Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Åkesson ger Kakabaveh absolut makt i en fråga om rikets säkerhet och att kalla sig sverigevän i det läget är minst sagt magstarkt.
Detta är en vinklad tolkning av situationen.

Det är en misstroendeförklaring mot en enskild minister, inget annat. Inte avseende regeringen eller Kakabaveh.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Traditionen i Sverige är att du aldrig kan bli avsatt pga att du är inkompetent eller misslyckas med ditt uppdrag, enbart pga att du brutit mot något moraliskt tabu så att du framstår som självisk.
Ja det har du rätt i, tragiskt
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men du kan ju själv fundera på vilka faktorer som är annorlunda nu jämfört med de stora vågorna av finnar, chilenare, turkar, jugoslaver, iranier, osv. som kommit in i landet. Hur har samhället sett ut under dessa perioder? Hade vi mera eller mindre narkotika i samhället, fler eller färre poliser, bättre eller sämre skola, mera eller mindre segregation, osv.
Även fast du skrev detta till Marcus, vill jag höra din åsikt.
Vad enl dig är skillnaden?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
BrooklynS skrev:
Åkesson ger Kakabaveh absolut makt i en fråga om rikets säkerhet och att kalla sig sverigevän i det läget är minst sagt magstarkt.

Detta är en vinklad tolkning av situationen.

Det är en misstroendeförklaring mot en enskild minister, inget annat. Inte avseende regeringen eller Kakabaveh.
Det är Sossarna som ger Kokobahia oinskränkt makt i en fråga om rikets säkerhet.

Allt för att inte behöva sparka en odugling.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Keep on trying, det är roligare att klaga på andra än att ha en egen uppfattning.

Mange Hellberg kunde göra en låt på temat, eller har han redan gjort det?

Jag har inga problem att skriva vad jag tycker, det har jag gjort flera gånger tidigare på detta tema.
De som tidigare invandrade hade en kultur och värderingar som var liknande vår svenska. En sor del av de som kommit på senare tid har inte det. Du kan googla på Klan-kultur.
Dessutom kommer många från samhällen där demokrati inte finns, där man löser saker med våld och där polis&landets ledning är fienden.

Detta leder till problem, tex att sverige beskylls för att "ta barn". Vilket i sverige blir konsekvensen av att inte sköta sina barn.

Så Wiseguy - svara nu på min fråga
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Vad enl dig är skillnaden?

De som tidigare invandrade hade en kultur och värderingar som var liknande vår svenska.
.....
Så Wiseguy - svara nu på min fråga
Men ge dig om att tjata med mindre än 1 h mellanrum. Jag har ingen jour här på SH. Vill du ha svar på jourtid kostar det extra (Timpenning samma som Lamotte + helgtillägg och jag har swish) :tungan

Så iranier, turkar, chilenare, asyrier och juggar som kom tidigare hade en kultur som liknar den svenska enligt dig.
Hhhmm... ? Det är ju positivt att du tycker det.

Ett exempel ur ett område:
Om vi ser till brottslighet nu och då (70/80/90-tal) )så är den absolut största skillnaden att vi monterat ned delar av samhället.
När jag växte upp i Norrort hade vi en polisstation med närmare 200 poliser i kommunen. Sen fanns det en station i en separat del av kommunen som var bemannad med några personer nästintill dygnet runt. Jag såg poliser patrullera till fots på gatorna när jag växte upp. De stannade och pratade med oss unga. Körde man moppe för snabbt så fick man veta det och ens föräldrar fick veta det.
Först drogs småstationen in. Allt samlades på kommunstationen.
Sen drogs fotpatrullerna in. De körde runt med bilar och gick knappt ut ur dem.
Sen såldes polishuset och de skulle hyra det. För det skulle bli billigare. Det blev det inte. Det blev dyrare. Man fick dra in på saker. Sen drog man ned på civilanställda och uniformerad personal skulle sköta pappersjobbet.
De syntes ännu mindre ute på stan. Ett ärende som tagit 30 min tog nu 3 h.
Sen lades kommunstationen ned och allt flyttade till näst-nästa kommun.
Nu såg man inte längre polisen. Tog de ett fyllo blev de borta i minst 2h troligtvis längre bara i körtid.
Så har det fortsatt tills jag flyttade.
När samhället backar ut ur områdena så tar andra krafter över.
Vet man att polisen inte gör något åt ett brott är det ju fritt fram.
Det börjar med småbrotten som inbrott i källarförråd. När jag växte upp åkte polisen på det och pudrade efter fingeravtryck. Nu får du ju inte ens fram en patrull om du säger att någon står och bryter sig in i din bil medans du ringer dem.
Det är en stor skillnad i samhället nu jämfört med då.
Du kan sälja narkotika öppet och ingen kommer sätta dit dig. Du kan göra saker utan konsekvenser för att samhället har backat ut från områdena.
Det leder till att folk som växer upp vet att de inte har något att frukta. De har makten för att samhället har lämnat ifrån sig den.
Klansamhällena skulle inte existera om inte myndigheterna hade backat ut.
Övergripande problemen nu har inte mycket med din ursprungsnationalitet att göra. De flesta fungerar på samma sätt när du får smaka på lagen. Lär du dig tidigt att samhället ställer krav på dig så kommer du leva efter det. Där har du ett problem idag. Du får inte veta det och att agerande har konsekvenser.

Land skall med lag byggas.
Folk skall veta att begår man ett brott skall man straffas för det.
Problemet gäller inte bara polisen, utan hela rättsväsendet måste fungera.
Man har börjat med rätt åtgärder, men att återta förlorad mark kommer att ta tid.

Som sagt ett exempel av många.
Men den diskussionen hör hemma någon annanstans än i NATO tråden ?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
ezgif.com-gif-maker84c05659d14c7d73.gif

:rolleyes:

Trodde du skulle passa på att fota NATO-båtar i helgen. Den här uppslutningen har vi ju aldrig sett häromkring förr.
Börjar känna att jag missar saker då jag inte såg vare sig B52orna eller båtarna.
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Men ge dig om att tjata med mindre än 1 h mellanrum. Jag har ingen jour här på SH. Vill du ha svar på jourtid kostar det extra (Timpenning samma som Lamotte + helgtillägg och jag har swish) :tungan

Så iranier, turkar, chilenare, asyrier och juggar som kom tidigare hade en kultur som liknar den svenska enligt dig.
Hhhmm... ? Det är ju positivt att du tycker det.

Ett exempel ur ett område:
Om vi ser till brottslighet nu och då (70/80/90-tal) )så är den absolut största skillnaden att vi monterat ned delar av samhället.
När jag växte upp i Norrort hade vi en polisstation med närmare 200 poliser i kommunen. Sen fanns det en station i en separat del av kommunen som var bemannad med några personer nästintill dygnet runt. Jag såg poliser patrullera till fots på gatorna när jag växte upp. De stannade och pratade med oss unga. Körde man moppe för snabbt så fick man veta det och ens föräldrar fick veta det.
Först drogs småstationen in. Allt samlades på kommunstationen.
Sen drogs fotpatrullerna in. De körde runt med bilar och gick knappt ut ur dem.
Sen såldes polishuset och de skulle hyra det. För det skulle bli billigare. Det blev det inte. Det blev dyrare. Man fick dra in på saker. Sen drog man ned på civilanställda och uniformerad personal skulle sköta pappersjobbet.
De syntes ännu mindre ute på stan. Ett ärende som tagit 30 min tog nu 3 h.
Sen lades kommunstationen ned och allt flyttade till näst-nästa kommun.
Nu såg man inte längre polisen. Tog de ett fyllo blev de borta i minst 2h troligtvis längre bara i körtid.
Så har det fortsatt tills jag flyttade.
När samhället backar ut ur områdena så tar andra krafter över.
Vet man att polisen inte gör något åt ett brott är det ju fritt fram.
Det börjar med småbrotten som inbrott i källarförråd. När jag växte upp åkte polisen på det och pudrade efter fingeravtryck. Nu får du ju inte ens fram en patrull om du säger att någon står och bryter sig in i din bil medans du ringer dem.
Det är en stor skillnad i samhället nu jämfört med då.
Du kan sälja narkotika öppet och ingen kommer sätta dit dig. Du kan göra saker utan konsekvenser för att samhället har backat ut från områdena.
Det leder till att folk som växer upp vet att de inte har något att frukta. De har makten för att samhället har lämnat ifrån sig den.
Klansamhällena skulle inte existera om inte myndigheterna hade backat ut.
Övergripande problemen nu har inte mycket med din ursprungsnationalitet att göra. De flesta fungerar på samma sätt när du får smaka på lagen. Lär du dig tidigt att samhället ställer krav på dig så kommer du leva efter det. Där har du ett problem idag. Du får inte veta det och att agerande har konsekvenser.

Land skall med lag byggas.
Folk skall veta att begår man ett brott skall man straffas för det.
Problemet gäller inte bara polisen, utan hela rättsväsendet måste fungera.
Man har börjat med rätt åtgärder, men att återta förlorad mark kommer att ta tid.

Som sagt ett exempel av många.
Men den diskussionen hör hemma någon annanstans än i NATO tråden ?
Den förklaringen håller inte. De flesta sköter sig utan poliser. Och inte tusan skjuter de varandra. Jag växte upp i ett samhälle där det fanns polisstation som sedan togs bort. Inga skjutningar, gruppvålldtäkter eller rån av 12åringar i grupp
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag växte upp i ett samhälle där dörren till polisstationen fick en sprängladdning monterad så att den flög in en bit när det small. Strax innan en ny station skulle invigas fick den också en bit bortsprängd.

Några individer som roade sig med att göra inbrott i sommarstugor fick fönstren på sin Opel Rekord sönderslagna. Den hamnade hos glasmästaren, men hann aldrig få nya rutor för bilen fick ett helt nytt utseende när någon tänt en brasa under tanken.

Ursäkta urspårningen, men jag fick lite nostalgiska känslor...
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Kollade precis på en fin partiledardebatt på fyran. De fyra högerpartierna gav olika förklaringar till misstroendet mot Morgan Johansson men alla är överens om att han är inkompetent.
Ebba Busch lovade att det inte blir några fler misstroendeförklaringar om MJ får gå. Magdalena Andersson skulle fundera på saken.

MA ska fundera men enligt @Wiseguy är det inget val. Faller MJ så måste regeringen avgå. Får se om @Wiseguy ändrar sig om MA gör det Eller om denne står fast vid sin åsikt. Jag tror att denne ändrar sig, det gör regimförsvarare. Samtidigt vill @Wiseguy förbjuda att man röstar bort politiker som en majoritet inte har förtroende för. Fin syn på demokrati där. I klass med Putin.

MA har sedan tidigare ett avtal med Amine Kakabaveh. MA var tydlig i debatten att avtalet Socialdemokraterna slutit med AK ska hedras. MA hävdar att de diskuterar med AK hela tiden. Samtidigt hävdar @BrooklynS att det är Jimmie Åkesson som ger AK inflytande. Så resonerar regimförsvarare. I vart fall tills regimen uttalar något annat.

Min ursprungliga förutsägelse står fast:
Nu är Magdalena rökt. Kakabaveh kräver att PKK inte ska terrorklassas samt att regeringen inte ska vika sig för Erdogan. Valet Magdalena nu står inför är att avgå eller omöjliggöra Natoansökan. Vilken cirkus.

Jag gissar på att Morgan blir bortröstad men att Magdalena inte avgår. Popcorn time.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Jag gissar på att Morgan "självmant" avgår senast tisdag morgon
Omöjligt. Om en minister är inkompetent och saknar förtroende hos riksdagen så måste hela regeringen avgå. Eller rent tekniskt måste inte regeringen avgå men man väljer själva att göra det. Trots det egna valet är det oppositionens fel.
/ @Wiseguy
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Omöjligt. Om en minister är inkompetent och saknar förtroende hos riksdagen så måste hela regeringen avgå. Eller rent tekniskt måste inte regeringen avgå men man väljer själva att göra det. Trots det egna valet är det oppositionens fel.
/ @Wiseguy
Haha ja, WG är minst sagt lite snabb i killgissningarna
 

Raderad medlem 51742

Guest
Undrar vad som händer med Morgan förresten... ambassadör i Turkiet kanske? Nej, förresten... den posten är nog vikt för Peter Hultqvist, så att han tekniskt sätt kan utelämnas till Turkiet på deras begäran.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
MA ska fundera men enligt @Wiseguy är det inget val. Faller MJ så måste regeringen avgå. Får se om @Wiseguy ändrar sig om MA gör det Eller om denne står fast vid sin åsikt. Jag tror att denne ändrar sig, det gör regimförsvarare. Samtidigt vill @Wiseguy förbjuda att man röstar bort politiker som en majoritet inte har förtroende för. Fin syn på demokrati där. I klass med Putin.
Som jag sagt förr när du går igång....Värst vad du lägger värde på vad jag skriver och helt klart imponerande hur du (van)tolkar saker och hävdar att min syn på demokrati är den samma som Putins ? Att du lyckas göra den kopplingen tyder ju på att någonting inte står rätt till i din värld. Jag är inget orakel och har aldrig hävdat det, men det är klart trevligt att du vidhåller att jag är det med den tyngd du gör det. Att sen länka in mitt nick hela 3 gånger i samma stycke och igen i nästa inlägg tyder ju på en viss ohälsosam fixering under en uppenbart manisk episod. Det är ju som att skriva 4 arga brev om samma sak som du sedan sätter upp samtidigt i tvättstugan.

Jag såg inte partiledardebatten. Tycker de är ganska pinsamma och brukar inte ge något nytt. Men det är väl positivt ifall de finner en väg framåt.
Vet dock inte om ett löfte att inte skapa fler misstroendeomröstningar är värt så mycket. Dels är det kort fram till valet och KD tenderar att glömma saker så fokuset riktas om på annat. Skall bli intressant att se vad som händer i veckan.

Idag skall jag dock försöka ignorera er och kolla på när Knugen talar här i Olofström ?
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top