Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! DEL2

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Det är ju ganska ovisst hur mycket friktionshämmande tillsatser oljan innehåller, dock är den inte JASO-klassad. Kan mycket väl fungera utmärkt. Testa!

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Det känns nästan som om dr bikes oljetrådar borde renskrivas eftersom de blivit så stora och otympliga att folk inte orkar läsa dem utan ställer samma oljefrågor om och om igen.

Dvs sammanställa dr bikes inlägg och andra informativa inlägg och bort med svammel, akademisktkukmäteri och upprepande av gamla frågeställningar. så man får en låst sticky med bra information

GreeGeer

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ingen för tillfället ;(
Hejsan, Känner mig lite dum på något sett som ställer denna frågan men vad för olja bör jag köpa till min 125cc 2-takt? Läst runt lite och verkar som jag bör köpa en olja med 10w40?

Var borta på preem och snubben där gav mig en flaska och på den står det 15w40? Står på baksidan att den är för 4-taktare. Funkar den iaf eller hade snubben på preem fel?

Har en Sachs zz 125 (samma motor som yamaha dt 125).

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Hejsan, Känner mig lite dum på något sett som ställer denna frågan men vad för olja bör jag köpa till min 125cc 2-takt? Läst runt lite och verkar som jag bör köpa en olja med 10w40?

Var borta på preem och snubben där gav mig en flaska och på den står det 15w40? Står på baksidan att den är för 4-taktare. Funkar den iaf eller hade snubben på preem fel?

Har en Sachs zz 125 (samma motor som yamaha dt 125).

Har du fått 4-takts olja och har en 2-taktare så har du definitivt fått fel.

Edit: var tydligen växellådsoljan som avsågs.

Last edited:

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Har du fått 4-takts olja och har en 2-taktare så har du definitivt fått fel.

Det beror på om du menar motorolja eller för att blanda i bensinen. Eftersom han skulle ha 10w40 så förutsätter jag motorolja och då borde det inte vara problem med 15w50. Ingen jätteskillnad, lite mer trögflytande vid kallstarter. Den borde funka fint i din maskin med sålänge den är gjord för mcmotorer.

Skillnaden med en 2t är att vevhuset inte är oljesmort från motoroljan så man kan köra med enbart vxllåds oljor märkta exempelvis gl5. Men om det skulle vara ett krav så borde klassningen varit 75w90 eller liknande istället för 10w40 samt angiven gl klass.

Last edited:

GreeGeer

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ingen för tillfället ;(
Menar motorolja. Inte den som du kan blanda med bensinen utan den du fyller på nere på högersida av cykeln. Det heter väl motorolja? Båda kanske heter så :)

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Menar motorolja. Inte den som du kan blanda med bensinen utan den du fyller på nere på högersida av cykeln. Det heter väl motorolja? Båda kanske heter så :)

motorolja duger :), fast på en 2-takt kanske växellådsolja är mer korrekt, hursomhelst förstår vi vad du menar och 15w40 kommer fungera alldeles utmärkt :tummenupp

du kan även köra rena växellådsoljor för 2-takt som inlägget ovan nämner, tex 75w90 eller 80w90 eller även ATF om du vill det :D

GreeGeer

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
Ingen för tillfället ;(
motorolja duger :), fast på en 2-takt kanske växellådsolja är mer korrekt, hursomhelst förstår vi vad du menar och 15w40 kommer fungera alldeles utmärkt :tummenupp

du kan även köra rena växellådsoljor för 2-takt som inlägget ovan nämner, tex 75w90 eller 80w90 eller även ATF om du vill det :D

Ok tackar för hjälpen :)

hatarvinter

Medlem
Gick med
24 Nov 2010
Hoj
hojlös :(
Hur "fel" är det att hälla en atf-olja i växellådan på en 2-taktare förutsatt att det är en atf-olja som funkar med gulmetall?

/är sökfunktionen trasig? får 0 träffar på atf :gnissla

Richie

Styrfart MC Sthlm
Gick med
22 May 2005
Hoj
R1 -98 Projekt, R1 -09 SÅLD, Gixxer SÅLD, Kymco B&W250 skrotad efter stöld
Grym tråd men ack för lång...

Såg att bilolja inte rekomenderas att köras på, MEN, kan det skada att bara köra en provstart på bilolja? Tänkt dra runt motorn på projekt-rettan jag har eftersom jag inte vet status på den motorn eller oljan... Att då köpa olja för 500kr och det skulle visa sig att skiten är skrot känns så där, men jag har 5L bilolja som inte kommer att användas till annat.
Så med hänsyn till att jag köper mc-olja om motorn funkar, tar den skada av att provstartas utan att åka ut och köras? :va:rodnar

PD

Medlem
Gick med
9 Jun 2003
Hoj
ThunderAceT
motorn skadas inte, grejen med mc-olja är tillsatserna som gör att kopplingen ska fungera

Geiger

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
KTM RC8R
Grym tråd men ack för lång...

Såg att bilolja inte rekomenderas att köras på, MEN, kan det skada att bara köra en provstart på bilolja? Tänkt dra runt motorn på projekt-rettan jag har eftersom jag inte vet status på den motorn eller oljan... Att då köpa olja för 500kr och det skulle visa sig att skiten är skrot känns så där, men jag har 5L bilolja som inte kommer att användas till annat.
Så med hänsyn till att jag köper mc-olja om motorn funkar, tar den skada av att provstartas utan att åka ut och köras? :va:rodnar

Inga som helst problem att provköra på bilolja!

