen.

Hur hade ni utan ABS hanterat situationen i ett sånt läge på grusade gator i innerstaden? Hade ni fortsatt i 50km/h och bara väjat eller hade ni låst bromsen i panik och genom det kört rakt på cyklisten?

Jag har många hundra varv på bana med diverse bilar, allt från vanliga gatbilar till rejsbilar och jag kan ärligt, med lite självinsikt, erkänna att jag inte hade rett ut situationen utan ABS.

Jag har kört bil utan ABS ganska nyligen, och hade inga problem alls att stanna eller väja när oplanerade hinder dök upp i vägbanan. Jag anpassar dock hastigheten efter rådande underlag, och har bra däck.
Det var var faktiskt sämre egenskaper på en flång ny Skoda jag hade som hyrbil i januari när min bil var på plåtverkstan, just pga kassa däck. Så fort man nuddade bromsen så ströp ABSen all bromsverkan, den var diffus som fan i framänden vid minsta halka med.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Men visst. I det stora hela så tror jag att gemene man i viss mån använder hjälpsystemen till att istället öka farten pga upplevd trygghet. Det är ju samma sak med 4-hjulsdrift på bilar. den gör ju att det känns bergfast tills det verkligen bär av vilket resulterar i att det blir en relativt svårhanterad situation om man inte är alert och dessutom har lite vana av hur man hanterar fyrhjulsdrift.

Eller som folk som köper bil med största motorn för att kunna "göra säkra omkörningar"... Den säkraste bilen jag äger har 75 kusar och framhjulsdrift. Den orkar knappt ikapp sig själv så omkörningar är bara att glömma, jättesäkert! Man får en mycket harmonisk körstil också, det blir liksom mjukt av sig självt :tummenupp

Vill man så kan man kn*llköra helvitti ur den också utan att det blir det minsta farligt :lol

"Passiv säkerhet" kallas det nog...
 

PellePe

Kopplar inte.
Gick med
18 Jan 2011
Ort
Vittinge!
Hoj
Kawasaki Z400 -83, Honda NC700SD och Monark M71 -47
Nu är det ju inte bromsarna utan typen av växellåda som är farligt.
Se bildbevis!

koppling.png
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Jag var med om en händelse, i veckan faktiskt, där det hade fått en bedrövlig utväg om jag inte hade haft ABS på bilen!

En cyklist drar rakt ut framför mig från en korsning där cykelbanan har stopplikt (nedförsbacke, han höll säkert 20-25km/h rakt ut). Jag tvärnitar och klarar genom min kär ABS att väja undan.
Samma situation utan ABS så LOVAR jag att killen som skakade som ett asplöv efteråt inte hade stått på benen.

Hur hade ni utan ABS hanterat situationen i ett sånt läge på grusade gator i innerstaden? Hade ni fortsatt i 50km/h och bara väjat eller hade ni låst bromsen i panik och genom det kört rakt på cyklisten?

Jag har många hundra varv på bana med diverse bilar, allt från vanliga gatbilar till rejsbilar och jag kan ärligt, med lite självinsikt, erkänna att jag inte hade rett ut situationen utan ABS.

Jag är (påstår jag utan att skämmas) rejält duktig med bromsen på motorcykel, men samtidigt är jag fruktansvärt värdelös på att bromsa en bil utan ABS.

Så det går inte bara att sätta likamedstecken där.

För övrigt, innan någon hoppar på mig: Jag är på "ingen ABS på mc"-sidan, men det är bara för att jag vill att MC ska vara enkla fordon och inte några rymdskepp.
Vill andra ha ABS så be my guest, men hade det varit upp till mig så hade alla MC varit utan (för min egen skull).
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Eller som folk som köper bil med största motorn för att kunna "göra säkra omkörningar"... Den säkraste bilen jag äger har 75 kusar och framhjulsdrift. Den orkar knappt ikapp sig själv så omkörningar är bara att glömma, jättesäkert! Man får en mycket harmonisk körstil också, det blir liksom mjukt av sig självt :tummenupp

Vill man så kan man kn*llköra helvitti ur den också utan att det blir det minsta farligt :lol

"Passiv säkerhet" kallas det nog...

Hej

Eller så anpassar man körstilen enligt devisen: Släpp ALDRIG gaspedalen från bottläget, bromsa inte innan du är framme.
Praktiseras med fördel med 70- 80-tals Mercedes med svag dieselmotor.

/A
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top