Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Fundamentalt? Ptja, det jag skrev. :)

Jo, fast grejen är att höljet är inte ömtåligt och det är inte särskilt oergonomiskt heller, gäller bara att prova det.
Sen vad gäller skärmen så visst, den uppdaterades inte men det är vi många som är glada över.

Allt annat har ju uppdaterats i den.

MatteKholm

Stolt tröjjjjbärare.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
--VTR--
Jag kan efter ett år med en 4:a inte alls hålla med om att skalet är ömtåligt eller oergonomiskt.
Den är verkligen definitionen på solid kvalitet om man jämför med plastsmäcket från "andra sidan".

4:an har en enda nackdel, det är antennproblemet om man befinner sig i ett område med svajig mottagning, men det är löst med 4s:en - och det är lösbart med skal/bumper.

Det bevisar att man kan tycka olika. Tjejen har en 4'a, och i mina ögon är den oskön att hålla i, känns som en metallbit med en glasskiva på varje sida + för liten, därför hoppades jag på en iphone 5, där de åtgärdat detta. Jag har inget mot apple i sig, och gillar ios, flytet osv.

Biturbo

Min går i etthundra!
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
KTM LC4

powerglide

Glad amatör
Gick med
10 Apr 2009
Hoj
Honda VFR 800F -15
Utan att läst artikeln kan jag bara konstatera att där jag jobbar läggs det MINST dubbla tiden och pengen på att serva iProdukter än Android diton.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är så mycket som 3-4 ggr så dyrt/tidsödande.

Pratar vi hårdvarufel, avsaknad av en intern servicestruktur/processhantering eller bara vanlig hederlig SBS?

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Har haft en iPhone 1 gen, 3g samt 4. Sitter nu med en androidlur Optimus 2x med CM7.1. Fifaaan vad den spöar iPhone-lurarna. DSP-ljud som ger kontroll över allt ljud i enheten (dvs. eq+bass boost osv för spotify mm.) och Flashstöd (Grymt när man streamar musik från webben)! sjukt nöjd :D
Org. är den dock rätt risig enl. mitt tycke, måste ha en custom-rom för att den ska lira som man vill.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Utan att läst artikeln kan jag bara konstatera att där jag jobbar läggs det MINST dubbla tiden och pengen på att serva iProdukter än Android diton.

Jag skulle faktiskt vilja påstå att det är så mycket som 3-4 ggr så dyrt/tidsödande.

Jag skulle gissa på att en annan faktor är att om man köper en billig Androidlur så kanske den aldrig ens går till reparation utan går direkt till återvinning. Alltså, även om kunden lämnar in telefonen så får de en ny direkt för att det är billigare än att reparera vilket gör att de aldrig ens når serviceverkstäderna.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Har haft en iPhone 1 gen, 3g samt 4. Sitter nu med en androidlur Optimus 2x med CM7.1. Fifaaan vad den spöar iPhone-lurarna. DSP-ljud som ger kontroll över allt ljud i enheten (dvs. eq+bass boost osv för spotify mm.) och Flashstöd (Grymt när man streamar musik från webben)! sjukt nöjd :D Org. är den dock rätt risig enl. mitt tycke, måste ha en custom-rom för att den ska lira som man vill.
Den sista meningen är nog precis det som gör att många väljer iPhone före Android.

Angående ljud så förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag har en iPhone/iPad-app från Pioneer som jag kan ställa in allt och lite till med när det gäller ljudet i min förstärkare som spelar upp Spotify, TV, Blu-Ray osv osv.

Och när menar du att man behöver Flash?
Jag skulle gissa på att en annan faktor är att om man köper en billig Androidlur så kanske den aldrig ens går till reparation utan går direkt till återvinning. Alltså, även om kunden lämnar in telefonen så får de en ny direkt för att det är billigare än att reparera vilket gör att de aldrig ens når serviceverkstäderna.
Det tror jag också. Samma sak med billig hemelektronik. Billigare och enklare att skicka en ny produkt till kunden än att laga den gamla.

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Den sista meningen är nog precis det som gör att många väljer iPhone före Android.

Angående ljud så förstår jag inte riktigt vad du menar? Jag har en iPhone/iPad-app från Pioneer som jag kan ställa in allt och lite till med när det gäller ljudet i min förstärkare som spelar upp Spotify, TV, Blu-Ray osv osv.

Och när menar du att man behöver Flash?
Det tror jag också. Samma sak med billig hemelektronik. Billigare och enklare att skicka en ny produkt till kunden än att laga den gamla.

Inte i närheten av ljudkvalité med ex. pioneer-appen och den från phillips. Kräver desutom att du kopplar in deras tillbehör. Med ex. dsp-pluginet kan man använda vilken hörlur etc man vill och får ett bra ljud. Dvs. om du sitter på bussen med Spotify/ström från webbläsaren kan du tweaka ljudet efter egen smak. Det går inte i en iPhone vilket är synd för en ljudnörd som moi. Däremot är appen EQu för iPhone otroligt trevlig men är tyvärr begränsad till telefonens egna musikbibliotek.

Flash behöver man när man ex. streamar livespelningar från livesets.us eller Trancearoundtheworld.com eller kollar videos på megaupload.com etc. Iom. att de flesta sidor inte gått över till html5 behöver man (jag iaf.) flash.

Många tidsrapporteringssystem som är webbaserade kräver flash-stöd.

iPhone= användare som vill ha allt färdigt/mainstreamat.
Android= användare som vill ha sin telefon precis som denne vill.

Uppsatsen är nu färdigskriven.
:banana

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
iPhone= användare som vill ha allt färdigt/mainstreamat.
Android= användare som vill ha sin telefon precis som denne vill.

Uppsatsen är nu färdigskriven.
:banana

Ganska bra sammanfattning faktiskt.

Jag som ljudpurist (ogillar att skruva, vill höra det som det var tänkt att låta) tycker däremot att grundljudet ut ur iPhone är helt fantastiskt jämfört med andra telefoner och även mp3-spelare. När jag kopplar in finlurarna till frugans telefon låter samma låtar mycket bättre än de gör i min HTC eller polarens Xperia (som låter bättre än mitt skräp visserligen). Nu har jag ju verkligen inte provat alla telefoner men iPhone generellt låter väldigt bra out of the box, det är nåt de verkligen har satsat på.

/A. Udiofil

DjMoha

Sporthojsnörd
Gick med
18 Feb 2011
Hoj
HD V-ROD Muscle
Ganska bra sammanfattning faktiskt.

Jag som ljudpurist (ogillar att skruva, vill höra det som det var tänkt att låta) tycker däremot att grundljudet ut ur iPhone är helt fantastiskt jämfört med andra telefoner och även mp3-spelare. När jag kopplar in finlurarna till frugans telefon låter samma låtar mycket bättre än de gör i min HTC eller polarens Xperia (som låter bättre än mitt skräp visserligen). Nu har jag ju verkligen inte provat alla telefoner men iPhone generellt låter väldigt bra out of the box, det är nåt de verkligen har satsat på.

/A. Udiofil

Håller med om att "ljudchippet" i iphonen ger en mycket bra ljudkvalité men saknar fortf. möjligheterna att anpassa ljudet. De förinställda inställningarna i iPoden (appen) låter riktigt dåligt, slår tom. över ibland.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Fast är man "Ljudpurist" så är en mobilstream via Spotify aldrig tillräckligt bra, oavsett EQ-inställningar.. ;)
Nej, Spotify är så långt ifrån bra ljud man kan komma :hihi

Till och med dagens hårt komprimerade CD-ljud är en besvikelse mot hur det var förr, innan allt skulle låta bra på skitanläggningar. Läste en artikel nyligen om Nirvana, tror jag det var, där de jämförde dynamiken på original CD:n som kom i början av 90-talet och den återutgivning som kom för ett tag sedan. Var skrämmande att se hur mycket de klipper bort i slutproduktionen :död

Angående Spotify hoppas jag att de släpper en dyrare prenumeration där låtarna har högre upplösning. Skulle lätt pröjsa det dubbla för att få något som liknar CD :)

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nej, Spotify är så långt ifrån bra ljud man kan komma :hihi

Till och med dagens hårt komprimerade CD-ljud är en besvikelse mot hur det var förr, innan allt skulle låta bra på skitanläggningar. Läste en artikel nyligen om Nirvana, tror jag det var, där de jämförde dynamiken på original CD:n som kom i början av 90-talet och den återutgivning som kom för ett tag sedan. Var skrämmande att se hur mycket de klipper bort i slutproduktionen :död

Angående Spotify hoppas jag att de släpper en dyrare prenumeration där låtarna har högre upplösning. Skulle lätt pröjsa det dubbla för att få något som liknar CD :)
Spotify är grymt och jag använder det dagligen men det är ju inte pga ljudet utan pga tillgängligheten. Jag håller med, skulle gärna betala ännu mer för bättre kvalité.
Det är tråkigt att man inte kan köpa filer i lossless-format på iTunes tex.

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Hoj
Tillsvidare hojlös
Håller med om att "ljudchippet" i iphonen ger en mycket bra ljudkvalité men saknar fortf. möjligheterna att anpassa ljudet. De förinställda inställningarna i iPoden (appen) låter riktigt dåligt, slår tom. över ibland.

Jag tror det beror lite på hörlurar också. Originallurarna slår det över i gång efter annan men mina tungdrivna Denon t.ex. (de som inte lever längre :( ) var det helt annorlunda i - troligen för att telefonen inte riktigt orkade driva dem egentligen.

Fast är man "Ljudpurist" så är en mobilstream via Spotify aldrig tillräckligt bra, oavsett EQ-inställningar.. ;)

Haha nää det är sant. ;)

Men, som du skrev sen, så streamar jag av tillgänglighet och för att jag insett att den musik jag generellt lyssnar på inte låter skitmycket bättre i högre komprimerad kvalitet (jag tillhör de som fortfarande köper skivor :tungan). Däremot har jag för avsikt att spela i lossless och så som producenten avsåg ljudbilden (lite som att jag inte kryddar maten på restaurang eftersom jag vill smaka så som kocken avsåg), därför ändrar jag sällan EQ och skulle gärna kopplat förbi tonkontrollerna i mitt försteg.

Jag kör f.ö. WiMP istället för Spotify, de har ett utbud som passar mig bättre - Spotify är endast ett substitut de dagar jag glömmer förnya mitt WiMP-konto. ;)

Det är rätt dåligt att de inte kan ha högre kvalitet generellt men jag antar att du läste undersökningen nån gjorde om Spotify och hur mycket (eller snarare lite) av utbudet som gavs i högre kvalitet i Premium. Falsk marknadsföring om nåt...

Det är tråkigt att man inte kan köpa filer i lossless-format på iTunes tex.

Skulle de inte rulla ut lossless med iTunes LP eller har jag drömt det? :va

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...