Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag vill inte veta vad DU tycker då du redan deklarerat det ganska livligt i...tja.. de flesta trådar där du medverkat :tungan
Det är ju som att lyssna om på en låt som gått på repeat senaste veckan/månaden/året. Det ger liksom inget.
Lite därför jag inte beger min in i politik-trådar här på SH. För mycket ekokammare av för få. Reddit är bättre på den fronten, även om det kan bli mycket samma sak där med.
Fine, men jag vill veta vad du tycker.
För det har nämligen aldrig framkommit, trots dina många och långa år här.
Kanske dags att tycka något själv?
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Och det hävdar mannen som slänger ur sig invandrings-rants i var och vartannat inlägg som om han skrev av extremhögerns ekokammare.

Du om någon borde vet att jag läser ganska brett när det gäller nyheter. Jag till och med läser ryska statliga nyhetssidor bara för att få se en annan sida på konflikten nere i Ukraina. Sen är ju vissa nyhetssidor knappats nyheter, men ändock kollar jag igenom vad som skrivs i de ämnen som intresserar mig. Så att hävda att jag köper allt som skrivs av en källa är en lögn och det vet du.
Nu är ju Markus tydlig med att han röstar på SD. Jag läser in att du sannolikt är sosse. Anonymt forum, du borde kunna lägga ut korten. Jag är en moderat som röstar på SD. du kablar verkligen ut SVT-narrativet fullt ut.
Det behöver inte ha med KU att göra, men denna initierades ju av KU kritiken, som sen gled över i allmän kritik över politiken. Politiken som hela regeringen för. Alltså ett misstroende för regeringen.
Man kan ju även hävda att misstroendeförklaringen initierades av de senaste oppionssiffrorna som släpptes någon timme innan.
Det är ett ganska stort avsteg om vi skall börja med att plocka bort ministrar på grund av att vi inte gillar politiken. Speciellt när situationen är som den är och valet är nära förestående. Att nu görs det som görs, gör ingen skillnad från någon sida. De blåbruna får inte igenom mera och de rödgröna får inte heller det. Det blir bara oönskat kaos och det är larvigt samt att det är högst oansvarigt att göra det.
Du går återigen in på anledningarna till misstroendet. Det krävs 175 röster från en rad olika partier. Du har ingen aning om vad alla dessa partier och personer har för anledning. Det enda man vet är att dessa inte har förtroende för MJ.

Att du inte tycker man ska kunna plocka bort ministrar för att att man inte gillar politiken är allt annat än demokratiskt. Det är väl jättebra att kunna plocka bort ministrar som för en politik som inte har stöd i riksdagen?

Riksdagen röstar om förtroendet för MJ. Inget annat. Vad som händer sedan eller att du tycker MJ är en hedersknyffel är irrelevant.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Nja, det är vad som normalt sett borde och skulle ha hänt.

Nu har ju Maggan sagt att hon självklart kommer avgå då vilket efter röstningen sätter henne i situationen att hon antingen måste stå sitt ord och avgå eller så måste hon som en pajas stå där och förklara att hon bara skojade.
Hur många gånger gjorde Löfven det, spelade högt, blev synad, skulle avgå men sket i det. Det är sossar vi talar om. De avgår sällan frivilligt.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Är väl jättebra om vi kan plocka bort ministrar pga att vi inte gillar det de gör. Så bildas incitament till att sköta sig och sitt jobb(dvs till att inte bete sig som en idiot), att göra det som arbetsgivaren vill, att ist helt enkelt låta saker och folk vara ifred.
Jag skulle tveka med att införa plastpåseskatt om jag visste att maten på bordet till min familj står på spel. Jag skulle tveka med att införa plastpåseskatt om jag visste att jag ryker om pöbeln inte gillar det.
 
Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Är väl jättebra om vi kan plocka bort ministrar pga att vi inte gillar det de gör. Så bildas incitament till att sköta sig, att inte ta en massa beslut, att ist helt enkelt låta saker och folk vara ifred.
Jag skulle tveka med att införa plastpåseskatt om jag visste att maten på bordet till min familj står på spel. Jag skulle tveka med att införa plastpåseskatt om jag visste att jag ryker om pöbeln inte gillar det.

Nu är det inte ministrarna som tar beslut utan det är regeringen. Precis som att det är styrelsen i ett bolag som tar beslut och inte enskilda styrelseledamöter.

Din modell faller på sin egen orimlighet, det finns beslut som måste fattas trots att det finns de som är emot. Bara populära beslut, då går det åt helvete med landet. Har provats många gånger.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag läser in att du sannolikt är sosse. Anonymt forum, du borde kunna lägga ut korten. Jag är en moderat som röstar på SD.
Om det nu är så intressant att placera mig i ett fack. Jag har aldrig varit medlem i något parti. Jag har röstat för flertal partier genom åren och kommer sannolikt att göra det igen. Vad det gäller det här valet vet jag inte till 100% vart jag lägger min röst även om jag har en bra aning, men historiskt har jag aldrig och kommer sannolikt aldrig lägga min röst på KD/SD/V.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vart är alla bilder ifrån fartygen som är på besök i Sthlm? Ingen som har varit där?
Jag ser en massa roliga bilder i flödet, men missar allt själv då jag inte är på plats. Hade varit riktigt roligt att gå ombord. ?

Kearsarge.jpg
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Nu är det inte ministrarna som tar beslut utan det är regeringen. Precis som att det är styrelsen i ett bolag som tar beslut och inte enskilda styrelseledamöter.

Din modell faller på sin egen orimlighet, det finns beslut som måste fattas trots att det finns de som är emot. Bara populära beslut, då går det åt helvete med landet. Har provats många gånger.
Tar man inga som helst beslut som enskild politiker? Togs förslaget fram utan beslut? Beslutades det utan beslut? Det har väl utretts, beretts, debatterats, lämnats förslag på beslut, voterats osv?
Regeringen är ju ingen magisk entitet, den består ju av människor.
Jag ändrade texten iaf i inlägget. Försökte stryka över gamla lydelsen men den funktionen verkar inte vilja fungera.

Varför faller modellen? Kan mitt agerande leda till negativa konsekvenser för mig så tänker jag mig för i hur jag agerar. Du har väl incitament till att sköta dig på ditt jobb tex?
Kan vi "plocka bort ministrar på grund av att vi inte gillar politiken" så ger det dem alltså incitament till att... Att människor agerar på incitament är väl inget konstigt. Vi påverkas av omständigheterna som råder helt enkelt. Men förklara gärna hur den modellen kan falla.
Det är ju det plastpåseskatten är till för gentemot oss. Plastpåsen är dyrare, det ger dig incitament till att handla alternativ till plastspåsen, att handla mindre antal plastpåsar, att återanvända dem du faktiskt köper osv.
Att det finns något som heter misstroendeförklaring ger ministrar incitament redan idag.

"Måste säger du", Vem bestämmer vilka beslut som "måste" tas?
 
Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är det inte ministrarna som tar beslut utan det är regeringen. Precis som att det är styrelsen i ett bolag som tar beslut och inte enskilda styrelseledamöter.

Din modell faller på sin egen orimlighet, det finns beslut som måste fattas trots att det finns de som är emot. Bara populära beslut, då går det åt helvete med landet. Har provats många gånger.

Regeringen har 100 mandat, det räcker inte till särskilt mycket beslut.

Exakt var har det prövats med bara populära beslut?
Schweiz, kanske? Jag upplever nog att Schweiz vanligtvis verkar rösta fram mer ansvarsfulla beslut än vad våra svenska regeringen genom åren gjort.

Betydligt mer ansvarsfulla än våra svenska partier som tenderar att precis innan valet gärna röstar fram beslut som de tror sig vinna röster på men som den stora massan egentligen kan vara emot.

Morgan har ju dessutom inte fått misstroendet för att han inte varit tillräckligt populistisk, utan för att han inte uträttar någonting. Jag tror en majoritet av svenska folket står bakom den saken så på sätt och vis är populismen den här gången mer ansvarsfulla än regeringen med sina stödpartier.
 
Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag tror att det var Sakine Madon som sa att hon tycker att det är konstigt att moderaterna strävar efter att få bort sin bästa valarbetare (MJ).
Nånting ligger det i det.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är många gamla betongrövar som sitter på sina poster bara för att dom har varit med länge, inte för att dom är lämpade.

När man tillsätter posterna efter principen "var kan han/hon göra minst skada" istället för "Vem är mest lämpad för posten"

Först placerar man ut svartepettrarna som man måste ge en post efter den principen, sedan fördelar man övriga poster mellan dom som blir kvar.

Det är ju inte som att MJ och Dan Eliasson skulle svälta ihjäl om dom sparkades ut i kylan, dom har att leva av resten av livet, dom kan ju starta ett punkband tillsammans...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Om det nu är så intressant att placera mig i ett fack. Jag har aldrig varit medlem i något parti. Jag har röstat för flertal partier genom åren och kommer sannolikt att göra det igen. Vad det gäller det här valet vet jag inte till 100% vart jag lägger min röst även om jag har en bra aning, men historiskt har jag aldrig och kommer sannolikt aldrig lägga min röst på KD/SD/V.
Ynkligt svar faktiskt.

Bjeda mitten.

 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är väl därför dom väntat tills nu när det strax ändå är val. Och nu är det väl en del av deras valkampanj.
Moderaterna har inget val när SD leder processen, som de alltid gör.

SD kommer, oavsett om de är i regering eller inte, styra hela nästa mandatperiod.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Sverige har ju gjort sin del. Nedrustat i flera decennier.

Jag tror att kärnvapen har gjort världen fredligare. Det enda som upprätthåller nationsgränser är maktbalanser. Att man ska lita på att en potentiell fiende nedrustar i samma takt som en själv är naivt önsketänkande.

Sverige kan gott fixa lite nukes också. Det om något är en billig försäkring.
Tänkvärda synpunkter. Du har dessutom helt rätt.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Moderaterna har inget val när SD leder processen, som de alltid gör.

SD kommer, oavsett om de är i regering eller inte, styra hela nästa mandatperiod.

Med "dom" tänkte jag egentligen på hela oppositionen som haft några år på sig att lägga fram misstroendet.
Sen är det ju bara SD som i praktiken vågar göra det, för SDs väljare gillar ju sånt här.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med "dom" tänkte jag egentligen på hela oppositionen som haft några år på sig att lägga fram misstroendet.
Sen är det ju bara SD som i praktiken vågar göra det, för SDs väljare gillar ju sånt här.
Fast hela oppositionen har inget med detta att göra. L KD och M gör bara vad de måste.

SD visar att de bestämmer, det är bra.

Otroligt olyckliga omständigheter dock men det är knappast SDs fel, det är rent av S och M fel.

Den som tror att Ukraina om 100 år kommer vara ett sämre land än Sverige såg det verkligen inte komma. Just sayin'.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Fast hela oppositionen har inget med detta att göra. L KD och M gör bara vad de måste.

SD visar att de bestämmer, det är bra.

Otroligt olyckliga omständigheter dock men det är knappast SDs fel, det är rent av S och M fel.

Den som tror att Ukraina om 100 år kommer vara ett sämre land än Sverige såg det verkligen inte komma. Just sayin'.

Exakt i vilken paragraf står det skrivet att endast SD får lämna in misstroendeförklaringar? Och hur har det kunnat skrivas in i grundlagen helt obemärkt?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Exakt i vilken paragraf står det skrivet att endast SD får lämna in misstroendeförklaringar? Och hur har det kunnat skrivas in i grundlagen helt obemärkt?
Vet inte vad du misstolkar men om någon annan hade velat detta hade den gjort det själv, och inte som nu väntat på SD.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top