Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
@GuW: Det var inte jag som började den larviga jämförelsen med bilar men du missar liksom poängen. Klart att alla vill kunna hitta en bra körställning och att man ska kunna ändra vissa personliga saker på en bil men det är inte riktigt samma sak som att jag inte kan designa min egen startskärm på en telefon.

Varför är det självklart att man ska få ändra personliga saker på allt annat, men lika självklar att man inte ska få det på en telefon?

Det är ju ingen som tvingar en att ändra något när man köper något annat heller, men valmöjligheter finns.

Om Apple skulle tillverka en TV skulle du vara nöjd med att MTV låg på kanalplats 4 och inte gick att flytta?

Varför ska man inte få ändra saker, går i-produkterna sönder om man erbjuder den möjligheten?

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Appels filosofi är väl att användandet ska vara så enkelt och problemfritt som möjligt. En nackdel med det är, i mångas ögon, att plattformen blir mer låst och man kan inte leka runt som i tex Linux eller Android. Det Apple lever på är att de är trendsättare (sen kan Android-folket visa upp gamla mobilen från 1998 om de vill) och skapar produkter som folk vill ha, enkla och snygga.

@GuW: Det var inte jag som började den larviga jämförelsen med bilar men du missar liksom poängen. Klart att alla vill kunna hitta en bra körställning och att man ska kunna ändra vissa personliga saker på en bil men det är inte riktigt samma sak som att jag inte kan designa min egen startskärm på en telefon.

Jag har som sagt inget emot iPhone, jag har bara något emot att många användare ser det som den ultimata lösningen som har allt och som aldrig, aldrig krånglar. Det är fel, produkterna saknar en hel del och dom krånglar faktiskt en del. Sanning är bäst i alla lägen.

Däremot är det jättebra produkter, dyrare än konkurrenterna, men bra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
...det är ju så att telefonen redan kan göra det jag vill, och jag har inga problem med att vissa saker ser ut, eller fungerar på vissa sätt, jag väljer att acceptera det.

Och jag prioriterar strulfrihet och enkelhet före fippel, speciellt på en telefon som jag använder rätt friskt som livlina dagligen ( :internetberoende ).

Jag kunde inte bry mig mindre om det finns någon annan caller, eller om det vore frääääsigt att se kalendern på skärmen när man plockar upp en låst lur. Etc.

Den är skönt befriande från fippel & meck, och jag är annars inte alls främmande från sådant, men just när det kommer till telefonen är jag *kraftigt* allergisk mot just sådant (och det är ett arv från htc/wm-eran...), så jag föredrar helt klart less is more-approachen med låst miljö. :fakta

/J

Man behöver inte fippla och mecka för att möjligheten finns.

Men du menar alltså att en iPhone inte skulle fungera om möjligheten fanns.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag har inte försökt lura dig att det är billigare, men du pratade om priser uppåt 9000kr och prisskillnader på 3500kr...

9000kr är totalpriset under 24 månader, inte enbart kostnaden för telefonen. Jag jämförde självklart med totalpriset hos Desiren med.

...det är ju så att telefonen redan kan göra det jag vill, och jag har inga problem med att vissa saker ser ut, eller fungerar på vissa sätt, jag väljer att acceptera det.

Och jag prioriterar strulfrihet och enkelhet före fippel, speciellt på en telefon som jag använder rätt friskt som livlina dagligen ( :internetberoende ).

Jag kunde inte bry mig mindre om det finns någon annan caller, eller om det vore frääääsigt att se kalendern på skärmen när man plockar upp en låst lur. Etc.

Den är skönt befriande från fippel & meck, och jag är annars inte alls främmande från sådant, men just när det kommer till telefonen är jag *kraftigt* allergisk mot just sådant (och det är ett arv från htc/wm-eran...), så jag föredrar helt klart less is more-approachen med låst miljö. :fakta

/J

Och just detta kan ju en Android med. Sätt en hemskärm och scrolla bland dina programikoner. Skit i liveuppdaterade väderprognoser och grejer och klicka och scrolla och dona, uppdatera efter att programmet är öppnat och vänta.. iPhone style!

Men du kommer ju ganska snart att använda widgets och uppdaterade hemskärmar, det är ju faktiskt mycket enklare ;)

:gnissla

Att dra upp gamla WinMo-lurar är ju under all dignitet. Det är ju Microsofts fel att skiten inte fungerade.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Varför är det självklart att man ska få ändra personliga saker på allt annat, men lika självklar att man inte ska få det på en telefon? Det är ju ingen som tvingar en att ändra något när man köper något annat heller, men valmöjligheter finns. Om Apple skulle tillverka en TV skulle du vara nöjd med att MTV låg på kanalplats 4 och inte gick att flytta? Varför ska man inte få ändra saker, går i-produkterna sönder om man erbjuder den möjligheten?
Men nu försöker du ju få det att låta som att iPhonen kommer med x antal applikationer som inte kan bytas mot andra (finns väl så där en 250.000 att ladda hem, alltifrån spel, vattenpass, kalendrar till att hitta närmaste Donken) och att Apple har bestämt att min mamma ska ligga på kortnummer 3 osv...

