Aprilia-tråden.

DaLorD

...alla borde ha en...
Gick med
28 May 2004
Ort
Linköping
Hoj
GSXR1000 K7
Mr San skrev:
Det gjorde det inte förra året..hade If.. :va


Ok.. iofs..

Nu när jag tänker på det... det spelade ingen roll när jag köpte min hoj.. jag hade inget kort då...

Men kolla om alla i hushållet får andvända sig av cyckeln...
 

KaZ

Skyll på knäskrap i örat!!?!
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Tokholm
Hoj
hojlös
Alla former av skenförsäkringar och liknande tycker jag att vi håller utan för detta forum... i alla fall utanför denna tråd...

Saken är den att om det vid skada framkommer att din far inte har A-kort, och därav omöjligen inte kan vara främste framförare av fordonet så kommer du nekas ersättning! dvs. då är du rökt!
Och det kan kosta dig och din familj hela din framtid beroende på om det då är personskador inblandade...

Som sagt det man har skall man äga och oclkså försäkra själv.
Har man inte råd så får man jobba hårdare och se till att man får råd!

mina 5-cent

KaZ
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
KaZ skrev:
Saken är den att om det vid skada framkommer att din far inte har A-kort, och därav omöjligen inte kan vara främste framförare av fordonet så kommer du nekas ersättning! dvs. då är du rökt!
Och det kan kosta dig och din familj hela din framtid beroende på om det då är personskador inblandade...

Som sagt det man har skall man äga och oclkså försäkra själv.
Har man inte råd så får man jobba hårdare och se till att man får råd!

mina 5-cent

KaZ

Word! :fakta

Och tro mig, ser dom minsta chans till att slippa betala.... så gör dom DET! Mina päron hade mc-kort + att jag ej blev vollande till olyckan. Men ändå försökte dom slingra sig och vägrade betala ut. Tack vare att den stog på morsan, vilket enligt dom inte var troligt att hon körde en sådan hoj.
 

nuke_proof

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Aprilia Mille R-02 mattsvart, akka burk, evo luftkit, chip
Beställde ju PC III för ett tag sen och har fått den nu(eller den har legat under sängen 1 månad också)

Idag tänkte jag installera den men upptäckte att det inte fanns något "map" som stämde för mina förutsättningar :(
Var inte på deras web men där fanns ingen, har också "requestat" en map men det lär väl inte bli något....

Någon som har en map(som han vill dela med sig) eller vet vad jag kan hitta flera mappar???

Söker en map för akka slipon, kn-filter, arrow chip(om det spelar någon roll)
klippt kabel(ja just det, ska kabeln vara klippt eller inte? )

Hade hellst åkt och kört den i bänk m.m. men det ska göras service i veckan, nya sulor m.m så jag antar att jag inte kommer ha några problem att göra av med mina pengar.... :3freak :3freak

Nu ska jah ut o solen och ta en promenad tänkte jag :banana :D

See ya
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
Hur mycket extra och vad kan en PCIII göra utöver de modifikationer med luftburkar å slipon som redan finns (1hk, 2hk, 5hk, 10hk, bättre mellanregister)?
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
flugan skrev:
Hur mycket extra och vad kan en PCIII göra utöver de modifikationer med luftburkar å slipon som redan finns (1hk, 2hk, 5hk, 10hk, bättre mellanregister)?

I nya BIKE som kom igår är det med en av redaktörernas mille 04. Den monterade dom på ett luftfilter, slipon och en pc3 och ställde sedan in den i bänk. Kurvorna med och utan trim skilljer en hel del. Som mest gav det 20 hk i mellanregistret, och 10 hk på topp! Alla svackor försvann också...
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
RSV_R skrev:
I nya BIKE som kom igår är det med en av redaktörernas mille 04. Den monterade dom på ett luftfilter, slipon och en pc3 och ställde sedan in den i bänk. Kurvorna med och utan trim skilljer en hel del. Som mest gav det 20 hk i mellanregistret, och 10 hk på topp! Alla svackor försvann också...

Alltså 10hk-20hk mer med PCIII än bara med slipon å luftfilter?
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
flugan skrev:
Alltså 10hk-20hk mer med PCIII än bara med slipon å luftfilter?

Nop, sammanlagt. Själv tror jag inte PC:n ger något vidare med kräm.
Av alla de tester jag läst och hittat om PC så verkar det possitiva endast vara att den justerar in motorn bättre än ECU:n. Värt pengarna? Vet faktiskt inte.... Kostar ju en slant att justera den i bänk också. Gör man inte det kan det ju kvitta helt, och man glatt kör vidare gissandes med ett chip....

Frågar man trim gurusarna här på forumet så säger dom "våga vägra PC". Att om man lägger dom pengarna på ett topp jobb eller något annat skulle ge betydligt mer.

Men det är ju ett mycket bra sätt att få sin älskiling att må så bra som möjligt!
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Kolla i senaste Bike så får du se vad den ger ,, en 04:a med pc på o det ger rejäl skillnad för billiga pengar. :tuttar

RSV_R skrev:
Nop, sammanlagt. Själv tror jag inte PC:n ger något vidare med kräm.
Av alla de tester jag läst och hittat om PC så verkar det possitiva endast vara att den justerar in motorn bättre än ECU:n. Värt pengarna? Vet faktiskt inte.... Kostar ju en slant att justera den i bänk också. Gör man inte det kan det ju kvitta helt, och man glatt kör vidare gissandes med ett chip....

Frågar man trim gurusarna här på forumet så säger dom "våga vägra PC". Att om man lägger dom pengarna på ett topp jobb eller något annat skulle ge betydligt mer.

Men det är ju ett mycket bra sätt att få sin älskiling att må så bra som möjligt!
 

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
jocke i köping skrev:
Kolla i senaste Bike så får du se vad den ger ,, en 04:a med pc på o det ger rejäl skillnad för billiga pengar. :tuttar

Har tidningen. Men det tråkiga är ju att man inte får se vad enbart PC:n gjorde.... Slippisarna och filtret gör nog den stora skinnaden skulle iaf jag tro.

Men tillsammans blir det ju ett jädrans mos!!! :tummenupp Allra hellst i mellan partiet.
Skulle vara kul att se hur stor skillnaden blivit om dom monterat en helsystem istället för slipon...
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RSV_R skrev:
Slippisarna och filtret gör nog den stora skinnaden skulle iaf jag tro.

Inte för att jag mätte, men slipons på min maskin gjorde en liten del på mellanregister. Inte mycket men endå en kännbar bättre punch. Övre mellan och upp var det ingen skillnad jag reagerade på. Möjligen en försämring. Det var först efter ommappning(intern race-mapp) som det hände större saker. Överallt dessutom.

Det funkar liksom inte att separera slipon, filter och mappning. Allt hänger ihop och 1+1+1 blir gärna 9 och inte 3. Om man har en hoj med perfekt AFR och monterar sedan pipor så kan resultatet bli negativt. Ja, mindre energi går åt att pumpa men samtidigt har man magrat och tappar effekt p g a detta. I andra fall så kanske man ligger rikt med orginalsystem. Ett öppet system kan då resultera i massor med effekt. Delvis p g a minskat motstånd och delvis att man träffar rätt bränsleblandning.

Jag ser det som en självklarhet att om man satsar på pipor, filter etc för effekt och vrid, så gör man det tillsammans med kontroll/ev justering av AFR. Annars missar man målet nästan helt. Därmed inte sagt att man måste gå och köpa sig en PC. Det finns ju en chans att AFR ligger ganska bra utan.
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
PCIII kan vara den viktigaste ingrediensen som ger mest i kombination med allt det som gör att motorn kan andas ordentligt. Du kan ju dessutom finkalibrera hela effektregistret just efter din hoj. En del kanske tycker att om det nu bara ger 3 hk så är det inget å ha men det kan vara så att du mycket väl får en jämn fin kurva och 5-10 hk i mellanregistret som de flesta använder mest ändå. Det viktigaste tycker jag väl är att se hur hela effektregistret blir och få bort effektdippar och därmed få bättre körbarhet på köpet.

Som Olsson sade.... bara slip-on nästan ingen skillnad, med ny mapp märkbar skillnad.
 

MC Doktorn

Guest
Som Olsson sade.... bara slip-on nästan ingen skillnad, med ny mapp märkbar skillnad.[/QUOTE]

De finns dom som tycker och dom som vet, men enl ducati kämna e det helsystemet som ger mest, ett PCIII på en 04 ger 3-5hp beroende på system.
Vad exakt gör en PC mängden bränsle/Luft? och får en bättre effekt kurva ett anpassat eprom gör väl samma sak med givna förutsättingar.
 
Last edited:

RSV_R

Ny medlem
Gick med
27 Aug 2003
Ort
Väst
Hoj
Aprilia RSVR Factory och Aprilia RSV-R
Ok, jag får nog anse mig överbevisad.... Synd bara att det ska behöva kosta 1000 kr/hkr...

(vilken tur att man redan har PC3 monterat) :D

Edit: min hoj gick inte att gasa upp på 2:an med originaldämp. Men med akra slipon så försvann det problemet.... Då ville framhjulet börja studsa även på 3:an!
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
RSV_R skrev:
Ok, jag får nog anse mig överbevisad.... Synd bara att det ska behöva kosta 1000 kr/hkr...

(vilken tur att man redan har PC3 monterat) :D

Edit: min hoj gick inte att gasa upp på 2:an med originaldämp. Men med akra slipon så försvann det problemet.... Då ville framhjulet börja studsa även på 3:an!


Tycker inte du är överbevisad alls. Folk har ju olika erfarenheter från PC. Vissa når inga förbättringar alls. Andra får stora förbättringar. Och det finns det ju många skäl till. Allt från att koppla fel till att anpassa mappar till perfektion.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
2ono skrev:
De finns dom som tycker och dom som vet, men enl ducati kämna e det helsystemet som ger mest, ett PCIII på en 04 ger 3-5hp beroende på system.
Vad exakt gör en PC mängden bränsle/Luft? och får en bättre effekt kurva ett anpassat eprom gör väl samma sak med givna förutsättingar.

En PC ger runt -50 till +50 hästar beroende på förutsättningarna och inställningar. (hoppas du ser ironin men trots det en sanning i denna mening :D

Den ändrar inte bränsle luftförhållande. Den ändrar bränslemängd genom att förlänga/förkorta pulsbredden på signalen till insprutarna och efter värden i tabellen. (Om luft är opåverkat så blir nettot ändring i bränsle/Luft. Möjligen var det det du avsåg) ja, eprom kan göra samma sak.
 

MC Doktorn

Guest
#Olsson# skrev:
En PC ger runt -50 till +50 hästar beroende på förutsättningarna och inställningar. (hoppas du ser ironin men trots det en sanning i denna mening :D

Jag tror vaxtrimning ger mycket :D
 

mikcar

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R1000 -05, KTM 450 EXC -05, Honda CRF450R -08
2ono skrev:
Som Olsson sade.... bara slip-on nästan ingen skillnad, med ny mapp märkbar skillnad.

De finns dom som tycker och dom som vet, men enl ducati kämna e det helsystemet som ger mest, ett PCIII på en 04 ger 3-5hp beroende på system.
Vad exakt gör en PC mängden bränsle/Luft? och får en bättre effekt kurva ett anpassat eprom gör väl samma sak med givna förutsättingar.[/QUOTE]

2ono skrev:
De finns dom som tycker och dom som vet...
Eh... jaha, förstår inte riktigt varför du skrev sådär...? Bara för att förtydliga så menar jag inte självklart att ommappning med slip-on är det bästa alternativet...
För att spinna vidare lite på det jag skrev om tidigare så...
Kämna skriver 3-5 hk extra med en PCIII... Då skulle i alla fall jag undra var då... bara på toppeffekt eller genom hela registret...? Ganska så generell beskrivning... Nu vet jag att dom är duktiga så jag ifrågasätter inte dom.
Det jag menar är att gör man en sak som ändrar förutsättningen på hur en motor jobbar så påverkar det förmodligen nånting annat och att man därför bör korrigera alla beroende delar i kedjan...
Visst, helsystem ger mest om man jämför med slip-on men ändrar du inte bränsletillförseln ska du se att den inte går speciellt jämnt och t.o.m kanske tappar effekt på vissa ställen.

PCIII är rätt så bra å ha på en -04 som inte använder några utbytbara chip... PCIII är ju mer dynamisk och ger mer utrymme att hitta bäst anpassade mappning... Dessutom lätt att byta mapp själv. Med PCIIIr kan du dessutom labba med tändkurvan... Kan va bra om du höjt kompet t.ex. De flesta chip på marknaden finns på filer som du kan ladda in i PCIII:an om du vill testa vilket som går bäst om du tycker det är för dyrt med bänkningen. En PCIII kan du ta hem från staterna från ca. 2.000-2.500:-

Så småningom när jag vet hur mycket säsong det är i slutet av kassan så ska jag förhoppningsvis ha en PCIII installerad och inställd så då ska jag visa en bänkning före och efter så får vi se svart på vitt vad det kan göra på en -04:a.

De va allt för idag... tjing
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top