Android vs iPhone

Status
Ej öppen för fler svar.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Allt det praktiska som den är gjord till är dock kasst. Jag var nyss inne med den på sporthoj.com och försökte svara på ditt meddelande. Det tog mig säkert 3-4min bara för att logga in och komma rätt, och sen 5min till att skriva 5rader för att skiten sen skulle krascha...
Säker på att det är Android du kör, det ofelbara operativet som är såååå bra? ;)

Jag har som sagt kört iOS i drygt 1½ år och det har ALDRIG kraschat vilket jag tackar för :)

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Säker på att det är Android du kör, det ofelbara operativet som är såååå bra? ;)

Jag har som sagt kört iOS i drygt 1½ år och det har ALDRIG kraschat vilket jag tackar för :)

Hade jag installerat iOS på en patchad androidtelefon utan att installera något stöd för något hade iOS också krånglat.

Det krävs självklart kompabilitet från både hårdvarutillverkare och mjukvarutillverkare. I detta fallet sätter jag en 100-lapp på att vare sig hårdvaru eller mjukvarutillverkaren ger någon support. Android 2.1 är inte anpassat till stora skärmar, det sticker ingen under stol med.

Köper man skit får man skit, oberoende av operativsystem. Men i din värld är ju biffen enkel: bara att tanka in OSX/iOS i enheten så kommer den fungera klanderfritt i alla tider... :gnissla

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Men i din värld är ju biffen enkel: bara att tanka in OSX/iOS i enheten så kommer den fungera klanderfritt i alla tider... :gnissla
I min enkla värld köper man en iPhone eller en iPad med iOS och sen funkar allt :)

Apple hade aldrig kommit på den sällsynt korkade idéen att göra det möjligt för tillverkare att ta fram nya produkter och installera ett operativ på dem som inte är gjort för produkten. Som någon Apple chef sa så ser de ingen seriös konkurrens på tablet-marknaden eftersom produkterna som finns och kör Android är för dåliga. Det har väl snart gått 1 år sen paddan släpptes och "lilla" Google har inte kommit i kapp ännu...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I min enkla värld köper man en iPhone eller en iPad med iOS och sen funkar allt :)

Apple hade aldrig kommit på den sällsynt korkade idéen att göra det möjligt för tillverkare att ta fram nya produkter och installera ett operativ på dem som inte är gjort för produkten. Som någon Apple chef sa så ser de ingen seriös konkurrens på tablet-marknaden eftersom produkterna som finns och kör Android är för dåliga. Det har väl snart gått 1 år sen paddan släpptes och "lilla" Google har inte kommit i kapp ännu...

Well, det där med att tillverkarna kan använda android till saker som det inte är byggt för kommer med att det är ett öppet OS. Det har ju börjat smyga sig in i alla möjliga udda saker. Kylskåp bland annat. >.<

Och nej, det finns inga paddor som kan mäta sig med Ipad, mycket eftersom att Apple insett att paddor är värdelösa till allt utom mediakonsumption så har de sett till att den kan det bra. Sedan tycker jag personligen att Ipad inte är mycket mer än en Ipod maxi. ;)

Ska bli intressant att se när hypen gått över och andra tillverkare lyckats klämma ur sig en vettig produkt.

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Ah, jag älskar såna här trådar!

Sitter och myser när man försöker argumentera känsla och sin egna uppfattning om en produkt när det är helt olika för olika människor. :hihi

GuW har iaf dom skönaste jämförelserna!

Det handlar ju i princip bara om känsla och egen uppfattning. Olika personer upplever saker på olika sätt.
Tycker det är lustigt att jag som gillar båda läger blir kritiserad när jag beskriver hur jag upplever de olika telefonerna. GuW beter sig ju som en femåring med sin attityd "telefonen jag har är bäst, allt annat är sämst".

Hur svårt ska det vara, det är bara telefoner och båda har givetvis sina för och nackdelar.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08

Ja, såklart.

Det är ju ett stängt system du använder. Det har uppenbara fördelar och uppenbara nackdelar precis som vi (kanske inte du.. ;) ) kommit fram till i tråden.

När man köper en produkt med ett öppet operativ (precis som när du köper en PC, för det har jag förstått att du gör) så får man kolla en recension av produkten först. Gör man inte det kan man få grisen i säcken. Kollar man får man en produkt som oftast är likvärdig men billigare.

PS. Har du kollat chackrutorna ;). Jag gjorde dom bara för dig.. DS.

Det handlar ju i princip bara om känsla och egen uppfattning. Olika personer upplever saker på olika sätt.
Tycker det är lustigt att jag som gillar båda läger blir kritiserad när jag beskriver hur jag upplever de olika telefonerna. GuW beter sig ju som en femåring med sin attityd "telefonen jag har är bäst, allt annat är sämst".

Hur svårt ska det vara, det är bara telefoner och båda har givetvis sina för och nackdelar.