Man kan faktiskt ändra saker i telefonen även om det inte är på samma nivå som i en Android-lur.

En sak jag inte gillar med Apples produkter är att de inte har någon DEL-knapp :gnissla

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men nu försöker du ju få det att låta som att iPhonen kommer med x antal applikationer som inte kan bytas mot andra (finns väl så där en 250.000 att ladda hem, alltifrån spel, vattenpass, kalendrar till att hitta närmaste Donken) och att Apple har bestämt att min mamma ska ligga på kortnummer 3 osv...

Man kan faktiskt ändra saker i telefonen även om det inte är på samma nivå som i en Android-lur.

En sak jag inte gillar med Apples produkter är att de inte har någon DEL-knapp :gnissla

En sak som även nya Androidtelefoner "lider av" är avsaknaden av några fysiska knappar. I iOS så utnyttjar man inte hela skärmen pga "skärmknappar", inte så smart tycker jag. På nya Androidtelefoner är det touchknappar utanför skärmen helt utan känsla. HTC Desire har Hem, Meny, bakåt och sök och en fysisk "joystick". Mycket smart.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
En sak som även nya Androidtelefoner "lider av" är avsaknaden av några fysiska knappar. I iOS så utnyttjar man inte hela skärmen pga "skärmknappar", inte så smart tycker jag. På nya Androidtelefoner är det touchknappar utanför skärmen helt utan känsla. HTC Desire har Hem, Meny, bakåt och sök och en fysisk "joystick". Mycket smart.
Jag tycker tvärtom att det är skönt att slippa en massa knappar och det gör ju iaf i teorin att skärmen kan vara större (bra när man ser videoklipp tex). Men smaken är som sagt som baken :)

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
VAD KOPIERAS FRISKT?
AV VEM?

Du sa det själv nyss, men sen har du inte påstått det utan övergår till "att du gillar"...

En lögn blir inte en sanning för att den upprepas, att iPhonen skulle ha kopierats friskt upprepas gång på gång, men ingen har någon substans bakom påståendet.

Sandstream har också påstått att det kopieras, ingen substans där heller...

Jo, iPhonen är en bra telefon i många avseenden, men den är inte magisk, unik, fantastisk, eller föregångaren till alla andra telefoner, det är bara marknadsföringsfloskler från Apple som okritiskt repeteras av dom som har gått med i sekten.

Din argumentation är det samma som att säga att Mac Os och Windows OS alltid haft samma design.
Det vore också som att säga att inte Windows friskt försöker efterlikna Mac os i sin design.
Du kanske tror att man ska prata i högtalaren och lyssna i microfonen och ha knapparna på baksidan av en telefon för att det ska vara annan design än Iphone har.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag tycker tvärtom att det är skönt att slippa en massa knappar och det gör ju iaf i teorin att skärmen kan vara större (bra när man ser videoklipp tex). Men smaken är som sagt som baken :)

Ja, i teorin är det ju så. Däremot så behöver ju apple en knapp, den tar upp mer plats nedåt än HTCs 5. Och behöver man inte knappar konstant i skärmen så kan man använda den bättre till sådant som behöver plats, som webbläsaren ex.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Sen att synk går via iTunes, haha, vilken skit.

Vilken synk syftar du på?

Kalender, kontakter, mail mm synkar man direkt via tex googlemail utan att passera Itunes.

Angående priset på en Iphone så kostade den runt 1000kr har jag för mig.

Men det gällde om man förlängde sitt abonnemang samtidigt.
(Och nej. det är ingen extra kostnad på 100 eller 200 kr i månaden som en avbetalning för luren).

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Vilken synk syftar du på?

Kalender, kontakter, mail mm synkar man direkt via tex googlemail utan att passera Itunes.

Angående priset på en Iphone så kostade den runt 1000kr har jag för mig.

Men det gällde om man förlängde sitt abonnemang samtidigt.
(Och nej. det är ingen extra kostnad på 100 eller 200 kr i månaden som en avbetalning för luren).

Synk av musik och annan data. Att man kan synka mot google när det gäller kalender och dylikt finner jag som självklart.

Vandrar jag in och skall köpa en telefon i valfri butik så kommer dom inte ge mig den gratis om jag binder mig till ett "normalabb" i 24 månader, är man däremot företagskund med dyrt abb så är det säkert så.

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Synk av musik och annan data. Att man kan synka mot google när det gäller kalender och dylikt finner jag som självklart.

Vandrar jag in och skall köpa en telefon i valfri butik så kommer dom inte ge mig den gratis om jag binder mig till ett "normalabb" i 24 månader, är man däremot företagskund med dyrt abb så är det säkert så.

Synka musik :va
Gör ni sånt på landet... :D
Här i Stooooockhoooooolm kör man spotify.

Last edited:

C.Barrow

Medlem
Gick med
30 Dec 2004
Hoj
-------
Vad ni käbblar :D

Jag gillar både iphone och androidlurar (främst samsung galaxy s och desire hd).
Har heller inga problem med att acceptera att vissa föredrar android och andra iphone.

Är inne på min andra android nu (desire HD). Funkar mycket bra. Hade en iphone 3gs innan.
Nu när jag kört med android igen så saknar jag känslan i touchskärmen som iphone har. Tycker att den helt enkelt är smidigare och att det är ett skönt flyt i iphone.

Därför har jag idag beställt en olåst iphone 4 och skall hysta ut min desire hd på blocket.

Jag tror jag blir nöjd :)

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09
Kör du talböcker via Spotify? Här på landet så lyssnar vi inte bara på september och Melody club :gnissla

September är ju bara såååååå bra. "mickrofonkåt" :D
Talböcker har jag faktiskt inte lagt in i luren. Dom lyssnar jag bara på i bilen och då kör jag det i stereon i stället.

Dessutom kostar Iphon fortfarande bara 56kr i månaden i förhöjd avgift.
Något som jag degade på plats i stället. 56 x 12 = 1344 + moms.

Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Ja, i teorin är det ju så. Däremot så behöver ju apple en knapp, den tar upp mer plats nedåt än HTCs 5. Och behöver man inte knappar konstant i skärmen så kan man använda den bättre till sådant som behöver plats, som webbläsaren ex.
Tycker att de kunde flytta iPhonens homeknapp till sidan istället, men det är jag det :)

Eskilsson

Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Men Appel knappen använder jag hela tiden. Så den ligger bra där den ligger.

Framför allt eftersom att välja kontakter i menyn är så 80 tal.
Man håller Apple knappen intryckt ett par sekunder och sen säger man bara namnet på den man vill ringa till, så ringer man till den. Funktionen fungerar grymt bra och det blir sällan fel, och kräver ingen förinställning. Perfekt när man kör bil.

Deesutom öppnar man menyn med aktiva program genom att dubbelklicka med den knappen.

Och tillslut så använder man den knappen till att gå till första sidan av ikonerna.

• Gilla
Reaktioner: SGM

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Men Appel knappen använder jag hela tiden. Så den ligger bra där den ligger.

Framför allt eftersom att välja kontakter i menyn är så 80 tal.
Man håller Apple knappen intryckt ett par sekunder och sen säger man bara namnet på den man vill ringa till, så ringer man till den. Funktionen fungerar grymt bra och det blir sällan fel, och kräver ingen förinställning. Perfekt när man kör bil.

Deesutom öppnar man menyn med aktiva program genom att dubbelklicka med den knappen.

Och tillslut så använder man den knappen till att gå till första sidan av ikonerna.

Snart påstår ni väl att Apple uppfann röstuppringningen med? :tungan

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Näe, jag har aldrig pratat om appar, jag har pratat om att göra ändringar i det telefonen levereras med, appar finns väl till i princip alla telefoner, hur många som finns till Android är det ingen som vet, eftersom Android inte kräver att man hämtar alla appar på samma ställe.

Vem som helst får tillverka och lägga ut en app till hämtning var som helst, fiffig va?

Det innebär ju Iofs att Playboy skulle kunna släppa en app som gör att man kan titta på deras lättklädda flickor, hemska tanke....

Men det finns säkert en app med amerikanska censurregler att tanka ner till Android också, så man som sann kristen törs använda telefonen..

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
Jag undrar när iPhone får widgets? Och då menar jag mer än en liten nuffra som talar om hur många olästa mail man har.
Annars säger jag bara grattis till Apple som ändå var de som drog igång hela den moderna smartphonecirkusen med touchskärm, gps mm. Min gamla qtek windows mobile jag köpte från Oscar har inte mycket gemensamt med dagens monster!
Själv kör jag en kraftigt moddad Hero och trivs ypperligt. Vilket ju är det viktigaste för mig... :)
(När kommer Neutral in i den här tråden? Kan inte vara lätt att tycka lika som TS? :D)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras