Aprilia-tråden.

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
KaZ skrev:
allt går med vilja och vaselin! :tummenupp

Du lär få plasta och ha dig en hel del, men tja... du har juh hela vintern på dig! :hihi
Jag visste väl att jag kunde lita på dig! Kommer alltid ett svar fort som rackarns :)

Du har möjligtvis inte en aning om hur mycket det skiljer på fästpunkter ex. toppkåpsfästet mellan -99 och -04?
Kollar man på dom så verkar det inte skilja nåt nämnvärt...men men, det kan behövas lite terapiarbete på vintern :tummenupp

Måste bara jävlas lite med dig oxå...Saknar du den???
attachment.php
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
Halleluja TS du ska fixa det mesta ser ja :) kul att meka då finns det alltid något att se fram emot i vinter.

Jag såg någon som utan portning och PC3 och 54mm spjäll hus fått 150Hp med 120 Nm på veven med orörd morot :tummenupp


De e mycke de
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
2ono skrev:
Halleluja TS du ska fixa det mesta ser ja :) kul att meka då finns det alltid något att se fram emot i vinter.

Jag såg någon som utan portning och PC3 och 54mm spjäll hus fått 150Hp med 120 Nm på veven med orörd morot :tummenupp


De e mycke de

Utan ngt utav dem eller bara utan portningen?
Lägg in länkur om du har!
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
2ono skrev:
Se länken till aprilia forumets hemsida och sen in i garren och skruva.
Jag vet inget om trimning för jag är fjädrings-expert :rolleyes:

http://www.ed.se/mess_thread.taf?me...B5E356D23A5EEB6DD54304CEBD&EnsureNoCache=9773
kunde inte läsa tråden...utloggad efter 60 minuter stod det :(
Jag vill oxa ha 150 hästar i stallet fast jag tror att det är svårt på en -99, misstänker att det är gjort på en nyare med lite mer ursprungspollar. Men här ska filas i vinter helt klart och förhoppningsvis kommer den ut i skepnad av en -04 oxå :hihi
Vadå falsk marknadsföring...jag kan inte ens stava till det ordet juh.

Ska riva det mesta i vinter...det är ju nästan så att jag börjar längta efter vintern redan nu...vem vet va :tomten kommer med!
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
Min mille -03 stannade helt plötsligt efter 10mils körning. Provade att starta den igen efter 10min, den gick igång men stannade efter 3sek igen. Nu står den 50mil hemifrån, så jag behöver tipps om vad jag behöver ta med mig när jag åker ner på måndag för att laga den!

pretty pretty please
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
loman skrev:
Min mille -03 stannade helt plötsligt efter 10mils körning. Provade att starta den igen efter 10min, den gick igång men stannade efter 3sek igen. Nu står den 50mil hemifrån, så jag behöver tipps om vad jag behöver ta med mig när jag åker ner på måndag för att laga den!

pretty pretty please

Hmm någon jord kabel som e glapp, eller sido stödsgivaren...
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
TwinSucker skrev:
Min är svajig och svampig som fan men det får va för stunden, måste ju ha nåt att pilla med i vinter oxå :)
Vinterns sysslor ser ut som följer:
*Nya fjädrar i gafflarna
*Nya styrlager
*Porta topparna
*Kolla över alla lager i motorn
*Bygga om luftburken
*PCIII
*Pilla lite här och pilla lite där...listan kommer att bli längre säkert :banana

När jag hörde mig för med folk som tävlat på de gamla millarna, så höll de tydligen inte om man började porta och plana toppar, en av ventilerna brukar lossnar på bakre cylindern...och resten kan ni ju räkna ut själva.
Ett litet råd bara, inget kul med 150 pållar omd et inte håller

/Pajje
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Psychobiker skrev:
När jag hörde mig för med folk som tävlat på de gamla millarna, så höll de tydligen inte om man började porta och plana toppar, en av ventilerna brukar lossnar på bakre cylindern...och resten kan ni ju räkna ut själva.
Ett litet råd bara, inget kul med 150 pållar omd et inte håller

/Pajje
Men om man ska lyssna på Kaz som är Aprilia-gurun så är det helt klart värt att porta lite och det ska inte va några problem...om inte annat så får jag väl se till att skaffa en Millemotor extra :hihi

150 pållar tror jag bara att dom plockar ur dom nyare modellerna...det verkar lite svårt att gå från 128 - 150 igenom att bara porta upp den här.



BTW...det är möjligen inte nån som har en uppsättning kraschkåpor till en 99-02 som ligger och samlar damm?
 

Nikk

eh...
Gick med
18 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
hoj-lös
Hej på er!

Mitt första inlägg i Apriliatråden sen jag skaffade min RSV-R -02:a :yoparty
Har haft den i 2 mån och är så jäla nöjd. Läst hela tråden och lärt mig mycket gött...

Plockade med den lite idag för att se om kabeln var klippt (det var den) och om strypningen i luftburken var borttagen (hålet lika stort som filtret så det antar jag ??)

Men vet ni varför dessa kablar är isärtagna ? (se bilden) Sitter ovanför högra bakre fotpinnen. Vad är dom till? Ska dom vara ihop? Den ena är blå-grön, den andra till två grön-vita.

//Niclas
 

Bifogat

  • DSC013271.jpg
    DSC013271.jpg
    58.4 KB · Visningar: 74

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
loman skrev:
Min mille -03 stannade helt plötsligt efter 10mils körning. Provade att starta den igen efter 10min, den gick igång men stannade efter 3sek igen. Nu står den 50mil hemifrån, så jag behöver tipps om vad jag behöver ta med mig när jag åker ner på måndag för att laga den!

pretty pretty please

Ta med dig 5-56 och lite smärgelduk för att ev. putsa upp kontakt till sensor som kan ha blivit fuktskadad. Buster här på forumet hade problem med kamsensorn på sin t.ex. Kom in fukt p.g.a en tätning till kontakten som blivit dålig.
Jordkabeln mellan motor och chassi är nog ett hett tips att börja kolla. Har för mig att jag läst om någon som hade problem med det.

Lycka till!
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Nikk skrev:
Men vet ni varför dessa kablar är isärtagna ? (se bilden) Sitter ovanför högra bakre fotpinnen. Vad är dom till? Ska dom vara ihop? Den ena är blå-grön, den andra till två grön-vita.

//Niclas
Välkommen till träsket :)

Dom där kablarna är till självdiagnosen. Dom ska va isär när du använder hojen.
Slå av tändningen, sätt ihop sladdarna och vrid på tändningen så får du ett meddelande på högra displayen som "DIAG 0" som exempel.
Det finns olika siffror beroende på va det är för fel, 0:an är att inget är fel.

Är du nöjd med hojen annars?

//TS
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
loman skrev:
Min mille -03 stannade helt plötsligt efter 10mils körning. Provade att starta den igen efter 10min, den gick igång men stannade efter 3sek igen. Nu står den 50mil hemifrån, så jag behöver tipps om vad jag behöver ta med mig när jag åker ner på måndag för att laga den!

pretty pretty please

Kan vara en bra idé att ta med sig verkstadshandboken och en multimeter också. Verkstadshandboken "Work Shop Manual" laddar du hem från www.famiglia-aprilia.se
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
TwinSucker skrev:
Välkommen till träsket :)

Dom där kablarna är till självdiagnosen. Dom ska va isär när du använder hojen.
Slå av tändningen, sätt ihop sladdarna och vrid på tändningen så får du ett meddelande på högra displayen som "DIAG 0" som exempel.
Det finns olika siffror beroende på va det är för fel, 0:an är att inget är fel.

Är du nöjd med hojen annars?

//TS
Okej det skall altså va: Diag 0, på displayen, för det har jag!
Är det vanligt att soppapumpen/reläet pajar! hörde nämligen inget ljud från pumpen när vred om nyckeln!
Måste säga att jag e tok nöjd med hojen även om den för stunden är paj.
tack för svaret!!
 

loman

Ny medlem
Gick med
6 Oct 2004
Ort
pajala
Hoj
ktm 950 sm
Sorry svarade på fel! är lite stirrig just nu!
Har någon en bränsle pump eller ett relä som man kan köpa loss?
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
loman skrev:
Sorry svarade på fel! är lite stirrig just nu!
Har någon en bränsle pump eller ett relä som man kan köpa loss?

Hmm relät som brukar gå sönder brukar väll va till start motorn...bränsle pumpen borde höras ändå om det har gått sönder...bränsle pumparna brukar alrdig gå sönder på millarna vad jag har sätt o läst hmm..brode va någon dålig kontakt i någon kabel sko eller dylikt brukar oftast va det.

hmm pumpen brukar också gå om stödet är nere så den givaren är det inte...sitter bateri polerna som de ska,kollat säkringarna.
 
Last edited:

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
Klonkig låda på Falco?

Hej

Har efter en längre tur på min Falco 01:a blivit mer och mer irriterad på växellådan. Kanske är jag kräsen då jag kört Suzuki (Förlåt att jag svär i kyrkan) tidigare.

Problem 1.
Startar motorn och pressar in kopplingshandtaget. Det smäller ljudligt i lådan när jag petar i ettan.

Ibland smäller det inte alls :va

Problem 2.
Har växlat ner till ettan och ska tex parkera hojen. När motorn är igång är det ibland omöjligt att få in neutral. Stänger jag av motorn så hittar jag neutral direkt.

Någon som känner igen liknande symptom?

Problem 3.
Har kanske inte så mycket med växellådan att göra.
Vid hastigt minskad gas blir det ett väldigt avbrutt ryck, nästan som ett och noll. Det sitter Renegade Chip, Luftburk och Slippisar monterade. Är det något man kan justera på bänk med tec PC3? Eller ryckutjämnare?

Tacksam för input :)

För övrigt en jäkla kul hoj :tummenupp Undrar om Aprila tänker släppa någon ny Falco snart :va

/BW
 

Nikk

eh...
Gick med
18 Apr 2005
Ort
skövde
Hoj
hoj-lös
TwinSucker skrev:
Välkommen till träsket :)

Dom där kablarna är till självdiagnosen. Dom ska va isär när du använder hojen.
Slå av tändningen, sätt ihop sladdarna och vrid på tändningen så får du ett meddelande på högra displayen som "DIAG 0" som exempel.
Det finns olika siffror beroende på va det är för fel, 0:an är att inget är fel.

Är du nöjd med hojen annars?

//TS


...fantastiskt !!! Man behöver inte ens svara utan det gör någon annan åt en :hihi Kunde inte sagt det bättre själv
Tack TS o loman

//Niclas


loman skrev:
Okej det skall altså va: Diag 0, på displayen, för det har jag!
Är det vanligt att soppapumpen/reläet pajar! hörde nämligen inget ljud från pumpen när vred om nyckeln!
Måste säga att jag e tok nöjd med hojen även om den för stunden är paj.
tack för svaret!!
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top