Sverige har haft 151 skjutningar på 151 dagar. Ansvarig minister: det är kommunernas fel.
Sa han verkligen det eller tolkar folk det som det?
"MJ -"Men för att det ska fungera krävs ännu mer fokus på förebyggande insatser"
Reporter - "Menar du att man inte gör det, att man misslyckats med förebyggande arbete och att kommunerna inte tar sitt ansvar?"
MJ - Jag menar att kommunerna behöver svara upp på de stora satsningarna som staten gör. Förra året gick kommunsektorn med ett överskott på 52 miljarder kronor, då tycker jag att man kan kräva att kommunerna då också gör de satsningar som behövs i skola, socialtjänst och fritidsverksamhet."
Han säger ju inte att det är kommunernas fel. Han säger att de bör vara en del av lösningen på problemet tillsammans med staten.
Kommunerna har inte släppt in miljontals invandrare och skapat detta elände. Morgan är totalt värdelös och vidrig som människa, även om han vore riktigt bra och sympatisk skulle han få sparken eftersom han inte klarar sitt jobb.
Varken orkar eller tänker ge mig in i en invandrignsdebatt med dig. Det intresserar mig liksom inte.
Men du kan ju själv fundera på vilka faktorer som är annorlunda nu jämfört med de stora vågorna av finnar, chilenare, turkar, jugoslaver, iranier, osv. som kommit in i landet. Hur har samhället sett ut under dessa perioder? Hade vi mera eller mindre narkotika i samhället, fler eller färre poliser, bättre eller sämre skola, mera eller mindre segregation, osv.
Du behöver inte svara mig, för jag är inte intresserad av din åsikt. Mest som en fundering du kan göra själv ifall du vill vidga en-fråge-perspektivet och se en fungerande lösning på de problem som faktiskt finns.
Kom för övrigt nu inte och säg att du vet vart jag står i den frågan. För jag har faktiskt inte yttrat min åsikt gällande det på SH.
Gällande NATO har jag däremot yttrat en massa åsikter