Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det fanns en del på youtube. Generellt verkar folk vara enormt nöjda. Kul med utveckling!
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Av alla kompisar jag har som testat 1300 GS(A) med och utan automat har bara en föredragit vanlig växellåda.
Själv vill jag ha en Super Duke 1390 gt men inte förrän den kommer med automat.
Kommer testa gt'n utan och en super Adventure med automat i vår.
Får väl se om jag har samma åsikt efter. 😊
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Av alla kompisar jag har som testat 1300 GS(A) med och utan automat har bara en föredragit vanlig växellåda.
Själv vill jag ha en Super Duke 1390 gt men inte förrän den kommer med automat.
Kommer testa gt'n utan och en super Adventure med automat i vår.
Får väl se om jag har samma åsikt efter. 😊
Nu har det ju aldrig varit ett nöje att växla en BMW boxer - dels för att det sällan behövs pga motorkaraktären och dels för att det oftast sker lite strävt, för att inte säga klonkigt då vevaxel med tungt svänghjul, kardan och bottenstockar ligger i linje med varandra. Att BMW kan annat är tex S1000 ett bra exempel på.

Påminner mig om motorjournalisten Claes Johansson som skrev om MB Compact att ”växellådans manövrering var en direkt uppmaning att välja automat” - alla som kört manuell MB Compact vet vad som menas. :) Kanske är det samma med BMW? Jag provade den vanliga 1300GS men tyckte definitivt att min egen 1250 var smidigare.

Inser också att jag måste läsa in mig på vilken teknisk lösning BMW valt.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Jag har ju faktisk kört automat. 1983 lånade jag en 258:a för att hämta nycklarna till min DR500 som jag glömt. 2x2 km grusväg. Repmånad.
Lite kul att testa fast hojen var slö och helt värdelös. De rasade i part och minut dessa automatlådor.

Automat på en modern landsvägshoj, eller vilken som helst, är (naturligtvis) helt uteslutet för min del. Att växla ingår i upplevelsen. Det är roligt. Jag tycker att det är roligt att köra motorcykel. Jag vill inte ha en massa modernt och onödigt. Jag har uttryckt det många gånger tidigare. ABS av olika slag, körprogram för olika underlag, växelindikator, sätesvärme, olika luftintag och vindavvisare, alla packväskor som finns även om de ofta är helt tomma, navigator på OCH mobiltelefon bredvid till och från jobbet Listan kan säkert göras längre. Jag känner inte till allt som finns.
Sovvagn på tåg är väl ett himla bra sätt att resa? Jäkligt bekvämt.
Jag kör mycket inne i Stockholm. Jag gillar det. Växlandet stör inte.
Märkte att TDMen som går utmärkt i 80 på sexan ibland måste växlas när jag kör på 80-vägarna i Norge där det kan komma varierande motlut. Jag gillar att köra på låga varv. Men jag växlar om motorn vill det.
En annan situation när man kör på kurviga vägar är att man kan ligga på samma växel och bara gasa och motorbromsa. Man är inte skitsnabbast men man kan hitta ett skönt flyt och vara glad.
Bilen är manuell såklart. Jag har hört argumenten för automatlåda till leda från kollegor och kompisar. Bra i stan. Jag kör aldrig i stan med bilen. Tar inte upp båtar. Satt ofta i köer i uppförsbacke där man kör fram en billängd i taget eller så byter någon fil framför en. Då tyckte jag synd om kopplingen. Fast den håller fortfarande.
Mellan Essingeleden och Solna, vägen utanför Postens huvudkontor ni som har åkt där.
Bilen har farthållare. Inte adaptiv utan en gammal dum som håller inställd fart. Drar mer soppa än om jag gasar själv. Tar liite sats i motlut och lättar på gasen i nedförsbackar vilket gör att farten varierar något. So what?
Åkte 85 mil till Odense en gång. Vad saknade jag i bilen? Ingenting. Hade kartläsare med mig annars gick det bra att läsa skyltar och kolla tankmätaren. Jäkligt mossigt va? Passat 1,8 T -00 är ingen långfärdsbil och 85 mil är inte särskilt långt. Jag kunde lätt ha kört längre. Behovet av att åka långt med bil finns inte. Egentligen har jag inget behov av bil alls.
Att ha en bil som i stort sett bara står i garaget ger en hög milkostnad. Jag kollade en gång… Behovet att uppgradera finns inte.
Ska jag kategoriseras så kanske jag är en teknikfientlig gammal gubbe. Jaha.
Jag har två hojar som jag är sugen på och har bevakning på. Den ena är en -73:a och den andra runt 89-96. Bägge har manuella växellådor. Annars är jag supernöjd med de hojar jag har.

Detta är inte min ifall något trodde det.
View attachment 506726

Några tycker att jag har mycket packning på mina resor. Den väger fortfarande mindre än en passagerare.

View attachment 506727

TDMen har insprutning. Modernt.
View attachment 506728
Det gamla självuppblåsande liggunderlaget. Har ett mindre idag. Minns inte varför jag hade en sopsäck till liggunderlaget. Ett kolli mindre idag.

View attachment 506729
Manuell, fyrväxlad. Skitkul att köra! 😎❤️
Blandar jag ihop det eller har du en typ Suzuki åttiotalscustom? Som jag har för mig fanns med automat ett år? Undrar hur den är ( om jag inte är helt ute och cyklar om detta )
 

Portland

Sporthojsnörd
Gick med
17 Jun 2010
Ort
Nej.
Hoj
BMW R1200GS -16
För tio år sen gjorde jag inlägg på BMW-klubbens forum, frågade om det fanns planer på automat... och jisses så nedröstad och nedvärderad man blev där av det generella gubbväldet.
Men nä, jag ser INGEN glädje i att växla... vad är kul med det?
Lite som med elbilar, de är ju utan växlingar.
Är det också dåligt?
Jag vet INGEN med elbil som saknar att växla.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
För tio år sen gjorde jag inlägg på BMW-klubbens forum, frågade om det fanns planer på automat... och jisses så nedröstad och nedvärderad man blev där av det generella gubbväldet.
Men nä, jag ser INGEN glädje i att växla... vad är kul med det?
Lite som med elbilar, de är ju utan växlingar.
Är det också dåligt?
Jag vet INGEN med elbil som saknar att växla.
Haha, ja där kan man prata om åsiktskorridor. Som tur är spelar det ju inte någon roll vad trångsynta gubbar anser. De som verkligen kör hoj i BMW-klubben brukar däremot vara både öppensinnade och trevliga, särskilt GS-folket.

Nä, inte saknar man att växla även om det absolut finns en tjusning i själva precisionen mellan motor, koppling och växellåda. Honda Civic 1989 hade tex den finaste växellåda jag provat. BMW 528i (och Alfa V6 2,5) gasrespons och faktiskt Saab 99 vad gäller precisionen i kopplingen, vilket gjorde den till en dröm att köra på riktigt halt underlag.

Idag har i stort sett alla prestandabilar automatlåda eller motsvarande quickshifter/dubbelkopplingslåda osv så uppenbarligen är det inte ett kriterium ens för de välbeställda konässörerna/posörerna.

Men jag sätter upp ett mål för mig själv till nästa säsong: Att prova e-clutch, DCS och ASA - då vet jag i vart fall hur de känns.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är kul att växla när man har en motor som har en vridmomentskurva som inte är alldeles platt och fri från karaktär. Byte av växel ger ett annat spektrum av kraft.

Det är inte en slump att Porsche 911 S/T säljs till överpris när man hade kunnat få en GT3 med paddlar billigare.
Körglädje mäts som bekant inte med klocka!
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det är kul att växla när man har en motor som har en vridmomentskurva som inte är alldeles platt och fri från karaktär. Byte av växel ger ett annat spektrum av kraft.

Det är inte en slump att Porsche 911 S/T säljs till överpris när man hade kunnat få en GT3 med paddlar billigare.
Körglädje mäts som bekant inte med klocka!
Nu låter du som någon som bara kör engelska hojar! ;)

”Kul” att växla är väl inte ordet; ”nödvändigt” vad det du sökte. Jag har haft Citroën 2CV så jag vet precis vad det innebär att behöva hålla varven uppe för att försöka följa trafikrytmen…
 

Björn F

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Oct 2006
Ort
Stockholm
Hoj
-
Blandar jag ihop det eller har du en typ Suzuki åttiotalscustom? Som jag har för mig fanns med automat ett år? Undrar hur den är ( om jag inte är helt ute och cyklar om detta )
Inte automat, däremot var den remdriven det sista året, -84.
Min är en kedjedriven 82:a.
IMG_0303.jpeg
 

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Ort
Inland
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Kört NT1100 med automat på Kinnekulle och det var faktiskt rätt så behagligt. Tror det kan legat på nånstans runt 1.09-1.10 eller något sådant.
Efter att jag satte den i sportläge dvs. När den fick växla själv så höll jag på att åka av vägen när drivet förändras i kurvorna.
Såg drygt 200 på mätaren på rakan om jag inte missminner mig så lite tryck hade den.

Just Honda verkar ju kunna det rätt bra med sina DCT, och om andra är lika bra så är jag positiv.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Nu låter du som någon som bara kör engelska hojar! ;)

”Kul” att växla är väl inte ordet; ”nödvändigt” vad det du sökte. Jag har haft Citroën 2CV så jag vet precis vad det innebär att behöva hålla varven uppe för att försöka följa trafikrytmen…
Nä, inte nödvändigt. Man vill ha en annan mängd vridmoment levererad på ett annat sätt. Man kanske vill ha drag på rätt ställe i en kurva eller undvika att framhjulet skjuter i höjden vid fel tillfälle.
Det är som med turbo och diesel i bilar. Man får en trave vridmoment vare sig man vill eller inte. Praktiskt ibland, men inte så charmigt.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Frågade ChatGPT om skillanderna på automatlådorna och vilken tillverkare som använder vad.

1. Continuously Variable Transmission (CVT)

  • How it works: Uses belts and pulleys to provide seamless gear ratios.
  • Advantages: Smooth operation, no gear shifts, good for scooters and urban bikes.
  • Examples: Common in scooters like Honda PCX and Yamaha NMAX.

2. Dual-Clutch Transmission (DCT)

  • How it works: Features two clutches (one for odd gears, one for even), allowing quick and smooth gear changes.
  • Advantages: Combines automatic ease with manual-like performance.
  • Examples: Found in Honda models like the Africa Twin and NC750X.

3. Hydraulic Automatic Transmission

  • How it works: Uses hydraulic fluids and planetary gears, similar to traditional car automatics.
  • Advantages: Durable and efficient for larger touring motorcycles.
  • Examples: Found in Honda's older Hondamatic models.

4. Electric Transmission

  • How it works: No traditional gearbox; electric motors provide variable power directly.
  • Advantages: Simplicity, no gear changes, instant torque.
  • Examples: Zero Motorcycles and Harley-Davidson LiveWire.

5. Autoclutch Systems

  • How it works: Uses a centrifugal clutch to engage automatically while still using a manual gear selector.
  • Advantages: Manual control with clutch-free operation.
  • Examples: Found in models with aftermarket Rekluse clutches or bikes like Honda CRF110F.

1. Continuously Variable Transmission (CVT)

  • Manufacturers:
    • Honda: Widely used in scooters like the Honda PCX, SH125, and Forza series.
    • Yamaha: Featured in models like the Yamaha NMAX and TMAX.
    • Piaggio/Vespa: Most Vespa scooters, such as the Primavera and GTS models, use CVT.
    • Kymco: Models like the Like 150i and X-Town.

2. Dual-Clutch Transmission (DCT)

  • Manufacturers:
    • Honda: The leader in DCT technology, found in:
      • Adventure bikes like the Africa Twin.
      • Touring models like the Gold Wing.
      • Commuter bikes like the NC750X.
    • No other major motorcycle manufacturers currently offer a comparable DCT system.

3. Hydraulic Automatic Transmission

  • Manufacturers:
    • Honda: Historically used in Hondamatic models like the CB750A and CM400A (now discontinued).
    • Limited adoption by other manufacturers, as newer systems like CVT and DCT have replaced hydraulic setups.

4. Electric Transmission

  • Manufacturers:
    • Zero Motorcycles: All models use direct electric drive without a traditional gearbox.
    • Harley-Davidson: The LiveWire features an electric motor with a single-speed transmission.
    • Energica: Italian electric motorcycles like the Ego and Eva models.
    • BMW Motorrad: The CE 04 electric scooter.

5. Autoclutch Systems

  • Manufacturers:
    • Honda: Some minibikes like the CRF110F and Super Cub C125 use centrifugal clutches.
    • KTM (aftermarket): Uses Rekluse autoclutch kits for off-road bikes.
    • Husqvarna and Beta: Also offer aftermarket autoclutch options for dirt bikes via Rekluse or similar technologies.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
För mig är växlarna (eller rättare sagt vridkurvan) tillsammans med kopplingen ytterligare ett reglage för att kontrollera motorcykeln som jag vill ha den. Precis som Mäkinen beskriver här ovanför. När jag KÖR ett fordon så vill jag använda alla verktygen, när jag ÅKER så är det jätteskönt och bekvämt med automat.
Jämför med att köra en gammal bil som t ex saknar styrservo, det är en helt oöverträffad känsla i styrningen för aktiv körning, men inte när jag ska åka och handla...
 

jomo

Sporthojsnörd
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Täby, Stockholm
Hoj
MT-09 - 24
Står precis i valet mellan att köpa en BMW 1300gs med eller utan deras ASA, Automatic Shift Assist. Har provat båda och just nu svänger pendeln mot ASA. Så här tänker jag:

- Jag tycker att hojåkning tappar en dimension om jag inte själv väljer växel, när jag kör aktivt. BMW:n med ASA startar alltid i manuellt läge, så det man får "hjälp" med i det läget är kopplingen. Helt OK för mig, eftersom jag inte får något endorfinpåslag av att koppla..

- Direkt hojen är på rull (i manuellt läge) så funkar den som en väldigt fint injusterad quickshifter, på ALLA varvtal (det gör inte quickshiftern på den vanliga GS:en, det kan jag lova...) Jag tror det beror på att ASA-systemet faktiskt både kopplar (tror jag) OCH skjuter i en ny käpp vid spaklyft/tramp. Det blir i alla fall avsevärt mjukare än standard. Jag söker info om exakt hur systemet funkar, men för mig känns det som en klar fördel mot en quickshifter om den faktiskt kopplar mellan växelbytena. Slitagemässigt alltså.

Jag bor utanför Stockholm och pendlar ofta in mot stan, så i såna lägen tänker jag att det skulle underlätta avsevärt med att få hjälp med kopplandet. Dessutom skulle det göra att man är mycket tryggare i att vara först i väg när man förargat bilisterna genom att snirklat längst fram i kön... Twist and go bara :cool: Vid touring när man kommer in i en obekant stad så är det också en eller två (koppling o växel i full autoläge) saker mindre att tänka på. Mer fokus på vart man ska och på trafikläget. I autoläget så höll den växlarna längre när man var i körläge Dynamic och var mycket rappare. Kul, men vid aktiv körning ville man ändå peta i växlarna själv.

Lågfartsegenskaperna var imponerande, det var oerhört lätt att vänja sig vid och funkade exakt så som man hade hoppats.

Jag kör heller inte grusväg eller offroad, men det är väl där nackdelen med en hoj utan kopplingshandtag eventuellt finns, antar jag. Tillsammans med priset och kanske att det blir dyrare att serva så är väl det nackdelarna jag ser.

Jag skulle kunna välja hojen med ASA-systemet bara för att den funkade så mycket bättre med sin manuella / quickshifter funktion än den vanliga!
 

gerthur

Medlem
Gick med
22 Jun 2009
Ort
Tullinge
Hoj
Honda Forza 350 -21, Honda CB500X -22
Moderna ungdomar har redan förutspått bilväxellådans försvinnande genom att ta B-kort för endast automat.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Moderna ungdomar har redan förutspått bilväxellådans försvinnande genom att ta B-kort för endast automat.

Det är väl snarare körskolorna som predikat automatkörkort till eleverna än att ungdomarna förutspått den saken.
Jag antar att körskolorna hoppas på att få sälja samma produkt ytterligare en gång när vissa av eleverna kommer tillbaka för att dom behöver kunna köra manuellt också.

Exfrun tog körkort för några år sedan och trots att vi redan hade övningskört med manuellt så tjatade dom ständigt om automatiskt varje gång jag var där.

Ja, det skulle nog ha sparat in några körlektioner ifall hon inte hade behövt tänka på växlingarna också men det skapar också en jäkla massa begränsningar efteråt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Automatlådan har ingen framförhållning , den vet inte vad som kommer hända inom en snar framtid.
Kör du manuellt så kan du planera med lite framförhållning vad du och hojen skall göra tillsammans ...
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Moderna ungdomar har redan förutspått bilväxellådans försvinnande genom att ta B-kort för endast automat.
Ja det är ju att välja ett körkort med ytterligare en begränsning det -precis som blåröksmannen skrev så finns ingen vits att ta kortet med den begränsningen när du kan ta för manuell och köra båda sen
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
Det är väl snarare körskolorna som predikat automatkörkort till eleverna än att ungdomarna förutspått den saken.
Jag antar att körskolorna hoppas på att få sälja samma produkt ytterligare en gång när vissa av eleverna kommer tillbaka för att dom behöver kunna köra manuellt också.

Exfrun tog körkort för några år sedan och trots att vi redan hade övningskört med manuellt så tjatade dom ständigt om automatiskt varje gång jag var där.

Ja, det skulle nog ha sparat in några körlektioner ifall hon inte hade behövt tänka på växlingarna också men det skapar också en jäkla massa begränsningar efteråt.
Jag har flera körskolor som kunder och de säger precis tvärt om. De vill köra manuellt eftersom det tar längre tid att ta körkort = mer pengar.

Anledningen till att så många körskolor kör automat är att de inte kan köpa bilar med manuell låda längre. De vill ha diesel och manuell låda och helst fyrhjulsdrift, åtminstone här upp i norr, och det existerar inte längre. De närmaste de kommer är någon snikgolf med framhjulsdrift och bensin...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top