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Ahhhh :) Längesen man fick nyfikenheten så tillfredställd efter en läsning av TS

En fråga. Om jag förstod saken rätt så är ACEA den strängaste på att ställa krav på oljan eller?

Jag va och skaffade olja till min Moto Guzzi i veckan och fick förklarat av verkstadstekniken att detta är oljan som jag ska ha "Sintiax racing 10W-60 syntet" Aha kliade mig i huvudet och stod där likt sture stelbent och tänkte. Det märket har jag inte hört om innan sen 10W-60... det va något nytt hehe. Låter som något NSU skulle kunna gå på där hemma. Men 92kr litern kändes oki så why not!

Nu efter denna läsningen har mitt intresse för kvalitets betekningarna vaknat så söker efter någon här som kan förklara hur testad denna sörjan är?

SAE 10W-60, ACEA A3, API SJ, är detta någon medelblaskig fulöl eller något man kan bjuda den fina damen i verkstaden på? :D

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ahhhh :) Längesen man fick nyfikenheten så tillfredställd efter en läsning av TS

En fråga. Om jag förstod saken rätt så är ACEA den strängaste på att ställa krav på oljan eller?

Jag va och skaffade olja till min Moto Guzzi i veckan och fick förklarat av verkstadstekniken att detta är oljan som jag ska ha "Sintiax racing 10W-60 syntet" Aha kliade mig i huvudet och stod där likt sture stelbent och tänkte. Det märket har jag inte hört om innan sen 10W-60... det va något nytt hehe. Låter som något NSU skulle kunna gå på där hemma. Men 92kr litern kändes oki så why not!

Nu efter denna läsningen har mitt intresse för kvalitets betekningarna vaknat så söker efter någon här som kan förklara hur testad denna sörjan är?

SAE 10W-60, ACEA A3, API SJ, är detta någon medelblaskig fulöl eller något man kan bjuda den fina damen i verkstaden på? :D

Det enda som skulle få mig att dra öronen åt mig med den oljan är viskositetsspannet.
Du behöver varken 10W eller 60.
Förr var breda viskositetsspann lurigt, det skall funka nu men jag litar inte på det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Den väsentliga skillnaden mellan bilolja och MColja är att MColjan ska bättre stå emot att klippas i mindre delar mellan kugghjulen i växellådan. När molekylerna klipps i mindre bitar minskar oljans viskositet.
För att kolla hur mycket bättre MC-olja är en bilolja tog en professor i Californien och körde 5 olika oljor i en Honda och mätte sedan hur mycket av viskositeten som var kvar efter 1500miles, 240 mil.
Hur det gick?
Biloljorna utklassade MC-oljorna
Mobil 1 83% kvar
Castrol Syntec 74,5%
Castrol GTX 68%
Honda HP4 MC-olja 65,6%
Spectro 4 MC-olja 63,9% kvar
Den slutsats jag drog av ovan tabell är för egen del att efter sådär 200 till 300 mil byter jag olja.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
Tabellen är längst ner på sidan.

Ett vanligt argument mot bilolja är att kopplingen slirar.
Vilket förmodligen är sant om man häller någon av lågviskositetsoljorna för högre motoreffekt och lägre bensinförbrukning i hojen. Typ 0W-20, 0W-30 5W-20 5W-30. Dessa oljor har ofta beteckningen ACEA A1/B1 eller A5/B5
Jag har kört min Suzuki 1700 mil på mest Biltema Turbodiesel 15W-40 men också Biltema 10W-40 1 liter för påfyllning, Q8 10W-40 API SG 1liter för påfyllning (Suzuki rekommenderar API SF eller SG till SV650S) och kopplingen har aldrig slirat.
Nu kör jag på Biltema 5W-50 för en kompis har kört sin hoj 42000mil på den oljan (sedan början av 80-talet)
och med 2 a borrningen vid 38000mil så duger den oljan för mig.
Jag har nu kört slut på 3 tankningar bensin med 5W-50, ca 30 liter, och inte slirar kopplingen. :)

Varför Biltema 5W-50 och inte Biltema MColja Racing 10W-40?
Biltema 5W-50 är en performance olja med gamla tiders dosering av zinkdialkylditiofosfat 1- 5%
Biltema MC-olja 10W-40 är en politiskt korrekt olja 0 - 1 % zinkdialkylditiofosfat
Jag har ingen katalysator och är intresserad av lång livslängd på motorn.

Zinkdialkylditiofosfat skyddar svårsmorda ytor som kamnockar och har därför länge varit en standardtillsats i motoroljor.
men fosfat dvs fosfor förstör katalysatorn och därför har politikerna minskat tillåten mängd fosfor under en följd av år.
Men detta krav gäller inte sk performanceoljor och motorolja till dieselmotorer, dieselmotorer har ju ingen katalysator.
Det är därför Biltema Turbodiesel 15W-40 har varit min standardolja sedan jag köpte sukkan hösten 2009.
Ända till jag hemma från semestern i år beslöt testa Biltema 5W-50. I Sukkan.

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring