Använda öppnad flaska bromsvätska efter två år

Ser att de billigare (som Biltemas) enbart indikerar om bromsvätskan är inom toleransen eller inte. Det är iofs användbart, men helst hade man ju velat se det aktuella värdet för att få en uppfattning om vätskan är i princip som ny eller på gränsen till att behöva bytas, för att kunna planera därefter. Sådana mer avancerade testare verkar dock kosta flera tusen och det är lite svårt att motivera.
Lite olyckligt att Biltemas inte visar värdena, men det finns andra. Bilden från CDON

Edit:
Det är en sak att mäta fukten i en tidigare öppnad flaska, och att mäta i vätskebehållaren på hojen. Den graden av fukt behöver ju inte vara densamma som ute i bromssytemet.

Skärmbild 2025-04-08 163159.jpg
 
Jag bytte vätska och luftade nyligen iom byte av bromspump och nya slangar.

Biltema standard DOT4 från en flaska som varit öppnad men försluten ett halvår. Ljusgul och fin. Känns löjligt att slänga ut den för mitt gat-gubb-åka.

Absolut inte snål, handlar bara från Biltema eftersom jag har det runt hörnet. Mycket Thansen och Autodoc annars....

En annan sak värt att nämna gällade Speedbleeder luftnipplar jag predikat om tidigare:
När systemet är helt tomt måste man skruva ur dem helt tills oken fyllts upp någorlunda. Sen kan man skuva i dem och ha dem ett kvarts varv öppna och bara pumpa. 👍
 
Last edited:
Eller skaffa sig en större vakuumkammare där man kan genomföra bromsvätskebytet. Finns lite praktiska hinder som behöver lösas först bara, som hur man själv skall överleva proceduren.
Byta bromsvätska iförd rymddräkt kanske, men låter också ganska opraktiskt.
Hur funkar det? Blir det inte rätt snabbt undertryck i flaskan så inget kommer ut?
Det är en rätt avancerad pryl som fyller på med en inert gas som ersättning för den ökade luftvolymen i flaskan.
 
Byta bromsvätska iförd rymddräkt kanske, men låter också ganska opraktiskt.

Det är en rätt avancerad pryl som fyller på med en inert gas som ersättning för den ökade luftvolymen i flaskan.
Renrum utan fukt funkar nog bättre än vakumrum.
 
Inte för att det var med en hoj men jag har efter lite felbromsningar lyckats koka mina bromsar på Anderstorp i en Opel Speedster. Det var väl spännande.
Jag bytte bromsvätska veckan efter på den bilen.
Efter det har jag också (bara för säkerhets skull) kört på "ny flaska-doktrinen)
 
Kan en sån här funka? Man kan kaske hitta den på nåt annat ställe än Amazon? https://www.amazon.se/Bromsvätskete...1&psc=1&mcid=739cb11de22b3334ab80f129d406f6b6

Då det gäller "bag in box" så finns det bromsolja i sån förpackning men då på 20 liter. Lånade hem en sån och betalade för vad jab använde hos den lokala verkstaden då jag höll på med bromsarna i Merca W211:an som har nåt jävla bromssystem som kräver nåt av en en voodoo ritual med tillkopplad dator och trycksatt behållare för att luftas.
 
Sponsra era lokala handlare, annars finns det snart inga företagare i landet.

Så jävla fattiga är vi väl ännu inte att man måste söka sig till Kina eller andra lågprisländer..
 
Så länge Trump är president och bara jobbar för att rasera världsekonomin handlar jag hellre från kinesiskt bolag än amerikanskt. Den är antagligen ändå tillverkad i Kina.
Det var lite därför jag skrev denna rad, det känns ut som att Amazon går bort nu. Kina är väl dåligt det med så det är ju pest kombinerat med kolera. Fast köper man från Kina så bör ju bara Kinesen (som ändå tillverkar det som säljs på Amazon) tjäna pengar, inte Amerikanen som sen säljer Kinagrejen via Amazon.

Man kan kaske hitta den på nåt annat ställe än Amazon?
 
Om man bor i Stockholm och står i många bilköer med tillhörande kopplingslir, kommer kopplingen koka då om man inte bytt vätska?
Frågar åt en kompis.:hihi
OM, det är en seriös fråga så är svaret nej.
Om inte så är svaret ja om du hällt vätskan på lamellerna.
Vid eftertanke så gäller svar två även i fall ett.
 
Det var lite därför jag skrev denna rad, det känns ut som att Amazon går bort nu. Kina är väl dåligt det med så det är ju pest kombinerat med kolera. Fast köper man från Kina så bör ju bara Kinesen (som ändå tillverkar det som säljs på Amazon) tjäna pengar, inte Amerikanen som sen säljer Kinagrejen via Amazon.
Amazon är ju mest bara kinesiskt skit ändå så man kan ju lika gärna beställa direkt från kineserna.
 
Sponsra era lokala handlare, annars finns det snart inga företagare i landet.

Så jävla fattiga är vi väl ännu inte att man måste söka sig till Kina eller andra lågprisländer..
ärligt, om dom inte rånar mej, så gärna
bromsvätsketestaren jag beställde på temu ser exakt ut som den på biltema.
biltema koster 219 + jag får köra ca 9 mil
temu 35 kr o då kommer den i brevlådan
det små pengar men för stor skiljnad
 
Jag har bestämt att jag inte tror på de där grejerna. Verkstäderna använder dem och snikar på bytet. När man sen själv byter är vätskan katastrofalt dålig, varje gång, fast verkstäderna bedyrar att den är ok. Byter man vätskan vet man åtminstone att den är ny och varför ska man vänta tills den är dålig?

Jag begärde att de skulle byta pga oklart när den byttes senast och att det uppenbart var luft i systemet fram. Hör till saken att bak skall vara hemsk att lufta så de gör allt för att slippa. Ingen räknar med att de hojarna håller ändå. Vad jag inte fattar är hur en mätning ska få ut luften? Servicen kostade då nära 12000.
Bytte de? Nope, lika svampigt och när jag sen bytte var det slöjor i vätskan ömsom mjölkigt och ömsom mörkt. Riktigt dåligt alltihop.
Signerat sveriges mest prisade butik/verkstad för märket.
 
Jag har bestämt att jag inte tror på de där grejerna. Verkstäderna använder dem och snikar på bytet. När man sen själv byter är vätskan katastrofalt dålig, varje gång, fast verkstäderna bedyrar att den är ok. Byter man vätskan vet man åtminstone att den är ny och varför ska man vänta tills den är dålig?

Jag begärde att de skulle byta pga oklart när den byttes senast och att det uppenbart var luft i systemet fram. Hör till saken att bak skall vara hemsk att lufta så de gör allt för att slippa. Ingen räknar med att de hojarna håller ändå. Vad jag inte fattar är hur en mätning ska få ut luften? Servicen kostade då nära 12000.
Bytte de? Nope, lika svampigt och när jag sen bytte var det slöjor i vätskan ömsom mjölkigt och ömsom mörkt. Riktigt dåligt alltihop.
Signerat sveriges mest prisade butik/verkstad för märket.

Varför ska man byta en vätska som inte är dålig? Man slipper onödigt arbete om man kan mäta och konstatera att den fortfarande är okej.

Som du säger själv så kan du byta hur många gånger som helst utan att få bort luften om du inte gör rätt men det har ju inget med vätskans beskaffenhet att göra.

Luft i systemet har inte med den där saken att göra, problemet är att vatten kokar vid 100 grader och bromsoken kan bli varmare än så och om oljan kokar bildas gasbubblor i bromssystemet och det blir som med luft i bromsarna, pedalen går i botten.
Och med tanke på att det uppstår vid hög temperatur på oken som kommer felet alltså ofelbart uppstå just när du behöver bromsarna som mest.

Har du inte vatten i oljan, jag då fungerar den precis som den är avsedd att göra och att byta den gör varken till eller från.
 
Ser att de billigare (som Biltemas) enbart indikerar om bromsvätskan är inom toleransen eller inte. Det är iofs användbart, men helst hade man ju velat se det aktuella värdet för att få en uppfattning om vätskan är i princip som ny eller på gränsen till att behöva bytas, för att kunna planera därefter. Sådana mer avancerade testare verkar dock kosta flera tusen och det är lite svårt att motivera.
Om man har möjlighet att värma bromsvätskan (tillgång till spis t.ex.) så räcker det med termoelement thermocouple och en känslig multimeter för att mäta kokpunkten. Och det är ju den som är intressant, kokpunkten.
I många multimetrar ingår termoelement för temperaturmätning, tex i min UNI-T UT58B
Man behöver
Första steget är att kontrollera 0°C i en termos med vatten och isbitar
Andra steget är att kontrollera 100°C i en kastrull med kokande vatten. #
När man verifierat att det hela funkar som tänkt (vid 0°C och 100°C) är det bara värma bromsvätskan tills bromsvätskan börjar koka och se vid vilken temperatur kokning börjar.
Alternativt nöja sig med att bromsvätskan inte börjat koka vid t.ex. + 300C.
# det är nödvänsigt kontrollera funktionen för man får ju i praktiken TRE termoelement i serie. 1:a Ena kontakten i Multimetern, 2:a Mättermolementet och 3:e Andra kontakten i Multimetern. Och multimetern ska vara på en plats med samma temperatur hela tiden av det skälet.
 
Last edited:
Om man bor i Stockholm och står i många bilköer med tillhörande kopplingslir, kommer kopplingen koka då om man inte bytt vätska?
Frågar åt en kompis.:hihi
Jag har drabbats av det här i Göteborg utanför Frölundaborg vid ett så kallat Event (som det kallas av Göteborgs kommun) på väg hem till garaget i Majorna på eftermiddagen.
Jag la i Nollan, stängde av motorn och sparkade mig framåt i samma tempo som bilarna.:)
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top