Ja det räcker med president Trumps öppenhjärtliga förklaring att europeerna har råd försvar sig själva. För att inte tala om historien. Titta på USA's ingripande i 1:a och 2:a världskriget.
Snabba ryck ?! Nej det tog 3 år respektive 2 år.
Ytterligare skäl är att NATO bildades för att hindra kommunismen breda ut sig. Kommunism existerar bara hos idealister, "vänsterfolk" i Västeuropa och andra liknande drömmare.
Se på Kina...
Ytterligare ett skäl är USA's ekonomi. När NATO bildades 1949 var USA världens ledande industrination med ett rejält handelsöverskott. Efter 1980 har USA haft negativ handelsbalans, dvs importerar mer än USA exporterar och lever helt på US$ som "världsvaluta".
Och här kommer också USA's avsky mot ryssk gasexport till västeuropa in. Den rysska gasen har varit så billig så den fört amerikanska "fracking" oil och gasföretag till konkursens brant.
Citat: Att du inte gillar USAs agerande i världen framgår slut citat
Nej. Varför det ? Tortyr, våldtäkter osv hör lika mycket till amerikansk krigsföring som ryssk.
Utmärkt illustrerat i Vietnam och påminnt om vid utvisningen av egyptier till Egypten från Sverige. Regisserat av bl.a. Anna Lind under GP.
Osäker på om det var GT eller Expressen som hade ett foto av förhör med det gamla Venedigs metod "repet" i Mosul av misstänkta IS anhängare.
Apropå USA's agerande, den avsky mot USA jag upptäckte i Brasilien vid min jobbresa 1990
får den avsky som finns i vänsterkretsar i Europa att framstå som en mild västanfläkt.
Och i Brasilien umgicks jag med tekniker, ingenjörer och framgångsrika företagsledare.
Inte med vänsterfolk.
Det talas mycket om hur Ryssland annekterade Krim. Med våld.
Men det är ju precis så USA kom över Panama. Panama tillhörde Columbia. Det startades en revolution i Columbia. USA stödde revolutionärerna med Marinkåren och som tack för hjälpen avskildes Panama från Columbia och Panamakanalbygget kunde påbörjas.
en.wikipedia.org
en.wikipedia.org
Ytterligare ett skäl är att jag jobbat för ett amerikanskt företag, i Europa och en kort tid i USA.
Och där tydligt märkt, US first.
Jag tycker det är intressant lyssna till Obamas Nobelprisföreläsning 2009 och se idag hur läget är 2022.