Annonsör hotar Bike

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)


@CoRus: (du har rätt i att det är onödigt att skriva fel bolagsnamn)
Men det är lite olyckligt att det företaget du anser är utpekat felaktigt faktiskt som namn är en bestämd form av en substantiv. Fundera lite så förstår du vad jag menar...

jmf: Bolaget "däckfirman AB", kan ju olyckligt pekas ut så fort någon säger ordet däckfirma i bestämd form (däckfirman).
...

Håller med dig, men anser då att det är än viktigare att skriva rätt. Jag vet att det är en djungel det här med MC-butiker, men ser en ganska tydlig skillnad i McBoden & McBolaget, men ville bara förtydliga det för de som missar.:tummenupp
Rätta mig gärna när jag skriver fel, vilket jag gör då och då:huvet
 

Ullis

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2003
Ort
Sollentuna, Edsviken
Hoj
BMW s1000r 2014 & Kawasaki ZZ50-10

Jag står upp för Bike här, dom har inte pekat ut någon, däremot har dom kanske medvetet gjort det möjligt att ta reda på

Tror absolut det var medvetet gjort att få med loggan, då gör ju andra jobbet åt dem. Alltså, att snoka fram vilket företag det är & därmed kan Bike rycka på axlarna & säga:- Vi har inte gjort något fel, vi har inte lämnat ut något namn på någon. Att vi däremot har klipska läsare, det kan vi inte stå till svars för.

Smart gjort & alla nappar, inkl mej själv.

Rätt eller fel, det får andra bestämma.
 
Last edited:

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
ok, har inte läst alla inlägg, men summa summarum:

var det mc-boden som 'hotade' bike?

Håller med dig, men anser då att det är än viktigare att skriva rätt. Jag vet att det är en djungel det här med MC-butiker, men ser en ganska tydlig skillnad i McBoden & McBolaget, men ville bara förtydliga det för de som missar.:tummenupp
Rätta mig gärna när jag skriver fel, vilket jag gör då och då:huvet
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Bara för det här så SKA jag besöka MC-boden. Sådant här kan ju få både negativ OCH positiv effekt :)
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
Jag tycker firman ifråga får mer skit än vad som är rimligt. Skyddet ifråga är samma som jag använder. Visst det kan bli lite varmt, men marginellt sämre på den fronten än andra. Å andra sidan är det bra passform, låg vikt, täcker stor del av ryggen och känns följsamt. Jag bär helre mitt knox-skydd än övriga märken jag testat.

Att det blir varmt ser jag som en sketen detalj, man vinner till förmån av andra punkter Andra skydd kanske är fjäderlätta och tunna, luftar ngt bättre men skyddar sämre.

Varpå skribenten kände sig orättvist behandlad.

Trots allt, mc boden har gett mig bäst service av alla handlare i stan. Och jag tycker det är fel att måla fan på väggen över ngt som inte angår oss övriga. Mc boden, 2006 - höll öppet en halvtimme efter stängning för att pröva ut min nya utrustning, fick suverän hjälp, och bra rabbatter, efter stängning.

Hur många andra hade gjort så? ...jag hade ett plan från arlanda kl 07 morgonen därpå, ingen annan handlare skulle varken hållit öppet en halvtimme extra för min skull, eller varit så hjälpsamma, samtidigt som jag fick 20% rabbat på allt.

Word!

Jag har precis samma erfarenheter. Har köpt en del skydd därifrån, bland annat en Knox skyddsväst och den är kanon. Man ser visserligen ut som en ninja turtle med det ryggskyddet men det är inte varmare än ngt annat. Möjligen kan kardborren vara lite för kort men det funkar och det ä r liksom huvudsaken. :tummenupp
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Men som sagt, korkat brev över en sådan (i mitt tycke absolut inte sågning) recension. Måste ligga något mer bakom?

Så kan det absolut vara. Det var kanske MC-boden som tog steget "över gränsen", men vad som ligger bakom det kan vi bara spekulera i. Redaktören på Bike kanske har blåst killen på en bärs, legat med hans morsa eller vad som helst... och han tog första bästa chans att ge igen.

Äh, men grejen är helt enkelt den att ingen vet vad som ligger bakom. Vi sitter bara här och TROR.
 

CoRuS

WWW.MAJESTO.SE
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Närmare Finland
Hoj
KTM 450 SXF/Supermoto 2012 (snål-edition)
Bara för det här så SKA jag besöka MC-boden. Sådant här kan ju få både negativ OCH positiv effekt :)

Do it.:tummenupp
Med tanke på den gratis-publicitet de fått här kan du nog åka dit med en utskrift från denna tråd å kräva lite stålar genom att säga att kan tänka dig att radera alla elaka inlägg, men behålla deras namn... :D
"Marketing by not asking any questions first" Som Percy Nilegård skulle ha sagt;)
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
döh...är du allvarlig? :confused: :confused:

.

Japp, jag har beskrivit precis det du skrev fast med andra ord.

När du har för många kunder prioriterar du de bra (lojala T.ex.) kunderna och när du har dåligt med kunder står du ut med de som inte vill betala det du vill ha beroende på om du måste eller inte.

Alla branscher upplever förr eller senare både för många och för få kunder.
 

finnpower

Ny medlem
Gick med
18 Sep 2004
Ort
Anderstorp
Hoj
Blackbird -07:a Svart
Härom året när BMW hade en enorm annonskampanj i MC-media och halva tidningarna var belamrade med helsidesannonser så fick dom ju en massa pluspoäng i testerna också, så lite påverkbara är nog "herrarna redaktörerna" också.
Man biter väl inte handen som föder en, eller?
ps. Jag trodde först det var Honda som bojkottade för dom har inte fått ros i testerna på länge.
 

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Ort
Gustavsberg
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Men du, Bike hänger ut en liten skitannonsör och motiverar det med att de inte låter sig påverkas. Och ur det förhållandet drar du slutsatsen att det verkligen förhåller sig på det sättet.

Den här händelsen säger absolut ingenting om Bikes journalistiska heder. Därmed inte sagt att den är låg. Det här är ett reklamjippo på en kunds bekostnad.

Du har förstås bättre stöd för denna slutsats som du dragit:va
 

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9R
Ägaren har varit på semester, men nu har han kommit tillbaka! Det finns ett utlåtande och försvarsbrev på Mc-Bodens hemsida. Där kan man läsa orginalbrevet i sin helhet och skribenten(Ägaren) har skrivit ihop en förklaring till denna diskussion. Kom gärna in till butiken och snacka lite!

www.mc-boden.se

//Jocke (Anställd på Mc-Boden AB)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Ägaren har varit på semester, men nu har han kommit tillbaka! Det finns ett utlåtande och försvarsbrev på Mc-Bodens hemsida. Där kan man läsa orginalbrevet i sin helhet och skribenten(Ägaren) har skrivit ihop en förklaring till denna diskussion. Kom gärna in till butiken och snacka lite!

www.mc-boden.se

//Jocke (Anställd på Mc-Boden AB)

Bra att gjort att lägga korten på bordet :tummenupp , dock så var Dicks brev till Bike skrivet i affekt och inte alls bra. Att så hårt spela på att annonspengar ska köpa goda recensioner är idiotiskt!
Vidare så var det helt onödiga påhopp om "pulitzerpriset" och "idiotförklarar dig fullständigt", passar sig inte bara för att man får betyg 2 på en produkt som man importerar...
 

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9R
Bra att gjort att lägga korten på bordet :tummenupp , dock så var Dicks brev till Bike skrivet i affekt och inte alls bra. Att så hårt spela på att annonspengar ska köpa goda recensioner är idiotiskt!
Vidare så var det helt onödiga påhopp om "pulitzerpriset" och "idiotförklarar dig fullständigt", passar sig inte bara för att man får betyg 2 på en produkt som man importerar...