Jag lekte med en iPhone4 igår, när jag skulle filma chackrutorna. Jag håller med om att känslan i touchen är bättre i Apples produkter än i Androidprodukterna där vi är idag. Det beror dock inte på hårdvara utan på det faktum att Android har ett lite segt och stelt användande av GPUn vid scrollande i menyer och hemskärmar, det ger en känsla som inte är lika "mjuk" och som uppfattas mer negativt av användaren. i 3.0 som är presenterat till Tablets skall detta vara åtgärdat, på Motorola Xoom säger dom att känslan är likvärdig iPad. När 2.5(eller vad det kommer heta) IceCream kommer till telefonerna (jag tror inte att 3.0 kommer hamna i telefoner) kommer samma sak vara åtgärdat där.

Detta är nog inte något som någon stör sig på, men något som gör att det känns som det flyter bättre på en iPhone än på en Androidenhet.

Last edited:

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Jag lekte med en iPhone4 igår, när jag skulle filma chackrutorna. Jag håller med om att känslan i touchen är bättre i Apples produkter än i Androidprodukterna där vi är idag. Det beror dock inte på hårdvara utan på det faktum att Android har ett lite segt och stelt användande av GPUn vid scrollande i menyer och hemskärmar, det ger en känsla som inte är lika "mjuk" och som uppfattas mer negativt av användaren. i 3.0 som är presenterat till Tablets skall detta vara åtgärdat, på Motorola Xoom säger dom att känslan är likvärdig iPad. När 2.5(eller vad det kommer heta) IceCream kommer till telefonerna (jag tror inte att 3.0 kommer hamna i telefoner) kommer samma sak vara åtgärdat där.

Detta är nog inte något som någon stör sig på, men något som gör att det känns som det flyter bättre på en iPhone än på en Androidenhet.

Jag ser sällan några schackrutor på iPhone då jag oftast använder apparna och inte webbrowser för vad jag nu gör på nätet, SL eller Facebook eller Sporthoj.

Däremot surfar jag riktigt mycket på min iPad och ser dessa schackrutor till förbannelse medans sidan renderar (eller laddar). Jag störs inte märkvärt på detta. En sak som jag stör mig mer på är att när man byter "tab" så reloadar den oftast den tabben man byter till vilket kan innebära att ett halvt ifyllt formulär töms etc. Jag förstår givetvis varför den uppträder så, men det stör mig.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jag ser sällan några schackrutor på iPhone då jag oftast använder apparna och inte webbrowser för vad jag nu gör på nätet, SL eller Facebook eller Sporthoj.

Däremot surfar jag riktigt mycket på min iPad och ser dessa schackrutor till förbannelse medans sidan renderar (eller laddar). Jag störs inte märkvärt på detta. En sak som jag stör mig mer på är att när man byter "tab" så reloadar den oftast den tabben man byter till vilket kan innebära att ett halvt ifyllt formulär töms etc. Jag förstår givetvis varför den uppträder så, men det stör mig.

Såklart behöver man inte störas av det, men det är en nackdel. Olika lösningar kommer med olika problem (också fördelar).

Appar är jättebra till många tunga grejer, bara dom erbjuder samma funktionalitet. Jag använder ju själv tapatalk till forum och fejjsbook och liknande. Men det är skönt om webbläsaren klarar av vanlig surf med utan begränsningar. Thats all.

PS. Jag lekte med en Xperia Arc i helgen med Android 2.4. Det är meget snyggt :fakta

Geggamoja

Gick med
12 May 2009
Hoj
Ducati Fika Racer
Såklart behöver man inte störas av det, men det är en nackdel. Olika lösningar kommer med olika problem (också fördelar).

Appar är jättebra till många tunga grejer, bara dom erbjuder samma funktionalitet. Jag använder ju själv tapatalk till forum och fejjsbook och liknande. Men det är skönt om webbläsaren klarar av vanlig surf med utan begränsningar. Thats all.

PS. Jag lekte med en Xperia Arc i helgen med Android 2.4. Det är meget snyggt :fakta

Jag använder också tapatalk och tycker det är helt okej när man har trist på bussen. Men om jag ska göra mer "riktiga" saker tar jag gärna fram iPaden.

Vore ju kung om Apple kunde dra ur snasen ur röven på sina användare och låta oss använda iPaden med iPhonen, något man som konsument tycker är en självklarhet. Då skulle jag överväga att skippa HTC Desire, trots att OSet enligt mig är tekniskt bättre.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mer ved till brasan!

Apple har du passerat Nokia och är största mobiltillverkaren i världen :tummenupp

I omsättning, inte i antal enheter.

Med det säger jag inte att det mindre imponerande. För det är det!

Nokia ger jag betyget: Dom är 2010-talets Motorola (som förresten börjar visa sig starka igen), dom måste ner på en heroinists nivå innan dom kan börja om på allvar!

Tragiskt..

Han har helt rätt, var sak har sin tid. När det kommer däremot, kommer det vara bra.

EPaden är nu kasserad och nästa padda med Android ska inte innehålla annat än 3.0

:tummenupp. Sålt den eller kastat den?

