Nu har det ju aldrig varit ett nöje att växla en BMW boxer - dels för att det sällan behövs pga motorkaraktären och dels för att det oftast sker lite strävt, för att inte säga klonkigt då vevaxel med tungt svänghjul, kardan och bottenstockar ligger i linje med varandra. Att BMW kan annat är tex S1000 ett bra exempel på.Av alla kompisar jag har som testat 1300 GS(A) med och utan automat har bara en föredragit vanlig växellåda.
Själv vill jag ha en Super Duke 1390 gt men inte förrän den kommer med automat.
Kommer testa gt'n utan och en super Adventure med automat i vår.
Får väl se om jag har samma åsikt efter.
Blandar jag ihop det eller har du en typ Suzuki åttiotalscustom? Som jag har för mig fanns med automat ett år? Undrar hur den är ( om jag inte är helt ute och cyklar om detta )Jag har ju faktisk kört automat. 1983 lånade jag en 258:a för att hämta nycklarna till min DR500 som jag glömt. 2x2 km grusväg. Repmånad.
Lite kul att testa fast hojen var slö och helt värdelös. De rasade i part och minut dessa automatlådor.
Automat på en modern landsvägshoj, eller vilken som helst, är (naturligtvis) helt uteslutet för min del. Att växla ingår i upplevelsen. Det är roligt. Jag tycker att det är roligt att köra motorcykel. Jag vill inte ha en massa modernt och onödigt. Jag har uttryckt det många gånger tidigare. ABS av olika slag, körprogram för olika underlag, växelindikator, sätesvärme, olika luftintag och vindavvisare, alla packväskor som finns även om de ofta är helt tomma, navigator på OCH mobiltelefon bredvid till och från jobbet Listan kan säkert göras längre. Jag känner inte till allt som finns.
Sovvagn på tåg är väl ett himla bra sätt att resa? Jäkligt bekvämt.
Jag kör mycket inne i Stockholm. Jag gillar det. Växlandet stör inte.
Märkte att TDMen som går utmärkt i 80 på sexan ibland måste växlas när jag kör på 80-vägarna i Norge där det kan komma varierande motlut. Jag gillar att köra på låga varv. Men jag växlar om motorn vill det.
En annan situation när man kör på kurviga vägar är att man kan ligga på samma växel och bara gasa och motorbromsa. Man är inte skitsnabbast men man kan hitta ett skönt flyt och vara glad.
Bilen är manuell såklart. Jag har hört argumenten för automatlåda till leda från kollegor och kompisar. Bra i stan. Jag kör aldrig i stan med bilen. Tar inte upp båtar. Satt ofta i köer i uppförsbacke där man kör fram en billängd i taget eller så byter någon fil framför en. Då tyckte jag synd om kopplingen. Fast den håller fortfarande.
Mellan Essingeleden och Solna, vägen utanför Postens huvudkontor ni som har åkt där.
Bilen har farthållare. Inte adaptiv utan en gammal dum som håller inställd fart. Drar mer soppa än om jag gasar själv. Tar liite sats i motlut och lättar på gasen i nedförsbackar vilket gör att farten varierar något. So what?
Åkte 85 mil till Odense en gång. Vad saknade jag i bilen? Ingenting. Hade kartläsare med mig annars gick det bra att läsa skyltar och kolla tankmätaren. Jäkligt mossigt va? Passat 1,8 T -00 är ingen långfärdsbil och 85 mil är inte särskilt långt. Jag kunde lätt ha kört längre. Behovet av att åka långt med bil finns inte. Egentligen har jag inget behov av bil alls.
Att ha en bil som i stort sett bara står i garaget ger en hög milkostnad. Jag kollade en gång… Behovet att uppgradera finns inte.
Ska jag kategoriseras så kanske jag är en teknikfientlig gammal gubbe. Jaha.
Jag har två hojar som jag är sugen på och har bevakning på. Den ena är en -73:a och den andra runt 89-96. Bägge har manuella växellådor. Annars är jag supernöjd med de hojar jag har.
Detta är inte min ifall något trodde det.
View attachment 506726
Några tycker att jag har mycket packning på mina resor. Den väger fortfarande mindre än en passagerare.
View attachment 506727
TDMen har insprutning. Modernt.
View attachment 506728
Det gamla självuppblåsande liggunderlaget. Har ett mindre idag. Minns inte varför jag hade en sopsäck till liggunderlaget. Ett kolli mindre idag.
View attachment 506729
Manuell, fyrväxlad. Skitkul att köra!
Blandar jag ihop det eller har du en typ Suzuki åttiotalscustom? Som jag har för mig fanns med automat ett år? Undrar hur den är ( om jag inte är helt ute och cyklar om detta )
Haha, ja där kan man prata om åsiktskorridor. Som tur är spelar det ju inte någon roll vad trångsynta gubbar anser. De som verkligen kör hoj i BMW-klubben brukar däremot vara både öppensinnade och trevliga, särskilt GS-folket.För tio år sen gjorde jag inlägg på BMW-klubbens forum, frågade om det fanns planer på automat... och jisses så nedröstad och nedvärderad man blev där av det generella gubbväldet.
Men nä, jag ser INGEN glädje i att växla... vad är kul med det?
Lite som med elbilar, de är ju utan växlingar.
Är det också dåligt?
Jag vet INGEN med elbil som saknar att växla.
Nu låter du som någon som bara kör engelska hojar!Det är kul att växla när man har en motor som har en vridmomentskurva som inte är alldeles platt och fri från karaktär. Byte av växel ger ett annat spektrum av kraft.
Det är inte en slump att Porsche 911 S/T säljs till överpris när man hade kunnat få en GT3 med paddlar billigare.
Körglädje mäts som bekant inte med klocka!
Nä, inte nödvändigt. Man vill ha en annan mängd vridmoment levererad på ett annat sätt. Man kanske vill ha drag på rätt ställe i en kurva eller undvika att framhjulet skjuter i höjden vid fel tillfälle.Nu låter du som någon som bara kör engelska hojar!
”Kul” att växla är väl inte ordet; ”nödvändigt” vad det du sökte. Jag har haft Citroën 2CV så jag vet precis vad det innebär att behöva hålla varven uppe för att försöka följa trafikrytmen…
Moderna ungdomar har redan förutspått bilväxellådans försvinnande genom att ta B-kort för endast automat.
Ja det är ju att välja ett körkort med ytterligare en begränsning det -precis som blåröksmannen skrev så finns ingen vits att ta kortet med den begränsningen när du kan ta för manuell och köra båda senModerna ungdomar har redan förutspått bilväxellådans försvinnande genom att ta B-kort för endast automat.
Jag har flera körskolor som kunder och de säger precis tvärt om. De vill köra manuellt eftersom det tar längre tid att ta körkort = mer pengar.Det är väl snarare körskolorna som predikat automatkörkort till eleverna än att ungdomarna förutspått den saken.
Jag antar att körskolorna hoppas på att få sälja samma produkt ytterligare en gång när vissa av eleverna kommer tillbaka för att dom behöver kunna köra manuellt också.
Exfrun tog körkort för några år sedan och trots att vi redan hade övningskört med manuellt så tjatade dom ständigt om automatiskt varje gång jag var där.
Ja, det skulle nog ha sparat in några körlektioner ifall hon inte hade behövt tänka på växlingarna också men det skapar också en jäkla massa begränsningar efteråt.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |