Att hålla kontakten med sina ex.

mángi

Medlem
Gick med
28 Jun 2010
Ort
i ett litet hus
Hoj
2003. Kawasaki ZZR 1200
dagens garv så långt... den var kul :tummenupp
undrar varför tjejen vägrade......

Får väll trots allt räkna in mopparna man hade. De var ju motorcyklar enligt polisen:gnissla

1. Yamaha DT50 -(okänd årsm)- 2003. Höjd fram=som att svänga med en pråm. Lärde mig sladda ur kurvor med ställ pga detta. saknar minnena inte moppen.

2. honda MT50 - 88 - 2003-2005-6. Gick sönder hela tiden, lackades om stup i kvarten. Glömde hur man sladdar ur kurvor pga denna. Orsakade mig 3 gradens brännskador i ansiktet sommaren 2005. Saknar den lite.

3. CZ 350 (Java)- 85 - 2007-2010. Första egna hojen. Luftburken var typ gjord i gjutjärn. Lättade hojen ganska mycket genom att bara plocka av kjedjeskydd och sidokåpor. Crossdäck+trummbromsar från Polen= totalt livsfarlig. Saknar den lite men den fick antagligen ett bra hem hos en lång man med tatueringar och gammel H-D.

4. Yamaha SR500-80- 2008-> Konstant trasig känns det som. Fantastiskt smärtsam att köra. Allt ovanför 90 är en plåga som antagligen kan göra en steril. Vibrerade så mycket att ett ex :)tuttar) inte ville åka:glömdet
Ska renoveras och byggas om är tanken. Kan man sakna något som man fortfarande har? :va Tror det...

Tänker skaffa mig en MT50 igen när jag har tiden och skägget för att vara lokalt moppe-fyllo.
 

Xroadr

#87 Superbike
Gick med
23 May 2007
Ort
Halmstad
Hoj
Kawasaki KLX450R-09, ZX10R-11 race
Men hur går det till??

Xroadr och blysläden, ni har ju ägt fler hojar än vad som passerar genom en normalstor mc-firma en säsong!
Är det ett självändamål att äga så många hojar det går? Hinner ni ens provköra innan ni säljer?

Blysläden, om jag förstått det rätt så har du ägt 12 stycken FZ 750? Det är lika många som jag haft totalt!

Finns det något vi inte vet som ligger bakom? Vill veta!

Hej, en hel del av de hojar på listan är tävlingshojar, enduro och RR hojar och då blir det en del byten. Några landsvägshojar har blivit skrotade och nån stulen. Sen började jag med cross när jag var 14 och är 38 idag så det är ju under en ganska lång tid även om de flesta avverkades på -90 talet då man var som mest aktiv:)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Jag har haft JÄTTEPROBLEM med mina ex. Fruktansvärt dåligt samvete när jag hävt iväg dom om jag haft dom mer än en säsong.
Vissa hojar har dragit mig land och rike runt och oftast har det ju bara varit vi två. Man blir som nån slags kompis med dom.
När man sen bytt bort dom så har man känt sig som en jävla svikare.

Det har hänt att jag ställt dom i garaget och istället köpt den nya. En gång hände det också att jag åkte tillbaka två dagar efter affären till butiken och ville köpa tillbaka inbytet, bara för att jag mådde så jäkla dåligt....dom jäklarna hade redan en kund på den.


Just nu mår jag piss faktiskt och dricker bärs. Varför? Jo, jag var precis och lämnade bort till köparen en Zoomermoped som släpat runt mig i Norden i två säsonger. Det kändes i hjärtat när jag kikade bakåt där den stod på gården med den nya ägaren. Jag kände också att Zoomer tittade på mig ledset och besviket.
 

KimL

Beware
Gick med
30 Mar 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Yamaha R7, 2022
Jag har haft JÄTTEPROBLEM med mina ex. Fruktansvärt dåligt samvete när jag hävt iväg dom om jag haft dom mer än en säsong.
Vissa hojar har dragit mig land och rike runt och oftast har det ju bara varit vi två. Man blir som nån slags kompis med dom.
När man sen bytt bort dom så har man känt sig som en jävla svikare.

