Aprilia-tråden.

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
2ono skrev:
Kul att ses och bra kört, din falco gick riktigt bra :tummenupp

Ja, det var kul å ses. Du körde bättre, du körde ju om :tummenupp

Du hade fått ngn uppgift på hur mycket Factoryn gick att trimma upp innan "driftsäkerheten" blev äventyrad. Blev lite disträ när resesällskapet såg ut att dra iväg hem så jag missade lite utav informationen.
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Black-Wolf skrev:
Enklast är väl att ringa försäkringsbolagen och höra för det kan ju variera en hel del mellan folk och folk :rolleyes:

Bor själv i Göteborg som väl får räknas som storstad och som 29-åring skulle pynta drygt 15 000 i helförsäkring hos TH. Kör halvförsäkrat för 8300 SEK men då kan jag ställa av den och minska kostanden lite.

I övrigt kan jag starkt rekomendera en Falco :tummenupp

/BW

Jag flyttade ut en bit (2mil längre inåt land ifrån förra bostaden) ifrån Gbg och fick betala 9k hel/helår med möjlighet att ställa av (vilket skulle resultera i ca 6k per år).

Folksam höjde årspremien från 22k till 22.5k när jag flyttade ut :tummenner
 
Last edited:

MC Doktorn

Guest
flugan skrev:
Ja, det var kul å ses. Du körde bättre, du körde ju om :tummenupp

Du hade fått ngn uppgift på hur mycket Factoryn gick att trimma upp innan "driftsäkerheten" blev äventyrad. Blev lite disträ när resesällskapet såg ut att dra iväg hem så jag missade lite utav informationen.

Har hört att en kille som heter Aaron clarkie som kör race i USA i nån BOT serie att runt 160-170 kan du får ur dom som max innan vevaxlarna ramlar isär men då kostar det skjortan, men jag vet inte eg inte finns nog andra här som vet bättre.
Ska fråga T andersson som jag träffar i morgon på KGA som förra året körde SBK med aprilia

Prova ett par racedäck istället skillnaden är stor :tummenupp
 

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Ort
Åkersberga
Hoj
CBR1000RR & AT
Göran skrev:
Om man ska köpa en mod till luftburken till en Mille -02, vad ska man då köpa ?

Renegade airkit, beställs väl från UK!?? Ger inte så mycke på topp men grymt på mellan!!
O vilket ljud!! :banana :banana :banana
Samt ett passande eprom, pm:a Buster så fixar han!

//Icko
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
flugan skrev:
Ni som trimmade era RSV >04. Vilka hästkrafter kommer ni upp i? Vad har ni gjort då?
Trim vet jag inte om jag kan kalla det men har Evo luftkit, slip-on, PCIII gav 130 hk och 98 Nm på bakhjulet
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
2ono skrev:
Har hört att en kille som heter Aaron clarkie som kör race i USA i nån BOT serie att runt 160-170 kan du får ur dom som max innan vevaxlarna ramlar isär men då kostar det skjortan, men jag vet inte eg inte finns nog andra här som vet bättre.
Ska fråga T andersson som jag träffar i morgon på KGA som förra året körde SBK med aprilia

Prova ett par racedäck istället skillnaden är stor :tummenupp

160-170 på veven ska inte fortkorta livs längden på motorn enligt clarkie om man inte gör några andra dumheter som ta bort varvstop m.m

http://www.seacoastsport.com/motors.htm

Typ 20k om man vill kita den fin finnt :) , helt klart värt det istället för att köpa helsystem för 18k. Väldigt sugen men kruxet är att jag vill ha en 04/05/06 först.


Sen en sak till dyno bänk till dyno bänk skiljer en heldel. Så om en säger att han får ut 130 bhp och en annan 124bhp så kan det vara lika mycket bhp i samma bänk.
 
Last edited:

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Nynäshamn
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
TwinSucker skrev:
Luftkitet vet jag att det finns och va det är...men va f** är eprom :va ...

Elektriskt programmerbart minne. Dvs där man lagrar alla parametrar om hur mycket soppa man ska spruta in vid vilket varv, hur tändningen skall stå osv.

Byt EPROM eller ännu hellre montera PowerCommander så kan man ändra på det som var tänkt ifrån början
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Göran skrev:
Elektriskt programmerbart minne. Dvs där man lagrar alla parametrar om hur mycket soppa man ska spruta in vid vilket varv, hur tändningen skall stå osv.

Byt EPROM eller ännu hellre montera PowerCommander så kan man ändra på det som var tänkt ifrån början
Jaså, lite hederlig chiptrimning :)

En PC ska införskaffas i vinter så att jag kan justera insprutet efter portningen i vinter...det ska portas, planas, ev byta ventiler till modell större och luften skall kittas :hihi
Sen är man väl inte nöjd med det...men då blir det andra bullar av *muahahaha*
 

MC Doktorn

Guest
Lam-Kaka skrev:
160-170 på veven ska inte fortkorta livs längden på motorn enligt clarkie om man inte gör några andra dumheter som ta bort varvstop m.m

http://www.seacoastsport.com/motors.htm

Typ 20k om man vill kita den fin finnt :) , helt klart värt det istället för att köpa helsystem för 18k. Väldigt sugen men kruxet är att jag vill ha en 04/05/06 först.


Sen en sak till dyno bänk till dyno bänk skiljer en heldel. Så om en säger att han får ut 130 bhp och en annan 124bhp så kan det vara lika mycket bhp i samma bänk.

Den va go speiciellt vridmomentet , fast 2500$ + dubbla akra med PCIII och insugs mod 60mm?? vi närmar oss 50K :va
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
2ono skrev:
Den va go speiciellt vridmomentet , fast 2500$ + dubbla akra med PCIII och insugs mod 60mm?? vi närmar oss 50K :va
Det är bara till att spotta dig i näven och ge dig ut på lite hederligt arbete :hihi ...men fråga mig inte hur länge du måste jobba :rolleyes:
 

MC Doktorn

Guest
TwinSucker skrev:
Det är bara till att spotta dig i näven och ge dig ut på lite hederligt arbete :hihi ...men fråga mig inte hur länge du måste jobba :rolleyes:

Nej hederligt arbete vet ja inte ja e lat , jag brukade prostituera mig men uppskattar ledighet mer än pengar "skatteparadiset sverige :rolleyes: ".

Börjar snegla lite mot dom där twinnarna i dubbla rader och bli en dussin typ :hihi eller en krompråm :död nehehe never.
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Cale skrev:
vilka årsmodeller har samma tank som min mille -99 ?

jag ska köpa tankskydd, de har bara tankskydd som passar 02-03 och 04-05.. brukar det inte vara samma pryttlar till 99-03?

99 till 00, 01 till 03, 04 till 05. Är jag ganska säker på... Vart hittade du dom till 02-03?
 

MC Doktorn

Guest
Dålig kvalitet på RSV 04-

Har noterat att flera RSV av dom nyare modellerna har irriterande småfel trycker ut olja vid hårdkörning , luft i kopplingshydrauliken, läckande öhlinsgafflar.

Har jag rätt eller är det en slump :va
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
2ono skrev:
Har noterat att flera RSV av dom nyare modellerna har irriterande småfel trycker ut olja vid hårdkörning , luft i kopplingshydrauliken, läckande öhlinsgafflar.

Har jag rätt eller är det en slump :va

Tror du har ganska rätt. Öhlinare läcker. (inget nytt i och för sig) Funkar perfekt om man vårdar dem enligt rek. Luft i kopplingen och luft i bakbromsen är mycket vanligt. Aprilia uppdaterar delarna och utfärdar servicebuletiner. Hur dessa har påverkat problemet eller om verkstäderna överhuvudtaget läser dem - vet jag ej. Ett tidigt stort problem var oljetanken, som är av tunn stålplåt och spricker från vibrationer etc. Själv har jag behövt lufta bakbromsen en gång.
 

MC Doktorn

Guest
#Olsson# skrev:
Tror du har ganska rätt. Öhlinare läcker. (inget nytt i och för sig) Funkar perfekt om man vårdar dem enligt rek. Luft i kopplingen och luft i bakbromsen är mycket vanligt. Aprilia uppdaterar delarna och utfärdar servicebuletiner. Hur dessa har påverkat problemet eller om verkstäderna överhuvudtaget läser dem - vet jag ej. Ett tidigt stort problem var oljetanken, som är av tunn stålplåt och spricker från vibrationer etc. Själv har jag behövt lufta bakbromsen en gång.

Det som är än värre är att man inte gör något åt det :kocko , fortsätter TMP med urusel åf service så kommer 99% välja ett annat märke.
Tyvärr när dom bygger så fina hojar.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
2ono skrev:
Har noterat att flera RSV av dom nyare modellerna har irriterande småfel trycker ut olja vid hårdkörning , luft i kopplingshydrauliken, läckande öhlinsgafflar.

Har jag rätt eller är det en slump :va
Öhlinarna är ju samma oavsett hojmärke. Packboxarna är inte lika tajta för mindre friktion som t.ex. Showan. Kräver mer underhåll alltså. Är det racing så är det... typ...
Bakbromsen har jag problem med. Fattar inte var luften kommer in någonstans. Ska försöka ta reda på mer om det.

Jag har inget problem med kopplingen förutom att kopplingsvätskan blir svart från o-ringarna.

Trycker ut olja... var då? Ofta beror det på att man inte dragit dit grejer jämnt... t.ex. ventilkåpspackning och locket till oljefiltret. Då vet jag att det kan bli problem. Har inga problem med det.

Ducati delar en del av problemen med Aprilia ang. luft i bakbroms och svart kopplingsvätska. Så verkar som Brembo inte lyckats helt på alla fronter...
 

Ewwe

Brrrrruuummmm
Gick med
25 Aug 2005
Ort
Borås
Hoj
Aprilia mille R
Hej alla glada!

Har precis klarat kortet och snuvat RSV_R på en av hans hojar! (sambos ska väl dela på allt.... eller?) :hihi

Riktigt go hoj är det iaf! Älskar ljudet!!!!!

Har ej vågat ge gärnet ännu... Men det kommer nog!

Ha det//Ewwe
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top