Aprilia-tråden.

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Black-Wolf skrev:
Hej

Har efter en längre tur på min Falco 01:a blivit mer och mer irriterad på växellådan. Kanske är jag kräsen då jag kört Suzuki (Förlåt att jag svär i kyrkan) tidigare.

Problem 1.
Startar motorn och pressar in kopplingshandtaget. Det smäller ljudligt i lådan när jag petar i ettan.

Ibland smäller det inte alls :va

Problem 2.
Har växlat ner till ettan och ska tex parkera hojen. När motorn är igång är det ibland omöjligt att få in neutral. Stänger jag av motorn så hittar jag neutral direkt.

Någon som känner igen liknande symptom?

Problem 3.
Har kanske inte så mycket med växellådan att göra.
Vid hastigt minskad gas blir det ett väldigt avbrutt ryck, nästan som ett och noll. Det sitter Renegade Chip, Luftburk och Slippisar monterade. Är det något man kan justera på bänk med tec PC3? Eller ryckutjämnare?

Tacksam för input :)

För övrigt en jäkla kul hoj :tummenupp Undrar om Aprila tänker släppa någon ny Falco snart :va

/BW
Mina svar på problemen...

P 1: Det gör det på min oxå, och har gjort på dom flesta hojar jag har kört!
Testa med att dra in kopplingen och håll den intryckt ett tag innan du peter i ettan...då hinner drev och allt annat i lådan lugna ner sig.

P 2: Har inget svar på det egentligen utan bara tänker lite högt just nu...det är samma på min. Det enda jag vet är att som exempel på Kawwa när man bygger om dom till banhoj så kittar man lådan för att det ska va praktiskt taget omöjligt att få i neutralen.
Vilket borde innebära att Aprilia är så mycket grymmare från skratsch! Pure racing :yoparty

P 3: Hmm, har du kört twin innan :va Det är ju mycket makantare respons vid gasavslag på en twin. Men fan va det låter gott!!
Jag tycket att det är en vanesak!

Lite kludd blev det iaf :)

//TS

Black-Wolf

There goes another one...
Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
TwinSucker skrev:
Mina svar på problemen...

P 1: Det gör det på min oxå, och har gjort på dom flesta hojar jag har kört!
Testa med att dra in kopplingen och håll den intryckt ett tag innan du peter i ettan...då hinner drev och allt annat i lådan lugna ner sig.

P 2: Har inget svar på det egentligen utan bara tänker lite högt just nu...det är samma på min. Det enda jag vet är att som exempel på Kawwa när man bygger om dom till banhoj så kittar man lådan för att det ska va praktiskt taget omöjligt att få i neutralen.
Vilket borde innebära att Aprilia är så mycket grymmare från skratsch! Pure racing :yoparty

P 3: Hmm, har du kört twin innan :va Det är ju mycket makantare respons vid gasavslag på en twin. Men fan va det låter gott!!
Jag tycket att det är en vanesak!

Lite kludd blev det iaf :)

//TS

Tack för din input :tummenupp

Nej det är min första Twin så det är som du säger kanske mer en vanesak.

Var mest orolig för att lådan höll på att ge sig men är lite lugnare nu :)

/BW

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Black-Wolf skrev:
Tack för din input :tummenupp

/BW

P:1 Min smäller mindre när hon är varm, dessutom, om kallstarten är idragen kanske den varvar rätt friskt för dig när du lägger i 1:an. Jag kör inte iväg förrän tempen är 68C, d v s utan kallstarten på.

P:2 Vid stillastående let efter neutral med 1:an i så är jag obestämd, odistinkt och osnabb för att få i neutralen. Funkar varje gång.

P:3 Jomenvisst, slipper du ju använda bakbromsen så mycket.

MC Doktorn

Guest
Black-Wolf skrev:

/BW

Twinnen lever om och man får vara distinkt men det är bara lite manligt.

Ibland hittar man frilägen när man minst anar det och då låter de inte vackert men de e bara när jag frökenväxlar som med min gamla honda.

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
Black-Wolf skrev:
Hej

Problem 3.
Har kanske inte så mycket med växellådan att göra.
Vid hastigt minskad gas blir det ett väldigt avbrutt ryck, nästan som ett och noll.

/BW

Tror de hänger mera på insprutet, som inte e silkeslent direkt... :rolleyes:
Pröva o justera gaspelet på gasvajrarna under handtaget, tror inte du får bort de helt men mindre markant! Förmodar att du har ett ryck i andra riktningen oxå, dvs när du slår på gasen!??

//Icko

bikerwoman

Bannad
Gick med
30 Sep 2003
Hoj
Gixxer 750- 08, sprillans ny! blå/vit
Vill gnälla lite nu.... min nya hoj (mille-r 04) går som skit sen den var på första servicen och de uppdaterade CDI-boxen enligt rekommendationer av Aprilia. Den hostar och hackar vid 4000 rpm samt vid hastigt släpp av gasen baktänder den och "bluddrar".
På alla andra varv går den normalt. Beror detta på att den får för mkt. soppa kanske?
Sen har blinkersknappen hållt i 340 mil bara :( Skitsak visserligen som går på garantin, men snacka om dålig kvalitet....
Sen har jag behövt lufta kopplingen 1 gång/vecka, den drar in luft:(

Ska åka och gnälla hos handlaren i morrn och se till att få sakerna fixade, men det är trist med så mkt. fel på en sprillans ny hoj! Falcon gick ju 4000 mil utan problem!

TwinSucker

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
bikerwoman skrev:
Vill gnälla lite nu.... min nya hoj (mille-r 04) går som skit sen den var på första servicen och de uppdaterade CDI-boxen enligt rekommendationer av Aprilia. Den hostar och hackar vid 4000 rpm samt vid hastigt släpp av gasen baktänder den och "bluddrar".
På alla andra varv går den normalt. Beror detta på att den får för mkt. soppa kanske?
Sen har blinkersknappen hållt i 340 mil bara :( Skitsak visserligen som går på garantin, men snacka om dålig kvalitet....
Sen har jag behövt lufta kopplingen 1 gång/vecka, den drar in luft:(

Ska åka och gnälla hos handlaren i morrn och se till att få sakerna fixade, men det är trist med så mkt. fel på en sprillans ny hoj! Falcon gick ju 4000 mil utan problem!
Jag har ju redan erbjudit ett byte rakt av :hihi
Nädå, skämt åsido.
Trist att det verkar va så mycket småfel med din älskling(fast det kanske det inte är just nu...)
Har du fortfaraande orginalburkarna på? Jag tycker att det låter som om dom har ändrat insprutningen efter uppdateringen...eller det lär dom ha gjort.
Du är inne på rätt spår...jag hade liknande symptom på min TL bludder 3,5-4,1 krpm och bra annars. På min så berodde bluddret i nedre mellan registret på att den inte fick tillräckligt med soppa...en upptjustering i regionen med PC:n gjorde susen.
Jag tror att dom har vridit upp din soppa lite och av den anledningen så bakskjuter den lite misstänker även att dom har justerat tändningen lite oxå...men jag vet ju inte riktigt va dom justerade i CDI:n. Ska se om jag kan hitta nåt nånstans.
Hoppas att dom fixar till den snart!!

:krama

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Om man inte får till det så är ett tips att kolla Flux Capacitorn. De båda högra gula kablarna skall leverera 45-48 ampere vid 24 Volt. Den tredje uppe till vänster är 0-5V puls till CDI'n. Spraya lite 5-56 på den ! :lol

Last edited:

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
flugan skrev:
P:1 Min smäller mindre när hon är varm, dessutom, om kallstarten är idragen kanske den varvar rätt friskt för dig när du lägger i 1:an. Jag kör inte iväg förrän tempen är 68C, d v s utan kallstarten på.

P:2 Vid stillastående let efter neutral med 1:an i så är jag obestämd, odistinkt och osnabb för att få i neutralen. Funkar varje gång.

P:3 Jomenvisst, slipper du ju använda bakbromsen så mycket.

Ska ta dina tips i akt nästa gång :tummenupp

/BW

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
icko skrev:
Tror de hänger mera på insprutet, som inte e silkeslent direkt... :rolleyes:
Pröva o justera gaspelet på gasvajrarna under handtaget, tror inte du får bort de helt men mindre markant! Förmodar att du har ett ryck i andra riktningen oxå, dvs när du slår på gasen!??

//Icko

Får titta på det med :tummenupp

/BW

Göran

Med lem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
CB1000R, BSA 650 -67.
Vart skall man bäst vända sig för att köra Millen i en Dynojet bänk ?

Jag tänkte köra den en gång innan man gör några justeringar. Efter vintern blir det att köra den igen, och då gärna i samma bänk, med tillhörande injustering.

Vem är bäst i Stockholms trakten ?

TwinSucker

Gick med
1 Sep 2004
Hoj
En som fixas...
Göran skrev:
Vart skall man bäst vända sig för att köra Millen i en Dynojet bänk ?

Jag tänkte köra den en gång innan man gör några justeringar. Efter vintern blir det att köra den igen, och då gärna i samma bänk, med tillhörande injustering.

Vem är bäst i Stockholms trakten ?
Själv brukar jag alltid vända mig till FLR Racing i Vallentuna. En gammal racekille som har verkstad där. Bra service och framför allt bra priser. Han är återförsäljare på PowerCommander och kan fixa fram det mesta. Skall tilläggas att det va ett tag sen jag va i kontakt med honom men såvitt jag vet så kör han firman fortfarande.
Det är 2meter här på forumet. Dra ett PM till honom så hjälper han säkert gärna till.

//TS

icko

Ny medlem
Gick med
4 May 2003
Hoj
CBR1000RR & AT
TwinSucker skrev:
Själv brukar jag alltid vända mig till FLR Racing i Vallentuna. En gammal racekille som har verkstad där. Bra service och framför allt bra priser. Han är återförsäljare på PowerCommander och kan fixa fram det mesta. Skall tilläggas att det va ett tag sen jag va i kontakt med honom men såvitt jag vet så kör han firman fortfarande.
Det är 2meter här på forumet. Dra ett PM till honom så hjälper han säkert gärna till.

//TS

Dessvärre har han ingen bänk f.n...
Vet dock inte heller om han har nån ny på G.
Testa me Fredde på Schneiders i LapplandsVäsby annars!

Cale

aka Robospine & Domiseven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
RSV Mille -99
vilka årsmodeller har samma tank som min mille -99 ?

jag ska köpa tankskydd, de har bara tankskydd som passar 02-03 och 04-05.. brukar det inte vara samma pryttlar till 99-03?

Stuff

GRATTIS AIK TILL TRIPPELN!
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
En tråkig men praktisk
Jag funderar på att köpa en Aprilia SL1000 Falco. Någon som har koll på vad en helförsäkring för denna kostar i stockholmsområdet?

Black-Wolf

Gick med
30 Apr 2003
Hoj
Aprilia Falco 1100 - 02
hbo69 skrev:
Jag funderar på att köpa en Aprilia SL1000 Falco. Någon som har koll på vad en helförsäkring för denna kostar i stockholmsområdet?

Enklast är väl att ringa försäkringsbolagen och höra för det kan ju variera en hel del mellan folk och folk :rolleyes:

Bor själv i Göteborg som väl får räknas som storstad och som 29-åring skulle pynta drygt 15 000 i helförsäkring hos TH. Kör halvförsäkrat för 8300 SEK men då kan jag ställa av den och minska kostanden lite.

I övrigt kan jag starkt rekomendera en Falco :tummenupp

/BW

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept