Armbågsfett, tigsvets och en gammal sjuhalva

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Nu har jag i min hand sex mustiga hayabusafjädrar till kopplingen. (Tack trasan speedshop:yoparty) Ett visst huvudbry har dock uppstått, eftersom de på grund av mustigheten har mindre innerdiameter bottnar de över koniska skruvtornen i innerkorgen innan de bottnar i tryckplattan.

Hur gör man:va

Den första tanken som slog mig var att ta en hålsåg av lämplig storlek och köra av skruvtornen lite med. Här tänkte jag inte uppfinna hjulet igen och frågar därför församlingen om det är nån som löst problemet tidigare?



Just så kan man göra , Det behöver inte vara krångligare

Alla verkstadsrävar får blunda lite
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Var det inte Mr.Helmut som gjorde precis så?

Det fina med bra ideer är att man sällan är först:)

Just så kan man göra , Det behöver inte vara krångligare

Alla verkstadsrävar får blunda lite

Skönt, då gjorde jag rätt:tummenupp Resultatet skulle blivit skitsnyggt om man inte var tvungen att lyfta hålsågen från skruvtornen... Hoppas att Suzukifabriken kostat på bra alu i korgen för med sex mc-expressfjädrar är fjädertrycket nog det dubbla mot för vad kopplingsingenjörn tänkte från början.

Frågan är om det verkligen behövs så mycket fjädertryck, nu inbjuder inte kopplingen direkt till kökörning, om vi säger så:gnissla

Eftersom jag inte lyckades hejda min kamrat från att blästra av stålskivorna så är det rullstart som gäller:näsblod men det går att provocera fram kopplingsslir med indragen koppling, en fot på bakbromsen och lagom:rolleyes:gaspåslag. Detta trots slipning med 400korn så skivorna blev släta som känslig kvinnohud.

gönatt
 

Bifogat

  • DSC01261.jpg
    DSC01261.jpg
    209.4 KB · Visningar: 154
  • DSC01262.jpg
    DSC01262.jpg
    225.3 KB · Visningar: 210

peterpain

sjukare än vad jag trodde hehe turbosjuk
Gick med
9 Mar 2005
Ort
göteborg
Hoj
kawasaki 500 mach 3 1970 döfrään
Det fina med bra ideer är att man sällan är först:)



Skönt, då gjorde jag rätt:tummenupp Resultatet skulle blivit skitsnyggt om man inte var tvungen att lyfta hålsågen från skruvtornen... Hoppas att Suzukifabriken kostat på bra alu i korgen för med sex mc-expressfjädrar är fjädertrycket nog det dubbla mot för vad kopplingsingenjörn tänkte från början.

Frågan är om det verkligen behövs så mycket fjädertryck, nu inbjuder inte kopplingen direkt till kökörning, om vi säger så:gnissla

Eftersom jag inte lyckades hejda min kamrat från att blästra av stålskivorna så är det rullstart som gäller:näsblod men det går att provocera fram kopplingsslir med indragen koppling, en fot på bakbromsen och lagom:rolleyes:gaspåslag. Detta trots slipning med 400korn så skivorna blev släta som känslig kvinnohud.

gönatt

prova med 3 fjädrar o kolla om det räcker,tror inte att det snedbelastar så att det går sönder.

mvh peter
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
Jag har provklämt kopplingen :crash

436_stor.jpg
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
Jag vet hur det är, har kört med sånna hela sommaren...
Du får passa på att träna andra handen/underarmen på annat vis :D
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Borde funka

Det fina med bra ideer är att man sällan är först:)



Skönt, då gjorde jag rätt:tummenupp Resultatet skulle blivit skitsnyggt om man inte var tvungen att lyfta hålsågen från skruvtornen... Hoppas att Suzukifabriken kostat på bra alu i korgen för med sex mc-expressfjädrar är fjädertrycket nog det dubbla mot för vad kopplingsingenjörn tänkte från början.

Frågan är om det verkligen behövs så mycket fjädertryck, nu inbjuder inte kopplingen direkt till kökörning, om vi säger så:gnissla

Eftersom jag inte lyckades hejda min kamrat från att blästra av stålskivorna så är det rullstart som gäller:näsblod men det går att provocera fram kopplingsslir med indragen koppling, en fot på bakbromsen och lagom:rolleyes:gaspåslag. Detta trots slipning med 400korn så skivorna blev släta som känslig kvinnohud.

gönatt

Njaeö :va

Du får börja med 180 eller 240 och gå stegvis upp till 800, försök att slipa i olika riktningar så du ser att du lyckas slipa bort slipreporna från föregående grovlek.
Ta med dom in och slipa vid tv tittandet och gullpratet med käresta, när hon frågar varför du gör det där så svarar du som syjuntetanterna säger om sitt stickande, jo de gör jag för att ha något att tänka på medans vi pratar. :D:D
Då får du sova i garaget och får kvalitetstid med din Turbogosing...:tummenupp

Hälsar LillaFarbrorn
Nu ensamstående.. :yoparty
 

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Ort
hemma
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Fjädertrycket är bara ett problem innan laddtryck!
Sen är du så full av adrenalin att du ändå gör allt med full kraft. He He..
 

LillaFarbrorn

LitenFarbror nu lite kaxigare
Gick med
4 Apr 2011
Ort
Sthlm
Hoj
Busa 03 I många delar!
Instämmer

Fjädertrycket är bara ett problem innan laddtryck!
Sen är du så full av adrenalin att du ändå gör allt med full kraft. He He..

Jag håller helt med, efter mina fullgasrepor har jag alltid haft minst 3 teskedar blött i kalsongen och vareviga gång öronvax i munngiporna:D:D:D.

O såååå lycklig, adrenalinJunkie ? (stavas det verkligen så?) jag erkänner direkt, vill bara förtydliga att all min åkning sker på tävlingsbana så ingen missförstår gasgladheten.

Påstår
LillaFarbrorn
:krama:krama
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Jag har provklämt kopplingen :crash

Jag vet hur det är, har kört med sånna hela sommaren...
Du får passa på att träna andra handen/underarmen på annat vis :D

Äta spenat eller!?? Har hört det ska vara bra:D

popeye_54520758.jpg


Njaeö :va

Du får börja med 180 eller 240 och gå stegvis upp till 800, försök att slipa i olika riktningar så du ser att du lyckas slipa bort slipreporna från föregående grovlek.
Ta med dom in och slipa vid tv tittandet och gullpratet med käresta, när hon frågar varför du gör det där så svarar du som syjuntetanterna säger om sitt stickande, jo de gör jag för att ha något att tänka på medans vi pratar. :D:D
Då får du sova i garaget och får kvalitetstid med din Turbogosing...:tummenupp

Hälsar LillaFarbrorn
Nu ensamstående.. :yoparty

Hon är härdad och skulle nog inte mer än höja på ett ögonbryn:tummenupp

Fjädertrycket är bara ett problem innan laddtryck!
Sen är du så full av adrenalin att du ändå gör allt med full kraft. He He..

Efter första laddtrycksrepan märkte jag att alla kroppstryck var uppe på rött:D:D

Jag håller helt med, efter mina fullgasrepor har jag alltid haft minst 3 teskedar blött i kalsongen och vareviga gång öronvax i munngiporna:D:D:D.

O såååå lycklig, adrenalinJunkie ? (stavas det verkligen så?) jag erkänner direkt, vill bara förtydliga att all min åkning sker på tävlingsbana så ingen missförstår gasgladheten.

Påstår
LillaFarbrorn
:krama:krama

Jag gör som du kör baara på tävlingsbana...:tummenupp


Eftersom jag är både billig och lätt på foten har jag arbetat en hel del på min lediga vecka, detta i kombination med lite kyligt:rolleyes: om kvällarna har gjort att testverksamheten legat i princip nere:gnissla

Kaanske blir det någon skapligt varm (ährm, är det for mycket begärt med 5 plusgrader??)dag till när jag är ledig och hemma??
 
Last edited:

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
prova med 3 fjädrar o kolla om det räcker,tror inte att det snedbelastar så att det går sönder.

mvh peter

Nä, det borde funka, nu är allt ihopskruvat med alla sex fjädrarna så det blir provåkning med det först. Känslan i handtaget är dock väldigt sådär, känns inte som det skulle vara direkt lättdoserat.

Kanske blir bättre med tre sjufemtifjädrar i eftersom dom har längre fri längd:va
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Ja, nån mer åkning i rövdynon verkar det inte bli, första halkan igår och morrontidningen full av bilar som kört omkull.

Först måste jag nog knåpa ihop en längre skorsten, har hört att bänkningsfarbrorn gillar det bättre:tummenupp och skrapa bort biltemaloggan på returpumpen:hej
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Gravera in Thème Voiture på pumpen. Exotiskt så det förslår!

Hehe, lite fransk erotik sådär:hihi


Nu för tiden är det lite stiltje i verksamheten, ingen åkning i röw-dynon på grund av bristfällig väderlek som bekant. Funderar på om lågfarten på förgasarna behöver bestyckas om, startar ju nästan kall utan choke och vill gärna släcka någon cylinder efter några "snällakanvilyssnapådetfränaljudetstarter" (man är ju inte så svårövertalad heller:rodnar) detta med lågfartsskruvarna ute 1varv och rejält svarta stift.

Annars är planen att städa upp i det något röriga elsystemet till pumparna och bygga en lång och snygg kanon för sportiga drag i bänken:yoparty En wastegateklocka med ingång för mottryck finns också på önskelistan, men vart hittar man en sån:va


På återseende
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
En extern menar du?

En sån här skulle förmodligen funka som en klocka (hö-hö) på din maskin.

http://server.pure-pf.com/webshop/p...=1101&osCsid=f0ce461cdf774991b33c9cbb44d571b3

Enl. min åsikt så är det mer värt att köpa en lite dyrare som fungerar out of the box än att köpa en billig kina och göra om den till dugligt skick.
Men är ekonomin snäv så går det också att göra såklart.

Njaeee, det skulle ju vara fint med en sån, men jag tänkte låta bli att spåra ur:gnisslahar ju lyckats hålla en rätt bekväm budgetnivå hittills. Tänkte främst på en sån klocka till integrerad waste med anslutningar på båda sidor membranet.


Hmm..min trogna erikssontelefon har ju svikit mig, eller det blev ju så att det var jag som svek den före den han svika mig, så nu måste jag gå en kurs i iphone 4dummies först. Det finns å andra sidan inte värst mycket att ta bilder på heller.

En utmaning för din fantasi; Bilden på det i provstartsruset snabbt ihopkastade elsystemet.

Ta bort dynan på sjufemtin, lägg där en näve ur lådan för kabelskrot, strössla ett par säkringshållare för miniflatstift över, toppa med ett par relän. Klart! Du ser det va:tummenupp

Sen är det bara att trycka ner dynan å ut och draaaaa:D
 
Last edited:

SSDD

Same Shit Diffrent Day
Gick med
14 Mar 2003
Ort
utanför Riala City
Hoj
Alla är gamla:Laverda, Kawa,Honda, Ducati, HD,
Det fina med bra ideer är att man sällan är först:)



Skönt, då gjorde jag rätt:tummenupp Resultatet skulle blivit skitsnyggt om man inte var tvungen att lyfta hålsågen från skruvtornen... Hoppas att Suzukifabriken kostat på bra alu i korgen för med sex mc-expressfjädrar är fjädertrycket nog det dubbla mot för vad kopplingsingenjörn tänkte från början.

Frågan är om det verkligen behövs så mycket fjädertryck, nu inbjuder inte kopplingen direkt till kökörning, om vi säger så:gnissla

Eftersom jag inte lyckades hejda min kamrat från att blästra av stålskivorna så är det rullstart som gäller:näsblod men det går att provocera fram kopplingsslir med indragen koppling, en fot på bakbromsen och lagom:rolleyes:gaspåslag. Detta trots slipning med 400korn så skivorna blev släta som känslig kvinnohud.

gönatt

"Nu har jag ju inte läst heeela tråden meen" Har du tänkt på en "centrifugal clutch lockup" Typ "MRE" Lr dylikt
då kan du ha "Snella Dunfjädrar" och åka köer utan kramp i krattan , men när du varvar på så nyper det ihop..

"Bara en Idee, Helge"
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
"Nu har jag ju inte läst heeela tråden meen" Har du tänkt på en "centrifugal clutch lockup" Typ "MRE" Lr dylikt
då kan du ha "Snella Dunfjädrar" och åka köer utan kramp i krattan , men när du varvar på så nyper det ihop..

"Bara en Idee, Helge"

Nuhar jag gjort det, alltså tänkt på en sån lockup. MRE:s webbsida blev man inte så mycket klokare av. Se föregående inlägg beträffande budget och extern waste:) Sen vet jag inte riktigt om det ens finns till sjufemtikopplingen:va

Om det är nån som vet skillnaderna mellan elvahundrans koppling och sjufemtins får ni gärna skriva i tråden.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top