Bör Sverige gå med i NATO?

Status
Ej öppen för fler svar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Har mackan varit ner och fotat än?

Om inte, tjacka en drönare på Kjell&co och dra en sväng över fartygen och filma lite
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
[skippar rätt meningsuppbyggnad då nedanstående skall uttalas i ett svep]
Så... M kämpar i decenium för att vi skall gå med i NATO, sen när SD förvisso med viss rätta startar en misstroendeförklaring mot en minister som gör att regeringen, med all rätta på grund av det rådande läget och tiden till valet hotar med att avgå så stödjer M det och den personen som Turkiet hävdar har för mycket makt i Sverige blir den som har utlagsrösten i omröstningen och för att välja sida kräver hon att PKK tas bort från terroristlistan och att vi inte säljer vapen till Turkiet men samtidigt har hon inga kurdiska intressen..... Och faller regeringen så visar kaoset att vi inte bör bli medlemmar då kurder har för stor makt över svensk politik och faller de inte så är vi exakt det Turkiet säger.

Bra jobbat allihopa. Dj**la lekstuga bland alla politiker.
Tror jag tar en öl och tänker på annat i helgen ? ?
Världen skulle vara bättre utan politiker, i alla nationer.
Egentligen kan vi skippa nationer.

Bäst skulle det nog vara om ingen människa hade någon som helst makt över någonting annat än sitt eget liv, över huvud taget.
Alls.
Någonsin.
Perfekt.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
[skippar rätt meningsuppbyggnad då nedanstående skall uttalas i ett svep]
Så... M kämpar i decenium för att vi skall gå med i NATO, sen när SD förvisso med viss rätta startar en misstroendeförklaring mot en minister som gör att regeringen, med all rätta på grund av det rådande läget och tiden till valet hotar med att avgå så stödjer M det och den personen som Turkiet hävdar har för mycket makt i Sverige blir den som har utlagsrösten i omröstningen och för att välja sida kräver hon att PKK tas bort från terroristlistan och att vi inte säljer vapen till Turkiet men samtidigt har hon inga kurdiska intressen..... Och faller regeringen så visar kaoset att vi inte bör bli medlemmar då kurder har för stor makt över svensk politik och faller de inte så är vi exakt det Turkiet säger.

Bra jobbat allihopa. Dj**la lekstuga bland alla politiker.
Tror jag tar en öl och tänker på annat i helgen ? ?
Kan du förklara varför du tycker att hela regeringen, med rätta, ska avgå om en minister saknar förtroende hos riksdagen? Det är ju bara att släppa den ministern och köra på som tidigare? Riksdagen röstar om misstroende mot Morgan Johansson, inget annat. Om Magdalena Andersson då väljer att frivilligt avgå är det helt och hållet hennes beslut. Något som endast hon är ansvarig för.

Min lågoddsare till teori är att Maggan bara spelar ett högt spel och försöker skrämma högern till att inte fullfölja misstroendet. Nu verkar högern syna bluffen. Backfire deluxe.

För din egen del så var det inte länge sedan du avfärdade de som trodde att det blir svårt att övertyga Erdogan med att Erdogan spelade charader och att det är lugnt för vi utvisar kurder ibland. Nu får jag ändå ge dig att du backat lite de sista. Hur är status nu, hur många procents chans tror du det är att vi går med i nato i år?
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Kan du förklara varför du tycker att hela regeringen, med rätta, ska avgå om en minister saknar förtroende hos riksdagen? Det är ju bara att släppa den ministern och köra på som tidigare? Riksdagen röstar om misstroende mot Morgan Johansson, inget annat. Om Magdalena Andersson då väljer att frivilligt avgå är det helt och hållet hennes beslut. Något som endast hon är ansvarig för.

För din egen del så var det inte länge sedan du avfärdade de som trodde att det blir svårt att övertyga Erdogan med att Erdogan spelade charader och att det är lugnt för vi utvisar kurder ibland. Nu får jag ändå ge dig att du backat lite de sista. Hur är status nu, hur många procents chans tror du det är att vi går med i nato i år?
Kritiken mot MJ rörde hans uttalanden om evakuering av tolkar från Afghanistan.
KU sa “uttalandena inte gav en rättvisande bild” och att det är "angeläget att en ministers uttalanden ger en så fullständig bild som möjligt av relevanta omständigheter”.
Är detta en fullt giltig grund för att i ett sådant omvärldsläge och så nära inpå ett val peta honom eller förlora förtrående för han? Nej. Sådan kritik från KU kommer lite då och då utan att man petas eller dyilkt.
Det bör dock ej heller glömmas eller sopas under mattan. Så att ett enskilt parti som SD markerar genom att kräva misstroende, fine.
Men att från de andra partierna sen driva igenom ett misstroendeförklaring nu är bara väldigt fult försök att skadeskjuta regeringen genom att på grund av andra skäl än kritiken från KU få bort ministrar och ett ganska desperat försök att verka som handligskraftiga inför det stundande valet.
Politik är förvisso ett ganska fult spel ibland, men jag förväntar mig ändock att de stora partierna skall agera som vuxna i rummet och inse konsekvenserna av sitt agerande.
Det man borde göra just nu är att agera för landets bästa och inte bara det som är det bästa för den egna inrikespolitiken. Speciellt när det får konsekvenser för sakfrågor man drivit för i decenium.

Sen sa jag faktiskt inte vad jag tyckte i frågan. Jag konstaterade att "med all rätta på grund av det rådande läget" och eftersom misstroendet inte är baserat på KU kritiken är det ett misstroende av politisk karaktär mot hela regeringen.
Min personliga åsikt är att man nog inte borde spela så högt spel från någon sida och att 2 stora partier borde vara mera vuxna i sitt agerande.


Sen vad det gäller NATO processen så tror jag fortfarande att vi kommer att gå med. Men med tanke på de saker som ingen kunde förutse så ändrar jag oddsen för det. Turiket sa ja innan vi ansökte, sen ändrade de sig. Det politiska spektaklet på hemmaplan just nu kunde ingen faktiskt förutse. Sakerna i sig är kanske inte en black swan, men det är inte långt ifrån.
Skulle vi inte käbbla, som vi gör på hemmaplan, så skulle nog Turkiet gå att få ändring på även om det tar längre tid än vi trodde.
Just nu är det ju bara Ryssland som vinner på situationen som råder. Så bra jobbat alla svenska politiker.

MSDNATO.jpg
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
[skippar rätt meningsuppbyggnad då nedanstående skall uttalas i ett svep]
Så... M kämpar i decenium för att vi skall gå med i NATO, sen när SD förvisso med viss rätta startar en misstroendeförklaring mot en minister som gör att regeringen, med all rätta på grund av det rådande läget och tiden till valet hotar med att avgå så stödjer M det och den personen som Turkiet hävdar har för mycket makt i Sverige blir den som har utlagsrösten i omröstningen och för att välja sida kräver hon att PKK tas bort från terroristlistan och att vi inte säljer vapen till Turkiet men samtidigt har hon inga kurdiska intressen..... Och faller regeringen så visar kaoset att vi inte bör bli medlemmar då kurder har för stor makt över svensk politik och faller de inte så är vi exakt det Turkiet säger.

Bra jobbat allihopa. Dj**la lekstuga bland alla politiker.
Tror jag tar en öl och tänker på annat i helgen
Du gör en SVT nu, det handlar inte om att fälla regeringen, det är bara Magdalenas tolkning.
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Du gör en SVT nu.
Osäker på vad göra en SVT är enligt dig.... Du brukar ju ha så extrema tolkningar av saker :rolleyes:Så jag säger nej på det bara för att vara på säkra sidan.

Är misstroendeförklaringen mot MJ baserad på KU kritiken enligt dig? Och i så fall får du gärna utveckla hur.
Eller är det ett politiskt försök till positionering inom rättspolitiken inför valet som satt rampljuset på en politisk vilde som egentligen inte skulle ha något att säga till om? Speciellt när det gäller Sveriges framtida säkerhet.
Detta borde alla partier ha haft koll på och undvikit i det här läget. Speciellt M & S.
Sen vad det gäller Magdalenas hot om avgång. Hon har ju avgått en gång tidigare redan, så kan nog mena allvar.
I vilket fall så är det hela bara pinsamt i den situationen som råder med NATO ansökan.
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Du gör en SVT nu, det handlar inte om att fälla regeringen, det är bara Magdalenas tolkning.
Nja, om Magdalena gör det till en fråga om att fälls regeringen så blir det ju en fråga om just det.

Dessutom håller iaf jag henne som ytterst ansvarig för otryggheten som Morgan mlm ignorerat.

Jag tycker oftast att det här med misstroende mot en eller annan minister är ett spel men inte i detta fall.
Däremot kan man ju ifrågasätta time'ingen, det borde ju ha gjorts för flera år sen (vem som än var minister då).
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju bara i maggans drömvärld misstroendeförklaringen mot ett enskilt statsråd är en fråga om att fälla regeringen. Det handlar om att regeringen isf helt frivilligt AVGÅR.

Men det kan man göra alla frågor till isf. Alla frågor kan handla om allt.
JÅ funderar på om han ska gå ut i skogen och plocka blåbär. Maggan hotar med att om han gör det så kommer hon att skita i papperskorgen.
Handlar JÅs fundering om bärplockande då om bajs i en papperskorg helt plötsligt?
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Så enkelt är det ju inte alls. Eller tror ni det på allvar?

Ett statsråd företräder Regeringen och de beslut som fattas är regeringens beslut. Inte statsrådets.

Sedan ansvarar självfallet det enskilda statsrådet för sin portfölj/ansvarsområde inom regeringen, dvs är chef för departementet.

Ett misstroende kan riktas mot enskild regeringsmedlem av många orsaker men det är rimligt att utgångspunkten är något annat än regeringens politik. Där utkrävs ansvar av medborgarna vid allmänna val.

Det är valår och jag tror ingen förväntar sig att oppositionen skall låta bli att kritisera sittande regering men misstroendeförklaring mot nuvarande minister pga de sista 30 årens utveckling i Sverige är ju minst sagt huvudlöst särskilt i det läge vi befinner oss i.

Åkesson ger Kakabaveh absolut makt i en fråga om rikets säkerhet och att kalla sig sverigevän i det läget är minst sagt magstarkt. Faller Regeringen blir det ny omröstning i nuvarande Riksdag och förutom att det lär bli samma resultat som sist lär knappast högerblockets aktier stärkas inför valet då de framstår som omogna snorungar. ”Den vuxne i rummet” ville Kristersson framstå som. Tycker någon att han gör det nu?

Vill man eftersträva byte av regering får man börja med att snyta sig och se till att framstå som statsmannamässig och en som faktiskt tar ansvar för landet även när det blåser.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Misstroendeförklaring

Om riksdagen inte har förtroende för statsministern eller en minister kan riksdagen tvinga regeringen eller ministern att avgå genom att besluta om en misstroendeförklaring.

Så här går det till:

Minst 35 ledamöter måste först gå ihop och föreslå att riksdagen ska rösta om att göra en misstroendeförklaring för att en omröstning ska bli av. Minst 175 ledamöter måste sedan rösta ja till förslaget för att riksdagen ska förklara sitt misstroende för regeringen eller en minister. Det är en majoritet av riksdagens 349 ledamöter. Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för statsministern måste hela regeringen avgå eller utlysa ett extra val. Om riksdagen kommer fram till att den inte har förtroende för en minister måste ministern avgå.

Om det är en misstroendeförklaring om en enskild minister så handlar det om ministerns avgång eller ej.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Osäker på vad göra en SVT är enligt dig.... Du brukar ju ha så extrema tolkningar av saker :rolleyes:Så jag säger nej på det bara för att vara på säkra sidan.

Är misstroendeförklaringen mot MJ baserad på KU kritiken enligt dig? Och i så fall får du gärna utveckla hur.
Eller är det ett politiskt försök till positionering inom rättspolitiken inför valet som satt rampljuset på en politisk vilde som egentligen inte skulle ha något att säga till om? Speciellt när det gäller Sveriges framtida säkerhet.
Detta borde alla partier ha haft koll på och undvikit i det här läget. Speciellt M & S.
Sen vad det gäller Magdalenas hot om avgång. Hon har ju avgått en gång tidigare redan, så kan nog mena allvar.
I vilket fall så är det hela bara pinsamt i den situationen som råder med NATO ansökan.

Att göra en SVT är att alltid utgå från de rödgrönas problembeskrivning, och aldrig från de blågula.

Misstroendeomröstning från SD är baserad på att Morgan Johansson är direkt farlig för Sverige eftersom vi har ett oerhört allvarligt läge i landet, det går åt fel håll och han skyller ifrån sig. Tror jag. Utöver det är han oerhört grov i språket, har flera gånger ljugit, haft en affär med en annan minister, mm. Så det finns väl helt enkelt inget förtroende för honom, borde det göra det?

M, KD, L måste förstås svansa efter SD (som äger nästan hela politiska agendan) för att inte göra SD ännu mäktigare i september.

Men, Magdalena kan offra Morgan, problemet löst.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Kan inte Johansson och Kristersson göra upp i en mini-MMA fight?
Vem är kortast egentligen?

Jag såg Ulf på Karlaplan valdagen 2018. Jag noterade honom endast för att han är lika lång som ett mellanstadiebarn. Min son frågade vem det är eftersom det var så många poliser runt honom, jag svarade - så att Ulf hörde - "han kunde bli statsminister men han vill inte"

Ett av mina proudest moments.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Så enkelt är det ju inte alls. Eller tror ni det på allvar?

Ett statsråd företräder Regeringen och de beslut som fattas är regeringens beslut. Inte statsrådets.

Sedan ansvarar självfallet det enskilda statsrådet för sin portfölj/ansvarsområde inom regeringen, dvs är chef för departementet.

Ett misstroende kan riktas mot enskild regeringsmedlem av många orsaker men det är rimligt att utgångspunkten är något annat än regeringens politik. Där utkrävs ansvar av medborgarna vid allmänna val.

Det är valår och jag tror ingen förväntar sig att oppositionen skall låta bli att kritisera sittande regering men misstroendeförklaring mot nuvarande minister pga de sista 30 årens utveckling i Sverige är ju minst sagt huvudlöst särskilt i det läge vi befinner oss i.

Åkesson ger Kakabaveh absolut makt i en fråga om rikets säkerhet och att kalla sig sverigevän i det läget är minst sagt magstarkt. Faller Regeringen blir det ny omröstning i nuvarande Riksdag och förutom att det lär bli samma resultat som sist lär knappast högerblockets aktier stärkas inför valet då de framstår som omogna snorungar. ”Den vuxne i rummet” ville Kristersson framstå som. Tycker någon att han gör det nu?

Vill man eftersträva byte av regering får man börja med att snyta sig och se till att framstå som statsmannamässig och en som faktiskt tar ansvar för landet även när det blåser.
Hade hållt med dig om det inte vore för att vi har skjutningar varje dag, och allt runt omkring det. Landet är försatt i brand, det är väldigt allvarlig.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det inte så att det är MJ's uppgift att briefa regeringen om allvaret i situationen så att dom utifrån det fattar rätt beslut för att vända utvecklingen?

Har han skött det jobbet?

putler omger sig av personer som alltid säger det han vill höra, att allt fungerar bra, det finns inga brister någonstans, tycker ni att hans militära rådgivare har skött sitt jobb bra, eller har dom sagt vad putler vill höra?

Hans tredagars krig är väl över 100 dagar gammalt nu, och dom har inte åstadkommit något annat än terror av civila
 

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Att göra en SVT är att alltid utgå från de rödgrönas problembeskrivning, och aldrig från de blågula.

Misstroendeomröstning från SD är baserad på att Morgan Johansson är direkt farlig för Sverige eftersom vi har ett oerhört allvarligt läge i landet, det går åt fel håll och han skyller ifrån sig. Tror jag. Utöver det är han oerhört grov i språket, har flera gånger ljugit, haft en affär med en annan minister, mm. Så det finns väl helt enkelt inget förtroende för honom, borde det göra det?

M, KD, L måste förstås svansa efter SD (som äger nästan hela politiska agendan) för att inte göra SD ännu mäktigare i september.

Men, Magdalena kan offra Morgan, problemet löst.
Nej på den med i så fall. Jag utgår varken från röd sida eller blåbrun sida.

Så misstroendeförklaringen, enligt dig, är inte på grund av kritiken från KU utan den är baserad på den politik det regerande parti för?
Dvs. det är en politisk misstroendeförklaring mot en specifik minister och därmed hela regeringen.

(Observera här att jag inte i ovanstående meningar delger min åsikt, utan bara drar slutsat utifrån fakta. Min åsikt vad som bör göras går att utläsa i inlägg #926 4e raden nedifrån)
 
Last edited:

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Ort
+46 Rover, wanderer, Nomad, vagabond
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Faller Regeringen blir det ny omröstning i nuvarande Riksdag och förutom att det lär bli samma resultat som sist lär knappast högerblockets aktier stärkas inför valet då de framstår som omogna snorungar. ”Den vuxne i rummet” ville Kristersson framstå som. Tycker någon att han gör det nu?
Förstå hur mycket han kunde vunnit om han hade sagt något i stil med:
"Vi har inget förtroende för MJ eller den politik han för. Men i den rådande allvarliga situationen med krig i Europa och det kritiska läget med ansökan till NATO så vill vi inte kasta landet ut i en regeringskris som endast gagnar främmande makt. Vi ser hellre att vi gemensamt och stabilt tar oss fram till valet för att där byta ut regeringen och MJ"

Oppionssiffrorna hade stig med flera % på mindre än 1 dygn.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nej på den med i så fall. Jag utgår varken från röd sida eller blåbrun sida.

Så misstroendeförklaringen, enligt dig, är inte på grund av kritiken från KU utan den är baserad på den politik det regerande parti för?
Dvs. det är en politisk misstroende förklaring mot en specifik minister och därmed hela regeringen.

(Observera här att jag inte i ovanstående meningar delger min åsikt, utan bara drar slutsat utifrån fakta. Min åsikt vad som bör göras går att utläsa i inlägg #926 4e raden nedifrån)
Jo jag observerar att du sällan tycker något men ställer många frågor.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Hade Magdalena brytt sig det minsta om det här landet hade hon haft ett allvarligt samtal med Morgan för länge sedan, om inte annat för att han beter sig sämre än AfS eller random ungdomsförbund på Twitter.

Det är inte Morgans fel att landet befinner sig i det läge det gör, men han gör sannerligen inte mycket för att ändra det, skyller på kommunerna, så obefintligt ledarskap att man tror inte det är sant.

Har alla glömt Korankravallerna förresten? Vad har Morgan gjort sedan dess? S vill inte ens ha saken utredd, precis som de inte vill veta något om Corona.

Igår var det flera terrorattacker i Trollhättan, var det någon som såg presskonferensen? Morgan visade väl ledarskap?

Det är sorgligt att vi haft massinvandringen som så få ville ha, den är roten till detta. Hur stora var SD 1998?Ni som röstade för mm massinvandring kanske ska chilla lite, ni skapade denna oreda, inte vi.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Hade Magdalena brytt sig det minsta om det här landet hade hon haft ett allvarligt samtal med Morgan för länge sedan, om inte annat för att han beter sig sämre än AfS eller random ungdomsförbund på Twitter.

Det är inte Morgans fel att landet befinner sig i det läge det gör, men han gör sannerligen inte mycket för att ändra det, skyller på kommunerna, så obefintligt ledarskap att man tror inte det är sant.

Har alla glömt Korankravallerna förresten? Vad har Morgan gjort sedan dess? S vill inte ens ha saken utredd, precis som de inte vill veta något om Corona.

Igår var det flera terrorattacker i Trollhättan, var det någon som såg presskonferensen? Morgan visade väl ledarskap?

Det är sorgligt att vi haft massinvandringen som så få ville ha, den är roten till detta. Hur stora var SD 1998?Ni som röstade för mm massinvandring kanske ska chilla lite, ni skapade denna oreda, inte vi.

Kan det vara så att väljarna inte vill sveriges bästa? Eller har det skett av mer okunskap än ondska?
Som pensionärerna som gnäller över att de har lite pengar i plånboken samtidigt som de plikttroget gått och röstat på mer av samma politik hela livet.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top