Last edited:

Torkel

Tvåtakt, dubbelt så bra!
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
2006 BMW R1200GS, 1990 Suzuki RM250
På en HTC kommer en dialogruta upp. Den informerar om vad det är för uppdatering som finns tillgänglig. Den rekommenderar dig sen att antingen se till att batteriet är välladdat eller att koppla in laddaren. Sedan rekommenderar den dig att antingen ha en fri dataplan eller WiFi anslutet.

Sedan trycker man ok och så gör den allt utan inblandning av dator. Smutt som satan faktiskt.

Sen kan man ju klicka i "Uppdatera automatiskt" för varje app också, då behöver man inte bry sig utan telefonen laddar själv ner den senaste versionen när den finns tillgänglig. Ifall appen kräver mer rättigheter än tidigare så måste man dock manuellt godkänna detta.

Kan man använda en iPhone som USB-minne förresten?

Kan man ändra ikontätheten på skärmen på en iPhone? Jag kör 5x5 nu med launcher pro plus, grymt bra!

Hur många "hemskärmar" kan man ha på en iPhone? Har för mig att det bara är att lägga till i oändlighet vilket ju verkar himla trevligt.

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
PS. Har du kollat chackrutorna ;). Jag gjorde dom bara för dig.. DS.

Jag lekte med en iPhone4 igår...

Jo, eftersom du stör dig på att du kan få fram schackrutor när du tokscrollar på en iPhone 4 (något man inte märker vid normalt scrollande), kommer säkert flera att störa sig på detta ;)

Visst finns det för och nackdelar med låsta och öppna operativ men för just mobiltelefoner och paddor (oj vad jobbigt det kommer att bli för Andriod-fansen när alla kallar tablets för paddor...) uppskattar jag den låsta varianten som gör att produkterna fungerar som de ska, i alla lägen.

Vore ju kung om Apple kunde dra ur snasen ur röven på sina användare och låta oss använda iPaden med iPhonen, något man som konsument tycker är en självklarhet. Då skulle jag överväga att skippa HTC Desire, trots att OSet enligt mig är tekniskt bättre.
Hur menar du?

I omsättning, inte i antal enheter.
Slutklämmen i artikeln är ändå bäst, och förklarar varför Nokia säljer fler enheter:

"Enligt Appleinsider måste det ha varit mest smärtsamt för Nokia att Apple inte har flödat marknaden med billiga telefoner, utan säljer endast en dyr smartphone. "

:D

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Sen kan man ju klicka i "Uppdatera automatiskt" för varje app också, då behöver man inte bry sig utan telefonen laddar själv ner den senaste versionen när den finns tillgänglig. Ifall appen kräver mer rättigheter än tidigare så måste man dock manuellt godkänna detta.

Kan man använda en iPhone som USB-minne förresten?

Kan man ändra ikontätheten på skärmen på en iPhone? Jag kör 5x5 nu med launcher pro plus, grymt bra!

Hur många "hemskärmar" kan man ha på en iPhone? Har för mig att det bara är att lägga till i oändlighet vilket ju verkar himla trevligt.

Det jag beskrev är uppdatering av systemprogramvaran. På market klickar man i uppdatering automatiskt så behöver man ju inte tänka på det. Smart.

Multicon kan jag tipsa om som widget med. Gör att du får plats med 4 ikoner på en ikonplats.

0

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Hoj
Njet
Du får inte ens upp någon information om att appen uppdaterar sig själv?
Kan du styra när och var uppdateringarna får ske? Om inte känns det måttligt begåvat för den som befinner sig utomlands.

Pawel

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 May 2007
Hoj
Speed Triple 1050 -05

Förstår inte heller vad du efterfrågar. Är det tethering du menar? I så fall kommer det nu i iOS 4.3.

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Jo, eftersom du stör dig på att du kan få fram schackrutor när du tokscrollar på en iPhone 4 (något man inte märker vid normalt scrollande), kommer säkert flera att störa sig på detta ;)

Visst finns det för och nackdelar med låsta och öppna operativ men för just mobiltelefoner och paddor (oj vad jobbigt det kommer att bli för Andriod-fansen när alla kallar tablets för paddor...) uppskattar jag den låsta varianten som gör att produkterna fungerar som de ska, i alla lägen.

Hur menar du?

Det gör det inte. Jag tar ett exempel(ett idag ganska betydande sådant): Oj, jag skulle vilja visa flash på min iPhone. Nähä. Oj, jag skulle vilja göra något utan iTunes. Nähä. WiFi hotspot skulle vara något. Nähä.

Rutorna fanns ju inte, enligt talare (inte du), gick inte att framställa. Även vid normalt scrollande uppträder dom, men det är enklast att visa hela skärmar med rutor om man scrollar snabbt.

En rootad iPhone däremot. Då är den mer användarvänlig, men riskerar att bli slö pga allt den då kan göra :p

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Förstår inte heller vad du efterfrågar. Är det tethering du menar? I så fall kommer det nu i iOS 4.3.

Ett år för sent. När konkurrenterna har kört över Apples argument, då ibland kryper dom till korset.

Skulle inte förvåna mig om det blir någon strypt variant... :)

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras