Automatlåda på MC

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ja det är ju att välja ett körkort med ytterligare en begränsning det -precis som blåröksmannen skrev så finns ingen vits att ta kortet med den begränsningen när du kan ta för manuell och köra båda sen
Om du tittar på bilar från säg 2014 och framåt, hur många manuella hittar du? Och hur många finns om tio år? Bara att inse att de är på väg bort och samtliga hybrider/elbilar har inga manuella lådor och mest troligt är det sådana de kommer att köra i resten av sina karriärer. Inte Volvo 140, Ascona och Saab V4 som vår generation började med.

För dagens unga är det lika rationellt som att lägga tid på att öva inför MC-kort med hoj som har växelspak på höger sida och broms på vänster.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om du tittar på bilar från säg 2014 och framåt, hur många manuella hittar du? Och hur många finns om tio år? Bara att inse att de är på väg bort och samtliga hybrider/elbilar har inga manuella lådor och mest troligt är det sådana de kommer att köra i resten av sina karriärer. Inte Volvo 140, Ascona och Saab V4 som vår generation började med.

För dagens unga är det lika rationellt som att lägga tid på att öva inför MC-kort med hoj som har växelspak på höger sida och broms på vänster.
Mina barns bilar är, och kommer vara, äldre än 2014 så länge de inte betalar något. Just nu typ Aygo -07. Vill ni köra? Ta manuell. Just dina argument hörs ibland men långt från alla får en ”ny” bil eller hur. Lyckligtvis är det inga större problem att övertyga dem, mer än hälften av deras vänner tar manuellt, även innerstadsungar, vilket iof förvånar mig lite.

Men det jag vet, är att det alltid är en pappa inblandad i beslutet 😄

Inga handikappskörkort i min familj.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nä även jag såg till att manuell låda var krav (eftersom vi har minst en sådan bil i familjen) när barnen tog körkort men körskolor måste förstås anpassa sig till kundunderlaget och då får vi gamla stötar nog acceptera att manuella växellådor är lika gångbara framöver som förgasare och brytarspetsar. Världen gick inte under när de försvann heller.

Intressant är i alla fall att en enig motorpress verkar imponeras av de nya automatiska växellösningarna även på MC.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125

Finns fortfarande i antal väldigt många bilar som har manuell låda och det lär dröja tills de är borta. Såvida man inte är ett överklassbarn deluxe eller har problem med motoriken så kan jag inte se varför det skulle vara en bättre idé att ta ett begränsat B-kort

1732293240962.png

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Hoj
XR 650R 690r/sm

Nej men låt säga att du vill köpa en bil du drömt om som är äldre än 2014 ? Allt är inte bara nytt och rationellt eller drömmer du bara om elbilar med automatlåda och karriär ? Finns nåt som kallas fordon med själ -sånt som lockar mer än ett praktiskt plastskrälle med elmotor
Nej modernt skräp kommer oftast med automatlåda ja men jag kommer inte låta mina ungar ta bara den varianten av kort när det är dags om några år heller hur rationellt du än tycker det är
😱och det är jättemånga hojar som har broms på vänster fot och växel på höger eller ? Vänsterkick är nog udda men din variant har jag aldrig stött på
Finns ju nåt som kallas drömmar också och vill man t.ex ha en supra mk Iv eller srt10 i hobbygaraget är det väl bra om man får köra dom ? Alla sitter inte och glor på en skärm på fritiden som hobby

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om vi ska diskutera bilkörkort i tråden så kan det ju för vissa arbeten också vara ett krav att kunna köra manuellt växlade bilar.

Förvisso anser ju stora delar av dagens söndercurlade generation att det är arbetsgivarens skyldighet att köpa in automatväxlade bilar men det är arbetsgivaren som bestämmer vilka fordon han vill köpa in.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Om vi ska diskutera bilkörkort i tråden så kan det ju för vissa arbeten också vara ett krav att kunna köra manuellt växlade bilar.

Förvisso anser ju stora delar av dagens söndercurlade generation att det är arbetsgivarens skyldighet att köpa in automatväxlade bilar men det är arbetsgivaren som bestämmer vilka fordon han vill köpa in.
Jag tycker man kan kalla det normalt körkort och villkorat körkort. När jag tog körkort i början av nittiotalet tog alla med lämmarna i behåll normalt körkort. Mina döttrar kan köra manuella mopeder, motorcyklar och bilar.

Automatlåda på ”mc” har jag kört mycket, haft många skotrar. Yamaha T-Max var väl den bästa men även där läskigt att sakna möjligheten till motorbroms både i köer och kurvor.

Läste i ngn hojtidning att gummit är den mest sålda reservdelen😄

Bifogat

• IMG_1354.png
    IMG_1354.png
    3.5 MB · Visningar: 18

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Jag har kört automat det sista 20 åren.
Men vi köpte en billig manuell när dottern skulle ta körkort.
Vi var alla rörande ense om att det var bäst så länge det finns manuella bilar.

Min yngsta syster tog automatkort för säkert 10 år sedan och hon har "klarat sig" på det.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
För typ 12 år sedam övningskörde jag med en tjej som hade gett upp på att ta körkort när hon var 18, men efter att ha blivit vuxen (och mamma) insåg hon att det skulle vara praktiskt att ha.

Körskolan erbjöd henne automat körkort, och lät henne övningsköra automat någon gång, men jag hade en manuell pickup och skulle sköta mängdträningen mellan körlektionerna.

Jag träffade henne för någon månad sedan, övningskörandes med sin dotter, i en manuell bil som dom hade köpt enkom för övningskörningen, då dom annars hade en elbil och en automatväxlad i familjen, men mamman hade tyckt att det var viktigt att dottern tog ett riktigt körkort.

Men ni som kan tänka er / föredrar automat på motorcykel:
Om en tjej erbjuder er en avsugning, säger ni då "Nej tack, jag går hem och stoppar pillen i dammsugaren istället, den gör samma sak, fast automatiskt..."

checkster

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2008
Hoj
Helst Yamaha , men öppen för det mesta
I senaste Allt om MC provas två hojar med automatlåda; R1300GSA och MT-09.

I bägge fallen tycker skribenten att det funkar riktigt bra inklusive lågfartsområdet, liksom många andra vittnat om tex Honda AT och NC750 som har automatlåda som tillval.
Det påstås även att branschen bedömer att automatlådor kommer att ta över i de flesta segment.

Själv har jag bara kört variatorscootrar och elhoj, annars är det quickshifter som är närmast men då väljer ju jag växel.
Skulle dock aldrig drömma om att vilja ha manuell växellåda på snöskotrarna…

Så, har ni provat automatlåda på MC? Vad tyckte ni?
Jag tyckte DCT-lådan fungerade klockrent på den den Honda NC750x jag hade , saknade dock 30-40hk , men det hade ju inget med automatlådan att göra
Hade gärna haft den lådan på nuvarande MT-09

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nej men låt säga att du vill köpa en bil du drömt om som är äldre än 2014 ? Allt är inte bara nytt och rationellt eller drömmer du bara om elbilar med automatlåda och karriär ? Finns nåt som kallas fordon med själ -sånt som lockar mer än ett praktiskt plastskrälle med elmotor
Nej modernt skräp kommer oftast med automatlåda ja men jag kommer inte låta mina ungar ta bara den varianten av kort när det är dags om några år heller hur rationellt du än tycker det är
😱och det är jättemånga hojar som har broms på vänster fot och växel på höger eller ? Vänsterkick är nog udda men din variant har jag aldrig stött på
Finns ju nåt som kallas drömmar också och vill man t.ex ha en supra mk Iv eller srt10 i hobbygaraget är det väl bra om man får köra dom ? Alla sitter inte och glor på en skärm på fritiden som hobby
Men nu är det väl fullständigt irrelevant för tråden… Tiden står inte stilla bara för att vi är gamla och är nsotalgiska kring hur det var förr. Du får ha kvar ditt körkort, det är väl tur? Jag har haft fler veteranbilar än vad jag orkar tänka på, vissa med växellådor så komplicerade att du skulle få feber av teknisk förtjusning. :) Har två kvar btw.

Det verkar som om automatlådor (av olika slag) kommer på bred front bland MC och att de fungerar väldigt bra.

Än en gång har alltså SH-maffian misslyckats med att hejda den tekniska utvecklingen! :crash

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Men nu är det väl fullständigt irrelevant för tråden… Tiden står inte stilla bara för att vi är gamla och är nsotalgiska kring hur det var förr. Du får ha kvar ditt körkort, det är väl tur? Jag har haft fler veteranbilar än vad jag orkar tänka på, vissa med växellådor så komplicerade att du skulle få feber av teknisk förtjusning. :) Har två kvar btw.

Det verkar som om automatlådor (av olika slag) kommer på bred front bland MC och att de fungerar väldigt bra.

Än en gång har alltså SH-maffian misslyckats med att hejda den tekniska utvecklingen! :crash
Man får väl anse att tvärfyra och manuell låda med koppling kommer att anses som extremsport, typ basejump, månlandning och marsinvasion!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men ni som kan tänka er / föredrar automat på motorcykel:
Om en tjej erbjuder er en avsugning, säger ni då "Nej tack, jag går hem och stoppar pillen i dammsugaren istället, den gör samma sak, fast automatiskt..."

Lite dålig jämförelse, jag har en robotdammsugare, den gör samma sak som kärringen gjorde innan jag separerade.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tror inte någon av oss försökt stoppa den tekniska utvecklingen, en gång i tiden stod jag rent av i den direkta spetsen av teknisk utveckling inom mitt område men det betyder ju inte med automatik att det är det jag vill använda själv.
Många saker väntar jag helst med att använda men nu är just automatlådor dessutom långt ifrån någon ny teknisk uppfinning.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Då har vi läst in oss lite. :hej

Det verkar spontant som om BMW har gjort det mer genomtänkta systemet funktionsmässigt (om det uppstår barnsjukdomar skall vi låta vara osagt, Yamaha brukar aldrig ha sådana). Man kan säga att defaultläget när man startar är parkeringsbroms i och M - manuellt läge, dvs man bestämmer själv vilken växel som skall vara i och det med vanlig pedal. Kopplingen sköter hojen. Slår man om till A blir allt automatiskt. Enligt tidningen Motorrad&Reisen uppstod inga tveksamheter oavsett underlag och inga större momentförändringar om man växlar i kurvor eller rondeller. Som en extremt snabb quickshifter. Verkar NÄSTAN för bra för att vara sant…

Yamaha är lite mer annorlunda, där sköter man växlingen via knappar på handtaget. I övrigt är de extremt nöjda med funktionen både manuellt och automatiskt. Varför först nu?

Med tanke på att motorpressen applåderat Hondas DCT och e-clutch kan vi nog säga att tekniksprånget redan har skett. Detta blir sannolikt inom några år normen. Ett par kilos extra vikt, i stort sett inga nackdelar i övrigt.
IMG_1052.pngIMG_1053.pngIMG_1054.pngIMG_1055.pngIMG_1056.pngIMG_1057.pngIMG_1058.pngIMG_1059.pngIMG_1060.png
Jag skall se om jag hittar någon teknisk beskrivning med sprängskisser.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Jodå hos Motorrad fanns det. Länkar inte till hela testet då det vore osnyggt mot forumägaren men ett utdrag går säkert för sig.
IMG_1061.pngIMG_1062.pngIMG_1063.png
Intressant är att ungefär 50% av alla AT säljs med DCS-lådan. Det förebådar en del och som vi ser i den sista faktarutan så kommer de flesta andra med sina lösningar i närtid. Suzuki lär dröja, de har väl bara alldeles nyss fått ABS? :fakta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år