Det har hänt att jag ställt dom i garaget och istället köpt den nya. En gång hände det också att jag åkte tillbaka två dagar efter affären till butiken och ville köpa tillbaka inbytet, bara för att jag mådde så jäkla dåligt....dom jäklarna hade redan en kund på den.


Just nu mår jag piss faktiskt och dricker bärs. Varför? Jo, jag var precis och lämnade bort till köparen en Zoomermoped som släpat runt mig i Norden i två säsonger. Det kändes i hjärtat när jag kikade bakåt där den stod på gården med den nya ägaren. Jag kände också att Zoomer tittade på mig ledset och besviket.

Förstår din känsla. Jag är precis likadan. För mig är också hojen en kompis som man har i vått och torrt, brukar till och med namnge dom vilket gör det hela ännu tuffare när man väl byter. En hoj är inte bara ett fordon, den har en själ också, precis som Herbie :).
 
  • Gilla
Reaktioner: VS

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
VS,
jag håller med dig. Det är ett svårt ögonblick, man åker därifrån med tårfyllda ögon,vänder sig om för att få den där sista bilden av en gammal kompis som slitit väl.

Då ser man hur den nya ägaren hoppar upp och ner i sadeln för att känna om fjädringen är nåt att ha. Den kvällen gråter man sig till sömns.
Jag förstår dig.



Jo, om någon minns anledningen till tråden, så var den att jag kanske skulle vilja äga mina ex. igen. Min första hoj (då) var en DT 125 MX och en sån har jag redan hittat, röd och i kanonskick och bara 1100mil.

Förra veckan ringde jag på en annons som innehöll hoj nummer två i karriären,
en XT550 -83.
Efter lite bollande framåt och bakåt får jag även denna hojen levererad, det här går ju som på räls!
XT:n har gått 2500mil och är inte lika fin som DT:n men ändå fullt tittbar, och det räcker för mig.

Även denna är -precis som min var då- rejsigt röd (jag gillar röda hojar). Tyvärr gillade en tidigare ägare också rött så till den milda grad att denne lät lacka även kedjeskyddet rött!
Varför i h---vete gör man så? Det ser fan inte klokt ut!!
Ville denne förstärka kedjeskyddets sportighet genom att lacka det rött?? Jag förstår inte...

Har sett att Jonte (tack tack!) redan tagit kort på hojarna så det är nog bara en
tidsfråga innan det dyker upp här!
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Just nu mår jag piss faktiskt och dricker bärs. Varför? Jo, jag var precis och lämnade bort till köparen en Zoomermoped som släpat runt mig i Norden i två säsonger.
Betyder det att ditt tourande med moppe e slut, eller ska du ha en klass2 moppe nu? :)

Av de skäl du nämner kommer jag förmodligen ha kvar min babyblade tills den rasar. Är uppe i 2000mil på mätaren (köpte den i augusti förra året, då hade den endast rullat 200mil!)
 

Wwax

Sporthojsnörd
Gick med
8 Jun 2009
Ort
Väsby
Hoj
09 Kawasaki Z1000
Jag har länge varit sugen att köpa en zx9r-98, grön naturligvis, hade en sådan under ett par år och saknar den ordentligt.. Den var i riktigt nice skick och gick som ett skott. Vi hade många trevliga touringmil och mc träffar tillsammans..

Hittade den i en annons och hade chans att köpa tillbaka den, dock skulle säljaren ha samma peng för den som jag sålde den till honom för 3år tidigare, så efter många försök att pruta så släppte jag den. När jag senare upptäckte att den skrotats så ångrade jag mig, och hade lite skuldkänslor att jag låtit någon köra henne i graven:krama

Så om någon sitter på en grön 98 zx9r i fint skick, hör av er:tummenupp

Jag! Men den är inte till salu. :banana
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
VS,
jag håller med dig. Det är ett svårt ögonblick, man åker därifrån med tårfyllda ögon,vänder sig om för att få den där sista bilden av en gammal kompis som slitit väl.

Då ser man hur den nya ägaren hoppar upp och ner i sadeln för att känna om fjädringen är nåt att ha. Den kvällen gråter man sig till sömns.
Jag förstår dig.



Jo, om någon minns anledningen till tråden, så var den att jag kanske skulle vilja äga mina ex. igen. Min första hoj (då) var en DT 125 MX och en sån har jag redan hittat, röd och i kanonskick och bara 1100mil.

Förra veckan ringde jag på en annons som innehöll hoj nummer två i karriären,
en XT550 -83.
Efter lite bollande framåt och bakåt får jag även denna hojen levererad, det här går ju som på räls!
XT:n har gått 2500mil och är inte lika fin som DT:n men ändå fullt tittbar, och det räcker för mig.

Även denna är -precis som min var då- rejsigt röd (jag gillar röda hojar). Tyvärr gillade en tidigare ägare också rött så till den milda grad att denne lät lacka även kedjeskyddet rött!
Varför i h---vete gör man så? Det ser fan inte klokt ut!!
Ville denne förstärka kedjeskyddets sportighet genom att lacka det rött?? Jag förstår inte...

Har sett att Jonte (tack tack!) redan tagit kort på hojarna så det är nog bara en
tidsfråga innan det dyker upp här!

På allmän begäran.
 

Bifogat

  • 2011-09-26 20.25.52.jpg
    2011-09-26 20.25.52.jpg
    237 KB · Visningar: 428
  • 2011-09-26 20.25.05.jpg
    2011-09-26 20.25.05.jpg
    236.8 KB · Visningar: 374

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Ort
Söderut
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
1. Honda MT5 -89
(Första kärleken, lär alltid ha en speciell plats i hjärtat)

2. Suzuki GSX 550 EF -85
(Helsvart, helkåpa, såg ut att kunna gå i 300km/h, kan sakna den ibland)

3. Honda CBR 600 -88
(Rattbike delux edition, men var kul när den fungera, kan sakna ibland)

4. Yamaha RD 350 YPVS -83
(2 lägen, av o på. Kan absolut tänka mig en sådan igen)

5.Honda CB 125 T -83
(Budgetköp delux, och var perfekt att pendla på)

6.Yamaha RD 350 -82
(Ojojoj vad den gick efter en säsong på CBn, men inte lika kul som YPVS versionen)

7. Suzuki DR 650 SE -98
(Saknar den, bor i skogen nu dock, så tror hon fick ett bra hem)

8. Yamaha XT 350 -86
(Köptes i delar, "Är inte så mycket och fixa..." Lärde mig skruva den hårda vägen.)

9. Yamaha XT 600 -90
(Gamla bettan, klumpigare än 350, men ett par bra semestrar blev det ihop och mkt kul i snön)

10. Yamaha XJ 900 -83
(Volvo 240 på 2 hjul, anledningen jag har min nuvarande cykel)

11. Suzuki GSX 1100 ES -83
(Flashback till min första riktiga hoj, 80tals muskelhoj, gillades skarpt, ogilla halvkåpan)

12. Suzuki DR 650 R -92
(Inte riktigt lika bra som DR 650 SE, men kul hoj med dåligt lackjobb som fick gå året runt)

13. Kawasaki GPZ 600 R -88
(Trodde den skulle vara som CBR 600an, men vilket skrot. Saknas INTE ! )

14. Yamaha XJ 900 -85
(Enda året som såldes kåplöst, gillar old school muskelhojar, lär ha kvar henne ett tag)
 
Last edited:

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Last edited:

MackeNo1

Varför slita på mer än ett hjul i taget?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
200m söder om Dalälven
Hoj
KTM 1290 Super Duke R -18, Suzuki GSF 1200 Bandit -98 café racer projekt, Husqvarna FE 350 -14, PGO G-Max 150, Yamaha Beluga -92

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Betyder det att ditt tourande med moppe e slut, eller ska du ha en klass2 moppe nu? :)

Av de skäl du nämner kommer jag förmodligen ha kvar min babyblade tills den rasar. Är uppe i 2000mil på mätaren (köpte den i augusti förra året, då hade den endast rullat 200mil!)

Neeej för tusan. Skulle inte förvåna om det står en Zoomer i garaget innan sommaren. Räknade lite på det och jag körde ju bara ca 18 dagar med den totalt på två säsonger. Den hann ändå rulla på dessa dagar 630 mil :)
Hade väl annars tänkt ge lite touringtid igen till Innovan, fast nu i forma av ironbut style. Stackarn har ju inte fått rulla ordentligt på några år.
Undrar hur länge en babyblade håller. Har du sett några häftiga kilometersiffror? Den verkar ju inte heller gå att ta död på......

Just nu har jag två intressenter(en från Västmanland och en från södra Finland) som vill köpa en hoj som jag haft sen 1987. Han från Västmanland hann 12 timmar före och har lovat stoppa in en handpenning.
Kan ju bli en tuff pärs när den försvinner runt hörnet? :)
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Då var DT:n besiktad!

Kollade upp att sista godkända besöket hos bilprovningen var 1989 (!), och så kan det ju inte fortsätta! Det skulle ju va kul om den kunde luftas några mil per sommar iallafall.

Jonte åtog sig storsint att besikta "lillen" och tänkte, två dar i förväg, starta upp den för att kolla så allt stod rätt till. Självklart startvägrade den, men ett nytt batteri löste det problemet.

Det enda detaljen var att en blinkerslampa saknades, men det blev inte ens ett "bra att veta" för det! Däremot var det bra att veta att besiktningnskillen varit ute och bromsat; "Färdbroms retardation, beräknad med bromssträcka.", stod det.
Den som vill får gärna förklara betydelsen för mig!

Nu är den klar att köra i sommar, efter 23 års vila!
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Så var även XT:n besiktad!

I fredags rullade den igenom utan minsta kommentar, inte konstigt iofs, den besiktades ju förra året också.

Ett vanligt problem på de här gamla offroaderna är att ljuddämparna brukar rosta sönder, så även på min.
Tidigare ägare har bytt lite plåt, men också av någon anledning satt dit en väldigt liten sista "pip", smalare än mitt pekfinger!
Lite på skoj sa jag till Pelle att man skulle kapa pipen, ta en hålsåg och göra ett större hål i gaveln på ljuddämparen, och sen sätta dit en grövre pip.
Han tog mig tydligen på allvar, för nästa gång jag kom ner till klubben var pipen borta, och hålet i dämparn betydligt större!
Vid en senare provstart visade sig inte låta mycket mer än orginal, i allafall så länge man inte belastade/gasade.

Jag vet inte om nya orginaldämpare ännu går att få tag i, i vilket fall som helst är de nog VÄLDIGT dyra. Av en slump hittade jag en firma i Nya Zeeland som tillverkar de här: http://www.japmcdismantlers.co.nz/Yamahamufflers.htm
151 NZ$ måste ju va billigt, frågan är bara vad frakt å sånt kostar?

Pelle flyttade också fram bakblinkerserna från ett fäste vid bakljuset (såg fjolligt ut), till precis bakom sadeln. Det gjorde han även på 125:an, mycket snyggare!
Rikard och Johan redde ut trasslet med blinkers- och bakljuskablar under bakstänkan så att allt lyste som det var tänkt.
Efter att Mattias besiktat återstår bara för hans flickvän att ta beslutet om den är tillräckligt ball att övningsköra med!


Tack alla ni som hjälpt mig med både 125:an och 550:n!
 
Last edited:

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
När jag kollade i denna tråd sist såg jag nån skrev att det sällan blir bra med ett nostalgiköp - det känns inte lika bra som det en gång gjorde.

Jag gjorde ett sådant köp i vintras. Med några mindre modifieringar har jag nu mer kul på gammelbettan än vad jag hade när jag skaffade första exemplaret. Så köp veteranhojar för fan! :)
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
När jag kollade i denna tråd sist såg jag nån skrev att det sällan blir bra med ett nostalgiköp - det känns inte lika bra som det en gång gjorde.

Jag gjorde ett sådant köp i vintras. Med några mindre modifieringar har jag nu mer kul på gammelbettan än vad jag hade när jag skaffade första exemplaret. Så köp veteranhojar för fan! :)

Så jag måste skaffa en gammal boldor då? Kommer jag inte att reta mig på samma saker som jag gjorde då? Visst finns det saker att gilla men när det gäller nostalgiköp är jag nog ändå mer inne på att skaffa det där man ville ha men inte kunde köpa då..

Typ den här:

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=63092


....eller en bakker, eller en martin, eller helt enkelt en vanlig GSXR och plocka på den vad öhlins och annat man bara kan gräva fram för att lacka i pastell/neon/grällafärger som modet föreskrev. Kunde bli kul, motorcyklandet börjar liksom förlora sin glans för min del. Kan detta vara medicinen?
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Bra Pledians, så ska det låta!

Om det är ett tag sen man började köra, och nostalgisuget sätter in, så GÅR det att hitta hyfsat fräscha hojar från tiden när man startade hojkarriären.
Sen tror jag många har större (ekonomiska) möjligheter att köpa en nostalgihoj att ha vid sidan av sin vanliga hoj, om man kommit upp lite i åren.
 

Spook

Adrenaline MC
Gick med
3 May 2009
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa 2010
Finns en orsak till att jag bytt upp mig hojmässigt.
Saknar med andra ord INTE mina gamla hojar...

Tänkte mer på TS rubrik..... "Gamla ex"...
Har ju alltid dumpat mina ex, aldrig blivit dumpad... "närå, såereju".....
Kan väl sakna någon, kommer ihåg en Anna.... fina lökar... DOM saknar jag... ;):fyllisar
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Är det någon som vet när besiktningskravet upphör?

Mina hojar är ju ca trettio år, det borde väl vara nån typ av veterangräns?
 

roadwraith

All guts, no glory
Gick med
30 Dec 2007
Ort
Killeberg
Hoj
Moto Guzzi 1200 sport 07
Jag tillhör också en sådan som har gått små men stadiga trappsteg upp. tycker synd om dem som har tagit tungt kort och sen köpt sig den där hojen med bäst bromsar, grym motor och underbart chassi. Det är ju till att döda glädjen senare.

Yamaha DT125 82
Suzuki GS250E 82
Kawasaki ZZR600 92
Honda CBR1100xx 03
Husqvarna 256A 68
Yamaha MT01 05
Suzuki GSX750E 82
Kawasaki Z1000 ABS 10

Sen har jag ju kört många andra hojer ur min fars gammla maskinstall. Älskar att utforska var motorcykels personlighet och saknar månnga av dem.

kommer så väl ihåg när man gick från trumbroms till skivbroms. Från enkel skiva till dubbla ventilerade. från 1cyl 2takt till paralelltwin och sen R4 på 600cc som tokvarvade :rock sen till blackbirden som bara va en oändlig kraftresurs. Sen till MT01 V2 på 1670cc. Sen GSX750E 82 som överraskade mig totalt med sin underbara råamotor och bromsar som var sjukt bra.

Fast den hojen jag saknar mest och som förde in mig i en helt ny värld var ZZR600. R4 i GSX750E och blackbirden var roligare men dens förmåga kom kloss i kloss med mig och jag kunde köra den som ingen annan.
Fick ett ryck som du och vill köpa tillbaka den. ringde upp men fick snabbt reda på att den stod på en MC skrot efter en trafikolycka :(
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top