Dick(skribenten) låter hälsa att hans ordval var överdrivna, men fullt medvetna för att skapa en diskussion runt ämnet. Det finns många sätt att skriva på och hans ordval och provokation får han stå för...och det gör han. Hade han skrivit ett snällt brev så hade det här inte tagits upp, men som sagt så är vi olika.
 
Last edited:

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Dick(skribenten) låter hälsa att hans ordval var överdrivna, ... , men som sagt så är vi olika.
Jag har själv valt bort affärsidkare pga överdrivna ordval och som så gärna går i affekt direkt utan försök till sansad diskussion. Dick låter inte som någon jag skulle orka hävda konsumentköplagen emot. Sådan är iaf. jag.
 
Last edited:

Peterlan

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Mar 2006
Ort
Gävle
Hoj
Gammal Funduro
Nu har jag också läst igenom båda breven. MC-boden har betett sig som en idiot, eller ett bortskämt barn kanske... Bike är i sin fulla rätt att tycka vad dom vill. Om annonsörerna kan diktera tidningens innehåll, vill inte jag läsa den tidningen i alla fall.
Har f.ö. precis förnyat min prenumeration på Bike.

Minns nån historien med Braskens? En HIFI-firma neråt landet. Det var en likande grej, fast då var det en missnöjd kund som skrev ett inlägg i ett forum. Sen rullade det hela på, med diverse ilskna brev och till och med hot om indragna annonser och polisanmälan, från firmans sida. Det hela slutade med att Braskens tappade en hel del kunder p.g.a. just såna här brev som MC-boden skrivit.
Trodde att allt var glömt, tills jag såg för ett tag sen att det verkar som han gått i konkurs. Så kan det gå om man stöter sig med kunderna. Idag med internet och forum sprider sig såna här historier blixtsnabbt. Konsumentmakt kanske...
 

Shinyrubber

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Husaberg 650-06
hehe har följt denna tråd intresserat ett tag. Endel inlägg är bättre än andra.
Men en sak jag måste säga är, endel verkar tro att vi på sporthoj (för det är vi medlemmar som gör sidan, inte Skaparna av den) är allt och alla i mc sverige. Vi utgör en löjligt liten del av alla mc åkare.
När jag varit ute och åkt runt och träffar nytt folk och frågar om de är medlem på sporthoj.com så är svaret nästan alltid, - vad är det för site?

Så kontentan av allt detta prat om bojkott och div teorier att vi skulle påverka deras (mc boden) vara eller icke vara är rätt bortkastat.
Detta gäller inte bara denna tråd utan nästan alla.

Vi på sporthoj är en minoritet av alla hojjåkare. Så att gnälla på Göte i ett forum för han kört mot rött eller gapa om att - jag såg en dåre som körde om etc tycker jag bara e rätt patetiskt. Precis som att alla skule vara här o självklart läsa den tråden där det gnälls. ;)
Det är lite typiskt nätmentalitet att gadda ihopsig till lynchstämning för att få känna tillhörighet och att. ja jag minsan har rätt, klappar varandra på axeln.

Mc boden (ja all pr är bra pr) har verkligen uttrycksig korkat i detta fall och personalen där lär nog känna likadant. Löjligt att börja gapa om hot till en tidning att dra in annonsintäkter och div personliga påhopp. I slutändan påverkar det de som jobbar där, men inte påverkar det kundflödet så mycket.
De kunder de tappar på dålig pr vinner de istället på dem som är nyfikna på vad tusan det där e för ställe.

Läste att de hade superbra service där. Det enda som jag anser vara viktigt.
Det är tvärtom vad Lelles erbjuder iaf. (min erfarenhet)
Skulle köpa en hjälm och hade stora beslutsångest vilken jag skulle ha.
Provade massor. Pris spannet var 3-8tusen.
När klockan blev 18 (jag var den sista i butiken) släckte de ner lyset o bad mig minsan att gå för mig hade de inte tid med, klockan var minsan 18.
Inte första gången Lelles anställda är dryga och ovilliga att ge sin tid att hjälpa till.
Förbannad som jag var så åkte jag till PowerBike istället och köpte hjälmen dagen efter.

TYPISKT LELLES !
 

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9R
Nu har jag också läst igenom båda breven. MC-boden har betett sig som en idiot, eller ett bortskämt barn kanske... Bike är i sin fulla rätt att tycka vad dom vill. Om annonsörerna kan diktera tidningens innehåll, vill inte jag läsa den tidningen i alla fall.
Har f.ö. precis förnyat min prenumeration på Bike.

Minns nån historien med Braskens? En HIFI-firma neråt landet. Det var en likande grej, fast då var det en missnöjd kund som skrev ett inlägg i ett forum. Sen rullade det hela på, med diverse ilskna brev och till och med hot om indragna annonser och polisanmälan, från firmans sida. Det hela slutade med att Braskens tappade en hel del kunder p.g.a. just såna här brev som MC-boden skrivit.
Trodde att allt var glömt, tills jag såg för ett tag sen att det verkar som han gått i konkurs. Så kan det gå om man stöter sig med kunderna. Idag med internet och forum sprider sig såna här historier blixtsnabbt. Konsumentmakt kanske...

Har Du någonsin varit i vår butik?
Vad är det som får dig att tro att Bike alltid gör det rätta?
Jag jobbar med det här dagligen och det finns inget intresse för mig att sälja dåliga prylar. Är man inte ärlig så överlever man inte, så enkelt är det bara.
Du är välkommen hit till Mc-Boden och kolla själv!


Dick
 
Last edited:

Lasse A

Ny medlem
Gick med
4 Jul 2005
Ort
På landet
Hoj
-
Har Du någonsin varit i vår butik?
Vad är det som får dig att tro att Bike är det rätta?
Jag jobbar med det här dagligen och det finns inget intresse för mig att sälja dåliga prylar. Är man inte ärlig så överlever man inte, så enkelt är det bara.
Du är välkommen hit till Mc-Boden och kolla själv!


Dick


Folk läser det som står och skapa sig en egen uppfattning efter det. Vissa kommer efter den här diskussionen inte att ge er en chans medans en del andra kanske tycker att ni har gjort helt rätt.
Ibland kan det vara klokt att hålla tyst även om man vill ställa sig upp och hoppa och skrika.
När det gäller branscher där man säljer prylar så vinner den som slickar röv mest.
Precis så som du vill att Bike ska krypa för dig vill dina kunder att du ska krypa för dom.
 

Winston

Motardägare
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Buell XB9R
Folk läser det som står och skapa sig en egen uppfattning efter det. Vissa kommer efter den här diskussionen inte att ge er en chans medans en del andra kanske tycker att ni har gjort helt rätt.
Ibland kan det vara klokt att hålla tyst även om man vill ställa sig upp och hoppa och skrika.
När det gäller branscher där man säljer prylar så vinner den som slickar röv mest.
Precis så som du vill att Bike ska krypa för dig vill dina kunder att du ska krypa för dom.


Hålla tyst är inte riktigt min grej om jag tycker något är fel.
Jag har ju naturligtvis en hel del att komma med, men det tar vi om någon vecka eller så.

Dick
 
Last edited:

out4speed

Tabernakel
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Växjö
Hoj
Ducati 1000ss
Folk härinne kommer när de blir lite äldre*jag gjorde iallafall* märka att tidningen Bike är en riktig skittidning, deras tester ger jag inte fem öre för, känns som att de annonsörer som bjuder på mest resor och provkörningar får bäst betyg.
Nu inte sagt att Mc boden har gjort rätt eller fel, men just när det gäller Bike´s tester kan jag förstå om de blir sura när de totalt sågar ett riktigt bra ryggskydd. Har själv föregångaren till detta ryggskydd och har även testat det nämda ryggskyddet *ska nog investera i ett sånt framöver*
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top