Aprilia-tråden.

Don Tomaso

Mille modificato
Gick med
20 May 2004
Hoj
Hojlös men hjärtat klappar aprilia
Är det någon som vet hur långt det inre gaffelbenet sticker ut ur det yttre på mille 98- med svart (showa?) gaffel om man lyfter hojen så framhjulet hänger fritt i luften?

Jag skall försöka ställa in gaffeln ordentligt men har ingen möjlighet att lyfta hojen och mäta...:huvet

(Det är inte samma modell av gaffel som den på bilden)

Ska du tillverka en lyftanordning själv?
Har depåstöd och likadana gafflar på min några dagar till...:)
Kan mäta om jag kommer ihåg.
Kan ju vara bra och ta höjd för komma fri från gaffelkronan den dag du vill ta loss gafflarna för byte av olja och packningar.

Koktkorv

Mördartjyvar finns dom ?
Gick med
19 Apr 2008
Hoj
Yamaha R1
Någon som har plockat ner tändningslåset på en Falco / Mille ? min har helt plötsligt bara vägrat att stängas av ??? vi var ut en kort sväng idag frun och jag .... när vi kommer hem så går det helt enkelt inte att stänga av hojen !

Det går att plocka ur nyckeln och hojen fortsätter att gå ...

Det ser ut att vara en avbruten stoppskruv som sitter på den ena och jag kan inte komma åt den ....

Finns det något enkelt sätt att komma åt den ? Någon som haft samma problem ?

Mvh Patrik

Hell_Man

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2004
Hoj
BMW r1200r LC
Halloj alla! Jag är nybliven Aprilia ägare. Har kört KTM 950sm i tre år innan, men idag var jag och hämtade min nya hoj. En Tuono -07:a med 600 mil på mätaren. Känner mig mycket nöjd! Hoppas jag är välkommen i Aprilia tråden :)

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
hej
har begått ett stort misstag idag råkade fylla på tok för mycket olja i motorn på min tuono 08:a. startade den och lät den gå på tomgång i ca:1minut, den går fortfarande bra på tomgång efter jaf tömt hela sytemet och gjort om allt, men har jag förstört något eller något jag måste rengöra??
snälla hjälp mvh fredrik

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
hej
har begått ett stort misstag idag råkade fylla på tok för mycket olja i motorn på min tuono 08:a. startade den och lät den gå på tomgång i ca:1minut, den går fortfarande bra på tomgång efter jaf tömt hela sytemet och gjort om allt, men har jag förstört något eller något jag måste rengöra??
snälla hjälp mvh fredrik
Överflödig olja brukar väl spottas ut i luftburken för att sedan sörplas ned i cylindrarna = Blå rök och total panik för ögaren som tror att hojen är sönder och världen går under.

Nu brukar den dock inte gå sönder för det, inte för så kort tid och tomgång i varje fall.
Skulle man köra på som vanligt med på tok för mycket olja så kan det börja gå sönder saker.

Det du eventuellt skulle kunna kolla är väl ifall det finns olja i luftburken. Annars är det väl bara att köra.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Hej mina Aprilia vänner!
Håller på för fullt att köra in min nya kärlek - har nu snart rullat 20mil :tummenupp Känns HELT annorlunda jämfört med mina tidigare ninjor jag haft.
Nu fråga till er som har kört v-twin ett tag:
Hur fan ska man utnyttja varvtalen på rätt sätt??? :va
När man väl ska ge sig på att wheela om ett tag, hur ska man tänka då?? Twinen jobbar ju inte alls som man är van vid från japanska rad4or...

Tacksam för tips

Jag hade visserligen en 99:a men tror inte att motorkaraktären skiljer sig allt för mycket. Som jag tyckte så trivdes maskinen bäst mellan 6-10 k varv vid inspirerad körning, ett ganska kort register alltså. Du skall framför allt inte pressa den från låga varv, finns lite historier om motorras som relateras till kraftiga pådrag från alldeles för låga varv. Under 4 k varv händer det ju inte så mycket heller.

Jag håller på och lär mig åt andra hållet, tillbaka radfyra igen. Lika svårt det, hur långt register som helst känns det som och vart fan skall man ligga ( i registret alltså )? :D

/R

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Hallå.
Jag tog ut min Mille -02 för första gången för säsongen iförrgår och fick efter ett par minuters åkning felmeddelande på skärmen (EFI). Jag åkte en liten sväng till och efter ungefär fem minuters körning började även motorn att gå ojämnt. Inte jättemycket, men ändå märkbart.
Igår gjorde jag så att jag hällde i en skvätt av Castrol Injection Cleaner, tänkte att det kanske bara var lite skit i munstycken och så. Hojen verkade må bra av det, den gick jämnt och fint och jag fick inga felmeddelanden. Jag körde ungefär en halvtimme, både stadskörning och landsväg i varierande hastigheter. Allt verkade funka hur bra som helst, men sen plötsligt började EFI blinka till och från på skärmen och motorn började gå ryckigt igen.
Gjorde ett försök att lokalisera felet idag också och tog ut hojen för en testrepa. Jag kom ungefär 2 km innan hojen dog för mig. Hade tydligen bränt säkringen märkt "Ignition 2". Då kan jag väl åtminstone dra slutsatsen att det är nåt med tändningen som är snett. Men vad?

Är det någon som har en aning vad det kan vara som spökar?

Kan nämna att jag haft hojen rätt så ordentligt demonterad under vintern. Har bytt kabelstam, fått tanken omlackad och lite såna grejer. Men jag tycker att om jag monterat, eller kopplat in något fel, så borde väl instrumenteringen indikera fel och motorn gå dåligt konstant och inte bara till och från?
Vore tacksam för lite tips och hjälp.

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Försök hitta numret på felkoden på din "EFI" varning, står i handboken hur man får fram det på instrumentet.

/J

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Försök hitta numret på felkoden på din "EFI" varning, står i handboken hur man får fram det på instrumentet.

/J

Problemet är att jag inte har någon verkstadshandbok, det enda jag har är användarhandboken och i den står det bara att jag ska kontakta en verkstad så fort något blir fel. Tänker jag ju inte göra.

Ryno

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös...
Problemet är att jag inte har någon verkstadshandbok, det enda jag har är användarhandboken och i den står det bara att jag ska kontakta en verkstad så fort något blir fel. Tänker jag ju inte göra.

Finns att ladda ner på ett flertal ställen, bl.a. här längst ner på sidan. Skulle förvåna mig om det inte finns fler länkar tidigare i denna tråd.

/R

Bonzo

Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Finns att ladda ner på ett flertal ställen, bl.a. här längst ner på sidan. Skulle förvåna mig om det inte finns fler länkar tidigare i denna tråd.

/R

Tackar för det. Är säker på att jag sett länkar tidigare, men jag hittade inte på dem bara.

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Hoj
Mille Delux
Finns där något man ska se upp med på de sista modellerna av RSV? (Dvs de från -06 och upp)

Fel som kan bli är...(vanliga fel som brukar hända om man har otur)

Min hoj som har gått ca 1600 mil (06a RSVR)
Bakbroms funkar dåligt = Sant åt mig
Kopplingen kan strula det gamla vanliga lufta m.m = Funkar bra åt mig
Bruna kontakter som kan smälta = Inga som har smällt åt mig
Generator lidningen brukar brinna = Funkar än åt mig.... även om jag har köpt en i reserv.
Trianglarna vid hundbenet/bakdämparen bör man byta eftersom de värkar hålla dåligt och kan orsaka crash = Har bytt dem finns att köpa på Af1 racing
Annars är det väll tättningarna i Öhlin gafflarna som kan läcka...bytt mina när jag hämtade hojen när den hade gått ca 370mil(hojen gillade nog inte att åka släp vagn), fick tag i några Öhlin gp packningar och de har hållit 1300mil+ på ett eller flera hjul ivägen.

Sen så är det ett till fel också som du måste fixa o det är att montera i ett 1060kit så ducatisarna 1098+ får skämas.

Last edited:

little_fraz

Medlem
Gick med
13 May 2008
Hoj
R1 2003
Överflödig olja brukar väl spottas ut i luftburken för att sedan sörplas ned i cylindrarna = Blå rök och total panik för ögaren som tror att hojen är sönder och världen går under.

Nu brukar den dock inte gå sönder för det, inte för så kort tid och tomgång i varje fall.
Skulle man köra på som vanligt med på tok för mycket olja så kan det börja gå sönder saker.

Det du eventuellt skulle kunna kolla är väl ifall det finns olja i luftburken. Annars är det väl bara att köra.

hade upp luftburken idag pcj kollade efter plja men där fanns bara några droppar så det kanske inta är nån fara då iallafall.

Stargazeer

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2003
Hoj
GSXR 1000 -01
Funderar starkt på att köpa mig en rsv, denna säsong.
Sitter och kollar för tillfälet på två stycken 04'or där den ena heter RSV 1000R och den andra RSV 1000 Factory. Vad skiljer dessa två åt? Är den andra nämnda där igentligen RSV 1000 R Factory, eller hur funkar det?

Jämförelse med min nuvarande TL1000R med någon av dessa två, enorm skillnad eller?

gearhead

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2004
Hoj
Blitz-liter
Funderar starkt på att köpa mig en rsv, denna säsong.
Sitter och kollar för tillfälet på två stycken 04'or där den ena heter RSV 1000R och den andra RSV 1000 Factory. Vad skiljer dessa två åt? Är den andra nämnda där igentligen RSV 1000 R Factory, eller hur funkar det?

Jämförelse med min nuvarande TL1000R med någon av dessa två, enorm skillnad eller?

Factoryn har dyrare grejer på sig.
- Öhlins framgaffel, bakdämapare, och styrdämpare.
- Oz fälgar
- Lite bättre Brembo bromsar.
- En massa kolfiber.

Dvs lite lättare och mer inställningsmöjligheter för fjädring.

Men motormässigt samma har jag för mig.

Har ingen erfarenhet av TL1000R, så jag ska väll egentligen vara tyst, men borde vara lite skillnad. Aprilia Rsv vann en del grupp test så sent som förra året (i t.ex. Motorrad) vilket måste sägas vara bra av en hoj med åtminstone fyra år på nacken.

Förresten, vad säger forumet:
180/55 eller 190/55 på bakdäcket?

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Min räsers obefintliga bakbroms åtgärdades idag, ledsnade ur på den totalt och tog tag i saken.

Världslig operation, och att plocka loss oket och hålla det lite upp och ned verkar göra susen, att bara lufta det på plats gjorde det lite bättre, men den svampiga känslan var kvar.

Jag fick den luftad när den var på service (ventilspelskontroll) förra hösten, och den blev lite bättre...men var raskt lika kass igen, så jag antar att de inte pillade bort oket.

...strular det vidare får man väl riva ned prylarna och renovera. :)

/J

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...