Amatörbygge med 700 cc Arctic cat TVÅtakts twin

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Fekk, jag har ju glömt skicka alijumjum till dig! Kommer som ett paket på posten om ett tag.
 

zilog

Mr. Hardtechno
Gick med
13 Jan 2004
Ort
Landskrona
Hoj
RSV1103R -02 Magnesium, VW Polo 1.4 GTI -97
Lite OT fråga: Om jag har ämnen i en alulegering jag vill använda, går det enkelt att gjuta upp svarvämnen med större diameter från dessa utan att behöva böka med sand etc? Tänkte mig att bara svetsa lock i änden på ett rör jag bankar upp ur rostfritt stål eller liknande, som jag sen fyller med skrot, värmer så det smälter ihop, låter stelna och bankar ur klumpen ur?
 

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Det är nog bättre om du smälter aluminiumen i en annan behållare och häller över till formen, men är det inte så noga funkar det såklart.

Ställ formen i en klotgrill full med briketter och lägg en hårtork under som blåser upp genom askluckan, enkelt och bra sätt att smälta aluminium om du inte tänkt hålla på ofta.:tummenupp
 
Last edited:

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Här går det långsamt, men det går framåt iallafall.

Svarvat kona som främre remhjul ska sitta på. Blir Taperlock-bussning på detta sen.
Kona.jpg


Börjat notcha rören. Hyfsat passform ändå :)
Rör.jpg
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Hygglig passform...skojjar du med mig ? :gnissla
Man får ju inte ens imellan ett blad från Hallandsposten...he...he..

Kommer blir så grymt !
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Hygglig passform...skojjar du med mig ? :gnissla
Man får ju inte ens imellan ett blad från Hallandsposten...he...he..

Kommer blir så grymt !

Få bra passform i ena änden av röret är en sak, men att lyckas få sån där sugpassning i båda ändar är fan inte lätt :D
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
-----------
 
Last edited:

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Östersund
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Få bra passform i ena änden av röret är en sak, men att lyckas få sån där sugpassning i båda ändar är fan inte lätt :D

Det är då man kapar av röret, vrider det rätt och bränner ihop skiten igen.:tummenupp

Jag går och sneglar på din frigolitbit varenda gång jag är in i garaget, måste ta och gjuta den nu snart innan det blir så jäkla kallt ute för jag tror inte att det underlättar om det är flera minusgrader när man ska tippa i aluminiumen i formen...:gnissla
 

Kawa-Arnold

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2012
Ort
Halmstad
Hoj
1973, Kawasaki, Z1 900
Nja....lite spalt är nog helt ok, så TIG-svetsan får lite utmaning :)
Hur ska du ytbehandla ramen ?
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Det är då man kapar av röret, vrider det rätt och bränner ihop skiten igen.:tummenupp

Jag går och sneglar på din frigolitbit varenda gång jag är in i garaget, måste ta och gjuta den nu snart innan det blir så jäkla kallt ute för jag tror inte att det underlättar om det är flera minusgrader när man ska tippa i aluminiumen i formen...:gnissla

Ja, det går, men det är inte rätt :hihi Sen vet jag inte hur sfro ställer sig till det. Om de accepterar en ren skarvning av rören eller om man måste svetsa dit en muff över rören som förstärkning av fogen. Och det vill jag inte göra... så jag kämpar på! :)

Angående växellådshuset är det ingen brådska. Ta det när du hinner. Skulle det bli för kallt ute så är det bara att gå in i köket och gjuta :tummenupp Tror du frugan hade gillat det? :D Aluminiumet är packat och ska bara postas :)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Nja....lite spalt är nog helt ok, så TIG-svetsan får lite utmaning :)
Hur ska du ytbehandla ramen ?

Det går att bygga lite med svetsen, men om jag siktar på att få det så här bra överallt så slutar det med att de flesta skarvarna blir ok och inte perfekta innan det ska brännas ihop. En skarv är lätt, men alla...
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ja, det går, men det är inte rätt :hihi Sen vet jag inte hur sfro ställer sig till det. Om de accepterar en ren skarvning av rören eller om man måste svetsa dit en muff över rören som förstärkning av fogen. Och det vill jag inte göra... så jag kämpar på! :)

Angående växellådshuset är det ingen brådska. Ta det när du hinner. Skulle det bli för kallt ute så är det bara att gå in i köket och gjuta :tummenupp Tror du frugan hade gillat det? :D Aluminiumet är packat och ska bara postas :)

Kolla alltid allt med SFROrepresentanten.
Just svetsningarna kan vara kinkiga.
Det är inte säkert att det är godkänt bara för att det är bra.
Besiktningsmannen måste veta HUR bra det är.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Kolla alltid allt med SFROrepresentanten.
Just svetsningarna kan vara kinkiga.
Det är inte säkert att det är godkänt bara för att det är bra.
Besiktningsmannen måste veta HUR bra det är.

Ja, så därför känns det lite som att det blir liv i luckan om jag skarvar utan muff. Lite meckigt att få till rätt vinklar (inte mellan rören utan mellan notchningarna på samma rör)
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Dessa har nu rullat in i garaget! Tack Kawa-Arnold för det :tummenupp

DSC_3977-800.jpg
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Går inte så fort i garaget men lite händer iallafall. Har notchat några rör till så det börjar lika en hojram nu. Ingen bild på det ännu. Glömde fota den ;-) Just nu är det mest skruvande med turbohojen eftersom växellådan behöver en ordentlig genomgång...
Det har skuttat in en gaffel från en Ducati Monster i garaget :-D Till tvåtaktshojen alltså.
 

Bifogat

  • DSC_4030.jpg
    DSC_4030.jpg
    239.4 KB · Visningar: 399
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top